A sice: jak poznat pojišťováckého bouchače od seriózního poradce? I pohled by měl být obrácený a mělo by tam být: když se Vám začne pojišťovák vnucovat a říkat "pane doktore, to je přesně produkt pro Vás" tak zbystřete.
Paní nebo slečno Jarmilo, jestli jste v minulosti reagovala na článek Kolik stojí pobyt v nemocnici? ::::::::::: "K těm penzím jste zapomněl dodat jednu věc: byly cca 30 let v přebytku a jsou stále součástí státního rozpočtu. Po zpackané privatizaci v 90. letech ...", tak jste to tenkrát napsala dobře. Ano, jde v zlatokopy, bouchače, kteří smrdí zase nám dole, těm obyčejným. Pamatuji, jak kdysi po převratu, na Nově J. Klíma uvedl reportáž z pošty, jak její pracovníci vnucují lidem tuším ře postžiro a pokud neuženou naplánovaný počet oveček, jaké z toho mají nepříjemnosti. Celý národ z toho byl paf, jak tohle je možné v "demokratické" zemi. Dnes patří odírání toho druhého k bohužel naprosto běžným jevům a nikdo se nad tím nepozastavuje. Chce si to jen občas připomenout, že život fungoval v minulosti i bez těhle oblbovaček...
Někde jsem kdysi na jiné netové diskuzi četl, že někdo na pojišťováky klepající na dveře soukromého bytu automaticky posílá psa. Většinou nikdo nestojí o podomní prodavače, ať jde o prodej pojištění, stavebního spoření nebo hrnců. Pamatuji si, jak k nám do práce přišli zástupci České spořitelny, kteří normálně pracují na přepážkách, a nutili nám - přednesli nám - školení o celém portfoliu produktů celé finanční skupiny ČS. Když nepotřebujete půjčit, "výhodně" si u nás uložte. Když nemáte co uložit, tak si "výhodně" půjčte ... Všechno můžete navíc výhodně pojistit ... Platební karty k účtům, nejlépe ty úvěrové. Stavební spoření. Teplé párky. Penzijní připojištění. Internetové bankovnictví. Kupujte, kupujte, je to časově omezená nabídka. Ano, až vás polapíme, zdražíme poplatky za cokoliv. Dík za takovéto vnucování. Dobré zboží nepotřebuje reklamu ani na něj jinak lákat. Před 89. jsem tohle zažil ve fabrice s lákáním na sporožiro, a domníval jsem se, že takovýmto komunistickým agitacím již odzvonilo. Ale když to nyní dělá kapitalista, bude to v nejlepším pořádku ...
Jednoho podvečera se tlf. ozvala zástupkyně České pojišťovny a že jim jde o moje blaho. Mám živostní pojištění uzavřené těsně po převratu. V současné době je již velice nevýhodné a tak by mi ráda nabídla "vylepšení", a to u mne doma. Chtěl jsem jednání na půdě Pojišťovny, nicméně mi nebylo vyhověno. Proč asi? Nevím, zda byla kmenovou zaměstnankyní ČP nebo zda pracovala pro ČP na základě nějaké smlouvy, ale detailní informace o mých pojistkách měla. Z 98 % jsem v tom cítil nějakou kulišárnu. Při osobní návštěvě na zahrádce u domu (domů do bytu tyhle bouchače zásadně nevpouštím) z ní vylezlo jediné - Dynamik. Jelikož v médidích běžela mohutná reklamní kampaň na Dynamik a já tvrdím, že u dobrého zboží/služby reklamy netřeba, zpozorněl jsem. Na netové diskuzi na iDnes: jak rekordních provizí dosahují prodejci Dynamiku, jak stávající klienti přijdou přechodem na Dynamik o zaručené zhodnocení dosavadních prostředků - no zkrátka samá Nej, ale pro klienta v tom záporném slova smyslu. Tak jsem dělal dál nerozhodného a ještě ji asi čtyřikrát pozval na zahrádku. Mladá, ambiciózní, oháklá, drahý mobil, drahé auto - tihle lidi na mne nepůsobí dobře, ať již prodávají hrnce u domovních dveří nebo nějaký suprprodukt v bance či pojišťovňě. Kdyby přijela (bylo to v horkém létě) na kole v šortkách a v podprdě nezakrývající její vnady (měla-li by je...), bylo by jednání o něčem jiném. Ale vážně, ne, na vykukující vnady ani na nóbl oháknutí bych v tomto případě určitě nedal, naopak mne ještě to exhibování o úspěšnosti (oháklá, drahý mobil, drahé auto) odradí... Možná tak leda mladé neploché studentce by se podařilo mi v parném létě prodat kopeček zmrzliny za 8,--, když jsem jinak lehký diabetik. Za 10,-- by se jí to ale nepodařilo, i kdyby měla ... Ale zase vážně: Na 5. návštěvě jsem ji definitivně oznámil, že nemám zájem a že mne mrzí, že se mi pojišťovna nevěnovala takto maximálně i při změně zaměstnání, kdy jsem platil ono životní pojištění srážkou ze mzdy a hned následující měsíc přešel plynule na platbu z účtu a přesto tam vznikl 1 údajný měsíční nedoplatek, který mi přes četné urgence a korespondenci nakonec až s vedením ČP nebyl nikdo schopen objasnit. Žádné návštěvy doma, ale já musel do pobočky, pak si musel dopisovat klasickou poštou (maily mi nesdělili). Napsal jsem to jak vedení ČP, tak jiný případ i na vedení ČS - že mají zájem o klienta jen když ho mohou "oškubat", ale když chce klient jen nějakou "neplacenou" operaci, nikdo to nechce dělat a přehazují si klienta jak "horký brambor".
