Osobně si myslím, že ty popisované změny mohly přijít o pár let dříve, ČD se chovají jako klasická korporace, kde než se změny dostanou k zákazníkům, musí oběhnout mnoho kol a každý do toho kibicuje.
Ale obecně změny kvituji, je to zlepšení služeb. Vlakem jezdím často a dopravce střídám podle různých preferencí. Stačí vědět, že 15 minut do odjezdu mohu jízdenku zrušit konečně takřka u všech dopravců, kromě té Arrivy. To je asi hlavní dobrá zpráva.
A že jízdenku mohu u ČD zrušit do 15 minut od nákupu na kase. Za to byla hned sankce, tedy storno poplatek a čekalo se měsíc.
Komu vadí 100 Kč poplatku ČD za storno papírové jízdenky, měl by vědět, že u RJ, LE a AR nedostane nic. Jakmile propásne vlak, přišel o jízdenku. Tím, že ČD mají jízdenky platné i pro daný den, nejen pro daný spoj, sice přijde i kilo, ale zbytek dostane. Takže za mě opět zlepšení. Zase nemůžeme chtít všechno zadarmo, jen ty poplatky musejí dávat smysl. A mě osobně po této úpravě smysl dávají.
A líbí se mi, že u ČD, LE a AR je kompenzace zpoždění bez udání důvodu, i když na druhé straně je to jejich vstřícný krok, protože většina zpoždění není na straně dopravců, ale vnějších vlivů. Mimochodem, ČD vrátí jízdné nově už při 30+ zpoždění. Ostatní dopravci vrátí jen část a RJ nic, pokud za to nemůže. To je logické, ale pokud jde o zákazniky ČD, opět je to zlepšení.
... tak to jsem se opravdu zasmála, co jiného, když spadne trolej nebo něco jiného co nezaviním já, když jsem si koupila lístek tak nedostanu zpět NIC, protože LEO za to nemůže a kdo teda??? takže vlk se nažral a koza zůstala ... v cizině se na nic neptají ani se nedívají kolik je hodin, prostě vám vrátí prachy, pokud vlak ještě nejel, o zpoždění ani nemluvě, tam není co k řešení, to je jejich ostuda, náš zákazník náš pán , protože zákazník nás živí a my si ho vážíme , ale u nás ... tradičně 100 roků za opicema to je naše rarita ...
Představte si situaci, kdy svým autem někoho povezete na letiště, třeba z Brna do Prahy. Je to kámoš/-ka, uděláte to jen za náklady na pohonné hmoty. Před vámi dojde k dopravní nehodě, silnice je neprůjezdná a zpět se vrátit nelze. Běžná situace na D1. Ztvrdnete tam 6 hodin, než se dostanete na nejbližší sjezd. Analogicky by měl ten kámoš/-ka říct, že ho to nezajímá, to je přece jeho problém, takže vám zaprvé nic platit nebude a pakliže to už zaplatil/-a, chce peníze zpět, a zadruhé mu/jí zaplatíte letenku, protože kvůli vám mu/jí to letadlo odletělo. Že jste nemohla pokračovat v jízdě, protože před vámi byla překážka? No a? Koho to zajímá? Věděla jste, že potřebuje stihnout letadlo? Věděla. Měla jste si půjčit třeba tank, který by dokázal přes ty překážky prorazit, nebo sjet z dálnice na pole. Takže mu pěkně penízky vraťtte. * A (nejen) u vlaků je to podobné. Nežijeme v dokonalém světě, stávají se situace, které nikdo třetí ovlivnit a změnit nemůže.
1. Poskytovatel služby může riziko takovýchto nehod zakalkulovat do ceny jízdného
2. LEO v tomto případě může chtít náhradu od SŽDC (pokud má s nimi dobře napsanou smlouvu), a spadlá trolej už padá na hlavu SŽDC zcela jistě - buď špatně udržovala trať, nebo se nestarala o ochranné pásmo (pokud tu trolej shodil někdo třetí, může se zase SŽDC hojit na něm).
