nějak nechápu, proč není elektronický podpis AUTOMATICKY na nové občance a vydavatelem není stát (resp. patřičné ministerstvo). Samozřejmě by platnost měla být po celou dobu platnosti OP a certifikát by měl být zadarmo.
Kdo jiný by měl být vyšší autoritou na potvrzení totožnosti, než stát? A vygenerovat certifikát by se mohlo rovnou při předávání OP na úřadě, takže minimální zdržení...
Následně by už bylo na občanovi, jestli chce, nebo nechce elektronický podpis používat...
1. Omezená platnost certifikátu koncového uživatele (ještě nedávno to byla doba maximálně kolem jednoho roku) je součástí bezpečnostních politik práce s certifikáty. Stále je to jen "technický prostředek" nahrazující vlastnoruční podpis, u něhož není 100% zaručeno, že jej nemůže použít jiná osoba, která k němu získá přístup. Platnost po celou dobu platnosti OP by tak výrazně zvýšila nebezpečí zneužití, zejména u dětí, seniorů a obecně osob, které se hůře orientují v moderních technologiích.
2. I v případě stávajících certifikátů je garantem identity stát (jeho organizační složka), pokud je součástí zaručeného elektronického podpisu tzv. "identifikátor (IK) MPSV", což je "jedinečné" desetimístné číslo, přidělené konkrétní osobě Ministerstvem práce a sociálních věcí. Že certifikáty vydávají jiné (státem licencované) subjekty na tom mnoho nemění. Ostatně, ani občanské a řidičské průkazy nebo třeba peníze nevyrábí "stát", ale komerční subjekty. A přesto je nikdo běžně nezpochybňuje.
(Jen na okraj, pokud v zaručeném elektronickém podpisu IK MPSV není, je "zaručeno" pouze to, že podpis použila osoba, které byl vydán daný certifikát a jíž odpovídají ostatní v podpisu uvedené údaje. Nelze však rozlišit například Josefa Nováka otce a syna, bydlící na stejné adrese. Na druhé straně, má-li tentýž člověk více zaručených podpisů pro různé účely, bude, v případě že je uveden, IK MPSV ve všech podpisech stejný.)
3. Použít OP s čipem (vydávaný od r. 2018) jako nosič zaručeného elektronického podpisu můžete (vyhovuje eIDAS), ale nemusíte. Je to na volbě občana. Neušetříte sice za vydání certifikátu, ale pokud e-podpis potřebujete (což není každý, a proto se nedává všem automaticky - stojí to nějaké náklady) a pokud jej používáte, ušetříte za token či kartu. Jinak pro elektronickou identifikaci vůči státním orgánům stačí jen tento OP a čtečka.
Dobrý den, otázka co je a co není "zaručený" elektronický podpis, může být velkou polemiku (vizte https://www.elektronicky-podpis.info/pojmy/zaruceny-alternativne.dot) Jestli ale "obyčejnému" zaručenému podpisu vytýkáte absenci IK MPSV, tak uvažte: 1) Každý certifikát el. podpisu má své unikátní číslo, k tomu číslu se váže smlouva, kterou dotyčný uzavřel s ČP a žádost o certifikát, kterou podepsal (obojí má pošta v archivu). Tam je uvedena identifikace osoby naprosto jednoznačně včetně rodného čísla. Pravda, my se k nim nedostaneme, dokud autenticitu elektronického podpisu nebudeme řešit třeba před soudem. Ovšem... 2) Certifikát obsahující IK MPSV je k zaručování/prokazování identity soukromým osobám (lidem a firmám) jen málo užitečný, protože nikdo z nás si nejsme schopni z čísla IK MPSV zjistit, o koho jde. Rodné číslo mají lidé uvedeno alespoň na druhé straně občanského průkazu, IK MPSV leží někde v databázi MPSV a nikdo (kromě úřadů, kterých?) se k němu nedostane. Poznámka pod čarou: Pokud vím, na Slovensku kolem rodného čísla tolik nenadělají a do kvalifikovaných certifikátů jednoduše rodná čísla uvádějí. Pěkný den. David