Nefunkční platby kartou zažil asi každý. Ale já jsem zažil rychlé a jednoduché řešení. Vietnam bistro, nefunkční terminál, 95% tam normálně platí kartou a z nich naprostá většina mobilem. Tak prostě vytiskli QR vedle pokladny a hotovo. Ten risk že pár plateb nedojde jim stál za to aby nezahodili těch 95% tržby. Palec nahoru!
Mě se stalo prakticky totéž. Šel jsem do podniku, kde se kartou platit nedá, což jsem sice předem věděl, co jsem ale předem nevěděl bylo, že jsem si zapomněl doma peněženku a zjistil to až při placení.
Vyřešili jsme tak, že mi číšník zadal na svém mobilu normální QR kód převod peněz na bankovní účet podniku, pěkně jsem mu ukázal, že platba byla načtená, od potvrdil, platbu jsem odeslal a jelikož jsme oba měli banku s okamžitou platbou, hned viděl výsledek.
Aneb když se chce, všechno jde :)
Že by mi někdo tvrdil takovou hloupost, se mi ještě nestalo, ale v Praze v cukrárně hned při příchodu nám číšník sdělil, že přijímá jen hotovost. Tak jsme si museli v nedalekém bankomatu peníze vyzvednout.
Je hodně prodejen, které nemají platební terminál. Ale většinou to mají jako upozornění hned u vchodu. Když jsem si jednou v prodejně s oblečením nápisu nevšimla, vybrala jsem si drahý kostým a nemohla platit kartou, tak jsem jim prostě řekla, že, bohužel, nemám čas utíkat do bankomatu a nazpět k nim, tak se budu muset bez toho kostýmu obejít. Přišli o kšeft. Jejich věc.
V restauracích jsem začal praktikovat to, že při platbě kartou nechávám klasických 10 procent spropitné, ale pokud trvají na platbě v hotovosti, mají to bez "dýška". Kdyby to tak dělalo víc zákazníků, třeba by se zamysleli, jestli jsou poplatky za transakci opravdu tak strašně vysoké, že by je zruinovaly.
Ještě bych dokázal pochopit, že platby kartou neumožňuje nějaký malý stánek s houby obratem, případně někdo, kdo působí v oboru s minimálními maržemi. Ale když vidím nápis "only cash" na Labské boudě, kde je většinu dne dlouhá fronta, člověk je rád, že si sedne a horalku prodávají za 40 Kč, tak ty výmluvy, že by si nemohli dovolit terminál nebo že by je 1-2% z transakce přivedly na mizinu, znějí poněkud trapně. (Tam ale aspoň dávají účtenky, na takové Vrbatově boudě snad ani nevědí, co to je.)
No já jsem by svědkem toho, jak si někdo v Albertu stěžoval, že mu nevyjela účtenka a ve finále se ukázalo, že měl načtenou zákaznickou kartu, které nebyla jeho (přiznal pokladní, že je to kopie) a majitel si nejspíš v aplikaci nastavil, že nechce papírovou účtenku. I pro mě je účtenka v aplikaci dostačující.
Téměř zadarmo to není. V takové trafice máte u 80% zboží pevné koncové ceny, Na té menší je majitel současně jediný prodavač v obchodě. Poplatky v případě terminálu od Sazky dělají měsíčně na produktech Sazky cca 2000 Kč + 7000 Kč na ostatním zboží. Celkem za měsíc 9000 Kč a za rok 108 000 Kč. Skutečně je to skoro zadarmo?
Já zase u jednoho stánku v OC Letňany narazil na to, že telefon (tlačítkový, nic extra drahého) jsem musel platit hotově, ale pouzdro, které jsem si kupoval zároveň s ním, bych prý kartou zaplatit mohl. Když jsem se nad tím podivoval ve webové diskusi, dostalo se mi vysvětlení, které sem raději nebudu psát, protože bych byl obviněn, že jsem zaujatý proti živnostníkům. (Což není pravda, dlouho jsem byl sám živnostníkem a stále jsem "OSVČ vedlejší", zaujatý jsem jen proti jistému specifickému druhu živnostníků.)
To ale není moc pro obchodníka motivující. Když mu dáte dýško k platbě kartou , musí to zdanit, zatím co když ho dáte hotově nikdo o něm neví a podnikateli zůstane. To je hlavní důvod proč gastro provoz přestává brát karty. Výmluva na poplatky kartou je jen zástupný problém. Poplatek kartou si totiž může započíst do ceny. Dýško - o tom to celé je
Tak mě by víc vadilo, kdybych nemohla zaplatit hotovostí. Nemusí mi banka kontrolovat i to, v kolik jsem si kde dala oběd a co jsem k němu měla. Nj, dávat o sobě co nejvíc informací pro komerční účely je daň za pohodlnost. Ale že dá nékdo dyško radši majiteli podniku, než těm co ho obsluhovali, s tím se setkávám fakt prvně.
