Což o to "československé" jsou účty u FIO už od založení, tedy pokud mám si založím účet 12345, tak automaticky mám vlastně dva účty.
12345/2010 - jako účet český a
12345/8330 - jako účet slovenský. Převody (příchozí i odchozí) v rámci ČR i v rámci SR jsou zdarma, ale při zahraniční platbách si už tak rovni nejsme.
Pokud si založí účet Slovák na Slovensku, má příchozí i odchozí platby po celé (měnové) EU zdarma plus navíc převody v rámci ČR.
Pokud si ale založí účet Čech v ČR má zdarma jen převody v rámci ČR. Europlatby jsou zpoplatněné částkou 50 Kč za odchozí a 25 Kč za příchozí (2 EUR a 1 EUR pro účty vedené v EUR).
Snažil jsem se založit slovenský účet, ale bohužel prý nemám šanci. Musel bych být Slovák (nebo firma se sídlem na Slovensku nebo vlastněná Slovákem) a navíc jet si účet založit na Slovensko.
Každopádně od chvíle, co mám smlouvu s devizy.cz mě to už netrápí. Ti mají zdarma převody v rámci celé EU a lepší kurzy než ČSOB (používá je FIO).
Pro první platbu ve výši 89,97 EUR jsem dostal kurz 25,796, celkem tedy 2 321 Kč (tato společnost zaokrouhluje částku na celé koruny (dle matematických pravidel), na rozdíl např. od REOL, který uvádí částku na haléře), poplatek nebyl žádný účtován. Druhé dvě platby (19 a 121,34 EUR) byly účtovány kurzem 25,80 (490 a 3 131 Kč). Pro srovnání kurz deviza-prodej ČSOB byl 25,908 Kč.
Článek byl původně o hodně delší (vyšel mi na 7 stran), ale při editaci byl podstatně zkrácen (např. vypadl seznam zemí, kam lze použít různé druhy poštovních poukázek a kam Eurogiro, zmínka o potřebných dokumentech pro uzavření devizové smlouvy u Devizy.cz - 200 Kč za ověření totožinosti na Magistrátě a 30 Kč za podpis na obecním úřadě), nebo ceník Western Union).
Ale vždť to píštu - odchozí europlatba 50 Kč, to je ve srovnání o poplatkem u ostatních bank někde mezi čtvrtinou a pětinou.
Europlatby fungují už někdy od začátku srpna, předtím bylo asi měsíc testování, kterého jsem se rovněž zúčastnil.
Převody dle tohoto ceníku fungují nejen do zemí EU (zkoušel jsem do Rakouska a Německa), ale prošlo mi to i do Chorvatska. Jen banka příjemce musí být zapojena do Target2. Při zadávání platby je to jednoduché, pokud to projde (systém kontroluje zadaný SWIFT kód), tak je banka "SEPA - kompatibilní" a platba dojde. Pokud to neprojde musí se zadat klasická zahraniční platba a pak to jde přes ČSOB.
Tam, kde mi příjemce potvrdil datum připsání platby tak to bylo skutečně druhý den po poslání (pokud byla platba zadaná ve všední den do 16:00) a to i to Chorvatsko.
Jo, ve FIO chtěli výpis vidět (jestli není chyba na jejich straně), bohužel chorvatský příjemce nebyl moc komunikativní :( Každopádně to dává smysl - platba je posílána jako "SHA" a i u nás si banky strhávají podobnou částku - napsal jsem i článek na téma příchozích plateb, tak doufám, že vyjde :D
Podobný problém jsem řešil nedávno u platby do Německa, kde mě to ale překvapilo. Příjemce mi ze zasílaných 16,49 EUR potvrdil jen 10,99 EUR a přitom za příchozí SEPA platbu by neměl platit jiný poplatek než za příchozí platbu v rámci Německa. Napsal jsem mu, ať mi pošle výpis, že podám reklamaci a na to jsem dostal e-mail, že to pošle jako dopis a že částka stačí. Tak nevím, jestli si tak trochu nevymýšlel. Byl vůbec takovej podezřelej, na malou částku upozornil až když jsem ho začal uhánět, že ještě zboží neposlal a všiml jsem si, že ho na eBay znovu nabízí :(. Pro ně jsme prostě "východňáci" u kterejch si myslí, že jim bude věšet bulíky na nos :D