Když vezmeme že nás naši politici ožebračují kde to jde,tak ani ty 4% mne nezachrání.Pokud si tady nebude moci dělník vydělat to co v zemích EU,tak je to pořád jen kecání o ničem.A těch pár zlatokopů to nezachrání.Pokud nebude bohatý stát tak bude bohatý jen jednotlivec a ten to nezachrání.To to až pochopí naši politici,tak se všem uleví.
Lidi, neblbněte, i 0% je moc. Jsou 3 typy lidí: a) auto nechtějí b) chtějí, ale nemají ani 50 tisíc c) chtějí a mají 50 tisíc. Skupinám a) a b) bych doporučil auto nekupovat vůbec a skupině c) bych doporučil si koupit auto takové, na jaké mají i bez leasingu. Já jsem si v roce 2007 koupil za 50 tisíc 11 let starou Feldu ve slušném stavu a pořád jezdí fajn. Byly tam za ty roky nějaké klasické problémy (páčka k blinkrům, tlumiče, gumy, výfuk, prořízlá nádrž, zámky, baterie, svíčky, filtry, kabel k zapalování), ale tak, že by se auto zastavilo a nejelo, to nastalo celkem jen 2x (baterka a kabel) a to ho nechávám stát venku a na prohlídce nad rámec nutných oprav jsem byl jen jednou. Totéž na byť na jiné cenové úrovni bych doporučil i těm bohatším. Místo nóbl auta za 2 mega na leasing třeba nového Rapida. Užitá hodnota je ve skutečnosti stejná a nebudete se nervovat, že vám ho někdo ukradne nebo odře na parkovišti, nebudete křičet na děti, že vám tam drobí a nebudete zbytečně obíhat pojišťovny, protože pojišťovat něco v ceně Vašeho dvouměsíčního příjmu cenu nemá, protože si to kdykoliv můžete koupit znova. A když vás to auto přestane bavit nebo se dostanete do finančních potíží, tak prostě to auto jednoduše prodáte.
Tak to me take napadlo. Felda je tak dobra na jezdeni kolem komina. Netvrdim ze je to spatne auto, mame ho v rodine jako druhy vuz, ale na dovolenou k mori uz je nevhodny. Tak stare auto uz proste neni spolehlive, bezpecne a pro dnesni provoz uz nedostacujici ve vsech parametrech. Proste neni uz pro tuhle dobu. Mam nazor, pokud je rodina alespon trochu vydelecna a auto vylozene potrebuje a nemaji celou castku koupit auto na splatky, nove. Nemusi to byt zadna hitparada, ale nove je nove. Za pet nebo vice let se nakonec dojde k tomu, ze stare auto je stejne nakladne jako nove na splatky s tim rozdilem, ze s novym se clovek neboji jezdit a netrne kdy co se zas pokazi.
Souhlas, s rodinou k moři bych s naší Feldou taky nejel. Ale autem na leasing taky ne. Jet s rodinou autem k moři je vhodná zábava jen pro lidi, co mají aspoň trochu vztah k autům (já moc nemám) a finančně jsou na tom aspoň trochu v pohodě. U takových lidí by neměl být problém vytáhnout z matrace nebo z banky 150 tisíc na auto bez úvěru, s tím už se jet k moři dá. No a kdo chce jet novým autem, tak holt se považuje za vyšší střední třídu, ten by měl mít čtvrt mega na účtu. (Kdo čtvrt mega nemá, ale přesto si kupuje na leasing nové auto, tak se snaží žít na úrovni vyšší střední třídy, ale ve skutečnosti je v sociální pyramidě o stupeň nebo dva níž a zadělává si na malér.) Jinak k moři se dá taky letět nebo jet autobusem, to bych doporučil lidem, co nemají vztah k autům nebo holt mají bez úvěru jen na tu Feldu.
Kecy, že staré auto není spolehlivé, jsou opravdu jen kecy. Nové auto je spolehlivé max. do 120 - 150 tisíc km, načež ošizená konstrukce klekne. Kde jsou ty časy, kdy takový WV Vento s dieselem naběhal bez problémů 800.000 km! Takže staré auto, pokud není předchozím majitelem zhuntované, klidně, čím jednodušší konstrukce, tím menší riziko poruchy. A pokud koupíte slušnou ojetinu v bazaru v Německu, můžete být v klidu, podvody, jako u nás tam nehrozí.
