Příklad z praxe, asi 2–3 roky starý: Tři kilometry před stanicí přejede rychlík nějakého blba. To je věc, která se stane a není to vina ČD/SŽDC.
Kdo se zeptá průvodčího tak dostane informaci, že s tím spojené úkony trvají několik hodin (už nevím z hlavy kolik). Tak se rozhodnu do té stanice dojít pěšky. Když tam dojdu, tak pozoruji, že nešťastnému rychlíku naskakuje zpoždění po 10 minutách. Čili všichni cestující si tam v každou chvíli mohou myslet, že teď už to fakt během 15 minut přijede. Nikdo netuší, že budou muset ještě nejméně hodinu až dvě čekat.
Sedám do osobáku vypravovaného z té stanice, abych pokračoval zamýšleným směrem. A i ten osobák na odjezdu asi 10 minut čeká, jestli ten rychlík, přece jenom nepřijede. Později jsem si ověřil, že do té stanice ten rychlík opravdu dorazil asi hodinu až dvě poté.
Krakonoši, proč to děláte? Proč píšete nesmysly všude kam přijdete?
1. Ta informace, že zdržení kvůli přejetému je obvykle několik hodin (to konkrétní číslo si fakt nepamatuji) se potvrdila, když jsem se potom zajímal o podobné případy a četl si železničářské diskuze.
2. 20 minut je holý nesmysl. Za 20 minut tam nedojede ani doktor, aby konstatoval smrt.
3. Pointa je, že i kdyby se v té následující stanici začali hrozně modlit za zázrak aby to trvalo jenom 2 hodiny místo čtyřech (řekněme), tak jim muselo být jasné, že ten vlak bude mít značné zpoždění. A měli to nějak sdělit čekajícím cestujícím. A ne jim ukazovat na tabuli, že vlak bude mít 20 minut zpoždění. 30 minut. 40 minut… a tak dále.
Nejlepší by bylo, aby v tomto případě strojvůdce poslal smsku na dráhy s tím, že přejel blbce v tom a tamtom místě a pokračoval dál. Přece vlak plný lidí nemusí být u toho a hlvaně nechce, jak havrani hledají v různých zákoutích kolem tratě ruce, nohy či hlavu toho blbce, co se raději někde nepověsil :-)
No právě ,že ten vlak u toho musí být, řeší to Policie + Drážní úřad , z rychloměru loko se stahují informace o jízdě a reakcích strojvedoucího, policie musí vyloučit ,že toho vola co skočil pod vlak nepřejel úmyslně a tak dále. Viz přejezdy -závory + výstražná světla a přesto tam debil s autem vjede a vždy za to může dráha.
Dovolím si jednu analogii. Autobus plný lidí přejede člověka. Řidič pošle na dispečink SMS: „Na 160. km D1 na Brno mi vbehl pod kola clovek. Poslete Policii.“ Přijde Vám to normální? Na železnici je navíc ten problém, že postižený úsek trati se zpravidla nedá jednoduše objet.
Jenže pokud by se to řádně nevyšetřilo, otevírá se velký prostor pro vychcané pozůstalé a pochybné advokáty k vydírání tučného odškodného! Zákon sice hovoří jasně; na kolejích nemá nikdo co dělat, pokud tam není ze služebních důvodů, jenže je to také o tom, že každý úraz, který skončí pracovní neschopností delší, než měsíc, nebo trvalými následky či smrtí, musí být policejně vyšetřen a řádně zadokumentován, jinak by se ČD vystavily reálnému riziku placení velmi vysokého odškodného. A při tom, kolik takových nehod se u nás stane, by to vedlo k astronomickým nákladům. Navíc neznám nikoho, kdo by byl schopen a ochoten po tom, co někoho přejel, byť ne z vlastní viny, pokračovat v jízdě, notabene když má přímou odpovědnost za zdraví a životy cestujících.
Strojvůdce v takovémto případě dál pokračovat nesmí. Zřejmě jste, na rozdíl ode mne, nikdy nikoho nepřejel, jinak byste takovýto nesmysl nemohl nikdy napsat. Já sám mám na pomyslné pažbě svého koltu pět zářezů a nikdy to nebylo nic příjemného. Těch dvacet minut je realita, jenže to se stalo ve stanici, policajti byli za rohem, ve vlaku doktor, který začal ihned úřadovat a havrani přes ulici. Dokonce i náhradní lokomotivní četu se povedlo převzít z nákladního vlaku, který ve stanici dočasně skončil. Jenže tohle byla výjimka, potvrzující pravidlo.
Je to velice jednoduché. Operátorka tam dá zpoždění 120 minut. Policie, záchranka, havrani, drážní inspekce, hasiči, vedení patřičné stanice budou mít dobrý den a vlak bude mít 110 minut zpoždění. Chytrý a neomylný Flasi přijde na nádraží na vlak za dvě hodiny a vlak je fuč. Spravedlivě rozhořčený Flasi piše spravedlivou stížnost. Otázka, kdo bude za blba. Operátorka, takže zvolím alibistické chování a zvyšuji po 10 minutách, nemám křišťálovou kouli.
Víte kromě té tabule byl na tom nádraží i rozhlas. Mohli na ceduli alibisticky rolovat po 10 minutách a současně mohli hlásit, že vzhledem k nehodě na trati může být zpoždění o několik hodin vyšší.
Ale proč informovat cestující, když podle předpisů stačí alibisticky rolovat po 10 minutách, že?
Ten čas nebývá 2 hodiny, to číslo bylo 3, nebo 4 (nejpravděpodobněji), nebo 5.
Jenže na to by se musely přijmout další pracovní síly a tím pádem by si papaláši museli snížit své nehorázné platy a navíc by se octli v ekonomické nemilosti, protože by jim stouply mzdové náklady. Bohužel je stav vozového parku natolik špatný, že soupravy se skládají ne z toho, z čeho by měly být, ale z toho, co je náhodou po ruce a je schopné to dojet do cílové stanice a zpět.
A co u nás funguje, kromě lhaní a zlodějen? Na ulici leží dodnes sníh ze začátku ledna a obec se nezmohla ani na to, aby na klouzačku, vzniklou občasným odtátím a připadáním dalšího sněhu nasypala trochu písku! Na pracáku se válí nezaměstnaní na podpoře, ale nikdo není schopen říci: Pokud cheš dostat peníze, tak zítra v sedm ráno přijď, nafasuješ vercajk a úsek, o který se budeš do konce zimy vzorně starat!
Hmmm tak to je opravdu názor " ze škatulky" až budeš někdy pracovat na dráze…tak poznáš co je vše potřeba ze zákona mít za školení a zkoušky pro to aby ses mohl pohybovat v kolejišti. Koukám, že je to opravdu tak že Češi rozumějí fotbale, dráze a politice. Je mě někdy nechutně líto jací jsou někteří „chytrolíni“ ignoranti a bez jakékoliv znalosti v oboru „blejou“ moudra
Na dráze jsem pracoval přes 40 let. Měl jsem z pekla štěstí, dožil jsem se důchodu, byť invalidního. Mnoho jiných dopadlo hůř, protože pracovat na dráze v provozu znamená že jste neustále jednou nohou v hrobě a druhou v kriminále, takže pokud nemáte mimořádnou kliku, skončíte špatně. A to vše za, vzhledem k okolním státům, podprůměrné mzdy a hanebném prostředí!