V článku mi chybí jasně a explicitně řečeno co mi elektronický podpis přinese, zvláště když mám datovku a to "zdarma".
OK, když mám datovkou, musím některá podání podat datovkou - když bych si zřídil elektronický podpis, asi bych tím pádem nemusel a mohl komunikovat s úřady o půlnoci.
OK, mohu komunikovat s firmami, ale chybí mi příklady firem, které se k emailu s elektronickým podpisem budou chovat jinak než k emailu, popř. k PDZ (placená - nyní bezplatná - datovká zpráva).
Zatím jsem totiž spíše narazil, když jsem posílal PDZ firmě, že z různých důvodů vto neakceptovali jako náhradu dokumentu s úředně ověřeným podpisem. A v zákoně narozdíl od úřadu povinnost akceptovat PDZ či el. podpis není, bohužel se obávám, že přesně naopak, některé zákony vyžadují úředně ověřený podpis a jinou možnost nezmiňují. Takže je to o zkoušení, co která firma (nebo nemocnice, advokát) zkousne...
Datovka "zdarma" se může pěkně prodražit, pokud dostáváte od úřadů větší než malé množství dokumentů, které potřebujete dlouhodobě uchovávat jako originál, respektive ve formě originálu postavené na roveň (můj případ). To totiž ani výtisk z datovky ani soubor uložený na vlastní disk není. A jakmile máte datovku, tak vám úřady papír s razítkem a podpisem nepošlou ani omylem - všechno do datovky.
Čili pak máte na vybranou, zda si budete dlouhodobě platit k datovce tzv. "datový trezor", kde se cena pohybuje mezi 6 - 7,20 Kč/zpráva/rok dle rezervované kapacity, nejméně však 120 Kč (přičemž rezervovat lze kapacitu 20, 50, 100, 150, 200, 250, 500, 1000, 2000 a 5000 zpráv), případně si musíte zajistit konverzi dokumentů do listinné podoby (na "czechpointu" za hezkých 30 Kč/stránka), a "papír" pak již můžete uchovávat běžným způsobem.
Pro mne je tedy zatím lépe žít bez datovky a pro má vlastní podání využívat právě zaručený elektronický podpis, případně identifikaci přes portál https://www.eidentita.cz (např. pro služby ČSSZ). Ale někdo jiný to samozřejmě může mít jinak.
naivní otázka, v datový schránkách je funkce:
====
"Zde můžete načíst soubor s příponou ZFO - tedy datovou zprávu nebo doručenku, kterou jste si dříve stáhli ve formě ZFO souboru.
Aplikace ověří, zda byla konkrétní datová zpráva v minulosti dodána datovými schránkami a zda je v neporušeném stavu. Pokud ano, můžete důvěřovat celému obsahu takové zprávy.
Dále zkontroluje, zda konkrétní datová zpráva splňuje podmínky dlouhodobé průkaznosti. Pokud ne, nebo pokud chcete prodloužit průkaznost, můžete si stáhnout upravený soubor ZFO, doplněný novou, rozšířenou elektronickou pečetí MV.
Po načtení souboru se zobrazí obsah načtené zprávy či doručenky a můžete s ním pracovat stejně, jako s běžně otevřenou datovou zprávou / doručenkou."
====
nestačí stáhnout zfo a uložit si a pak později, když budu potřebovat nahrát zfo sem a stáhnout si novou přerazítkovanou verzi?
Aha, zjistil jsem, že problém je v tom, že přerazítkování se musí dělat pravidelně vždy předtím než předchozí razítko vyprší :-( tzn. že raději na to použít nějakou aplikaci která to bude dělat automaticky. např. https://datovka.cz
Nic proti "Datovce" a proti "přerazítkovávání" uchovávaných elektronických dokumentů. Je to určitě možnost. Ale z mého pohledu (jak jsem psal výše, někdo to může mít jinak) potřeby uchovávání originálů úředních dokumentů po dobu 20 až 25 let od data vzniku, a to kumulovaně v tisícových počtech a s minimální pracností a nízkými náklady na archivaci, má dobře uložený papír pořád své výhody.
Okolo "IT" se už motovidluju docela dlouho, a vidím, že v tomto oboru je dlouhá doba dva roky, natož pak dvacet. Takže to znamená průběžně kontrolovat, aktualizovat, překlápět staré formáty do nových, zálohovat na nová média a podobně. Samozřejmě, něco jiného by bylo, pokud bych cyklické upgrade potřebných prostředků, stejně jako sledování, co je nového a co přestane být relativně brzy podporováno, měl jako koníčka.