Mate dobry nazor na to, ze neni nutne se za kazdou cenu zadluzit. Jsou ale situace kdy se rodina bez auta neobejde a jezdit musi. Pokud na nove nemaji, ale jsou schopni bezpecne uver splacet je z moji zkusenosti lepsi volba nove na splatky nez starsi ojete. Kazdy uver je riziko to je bez debaty. Poukud to ale rodina zvlada vyjde levneji nove auto. Stary vuz vyzaduje neustalou pozornost a naklady na udrzbu se postupne nascitaji. Pokud clovek v zakoupene ojetine nechce riskovat, musi neustale investovat do nahradnich dilu. Pak je tu vec s prostoji kdy vuz nejezdi a neustaly pocit nejistoty. Ze zkusenosti s 11 let starym vozem vim, ze odchazi nejruznejsi soucastky a jsou to opravdove lahudky, ktere by cloveka nikdy nenapadly ze mohou odejit. Treba posledni moje perlicka byla vec, ulomil se me plechovej drzak zapalovaci listy na svickach, lista se vytrepala a motor okamzite zhasnul. Listu jsem malem ztratil. Plechovej drzak stoji 100Kc, tak ze usmevne, ale situace, ze stojite v prazske doprave jako blbec uz ne :-).
Ze zkušenosti s 23 let starým vozem vím, že stačí, ať je vůz kvalitní, a nemusí nic odcházet.:) Toyota Corolla, r.v. 1991, stará dobrá japonečka: měnily se jen tlumiče (při našich cestách se není co divit), chladič, blatníky (oboje padlo za oběť rzi) a tradiční spotřební materiál (filtry, destičky apod.). Auto negarážované, koupené 15 let nazpět, od té doby najeto asi 180 tisíc km. Neservisováno pravidelně, jen v nutných případech.
Náklady na opravy za těch 15 let? Všeho všudy celkem tak 50 tisíc, a to možná přeháním, i když do těch nákladů započítám nutnost vyměnit masku po srážce se srnkou. Technickou prochází každé dva roky bez problémů bez známosti, předposlední technickou se technik dokonce nechal slyšet, že má auto na svůj věk podvozek ve vyjímečně dobrém stavu. A opakuji, že auto není garážované ani servisované a jezdí se s ním dle potřeby bez rozdílu ročního období. Nestalo se mi, že by v zimě nenaskočilo, a to ani při -25°.
Tím nechci dělat reklamu Toyotě nebo hanit Škodovku - myslím si, že jsem měl dost velké štěstí na kus, který si opravdu zaslouží pojem "držák," ale holt je to prostě jinak vyrobené auto, bez "optimalizací" výrobního procesu. Troufám si tvrdit, že za 10 let mé auto bude stále jezdit bez problémů (podaří-li se zastavit nebo dostatečně významně omezit rezivění), zatímco negarážovaný a neservisovaný Rapid už jezdit pravděpodobně nebude vůbec, nebo bude v dosti neuspokojivém stavu.
O výhodnosti nového auta se tedy dá dost polemizovat. Pokud jedinými možnostmi jsou bazar nebo nové, pak bych se přikláněl určitě k novému i za vyšší cenu. Ale pokud dokážete sehnat auto od známého, o kterém víte, jak s tím autem zachází a jakou má vůz historii, pak nejsem zcela přesvědčený, že investovat do nového má smysl.
Jenze tady se bavime o tom kdyz nekdo opravdu potrebuje jezdit tak je lepsi si koupit nove na splatky. Tvrdite ze za 15 let jste najel 180 tisic, to je rocne 12 tisic. To ujedu za 3 az 4 mesice. netvrdim, ze neexistuji kvalitni ojetiny jako jsou prave japonske vozy, ale jak rikam vse je trochu na ukor neceho. Mozna by vase Corolla vypadala jinak kdyby musela opravdu jezdit denne.