3. Ve vašem příkladě by asi bylo možné vymáhat škodu na viníkovi oné nehody.
Mate spatny priklad. Spravny by mel byt tento. Domluvite se s kamaradem, ze vas vezme na letiste svym autem. Date mu za to predem 500 Kc. Odjezd mate naplanovany na 6:00 z Brna. Kamarad vam oznami v 6:01, ze ma zpozdeni 5minut a ze vas upozornuje "uvedene zpozdeni se muze zmenit". V 6:11 stale nic. Tak to jiz nevydrzite a zacinate hledat alternativni dopravu. Kamarad vam nasledne oznami, ze ma spozdeni 10 minut, ktere se muze zmenit, i kdyz vite, ze spozdeni je uz 11 minut. Berete si taxi za 2000Kc. Platite si ho sam a jedete do Prahy. Po kamaradovi tedy chcete 500 Kc zpet, ktere jste mu dal predem. Me jako zakaznikovi je uplne jedno, proc se zdrzel. Ja volim jinou variantu dopravy a logicky chci penize zpet. A taky po nem nechci 2000Kc.
Tak a ted si za kamarada dosadte CD a je to presne. Proste stojite na perone 13minut po planovanem odjezdu vlaku a oni hlasi spozdeni 10minut. Ja bych chtel penize za jizdenku zpet.
Protože je potřeba kalkulovat s dobou stání v jednotlivých stanicích... pravidelně se mi toto děje u osobáku z Pardubic do Č. Třebové... Nastupuji v Brandýse (vlak tam jede z Chocně 5 min). Dokud je vlak před Chocní, ukazuje to správně dle jízdního řádu třeba 30 minut, jenže podle JŘ vlak v Chocni 25minut stojí. Pokud má zpoždění, logicky tam nestojí 25 minut, ale jede hned jak je to možné. Tím se zpoždění zkrátí někdy i na nulu...
Ono především záleží, co máš ve smlouvě (co máte s kamarádem dohodnutý).
Nejspíš nic, takže to potom záleží na dohodě, případně obecně platných zákonech, dají-li se na ten případ použít. S ČD to dohodlé máš jejich přepravními podmínkami (nebo jak tomu říkají?), které jsi odsouhlasil nákupem jízdenky. A platí to nejen pro ČD, ale i ostatní dopravce. To že ty něco DODATEČNĚ po uzavření smlouvy chceš na věci nic neměníš.
No nic, obecně se tomu říká řízení rizik. Ale proč to píšu: když chceš druhé opravovat a peskovat, sám by jsi měl mít svá tvrzení v naprostém pořádku.
Pokud stojíte na peróně a hlásí zpoždění 10 minut, když už má už 13, tak to je ještě ten lepší případ. Už několikrát se mě stalo, že se 13 minutami zpoždění se teprve na tabuli objevilo 5 minut. A v Brně jeden čas měl jeden spoj pravidelně 20 - 60 min zpoždění "ze sousedního státu", ale zpoždění přibývalo tak, že už člověk věděl, že to zpoždění je větší. Dobře, jednou nastala vyjímka, přišel jsem o 2 minuty po plánovaném odjezdu a vlak už byl v nedohlednu. Nebo pro změnu v Praze hlásí, že vlak je připraven k odjezdu, ale už je dávno 2 minuty pryč a to nezmiňuji, že se občas rozjede o půl minuty dříve (jasně má se chodit včas, ale občas to prostě nevýjde).
Potom jsou ještě úžasné výmluvy, proč nastalo zpoždění. Ve stanici to svádí na stavební práce na trati a ve vlaku nahlásí poruchu lokomotivy. Asi si na trati postavily novou... Nebo obrat soupravy od zpožděného vlaku, to chápu, když přepojují lokomotivu, ale u RailJetu není potřeba lokomotivu přepojovat, takže strojvůdci trvala minutová cesta kolem vlaku 20 minut.
