nějak nechápu, proč není elektronický podpis AUTOMATICKY na nové občance a vydavatelem není stát (resp. patřičné ministerstvo). Samozřejmě by platnost měla být po celou dobu platnosti OP a certifikát by měl být zadarmo.
Kdo jiný by měl být vyšší autoritou na potvrzení totožnosti, než stát? A vygenerovat certifikát by se mohlo rovnou při předávání OP na úřadě, takže minimální zdržení...
Následně by už bylo na občanovi, jestli chce, nebo nechce elektronický podpis používat...
1. Omezená platnost certifikátu koncového uživatele (ještě nedávno to byla doba maximálně kolem jednoho roku) je součástí bezpečnostních politik práce s certifikáty. Stále je to jen "technický prostředek" nahrazující vlastnoruční podpis, u něhož není 100% zaručeno, že jej nemůže použít jiná osoba, která k němu získá přístup. Platnost po celou dobu platnosti OP by tak výrazně zvýšila nebezpečí zneužití, zejména u dětí, seniorů a obecně osob, které se hůře orientují v moderních technologiích.
2. I v případě stávajících certifikátů je garantem identity stát (jeho organizační složka), pokud je součástí zaručeného elektronického podpisu tzv. "identifikátor (IK) MPSV", což je "jedinečné" desetimístné číslo, přidělené konkrétní osobě Ministerstvem práce a sociálních věcí. Že certifikáty vydávají jiné (státem licencované) subjekty na tom mnoho nemění. Ostatně, ani občanské a řidičské průkazy nebo třeba peníze nevyrábí "stát", ale komerční subjekty. A přesto je nikdo běžně nezpochybňuje.
(Jen na okraj, pokud v zaručeném elektronickém podpisu IK MPSV není, je "zaručeno" pouze to, že podpis použila osoba, které byl vydán daný certifikát a jíž odpovídají ostatní v podpisu uvedené údaje. Nelze však rozlišit například Josefa Nováka otce a syna, bydlící na stejné adrese. Na druhé straně, má-li tentýž člověk více zaručených podpisů pro různé účely, bude, v případě že je uveden, IK MPSV ve všech podpisech stejný.)
3. Použít OP s čipem (vydávaný od r. 2018) jako nosič zaručeného elektronického podpisu můžete (vyhovuje eIDAS), ale nemusíte. Je to na volbě občana. Neušetříte sice za vydání certifikátu, ale pokud e-podpis potřebujete (což není každý, a proto se nedává všem automaticky - stojí to nějaké náklady) a pokud jej používáte, ušetříte za token či kartu. Jinak pro elektronickou identifikaci vůči státním orgánům stačí jen tento OP a čtečka.
Dobrý den, otázka co je a co není "zaručený" elektronický podpis, může být velkou polemiku (vizte https://www.elektronicky-podpis.info/pojmy/zaruceny-alternativne.dot) Jestli ale "obyčejnému" zaručenému podpisu vytýkáte absenci IK MPSV, tak uvažte: 1) Každý certifikát el. podpisu má své unikátní číslo, k tomu číslu se váže smlouva, kterou dotyčný uzavřel s ČP a žádost o certifikát, kterou podepsal (obojí má pošta v archivu). Tam je uvedena identifikace osoby naprosto jednoznačně včetně rodného čísla. Pravda, my se k nim nedostaneme, dokud autenticitu elektronického podpisu nebudeme řešit třeba před soudem. Ovšem... 2) Certifikát obsahující IK MPSV je k zaručování/prokazování identity soukromým osobám (lidem a firmám) jen málo užitečný, protože nikdo z nás si nejsme schopni z čísla IK MPSV zjistit, o koho jde. Rodné číslo mají lidé uvedeno alespoň na druhé straně občanského průkazu, IK MPSV leží někde v databázi MPSV a nikdo (kromě úřadů, kterých?) se k němu nedostane. Poznámka pod čarou: Pokud vím, na Slovensku kolem rodného čísla tolik nenadělají a do kvalifikovaných certifikátů jednoduše rodná čísla uvádějí. Pěkný den. David
V článku mi chybí jasně a explicitně řečeno co mi elektronický podpis přinese, zvláště když mám datovku a to "zdarma".
OK, když mám datovkou, musím některá podání podat datovkou - když bych si zřídil elektronický podpis, asi bych tím pádem nemusel a mohl komunikovat s úřady o půlnoci.
OK, mohu komunikovat s firmami, ale chybí mi příklady firem, které se k emailu s elektronickým podpisem budou chovat jinak než k emailu, popř. k PDZ (placená - nyní bezplatná - datovká zpráva).
Zatím jsem totiž spíše narazil, když jsem posílal PDZ firmě, že z různých důvodů vto neakceptovali jako náhradu dokumentu s úředně ověřeným podpisem. A v zákoně narozdíl od úřadu povinnost akceptovat PDZ či el. podpis není, bohužel se obávám, že přesně naopak, některé zákony vyžadují úředně ověřený podpis a jinou možnost nezmiňují. Takže je to o zkoušení, co která firma (nebo nemocnice, advokát) zkousne...
Datovka "zdarma" se může pěkně prodražit, pokud dostáváte od úřadů větší než malé množství dokumentů, které potřebujete dlouhodobě uchovávat jako originál, respektive ve formě originálu postavené na roveň (můj případ). To totiž ani výtisk z datovky ani soubor uložený na vlastní disk není. A jakmile máte datovku, tak vám úřady papír s razítkem a podpisem nepošlou ani omylem - všechno do datovky.