Kdo ví, je to pravděpodobné. Naproti tomu služební Volvo je staré pět let, má nalítáno bezmála 300 tisíc km a nejsem přesvědčený, že by kdokoliv poznal, kolik to auto za sebou má. Pravda, je pro změnu pravidelně servisováno (byť ne vždy garážováno) a už má za sebou pár oprav, ale vždy šlo o relativní drobnosti (nějaké spínače, senzory apod.). A pak je samozřejmě otázka, jak by vypadal třeba ten Rapid po 180 tisíci kilometrech a 15 letech bez pravidelného servisu, jen s nutnou údržbou a bez garáže. A když si vezmu, že za 200 tisíc můžu koupit třeba Mazdu 6 r.v. 2007 a novější, která se stále vyrábí v Japonsku (aspoň dle VINu), je otázka, jestli mi takové auto neposkytne větší komfort a nevydrží ve výsledku déle za méně peněz, než zbrusu nový Rapid. Netřeba říkat, že za cenu nového Rapidu si ty ojeté Mazdy můžete koupit dvě.
Je to podle mě hodně na zvážení. Pro výdělečnou činnost téměř zcela určitě nové. Pro časté ježdění, ale bez výdělku? To už je potřeba zhodnotit. Nejnepříjemnější na ojetinách je, že je to s nimi stejně jen sázka do loterie. Naneštěstí je to ale i s novými vozy - máme dva roky starou Kiu Cee'd a nevěřím, že se to auto dožije ve zdraví 10 let. Měl jsem možnost zblízka pozorovat výrobu v továrně Sungwoo Hitech v Ostravě, kde se vyrábí karoserie právě pro Cee'd... Jestli se stejným způsobem a se stejnou "péčí" vyrábí celý vůz, není divu, že za dva roky se na tom autě řeší závady, které servisy ani neumí odstranit (hučící spojka při couvání - takový zvuk jako kombinace hučení a vrzáním, vypínající se rádio apod.).
Ono už ani japonské vozy nejsou, co byly. Zrovna nedávno kamarád v 230.000 zadřel motor. Podle majitele salónu a servisu, to skutečně v posledních letech šidí, ta auta už vydrží výrazně méně. Možná je to i turbem. To i Favorit vydržel minimálně 250.000 km, jen s výměnou filtrů, oleje a svíček. Tedy motor, kastle ta shnila obvykle dříve.
Takže já se budu svého atmosférického japonce z 2. pol 90-tých let, už jedu 4-tý stotisíc, budu držet co nejdéle.
Oboje nejen značka, ale i japonská výroba.
Ne. Nepleť si to s Š 105/120, to byly olejničky. Ty měly předepsáno max. 0,7 l/100 km, a téměř všechny byly těsně pod touto hodnotou. Slyšel jsem od pána ze servisu, že bylo spousta reklamací, ale většinou neuznaných. Těsně pod 0,7. A mezi 100 - 150.000 motor na vyhození, nebo generálku
Favorit byl zcela přepracovaný, olej měl normu do 0,1 a téměř žádný kus se jí ani neblížil. To samé životnost. Ty motory byly dokonce lepší, nežli co se dávalo do Felicie. To už byl low-cost koncern, kdežto u Favoritu se i měřilo a spasovávalo vložka válec A, B, C tři velikosti.
To ano. Ale tam už se nikdo s přesností nemazal. Ostatně i rychloměr byl méně přesný.... koncernový.
Koncernová byla ta 1.3 ve smyslu koncernových výrobních standardů. Zkrátka, jak bychom dnes řekli, ten motor byl "optimalizován". Ono to také bylo znát, ač papírově stejné, tak naprostá většina Felicií jela při stejné hmotnosti hůře.
Mě Felicia zklamala hned při první jízdě. Odhlučnění bylo dokonce horší, nežli u Favorita.
Mám Seata ibizu combi. (koupeno v Německu s nejvyšší výbavou za cenu základního modelu u nás), Výměna oleje po 30.000 a náplň po nalití po prvních 30.000 vydržela bez doplňování až do další výměny. Po skončení záruky upraveno na E-85, (jedna malá plastová krabička pod palubní deskou a přepinač E/N, třičtvrtě hodiny práce a cena 7.500 Kč), spotřeba se nezměnila, ale cena za litr paliva je o 10 Kč nižší, motor běží tišeji a jízdní vlastnosti lepší. Za dva a půl roku mám najeto přes 60.000 km a při servisní prohlídce v 60.000 byl pouze vyměněn olej a filtr, nic dalšího nebylo nutné dělat. Kupovat v Česku předražené zdejší pixly a ještě na leasing? Ani náhodou! Za rok a půl to půjde na první STK, potom do bazaru a opět v Německu znovu totéž. (Objednat přes internet, v konfigurátoru si nastavíte výbavu, vyberete si přebírací místo v ČR, prodejce doveze, vy zaplatíte zde v CZK) a hotovo.