Ale je dobré, že konečně člověk možná něco dostane zpět za zpoždění. Jednou jsem jel vlakem, který měl 3 hodiny zpoždění. Zastavil 5 minut jízdy od přestupní stanice, nejdřív bylo nahlášeno zpoždění 20 minut, ale pustili nás ven z vlaku a potom průvodčí někomu říkal, že to je minimálně na tři hodiny, tak jsem zbytek cesty došel pěšky (autobus odjel před 8 hodinami a další jel za 8 hodin) a zkusil jsem potom u okénka, jestli mám nárok na vrácení. Jízdenka mě vyšla přes 400, ale byla zpáteční, takže jsem nesplňoval minimální cenu, která byla 400 na jednu jízdu, a nenechal jsem si zpoždění potvrdit od průvodčího. Zajímalo by mě, kam bych musel cestovat aby to za tu cenu vyšlo. Praha - Brno a zpět by to nedalo...
Změna je to obecně dobrá, nedávno jsem čekal 3 týdny na vrácení peněz z nevyužité jízdenky a strhli si 30 Kč. Takže když to půjde hned, jedině dobře.
Složitější bude žít s tou platností až od nějakého času, takže asi nejlepší bude zvolit si vlak co nejdříve ráno a pak bude mít člověk volnost čím jet.
Myslím že u zpátečních jízdenek to bude jedno jako dosud, prostě kdykoliv po dojetí do cíle je možné jet zase zpět.
Ta změna jízdenek z e-shopu ČD, že platí až od konkrétního vlaku, je trochu nešikovná, protože není možné koupit jízdenku na vlak odjíždějící dříve než za 5 minut od nákupu. ČD ve FAQ k aplikaci Můj Vlak dokonce psaly:
Nevidím zelené tlačítko Koupit jízdenku
Jízdenku lze zakoupit maximálně 5 minut před plánovaným odjezdem vlaku, dříve to již technicky není možné. Ale můžete si zakoupit jízdenku na pozdější spoj a využít onen dřívější.
To znamená, že pokud si koupím jízdenku na pozdější vlak a (např. kvůli zpoždění) zastihnu na nádraží vlak předchozí, nemám šanci si na něj pořídit jízdenku prostřednictvím e-shopu. Běžet na pokladnu v takovém případě taky nemá cenu; vlak může mezitím ujet. Jediná bezpečná cesta je tedy koupit jízdenku na první vlak daného dne i s tím, že takový vlak nepoužiju. Tím ale zase přicházím o možnost bezplatné rezervace místa.
Myslím, že by bylo nejlepší, kdyby ČD nabízely obě možnosti - jízdenku platnou celý den, stornovatelnou do konce předcházejícího dne a jízdenku platnou od konkrétního spoje, s možností storna 15 minut předem.
Souhlasím, tohle mi bude chybět. Napsal jsem to jako podnět na https://www.cd.cz/kontaktni-formular/ . Vzhledem k tomu, že tu původní funkčnost už mají implementovanou, by snad nemusel být takový problém ji zavést jako volitelnou.
Taky by mohli zrušit příplatek/pokutu za platbu uvnitř vlaku - ve chvíli, kdy třeba jen tak tak doběhnu a nestihnu si koupit v pokladně, tak je myslím příplatek 40kč. Což si mohli dovolit, když neměli konkurenci.
Teď mi to příjde docela zvrácené. Když na běžné dojíždění to dělá víc jak 50% ceny jízdenky.
Stalo se mi to dvakrát a vždy mě to nsaralo. Když jsem se dohadoval, co to jako je, jestli si myslí, že takový poplatek je v konkurenčním prostředí motivující pro mě jako zákazníka stihnout jejich spoj, nebo počkat na další od konkurence, kde mám i základní jízdné levnější, tak mi s úsměvem na tváři průvodčí řekla, že ji je to buřt, že můžu jezdit čím chci (to samozřejmě má pravdu)..
Samozřejmě nepočítám různé karty typu nechci slevu zadarmo, pak bych se "uvázal" k jednomu dopravci.
