Názory k článku Jaké mýty se pojí s elektroauty a jaké výhody a nevýhody jsou skutečné? Ptáme se odborníků

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 9. 2024 7:03

    Kousavka

    Mě by hlavně zajímalo, a) budou mít lidé na provoz elektroaut, když se zvýší cena elektřiny? Je spousta lidí, kteří do práce dojíždějí, protože nemají dobré spojení s MHD. Doteď se to řešilo různými ojetinami. I proto je stáří vozového parku dost vysoké. Jenže ty ojetiny stály do max. 100.000,- Kč. Spousta lidí na nové auto prostě nemá peníze. Je otázkou, kolik vydrží ojetina elektroauta, především její baterie.
    b) Jak se ta auta nabijí třeba při zácpě na dálnici v zimě? I to se přece může stát, že např. kvůli havárii nebo nepříznivému počasí zůstanou auta stát v koloně. U benzínových je to jednoduché, přinesete pohonnou hmotu v kanystru. Jak se to bude řešil u elektroauta? To budou jezdit hasiči s pojízdnou elektrocentrálou (která běhá na naftu)?

  • 6. 9. 2024 8:08

    Skočdopole

    Všichni tam nějak taktně přehlížejí jednu věc. V ČR např. bydlí v bytových domech cca 1/2 národa tedy tak 5M lidí. V článku je věta "uto se nabíjí, zejména když je někde zaparkováno". No ale to je pravda právě spíše pro tu bohatší část ("horních 10 tisíc") co mají svůj RD většinou se soláry a zásuvkou pro auto. Ale infrastruktura v městech není absolutně nachystaná na nabíjení stylem "dojdu domu a píchnu auto do nabíječky". K čemu je dobrý, že na sídlišti kde jsou tisíce aut jsou třeba TŘI veřejné nabíječky? Ale toto nejde dohnat ani za 5 ani za 10 let ono to vlastně nejde dohnat nikdy. Takže ve výsledku bude půlka národa odsouzená k tomu místo 3 minut u benzínky hnít ráno cestou do práce půl hodiny na nabíječce. Zde samozřejmě padá oblíbený argument "stejně je potřeba udělat přestávku". Když to mám do práce 15 minut autem ale k tomu přidám 30min nabíjení asi jsem tu přestávku úplně nepotřeboval co? ATD.

    Článek nevysvětluje žádné mýty ale naopak mýty přidává a mlží, protože jste si zjevně pozvali pouze zaryté zastánce elektro aut. Smutný výsledek novinařiny.

  • 23. 9. 2024 21:34

    gabinak

    A kde berete tu jistotu, že se to vzrůstajícímu počtu elektroaut nepřizpůsobí? Jasný, nějaký zpoždění to má vždycky, ale většinou se vždycky ukázalo, že se lidi změnám vždycky přizpůsobí a naučí se v nich fungovat, naučí se to plánovat jinak, najdou si cestu, aby to pro ně fungovalo. Ona ta nabídka poroste, když poroste i poptávka. Vezměte si komunitní energetiku, která se rozjíždí. Už i SVJ si instalují na střechy panely, takže lidi stejně postupně začnou tlačit na to, aby si ty zásuvky v okolí zařídili. Kde berete jistotu, že postupně nezačne být normál stíněné parkoviště solárními panely osázené nabíječkami? Připomeňme, že ty panely umí vyrábět i když přímo nesvítí (samozřejmě úroveň produkce je jiná). Vždycky, když přichází změna, je spousta obav, které se nenaplní, protože lidi jsou motivovaní to nějak vymyslet. Tímhle stylem by se v minulosti nepohnulo dopředu nic. Já nevím, jak hladce to půjde. Nevíme to nikdo.

    A ano, samozřejmě, že jsem oslovovala lidi, kteří se elektromobilitou zabývají. Nebyla to také anketa klasické PHM vs. elektro. Byla to anketa zaměřená na elektro. Asi se shodneme, že v takovém případě nemá cenu oslovit někoho, kdo jezdí dieselem, vlastní zkušenosti nemá, do problematiky tudíž tolik nevidí a potká-li elektromobil, pokřižuje se.