Víte, ono je to totiž obráceně. Žádný obchodník nemá povinnost zveřejňovat, že nebere karty. Naopak v případě, že karty bere, je jeho povinnost to zveřejnit u vchodu do obchodu a v pokladní zóně. Takže číšník byl tak slušný, že vás na to upozornil. V prodejně oblečení to opět nebyla chyba obchodu. Já bych vám v tomto případě, být obchodníkem, navrhl tzv. přímou platbu anebo platbu na účet předem a následně bych vám kostým doručil.
Povinnost to samozřejmě není. Mám pocit, že někdy v roce 1998, když jsem si pořizoval první platební kartu (které se tak ani moc neříkalo, protože se s ní moc platit nedalo), jsem opravdu nějaké doporučení banky, že je dobré mít i hotovost pro případ, že kartou zaplatit nepůjde, viděl. Ale určitě to ani tehdy nebylo formulované jako povinnost a nebyla to součást podmínek, spíš jen taková rada v doprovodných materiálech.
Bohužel je taková lidová tvořivost u nás běžná nejen u obchodníků a prodavačů, prostě si jen promítají své představy, jak by měl svět fungovat, a z pozice "úřadu" tvrdí lidem, že to je oficiální nařízení. Spoléhají přitom na to, že téměř nikdo kompletní podmínky podrobně nestudoval a ani ten, kdo ano, si je nebude celé pamatovat. Horší je, když se s takovým přístupem člověk setká u úředníků na finančním úřadě nebo dopravních policistů, to má jen málokdo odvahu se s nimi hádat a trvat na tom, že jim jejich funkce nedává oprávnění vymýšlet si vlastní legislativu.
To na co se odvolává servírka v článku je pitomost, nicméně hotovost je základní způsob platby. A proč někteří nechtějí platby kartou?? Vlastním sezonní restauraci a po tlaku veřejnosti jsem se už smiřoval s tím že si pořídím terminál a budu za hlupáka. Proč za hlupáka? Všude na světě platí že když přidáte nějakou službu navíc, děláte to proto aby jste z toho měl profit. a ne proto aby jste ten profit zvýšil někomu jinému a sám si ho snížil. Poplatek za transakci má platit zákazník, to je konečný příjemce benefitu, nebo snad ne?!?! Proč ty 3% nestrhnou z karty ale zaplatí je obchodník?? Dobře, přenesme se přes tuto malichernost. Jelikož mám sezonní restauraci požadoval jsem smlouvu na 6 měsíců. Proč bych měl platit měsíčně paušál když ho půl roku nepoužívám? NE máme jen roční smlouvy slyšel jsem v bance... OK udělám ze sebe ještě většího osla a budu platit celý rok i když to potřebuji jen 6 měsíců... Po vzniku EEt jsem si pořídil restaurační program který vyhovoval EET. 15 000... dobře jsem osel proč ne.... Jenže ted mi v bance zdělili že pokud chci terminál a nechci každou částku ťukat do terminálu ručně, musím mít program který má certifikaci k danému terminálu a oni mají jen jeden druh terminálu, takže bud budu hledat terminál potažmo banku která odpovídá mému programu a min. změním banku, nebo si mám koupit zase jiný program za 10-20 tisíc abych mohl zvýšit zisk banky a uspokojit zákazníka co za službu nechce platit??? Ne děkuji už jsem dost velký osel na to abych nebyl ještě vetším .....
děláte to proto aby jste z toho měl profit. a ne proto aby jste ten profit zvýšil někomu jinému a sám si ho snížil
Už mnohokrát bylo statisticky prokázáno, že při platbě kartou zákazníci v průměru utrácejí více, než pokud platí za jinak srovnatelných podmínek v hotovosti. A že je tento efekt výraznější než poplatky za transakce. Takže obchodníci, kteří nejsou takhle krátkozrací, moc dobře vědí, proč je v jejich zájmu platby kartou umožnit, přestože je to na první pohled finančně nevýhodné. Pochopitelně to neplatí v případech, kdy mají úplně jiné důvody, proč preferovat kartu v hotovosti - typicky ty, které vehementně popírají a které je podle nich neslušné byť i jen naznačovat...
řešil jsem podobnou problematiku, jak s kupováním jiízdenky v Brně, resp. IDSJMK, pokud nefunguje "pípnutí karty". Dostalo se mi odpovědi:
"Platba kartou není nikde garantována, ani v obchodě ani v jiných případech. Výpadky karetních systémů nejen v autobusech, ale i v obchodech jsou sice politováníhodné, ale běžné. Proto by cestující měl mít u sebe vždy nějakou hotovost, případně jinou alternativu (aplikace Poseidon). Pokud není v autobusu platba možná a cestující nemá žádnou hotovost, daným spojem nemůže jet a měl by si jít vybrat peníze do bankomatu a využít další spoj. Ani v obchodě v případě nefunkční platby kartou neobdrží zákazník zboží zdarma."