Protoze ne na kazdem spoji Vas stihne zkontrolovat pruvodci. Kdyby to nastavili jako % prirazku tak by se dalo pocitat s tim ze na kratsi vzdalenost vas pruvodci nevychyta a kdyz uz ano tak zaplatite jen o trosku vic. A prave tohle je obrana na kratke trate. Ale uz se mi stalo ze mi pruvodci nevystavila zadnou prirazku a prodala mi listek normalne (kdyz je treba budka zavrena nebo jsem ji rekl ze tam byla fronta a vlak by mi ujel... jednou me kontrolovali az po hodne dlouuuuuhe dobe a kupoval jsem listek cca 6 zastavek zpet...ano mohl jsem zalhat ale bylo jasne ze hrajem ferovou hru a ja dostal ferovou cenu za listek).
Napr.
Kdyz jizdenka do prace/skoly atp. stoji treba jen 20kc a za nakup ve vlaku by bylo +10% :) tak v pripade ze vas pruvodci nestihne odbavit tak jste ziskal kredit na 10 vychytani :) a porad budete sul nul... z vlastni zkusenosti odhaduju ze na tratich pod 15km vas kontroluji max 3 ze 4 jizd...
Ten problém je komplexnější a jeho základem je vůbec způsob obsluhy cestujících ve vlacích. U regionálních vlaků DB (kde je lidská práce drahá a odbory silné) je zcela běžný provoz bez průvodčího s nahodilými revizemi a s prodejem jízdenek v automatech na zastávkách nebo i ve vlaku.
Jinak proti placení přirážky existuje jedna klička – neplatíte ji totiž při nástupu v neobsazené stanici (čl. 76a SPPO ČD), přičemž může dojít k situaci, že v obsazené stanici přestupujete z vlaku, do které ho jste nastoupili v neobsazené stanici a během jízdy v tomto vlaku jste nepotkali průvodčího.
Takže třeba místo stanice Praha hlavní nádraží určíte průvodčímu jako výchozí stanici Praha-Strašnice zastávka. Když mu to bude podezřelé, potvrdíte, že jste přestoupili z osobáku, co přijel z Benešova (ty jezdí čtyřikrát do hodiny takže je to realistické) a že na té krátké cestě průvodčí nepřišel (což je taky dost realistické). Samozřejmě, v obsazených stanicích, kde přestup není možný, taková klička nefunguje.
Tak proč do toho pleteš vlak z Benešova, ty chápavější? Prostě řekne, že nastoupil v Strašnicích-zastávce.
Další věc je, že takový vlak z Benešova asi pojede jen do centra, a kdo jezdí do centra, ten má obvykle předplacenou MHD, která platí i ve vlaku.
No zdá se mi ten tvůj příklad nějaký překombinovaný.
Když si to neumíš zorganizovat, abys dorazil včas, tak se holt musíš smířit s tím, že čas jsou peníze. Průvodčí tam není primárně jako prodavač jízdného, je to služba navíc a platit za službu navíc nějakou přirážku je běžné. Podmínky jsou dané předem a nastoupit do toho vlaku bez jízdenky tě fakt nikdo nenutí. Nemluvě o tom, že jízdenku si můžeš už léta snadno koupit i přes internet. A jestli ses dohadoval s průvodčí o něčem, co ona zjevně nemůže nijak ovlivnit, tak jsi prostě jen pitomý prudič.
Přesně naopak, na každém péroně by měl být cvakací automat na lístky nebo bezkontaktní platbu kartou.
Chodit dřív a zbytečně spálit 10 minut času leckdy i víc čekáním na zpožděný spoj je hanebné utrácení vzácného času. Dřív chodí jen důchodci a maminky s dětmi, které mají spoustu volného času, tam se to dá pochopit.
Koupít si jízdenku těsně před odjezdem vlaku na perónu tedy nepůjde, protože tam bude nejmíň těch 15 minut lhůty.
Takže návrat k papírovým jízdenkám resp. PID pražským jízdenkám tedy v SČ.
Ostatně po zkušenostech s nákupem přes Můj vlak je návrat k papíru nejrozumnější řešení. Inovace ve stylu jeden krok vpřed a dva kroky zpátky ať si strčí managoři z ČD třeba za klobouk.