    Hájková

    23. 9. 2024, 21:38 editováno autorem komentáře

  • 6. 9. 2024 9:15

    JardaJ

    Měl bych pro odborníky zcela jiné dotazy:
    1) Když vezmu roční výtoč pohonných hmot na českých pumpách, vychází mi velmi hrubě (a snad nedělám řádovou chybu) energie odpovídající roční produkci jednoho Temelína. Otázka zní, až dosáhne počet elektroaut významého podílu na celku, kde se pro ně ta elektřina vezme, kudy povede s dobíječkám a kdo ty zdroje a vedení zaplatí? Vlastní FVE to nezachrání, v zimě nabijete prd a při cestě na dovolenou do Itálie si svoji elektrárnu asi taky nebudete brát s sebou.
    2) Nesouhlasím s názorem, že provoz EV je levnější, zvlášť pokud máte svoji vlastní FVE. Dnes to možná platí, to ano (když odhlédnu od nákladů na pořízení FVE). Ale co v budoucnosti? Ptám se, jakým mechanizmem bude nahrazen signifikantní výpadek příjmů státu ze spotřební daně z pohonných hmot v době jejich významného snížení spotřeby. Za mě to bude formou daně z provozu automobilu. Vidina toho, že budeme jezdit v EV levněji je lichá. Spíš to vidím tak, že dle zákonů trhu poletí cena elektřiny nahoru z důvodu vyšší poptávky a nedostatku produkce a provoz EV budou v podobě vyšších cen elektřiny hradit všichni i ti, kteří EV neprovozují, ale elektřinu spotřebovávají na něco jiného.
    3) Od všech odborníků bych rád slyšel odpověď na otázku jak se zachovat při nákupu ojetiny EV např. 10 let staré s nájezdem 300000km. Tomu mohou dnes odpovídat auta řekněme do 100000kč na takovéto lítání do práce. Dnes je asi nejdůležitější kondice motoru (zbytek typu koroze je s EV shodný). Nastartujete a zkušený člověk problém pozná i po sluchu. Jak v budoucnu prověříte kondici nejdůležitější komponenty EV, tj. akumulátorů ve významně ojetém autě? A myslím nezávisle, nikoliv z nějakých dat, logů a historií (sfalšovatelných) přímo v automobilu. Budete věřit autům po bouračce? Poznáte mechanické poškození akumulátorů po (zamlčené) bouračce? Dáte si vůbec takové auto domů do garáže?

  • 6. 9. 2024 9:40

    Johanes

    Zkušenosti skutečných zákazníků jsou poněkud jiné než názory "odborníků" z článku. Je to spíš propaganda ke zvýšení prodeje nepopulátních elektrik. Tvrzení o levnějším provozu se musím jen pousmát :-)

  • 9. 9. 2024 11:24

    pdav

    Asi žijete ve Venezuele, protože při dnešních cenách PHM se nafťák oproti BEV by tady musel jezdit za 3l-3,5l/100km.

    Mám dvě auta - benzín a BEV. Stejná značka, +- stejný výkon, +- stejná pořizovací cena. Takže já můžu objektivně posoudit.

    Spotřeba, resp. cena na km:
    Město (80% kde jezdím): benzín - kolem 5Kč/km. BEV 1Kč/km v létě, 1,30Kč/km v zimě.
    Dálníce: benzín - ani při dnešní ceně se pod 3,60Kč/km nedostanu. BEV - tam to fluktuuje víc. Pokud jedu tak daleko, že mi vystačí kapacita baterie, tak jsem o cca 10% výš než ve městě. Z dlouhé trasy můžu porovnat 1000km do Itálie a pak zase zpět (resp. dohromady to bylo 1978km). Celkem mě to vyšlo na 3818,-. Tedy 1,93Kč/km. Dlužno dodat, že ceny benzínu byly na 1,90€/l.. Tj. při těchto cenách by diesel jel asi za stejné peníze, protože naftu v Itálii za 2€ prostě tankovat nechcete.

    Nabíjím výhradně ze sítě (85% jsou veřejné nabíječky), FVE nemám.

    Pojištění - cena +- stejná, jenže pojistná částka je u BEV 2x tak vyšší (benzíňák je o 7 let starší).

    Tolik k nákladům

  • 9. 9. 2024 14:44

    Johanes

    Pohádky ovčí babičky Provozní náklady nejsou pouze spotřebované energie. Jde o pořizovací cenu, pojištění, cenu pneu pro dvou a více tunový auto, prodejní cenu ojetiny atd.