Čili pak máte na vybranou, zda si budete dlouhodobě platit k datovce tzv. "datový trezor", kde se cena pohybuje mezi 6 - 7,20 Kč/zpráva/rok dle rezervované kapacity, nejméně však 120 Kč (přičemž rezervovat lze kapacitu 20, 50, 100, 150, 200, 250, 500, 1000, 2000 a 5000 zpráv), případně si musíte zajistit konverzi dokumentů do listinné podoby (na "czechpointu" za hezkých 30 Kč/stránka), a "papír" pak již můžete uchovávat běžným způsobem.
Pro mne je tedy zatím lépe žít bez datovky a pro má vlastní podání využívat právě zaručený elektronický podpis, případně identifikaci přes portál https://www.eidentita.cz (např. pro služby ČSSZ). Ale někdo jiný to samozřejmě může mít jinak.
naivní otázka, v datový schránkách je funkce:
====
"Zde můžete načíst soubor s příponou ZFO - tedy datovou zprávu nebo doručenku, kterou jste si dříve stáhli ve formě ZFO souboru.
Aplikace ověří, zda byla konkrétní datová zpráva v minulosti dodána datovými schránkami a zda je v neporušeném stavu. Pokud ano, můžete důvěřovat celému obsahu takové zprávy.
Dále zkontroluje, zda konkrétní datová zpráva splňuje podmínky dlouhodobé průkaznosti. Pokud ne, nebo pokud chcete prodloužit průkaznost, můžete si stáhnout upravený soubor ZFO, doplněný novou, rozšířenou elektronickou pečetí MV.
Po načtení souboru se zobrazí obsah načtené zprávy či doručenky a můžete s ním pracovat stejně, jako s běžně otevřenou datovou zprávou / doručenkou."
====
nestačí stáhnout zfo a uložit si a pak později, když budu potřebovat nahrát zfo sem a stáhnout si novou přerazítkovanou verzi?
Aha, zjistil jsem, že problém je v tom, že přerazítkování se musí dělat pravidelně vždy předtím než předchozí razítko vyprší :-( tzn. že raději na to použít nějakou aplikaci která to bude dělat automaticky. např. https://datovka.cz
Nic proti "Datovce" a proti "přerazítkovávání" uchovávaných elektronických dokumentů. Je to určitě možnost. Ale z mého pohledu (jak jsem psal výše, někdo to může mít jinak) potřeby uchovávání originálů úředních dokumentů po dobu 20 až 25 let od data vzniku, a to kumulovaně v tisícových počtech a s minimální pracností a nízkými náklady na archivaci, má dobře uložený papír pořád své výhody.
Okolo "IT" se už motovidluju docela dlouho, a vidím, že v tomto oboru je dlouhá doba dva roky, natož pak dvacet. Takže to znamená průběžně kontrolovat, aktualizovat, překlápět staré formáty do nových, zálohovat na nová média a podobně. Samozřejmě, něco jiného by bylo, pokud bych cyklické upgrade potřebných prostředků, stejně jako sledování, co je nového a co přestane být relativně brzy podporováno, měl jako koníčka.
Elektronický podpis jsem roky používal - a asi jsem byl tehdy i jeden z prvních, kdo si něco takového zařizoval. Také tehdy na přepážce na poště na to pánové museli být dva a i tak to trvalo snad půl hodiny nebo ještě déle...
Naštěstí tohle martyrium stačilo absolvovat jednou - o certifikáty na další rok už se dalo žádat elektronicky (podepisuje se to pak tím předchozím - jen to tedy člověk nesmí prošvihnout).
Jenže tehdy takový certifikát vyšel na 2 stovky ročně. Pak to Česká pošta (resp. Post Signum) dvojnásobně zdražila a mě to přestalo bavit. Hlavně už jsem pak nebyl plátce DPH, takže těch podání na finančák dost podstatě ubylo - teď je to v podstatě 1x ročně. Před tím to bylo přiznání k dani z příjmu, 4x ročně přiznání k DPH, pak ještě přibyla kontrolní hlášení. To když jsem počítal, kolik by mě stálo poštovné u doporučených dopisů mi přišlo lepší...
Ale dnes? Ano, daňové přiznání pořád vyplňuji elektronicky, ale místo elektronického podpisu vytisknu to asi jednostránkové potvrzení, které pak FÚ pošlu normální poštou (ještě jsem nezažil, že by se to někde ztratilo - kdyby ano, pošlu znovu). Případně teď přínosem "koronakrize" by mohlo být, že by FÚ měli mít i sběrné boxy, do kterých by jim mělo být možné nějaké zásilky dávat i mimo úřední hodiny (které jsou také vyloženě "vstřícné" vůči lidem, kteří někde pracují na HPP).
Proč ty certifikáty nemůže zařizovat stát? Třeba i nějak dotované? Proč těch firem, které kvalifikované certifikáty není víc? Aby byla také nějaká konkurence. Takhle to zatím spíš vypadá jak nějaký kartel... S větším používáním elektronických podpisů by se konečně víc více rozvíjel ten eGovernment - ne takhle, že se to ještě zdražilo...
A datové schránky? Škoda mluvit, už to tu napsal ViR. Do něčeho odmítám jít. To se prodraží snad ještě víc...