Samozřejmě, že turbomotor nevydrží totéž, co atmosférický - to už z principu.
Pokud se ale zadřel, tak to může být jiný obecný problém. A to že se majitel spoléhal na výměny oleje dle harmonogramu výrobce. Většina nových vozů má ty intervaly výměn velmi dlouhé, 30 000 i více km.
Každý se rád pochlubí, že vyrábí motor, který vydrží hodně desítek tisíc km bez výměny oleje. Že ten motor potom vydrží výrazně méně, než kdyby se olej měnil co 15 až 20 tisíc km - tím už se nechlubí nikdo.
Jde o to, že dříve to co měly předepsané vydržely. Dnes ne. Navíc nešlo o žádný long-life program "údržby", značky "brusná pasta". Cosi se tam vysypalo, špóny zničily zbytek. Ono ne vše jde přes filtr. Zrovna tento vůz dostal vše co měl, a přesto...
Jinak ono je problém, že lidi ani nečtou návod k údržbě. Například... jistá osoba. V návodu má měnit olej po MAXIMÁLNĚ, za obzvláště příznivých okolností zatížení a provozu, 20.000 km, jinak 12.000 km, a pokud je motoz obzvláště namáháán, tak i dříve. A ona čte 20.000 km. Že já jí to říkal. Občas vymění, ale můj olej.
Já měním po 10 - 12.000 km, a motor bez jakékoli další údržby, kromě svíček, bez problémů. Četl jsem o Acordu s najetými 2,5 milióny km, a ten mění olej po 9.000 km.
No, v bazarech jsou třeba občas vidět bývalé německé taxíky, často turbodiesely M-B, Audi, VW a mají tachometrových 400-500 Kkm za +-5 let.
Nevěřím tomu, že jsou tachometry nadtočeny a proto je zřejmé, že i nové auto prošpikované "nespolehlivou elektronikou" a "výrobně optimalizované" to ujede.
Věřím tomu, že za 10 let bude jezdit hodně Rapidů, určitě ne všechny, ale zhruba polovina dnes prodaných.
Tak jako dnes pořád jezdí víc spousta Fabií "1" (klidně bych řekl, že víc než polovina vyrobených), o které se taky kdysi říkalo, že už nevydrží to, co "starý dobrý Favorit".
Ujede. Ale uvědom si, že ta auta jsou v výrazně nadprůměrné cenové kategorii, jezdí stále s teplým motorem, žádné studené starty, nevíš co všechno a kolikrát už bylo měněno, a také že když někdo prodává vůz, který ho živí, tak to musí mít dobrý důvod.
Ono nakonec lze provozovat jakékoli auto doslova do nekonečna. To je jako stou rodinnou sekerou, co se dědí z generace na generaci. Je to stále ta samá sekera, jen bylo 7x měněno topůrku a 3x násada. Ale ti taxíkáří ti říkají, když to prodávají, že se to nevyplatí.
Rapidů bude jezdit určitě výrazně více, nežli polovina. Nakonec za 10 let při průměrném nájezdu soukromého vozu (což Rapid typicky je) je to cca 100.000 km. Což by mělo, pokud zase koncern něco nepodělá, vydržet každé auto.
" o které se taky kdysi říkalo, že už nevydrží to, co "starý dobrý Favorit"."
A to říkal kdo? Já jen že tohle slyším prvně.
V předchozí firmě nám smluvní taxi zajišťovala firma, která používala velké Mercedesy a Audi kupované v Německu jako ojeté s nájezdem 400 000 až 500 000 km. Nebylo na nich vidět žádné poškození či opotřebení a vzhledem k tomu, že většinu jízd v ČR ty auta pendlovaly po trase Praha - Plzeň, tak ty auta najely minimálně 100 000 km ročně, stejně jak v tom Německu. Dle informací od řidičů ty auta běžně najely dalších cca 500 000 km než šli pryč. Nevím jaký byl důvod prodeje těch aut v Německu, ale zjevně je možné na dlouhých trasách používat vozy vyšší třídy ekonomicky i do nájezdu cca 1 miliión kilometrů.