  • 10. 9. 2024 13:37

    pdav

    Tak to nejsou provozní náklady, ale celkové náklady na vlastnictví (TCO).
    Náklady na pořízení do provozních nákladů nepatří (ty patří do investičních).

    A v mém případě ROI vyšla, protože cena obou aut byla +- stejná, pojištění taky (resp. o ohledem na aktuální hodnout aut je pojištění BEV asi 40% benzínového), pneumatiky jsem ještě neměnil, ale cena je obdobná.

    Pokles prodejní ceny ojetiny je spekulace a vždy se odvíjí od situace na trhu.

  • 10. 9. 2024 0:11

    neverimtianislovo

    Můžete mi prosím sdělit jaké vozidlo na benzin máte, že má spotřebu cca 13l/100km? But to bude úplná šunka, nebo jste ve velmi bohaty muž a máte vůz co ma obem motoru tak 4l .
    Ještě do minuleho měsíce jsem měl starou 14let Octavii se spotrebou cca 6,5l benzinu, tedy cena za km pri dnešních cenach benzinu mi to vychází na cca 2,6Kč. Dnes vetsina aut má prumernou spotřebu nižší. Kde je tedy pak ta obrovská výhoda v ceně provozu? Celý mě to zni jako pohádka pro zlobivé děti. (Protože hodné děti si poslouchat takovou blbost nezaslouží).

  • 10. 9. 2024 14:20

    pdav

    Tak začal bych tím, že tankuji 100oktanový benzín. A ten stojí o cca 8Kč víc, než to, co dostanete na nejlevnější pumpě.

    Ano, třeba s takovým 1,2 TSI se dá jezdit pod 5l/100km, ale proti tomu snad ani BEV není, porovnáváme-li výkon nebo krouťák.

    Neřekl bych, že jsem bohatý muž. Sám se řadím do zajištěné střední třídy. Ale ano, mám 3l V6 s výkonem 333k (a ano, je to stará šunka rv 2015) a porovnávám to s BEV s 292k. Průměrnou spotřebu mám 9,1l/100km, a to právě kvůli jízdě po městě, kde (zvlášť v pražských zácpách) se nedá běžně dostat pod 10l/100km (spíš 11-12). A k tomu je potřeba připočítat negativní vliv takového poskakování na moderní přímovstřikové motory - karbonování (a s tím rostoucí spotřeba=nižší dojezd na nádrž, taková analogie k degradaci baterie), prosakování benzínu do oleje.

    A pokud jezdíte za 2,60Kč/km a BEV za 1,30Kč/km, tak i malé dítě vidí, že ty provozní náklady jsou poloviční. Dostat se na 1,30Kč/km s benzínem znamená jezdit pod 3,9l/100km. Zkuste vyjmenovat aspoň jedno současné benzínové auto s takovou, byť třeba papírovou, spotřebou. A mimochodem - na 2,60Kč/km jsem se s BEV ještě nedostal, a to ani při tom výletu do Itálie s nabíjením na UFC. Asi někde dělám chybu.

  • 6. 9. 2024 13:30

    Martina D.

    Paní redaktorka si spletla odborníky s prodejci. Zřejmě omylem, protože placený článek byste přece označili.

  • 6. 9. 2024 16:41

    Roundup

    Myslím že takovýto propagační článek nepomůže. Lidi nejsou blbí a hledají informace všude kde to jde.
    Přitom by stačilo jednoduché pravidlo - nemíchat se do toho a nechat rozhodnout trh, co chce. Ať lidi rozhodnou peněženkou, co jim vyhovuje a co chtějí kupovat.

    Když před více než 100 lety začínala auta, žádné dotace aut ani zákazy koňských povozů nebyly a přesto se auta prosadila, protože byla prostě lepší a lidi je CHTĚLI.
    Ani benzínky nikdo nedotoval. Proto je nesmysl dotovat výstavbu nabíječek.
    Nechat to na trhu, ten si poradí, vždycky si poradil.

  • 8. 9. 2024 21:36

    Smazaný profil

    odborníci poněkud přehlíží, že průměrné stáří vozového parku 16 let není dáno tím, že by lidi rádi jezdili starými auty, ale že na nová nemají už dnes v době relativně levných aut. A cenová parita mezi fosilama a EV je dosahována zejména (z části umělým) zdražováním spalovacích aut.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).