O tom, proč je nezbytné mít sjednané povinné ručení, jsme se dočetli už mnohokrát. Zajímavé to ale občas je, pokud chceme vyrazit s vozem do ciziny. Naskýtá se nám totiž spousta otázek. Jak v případě nehody prokázat, že jsme pojištěni? Jak je to s pojistnými limity, když škoda v Německu přijde několikanásobně dráž, než škoda v ČR? A co se stane, nejsme-li pojištěni vůbec?
Odpovědí na první otázku je všem dobře známá zelená karta. Pojišťovna je vám ji povinna vydat bezprostředně po uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla podle zákona č.168/1999 Sb. Na základě této karty můžete vrazit do libovolného zahraničního auta s uspokojujícím vědomím, že jste pojištěni.
Nicméně je dobré vědět, že ne všude zelené karty platí a naopak někde platí tak dobře, že je ani nemusíte mít s sebou. V zásadě si můžeme svět rozlišit do následujících tří skupin:
V zemích, s kterými je uzavřena tzv. multilaterální dohoda, není nutné mít s sebou zelenou kartu. V těchto zemích je dokladem stejné potvrzení, co používáme doma, popř. pouze státní poznávací značka. Jakákoliv škoda je poté hrazena z garančního fondu Českou kanceláří pojistitelů a následně vymáhána na vás, respektive na vaší pojišťovně, ale až po příjezdu do ČR.
V zemích, s kterými je uzavřená tzv. jednotná dohoda, je nezbytné, pokud s touto zemí není uzavřena současně i dohoda multilaterální, s sebou zelenou kartu vzít. V případě, že ji mít nebudete, tak vám v lepším případě vystaví za nějaký poplatek novou a v horším vás nechají zaplatit hraniční pojištění (viz. dále) v plné výši.
Do třetí skupiny zemí řadíme ty, se kterými není uzavřena ani jedna ze zmíněných smluv. V těchto zemích vám nepomůže ani zelená karta. Jedinou možností pro motoristu je zakoupení pojištění odpovědnosti vztahující se k dané zemi přímo na hranicích, kterému se příhodně říká hraniční pojištění. Nevýhodou této metody je samozřejmě to, že toto pojištění vyjde zpravidla několikanásobně dráž, než běžné povinné ručení. Proto je dobré si předem rozmyslet, kterými zeměmi máme v úmyslu při naší cestě projíždět. Jinak může jít o značně drahou legraci.
Poměrně zajímavou informací může být to, že limity plnění nejsou v rámci jedné smlouvy o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v různých zemích stejné. Znamená to tedy, že přejedeme-li německé hranice, náš limit plnění se automaticky zvyšuje podle běžných limitů na německé straně. Samozřejmě to samé platí i v případě Ukrajiny, kde se ovšem pojistné limity přirozeně sníží.
Další zajímavou otázkou je, co se s námi stane v případě, že způsobíme škodu v zemi s multilaterální smlouvou, aniž bychom měli doma uzavřené pojištění odpovědnosti. Škodu za nás proplatí Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu, načež na nás bude škodu v plné výši vymáhat. K tomu samozřejmě dostaneme i pokutu do výše 20 000 Kč, což je ovšem k předpokládané škodě zanedbatelné.
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Následující tabulka uvádí, se kterými státy jsou jednotné a multilaterální dohody uzavřeny:
Země | Jednotná | Multilaterální |
---|---|---|
Rakousko | ano | ano |
Albánie | ano | ne |
Andorra | ano | ne |
Belgie | ano | ano |
Bulharsko | ano | ne |
Bosna a Hercegovina | ano | ne |
Kypr | ano | ne |
Německo | ano | ano |
Dánsko | ano | ano |
Španělsko | ano | ano |
Estonsko | ano | ne |
Francie | ano | ano |
Monako | ano | ano |
Finsko | ano | ano |
Velká Británie | ano | ano |
Řecko | ano | ano |
Maďarsko | ano | ano |
Chorvatsko | ano | ano |
Švýcarsko | ano | ano |
Lichtenštejnsko | ano | ano |
Itálie, Vatikán a San Marino | ano | ano |
Izrael | ano | ne |
Irán | ano | ne |
Irsko | ano | ano |
Island | ano | ano |
Lucembursko | ano | ano |
Lotyšsko | ano | ne |
Malta | ano | ne |
Maroko | ano | ne |
Moldavie | ano | ne |
Makedonie | ano | ne |
Norsko | ano | ano |
Nizozemí | ano | ano |
Portugalsko | ano | ano |
Polsko | ano | ne |
Rumunsko | ano | ne |
Švédsko | ano | ano |
Slovinsko | ano | ano |
Tunisko | ano | ne |
Turecko | ano | ne |
Ukrajina | ano | ne |
Pozn.: V případě Jugoslávie a Iráku bylo členství pozastaveno
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů
Z tabulky je vidět, že při cestě do většiny nám dostupných zemí není nezbytné zelenou kartu zařizovat. Je ale nutné podotknout, že pokud zelenou kartu s sebou máte, bude pravděpodobně jednodušší vyřizování formalit při případné pojistné události, neboť na ní bude číslo Vaší pojistné smlouvy.