Pri pohledu z "druhe" strany bych zkusil nastavit vysi skolneho podle studijniho prumeru. Student by na zacatku semestru zaplatil skolne za nasledujici semestr a na konci semestru by mu byla podle jeho prumeru cast skolneho vracena. System bych nastavil tak, ze pri studijnim prumeru studenta = studijni prumer rocniku by byl student "na nule" (stipendium=skolne), pri studijnim prumeru lepsim by vydelaval a naopak pri studijnim prumeru horsim by doplacel (a treba i hodne doplacel).
Dale by slo zpoplatnit opakovani zkousek a opakovani predmetu (napr. prvni opakovana zkouska/predmet behem studia = 500, druha 1000, treti 2000, ...). Vyhodou geometricke rady je to, ze nadaneho studenta poplatky neohrozi (nepotka se s nimi, pripadne pri opakovani nekolika malo zkousek se to da vydrzet), notoricky repetent na svoji laxnost pomerne brzy doplati.
Smysl to dava i z hlediska skoly - studenti se spatnym prospechem typicky stoji mnohem vice: opakovane zkousky/predmety = prostory, pedagogove (kteri by mohli delat neco jineho), ...
Myšlenka "vracení školného" v případě dobrých studijních výsledků není špatná,protože každý bude mít na začátku stejnou šanci "dobře studovat" jako ostatní.Ale za opakování zkoušky platit?tady zase existuje rozdílná náročnost oborů a vysokých škol.Jak toto zohlednit?
Vysoká škola je samozřejmě také o určitém společenském životě, především ale musí být o studiu, Sám jsem před lety ukončil dost náročnou kombinaci humenitních oborů s průměrem 1, 5, z cca 60 zkušek jsem opakoval jen jedinou. Mně a valné většině mých kolegů ze studia bylo jasné, že pečlivé studium se prostě vrátí. Nicméně si dobře pamatuji na řadu studentů z ročníku, kteří dříve nebo později odešli a postupně zkusili až 3 fakulty, přičemž neukončili žádnou. Vyskytli se taky "experti", co dávali zkoušky zpravidla napotřetí za 3 , protože kvůli nočním tahům neměli čas makat... Ale pokud jde o politiky (zejména ty tlučhuby z ODS, kteří vystudovali zadarmo a přitom mají plná ústa školného :-))), je třeba přímo se jich poptat, zda by byli ochotni zaplatit sami za sebe...
Osobně jsem taky dost pařil, na zkoušky jsem se skoro neučil, spoustu těžších zkoušek jsem měl za 3 na třetí pokus a dnes mám pár let po škole několikanásobek průměrné mzdy (a to mimo Prahu). O tom učení to fakt není...
Jo, s tím taky souhlas. Jde tu o to, aby člověk měl schopnosti praktika, protože spousta teorie, která se učí na výškách, je nesmyslná a v praxi nepoužitelná. Jenže tady se bavíme o VSTUPU pro praxi, a tím VŠ rozhodně je. Uvaž, jak bys na tom byl s platem bez diplomu...
V principu by se s tím dalo souhlasit, bohužel, kdo někdy školu vysokou studoval, moc dobře ví, že někteří profesoři mohou schválně studenty u zkoušky potápět, a to může být naučen, jak chce. Učitel je jen člověk, a k někomu má sympatie a k někomu ne, pak to jedině řešit jinak, ale otázka je, jak to dopadne, když si na vás učitel "zasedne".
Měli jsme na škole pár takových zkoušejících. Většinou stačila stížnost na studijní oddělení, u zkoušek pak byla navíc přítomná komise a zkoušející byl hned spravedlivější. Fungovalo to tak na 90%.