Jo, to jsem (celá) já.
Onen důraz na oblečení sice tak až docela nepovažuju za nesmysl, ale jsem toho názoru, že pokud bude mít člověk, sedící za přepážkou v bance, plat odpovídající jeho postavení a nebude mít problém, za co koupí večeři, popř. kde vezme na novou ledničku, protože ta stará dosloužila, obleče se úměrně svému platu i postavení a bankéř mu v ten okamžik nebude muset cosi nařizovat jakýmsi kodexem. Pokud bude mít normální plat, pak bude mít sám některé z produktů, které musí nabízet a jeho znalosti začnou být i podloženy vlastními zkušenostmi a praxí. Leč pokud má přepážkový pracovník plat na "z ruky do huby", šatí se u Vietnamců, neb na víc mu jeho plat jaksi nestačí, je zadlužen hypotékou, protože bydlení v regulovaném nájemném nějak ne a ne sehnat, pak nemůže radit ani úměrně svým zkušenostem, protože mu k jeho smůle zaměstnavatel nařídil, kolik toho musí prodat a jaký musí mít obrat, aby nebyl vyhozen s tím, že za dveřmi stojí zástup dalších.
Je třeba posuzovat více než jen oblečení, a to na obou stranách. Plán prodeje je shora dán, ale komu prodávat, když kupní síla chybí?
Vážená Jarmilo,
teď mi připadá, že nevíte, jaké platy jsou v bankovnictví, a to i na přepážkách. Mám v rodině zaměstance ČS, a když i on, který si nechá pro pěťák vrtat koleno, řekne, že to s tím platem není až zas tak nejhorší, tak pro normálního člověka by ten plat byl nadstandartně královský. Tvrdí sice, že tam mají buzeraci na entou a levá ruka neví, co dělá pravá, a klín se vytlouká klínem, ale kdo má na to žaludek, tak je mu hej ...
Kdysi ve spořitelně dokonce mívali vedení produktů finanční skupiny zdarma, a tak aspoň mohli na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je. Ale prý to již nemají a ty produkty už prý nejsou, co bývaly, takže mi občas dokonce poradí, do čeho jít a do čeho nejít. Je fakt, že poslední dobou mne posílá stále častěji a častěji ke konkurenci. Pro normální lidi je to ale tak dobře naservírované, že klient uvěří, že ten produkt je šitý přímo pro něj a je velice pro něj výhodný.
Jinak preferuje pantofle, protože tam mají podlahové topení a když musí být nějakou dobu v botách (každý doktor vám řekne, jak je to nehygienické - sami v botách po klinice přece nechodí) - je to za chvíli pěkný puch.
Nebojte, vím, jaké jsou tam platy, mám tam známé i příbuzné. Taky vím, že už tam udělali několik vln "optimalizace", a to poboček i pracovníků. Řada poboček zmizela, mnozí pracovníci byli odešeni. Dneska jsou na přepážkách mladší, starší už se nehodili. Platy se pomalu zvedly i na přepážce. Pravda, je tam hodně lidí, kteří mají šanci být dobří, ale v další vlně mohou být taky odešeni, pokud nebudou držet hubu a krok.
Znám situaci ve více bankovních ústavech, nejen v ČSAS, celkem slušně se vyznám i v produktech. Mnohdy máte jedno, jestli jdete k Frantovi nebo k Pepovi, jeden produkt je za osmnáct, konkurenční bez dvou za dvacet, totéž lze říci o firmách.
Stojím si ale za jedním: na prodejní plány, a je jedno, jestli jsou bankovní nebo se týkají prodeje plastových oken, tu prostě není kupní síla. Fakt je, že se to postupně zlepšuje. Mladý člověk, který má před sebou nutnost získání bytu a vyživování dítěte (dětí), nebude dělat ze stejný peníz jako padesátiletý, který při případné "optimalizaci" nesežene novou práci.