Obdobná zkušenost, jen auto není japonské, ale francouzské. Peugeot, 16 let starý, má skoro 400.000, ale bez problémů i bez větších oprav, jen co urezne, dojede, opadne. Má za sebou pár srážek se zvěří - kvůli tomu vyměněnou masku a přední haupnu, ale jezdí jako nové. Údržba nestojí ročně víc než nějakých 10-15.000 Kč, a to tam počítám i ojeté pneu.
My jsme loni byli v hmotnostním přetížení ve čtyřech Felicií, kterou Vy doporučujete na ježdění kol komína na severu Švédska a zpět. Cca 5600 km, stáří vozu cirka17-18 let. Sám mám obdobnou verzi vozu, najeto pouze 82 tis. km. Polovinu trasy jsem odřídil, a s ohledem na opravu vozu před akcí, na kterou jsme dobrovolně přispěli, a na strávenou polovinu doby za volantem, kdy rychlostní limity a možnosti v Evropě jsou kol 100 km/hod si myslím, že jde hlavně o to se chovat -normálně-. Řidiči (naši i zahraniční) se bohužel u nás v ČR občas chovají jako debilové, což jim umožňuje liknavost PČR a nevymáhané právo a ohrožují beztrestně ostatní na zdraví i majetku.
To se následně odráží také v názorech Vašeho typu, bohužel.
Krom toho, s ohledem na poměry v této zemi bych si ani jako celkem fit chlápek bez psychických problémů typu paranoia nové auto nekoupil, protože to zde hrozí problémem mnoha druhů. Snad hotově, od přímého majitele a při reálných sazbách pojistného a slušného chování pojišťoven by toto mělo smysl. Jinak prohra.
Proc ten ton a narazky? Nechapu. Jsem majitelem Feldy a nedam na ni dopustit, mame ji jako druhy vuz do prace, prave na jezdeni kolem komina. Na dlouhe trasy jsme si poridili auto nove, vetsi kufr nizsi spotreba a pod. S Feldou jsme byli nejmene 5x v Chorvatsku, jizni casti, Dubrovnik atd. Auto vzdy dojelo dobre tam i zpet, bez zavady. Mam ho prestavene na LPG tak ze i na tom se da usetrit. Auto je pravidelne servisovano, jsem opravdu peclivej. I kdyz mame novej vuz svoji Feldu nedokazu dat pryc, utrhlo by mi to srdce. K vecem si vzdy vypestuji vztah. I preze vsechno co jsem napsal tvrdim, ze toto auto uz neni pro dnesni dobu a prave tady v Cechach. Prave ze zde lidi jezdi jak smyslu zbaveny potrebuje mit clovek auto bezpecne. To vzdadnem pripade Felda uz nespnuje. Tak ze to neni o zadnem snobstvi, ale ciste o potrebe.
Poznámka o prodeji v případě nouze se týkala toho pracháče, co si koupí Rapida místo luxusního bouráku na leasing. Feldu neprodám, nebo leda tak za symbolickou cenu + eko poplatek. (Ale kupce za těch několik tisíc, bych volem nenazýval. Pro studenta s čerstvým řidičákem nebo důchodce, co jednou za týden jezdí do města do Lidlu, je to ideální auto.)
No jo, jenže vám uniká skutečnost, že takový luxusní bourák se 1) dá prodat velmi snadno taky, 2) strčí nějakého Rapida ve všech směrech (krom ceny) do kapsy. Pro člověka jako vy (tedy, jak sám říkáte, pro člověka bez vztahu k autům) je rozklepaná prohnilá Felicie, u které se ani nedá plynule pustit spojka, dostatečným řešením. Ale pokud chcete jezdit dálkové cesty nebo často (nebo prostě jen chcete i trochu bezpečný vůz), je nezbytné si připlatit.
