Bohužel jsem to nedávno musel taky řešit, takže můžu potvrdit, že ty ceny takhle skutečně sedí.
Na druhou stranu: kdo na to má, ten to zaplatí, není to zas taková finanční rána (nakonec pokud jde o důchodce, pozůstalému zůstane poslední důchod po zemřelém a ten plus mínus stačí) - a kdo na to nemá nebo se nechce postarat, může vždy předat věc na obec a nestojí ho to nic.
Jiný problém je v množství nesmyslné regulace:
- pohřební služby budou muset příští rok přejít na EET (proboha proč, tady se snad nic zatajit nedá), pohřební služba jedná s matrikou, stát ví o každém zemřelém atd.
- ještě extrémnější je, že stát podporuje velké služby a malé se snaží zlikvidovat. Člověk, u kterého jsem pohřeb řešil, mi vyprávěl, jak mu jezdí stále kontroly na to, že i když je sám a manželka mu dělá papíry, musí mít 2 plnohodnotné pohřební vozy - i když ten druhý nikdy nepoužije, bude jen stát v garáži. A za to pořád kolem dokola dostává pokuty, bere to už jako speciální daň a přemýšlí, že to nakonec zabalí. Pak bude stát spokojen, zůstane pár mamutích pohřebních služeb napojených na krajské kmotry politiků a o to jim samozřejmě jde.
"Stát podporuje velké služby a malé se snaží zlikvidovat" - naprostá pravda. Zároveň bere spoustě lidí možnost drobného přivýdělku a místo přivýdělku je nutí ležet doma na kanapi a pak se diví, že jen natahují ruce na Úřadu práce.
Pohřební služba a EET: jistě, protože jen nepohřbívá mrtvé, ale poskytuje další služby, prodává věnce a květiny, svíčky, sjednává obřad, řečníka...
A dodatek k uložení na hřbitově a kolik že to stojí: v době pohřbů žehem a uložení popela do kovové urny a v době poměrně vysoké mobility začínají být hřbitovy přežitkem z doby, kdy se těla ještě pohřbívala do země. Spousta lidí nemá na tzv. hřbitovní turistiku, kdy jednou za rok na Dušičky přijedou na hřbitov, položí věneček na mramorový rov, zapálí svíčku a zase odjedou. Ano, můžeme si vážit mrtvého, ale jet kvůli 10 minutám 200 km? Svého času jsme to spojovali s výlety po okolí, se setkáním s příbuznými... Zažila jsem ale i rodinu, která si popel svého dědečka v urně uložila na chatě pod rododendron se slovy, že jemu by se to tak líbilo, že tam byl rád. A přiznali se k tomu, že třeba natřeli chatu, pohledem zajeli na rododendron a řekli si, že dědovi by se to určitě líbilo.
Dneska je přece jedno, kam urnu s popelem dáte, copak musí být na hřbitově v kolumbáriu? Je hygienická, nic nebrání tomu, aby byla třeba uložena na Petříně pod kvetoucí jabloní.
Jen krátce k tomu EET - ono je to pak stejně vše na jedné faktuře, u pohřební služby se fakt tržba zatajit nedá, to se zkontroluje strašně lehce - a pokud to provozovatel nedá na fakturu, nedá to stejně ani do EET, takže zde to skutečně smysl nedává (nejsem zarytým odpůrcem EET, spíše jsem pro, ale s rozumem).
S Vaším pohledem na uložení urny souhlasím, i když sám jsem si pronajal 1 m2 na 10 let asi za pětistovku a objednal si náhrobek pro 6 uren, kam snad jednou moji dědici dají i mě (jestli mě tedy nepohodí někam za stodolu, to už si nepohlídám).
Víte, co měst je postavených na místech středověkých i starších pohřebišť? Občas se ruší, zmenšují nebo přemísťují celé hřbitovy, když se tam má něco stavět. Někteří lidé ani hrob mít nechtějí, nechají se rozptýlit, teda je rozptýlen jejich popel, m.j. tuším jeden ze slavných francouzských herců nechal rozptýlit svlůj popel nad mořem z vrtulníku. Víte, co lidí už je někde za xx tisíciletí pohřbených? Byl jste ve Východních Čechách? Víte, co je tam pohřbených vojáků z r. 1866? Tu na poli, tam v lese... Kdybychom z toho měli mít trauma, tak si nikde nepostavíte ani stan, protože tam mohl být v minulosti někdo pohřbený, a nejen člověk, ale třeba i zvíře.
Dneska už se ani neví, že existovala tzv. mrchoviště, kam se zakopávala zvířata. Holt těla shnila a kosti jsou někde pod zemí, ty už jsou hygienicky nezávadné, stejně jako popel.
Tak abychom se i usmáli, že:
Umírá starý Izák. Leží na posteli, svíčky hoří, rodina je kolem shromážděna. Z posledních sil zvedne starý Izák hlavu , rozhlédne se slábnoucím zrakem po rodině a povídá:
"Jsi zde Rebeko, ženo má věrná?"
"Ano, tatínku, jsem zde u tebe!"
"Kde je Samuel, syn můj nejstarší?" vydechne umírající.
"Jsem tady, taťnu (taínku), i tvůj mladší syn David je tady a tvoje dcera Ráchel je zde ..."
"A co bobe (babička)?" vydechne stařec.
"I ta je tady, tatínku," řekne Rebeka.
I vztyčí se stařešina rodu na posteli a zvolá:
"Adonaj (bože), a kdo je teda v tom krámě?!?!"
Paní, jak vás mohlo napadnout hodit manžela po smrti do kontejneru?"
"Když on si nepřál nic okázalého..."
Sedí bača u Liptovského Mikuláša a pozoruje krajinu. Prichadzaju dvaja imigranti a ten jeden sa pýta: Máš z nás strach?“
Bača: „Pozri na ten cintorin, vpravo tam su němečti vojáci a hore vlavo je pamatník na sovětské vojáky. Na Turky sa už nepamatujem. A kolko je vás?“
Imigrant: „Nás je asi jedna miliarda!“
Bača: „ Bohajeho, kde vás tu všetkych pochováme!?
Soudce: „Povězte nám, proč jste zabil svoji tchyni.“
Obžalovaný: „Manželka šla nakupovat a řekla mi, že tchyně leží na verandě a kdyby náhodou na ni sedla moucha, tak ať ji zabiju...“
" stát podporuje velké služby"
Zase ten zlý stát. Fuj fuj stát, volič hlupák zanadává, a potom jde a u voleb to dodí zase těm stejným POLITIKŮM, co ten zákon odhlasovali.
No jo. Jak to tady má nějak slušně vypadat, když je pokaždé na vině jakási "stát", či úředník, ale nikdy ne oblíbený politik.
Kdyby jsi se nad tím zamyslel, tak bys šel po toku peněz. Tedy kdo z toho má prospěch. Stát ne. Vždy jen soukromá firma.
Asi některý jeho "kolega" umí lépe "namazat" úředníkovi... V této branži je to prý opravdu na nože (mafiánské praktiky)...
EET asi proto, že nejde o to, že by zatajili pohřeb/zemřelého, ale o vyúčtování veškerých přidružených služeb a prodaného materiálu... Jak vidno, pohřeb může stát 15k, ale třeba i 150k...