Smutné, že ... Pro staré, zkušené práce není a ještě mají chodit později do důchodu.
Smutné, že se opět musí držet ústa a krok, a ještě k tomu lézt do zadku ... Jste-li mladá a vyvinutá, tak vás beru ... Bohužel nejsem šéfem na patřičných místech ...
Prodejní plány ... smutné je, že když plánovali komunisti, tak se to po 89. odsoudilo. Když k nám však přišli kapitalisti a "objevili" plánování, jsme z toho nadšeni, tleskáme tomu. Komunisti však plánovali aspoň trochu reálně, o dnešních bouchačích se to bohužel řící nedá.
Váš poslední odstavec - nemůže to nikdo napsat nebo vymyslit lépe. Požadavky mladých jsou dnes na jiné úrovni než těch padesátiletých. Těm stačilo po vzoru Básníků auto ve třiceti nebo ve čtyřiceti, zahraniční dovolená v pětatřiceti. Oni musí mít auto ve dvaceti, do ciziny se dostanou ještě dřív, ovšem ne vždy za dovolenou, ale za prací, a dostáváme do začátku minulého století, kdy naši pradědové jeli do Ameriky za prací, protože tady práce nebyla. Ke všemu spějeme ...
To s tím tvrzením, že komunisti plánovali "aspoň trochu reálně" asi nemyslíte vážně, že ne? Jejich "trochu reálné" plány vyústili v kolaps mnoha ekonomik, včetně naší. Nebo si snad skutečně myslíte, že kdyby jim to ekonomicky fungovalo, tak prostě jen tak sklapnou podpadky a odevzdají vesla? Proč myslíte, že jim funguje "komunismus" v Číně? - Pouštějí tam trh a komunismus nechávají řádit jenom na lidských právech.
Na plány komunistů mám svůj názor.
Kdysi jsem za komunistů pracovala v muzeu. Vrchní plánovač plánoval práci pro všechny pracovníky. Archeologovi tak naplánoval, kolik kusů nálezů má za čtvrtletí vykopat. Nikdo nebral ohled na to, že do země nevidí a neví, na co narazí. My se chechtali a nabízeli archeologovi, že kdyby měl málo kusů, že mu je roztlučeme. Jenže nálezy jsou cenné právě tím, že jsou vcelku. Proto se plánovalo tak, aby se to dalo splnit. Archeolog to dělal tak, že na jednom nalezišti narazili na odpadní jámu. To jsou tisíce kusů střepů, co naši předkové zahodili, protože rozbitá nádoba jim byla nanic. Tak to naházel do bedny, popsal, strčil do depozitáře a v případě potřeby odebral příslušný počet kusů, čímž "splnil plán". Někdy ho i překročil.
Komunismus měl v plánování jednu vadu: neznal pokrok. Naplánoval si třeba výrobu XX kusů kotlů na LTO, pak přišla ropná krize, LTO už nikdo nechtěl, protože to bylo drahé topení, ale kotle se vyráběly na 110 % plánu ještě 5 nebo více let.
Jarmilo, správně. Souhlasím s tebou. Pracuji v bance u přepážky a mám kolem 15000 Tak a ted ti co si myslí, že se v kankách vydělává tolik peněz řekněte, delali by jste to? V dnešní době je základ v bance nějakých 15čistého plus nějaké premie, takže možná tu 18náctku máte. Jste v práci od 8ráno, zavírá se v 17hodin, ale stejně tam většinou jste alespon do 18 hodin, protože musíte dodělávat věci, kopírovat, scanovat, odesílat atd.
Spousta lidí vidí jen tu práci pracovníka banky když sedí u toho stolu, ale když odejde, má s tím většinou ještě papírování na půl hodiny. A když mu přijde klient půl hodiny před zavíračkou? Pohoda, rád to udělám,obsloužím, mě to osobně nedělá problém, jde mi to do produkce, jsem rád za nové klienty. I když přijdu kvůli tomu domů o hodinu a půl později, samozřejmě manželka proto moc pochopení nemá... .
A nejsme informovaní? Ceníky se mění s pravidelostí co čtyři měsíce a to nemluvím o dalších změnách produktů. Obecně toho víme hodně, neznám nikoho z branže, kdo by uměl vše odříkat i pozpátku. Prostě mějte pochopení, že si někdy musíme pro informaci odběhnout, poněvadž je to kolikrát nadlidský úkol se v tom orientovat.
Mějte prosím se slušnýma pracovníkama bank strpení, pokud jsou k vám laskaví a nápomocní, dejte jim tu jednu minutu a oni vám vše dohledají.
Jsme také jen lidi