Souhlasím, že vozy třídy Rapidu většině lidí postačí. Ovšem většina lidí nemíří na luxusní vozy. Ti, kteří na ně míří, vědí, proč to dělají. Někteří pouze proto, že si to můžou dovolit a chtějí to tím dát najevo, někteří však proto, že očekávají od vozu vyšší kvalitu. A srovnám-li třeba Volvo S80 vs. Superb (tedy vozy, které mají být stejné třídy, ale Volvo je přece jen s cenou o solidní částku jinde), jsou tam ty peníze poznat. Ve Volvu se cítím bezpečně a když jedu tisíc kilometrů v kuse, sotva se cítím unaven. Superb rozhodně není špatné auto a myslím, že odpovídá své ceně, ale to pohodlí a pocit v něm prostě není tak dobrý. Je trochu hlučnější (aerodynamický hluk i kola, motor cca nastejno), nemá tak stabilní podvozek a přijde mi, že je náchylnější k nerovnostem na vozovce. A to jsou všechno věci, které se na tisícikilometrové cestě projeví. Představa, že bych těch tisíc km jel v Rapidu... No to potěš. To se dá jednorázově jednou za uherský rok, na každý týden 2x.
Nejsem odborník na leasing, ale tipnul bych si, že s luxusním bourákem na leasing a jeho prodejem budou nějaké extra starosti navíc, když nic jiného tak třeba velký rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou. (Viz známé příklady z USA nebo Španělska, kdy si někdo koupil domeček na hypotéku, přišla krize, přestal splácet, domeček mu sebrali a prodali za nižší cenu, než zbýval doplatit na hypotéku, protože mezitím padly ceny. Takže chudák třeba 3 roky platil jako mourovatý a skončil bez domečku a zadužený.) Rozdíl mezi Rapidem a luxusním bourákem je hlavně v tom, že bourák řidiče víc baví, dá se na to balit určitý typ ženských, je to náhrada za malý pindík, má to buď lepší jízdní vlastnosti v hodně velkých rychlostech nebo se to navenek tváří, jako by se tím dalo jezdit terénem a někdy to umí i doopravdy. To všechno jsou vlastnosti, které samozřejmě mají pro někoho velkou hodnotu, ale není to podle mě věc, kvůli které by se rozumný člověk zadlužoval. Někomu se může bourák hodit i v práci (třeba pro odvoz snobů z hotelu na letiště), ale pak by to měla platit firma. Vozit na kšeft cokoli (ať už snoby nebo hnůj na korbě drahého náklaďáku) dražším autem, než si můžu dovolit bez úvěru, zavání velkým rizikem. Může to fungovat, ale stačí nějaký malér a třeba nečekaný problém s pojišťovnou a člověk je v háji.
Ad rozdil ceny: prave ze u drazsich aut tak rychle neklesa. Moje zkusenost je omezena, ale mel jsem novou Audi, porizovaci cena 800000, po trech letech prodano za 700000. Uzitnou hodnotu za ty roky mnohem vetsi, jizdni vlastnosti nesrovnatelne se vsim, co jsem predtim mel (Skoda a VW). Klidne bych si to zopakoval (ale prisla rodina :)
On je rozdíl mezi hypotékou v Americe a u nás. V Americe když ručí za hypotéku barákem, tak za ni ručí jenom tím barákem, ale celým a pořád. Takže když klesla cena nemovitostí, odskákaly to banky, protože se snížila cena ručení, ale nic víc od klientů, než ty bezcenné baráky, nedostaly. Na druhou stranu, když dlužník nezaplatí třeba jen poslední splátku, seberou mu barák celý, bez ohledu na to, že už zaplatil 199% jeho hodnoty.
Takže to, co dělali ti Američani, bylo, že si nechali barák zabavit, protože jeho hodnota klesla pod hodnotu zbytku hypotéky, ale už nic nedopláceli.
Ano, souhlas, tak to funguje. Jen doplním, že Banky často majitelům dávají bonus pokud dům opustí a není úplně zdemolovaný nebo vybrakovaný. Protože majitele nemovitosti, který ví že mu ho banka vezme a ničím další neručí, nic moc nelimituje.
Myslím že jim chybí něco na způsob vinkulace: http://leasing-cz.cz/vinkulace ale v hypotéčním sektoru.