Pokud jste zapomněl dlouhodobou jízdenku doma, potom jste mohl buď jako ve vašem případě orazit jízdenku krátkodobou příp. zónovou nebo jet bez jízdenky, přičemž případné přepravní kontrole jste měl oznámit, že jste si předplacenou jízdenku zapomněl. Revizor s vámi sepíše hlašení a vy pokud se do 3 pracovních dní dostavíte na dopravní podnik (dále DP), pak zaplatíte manipulační poplatek v obvyklé výši 30 Kč. Dále se domnívám, že váš právní rozbor celého případu je vám k ničemu, neboť v přepravních a tarifnich podmínkách DP bývá standardně ustanovení o rušení tarifu a jeho nahrazení jiným ve smyslu vyhlášky nebo ustanovení zřizovatele DP, nejčastěji městského úřadu daného města. Někdy je dobré si přepravní opodmínky přečíst.
Děkuji za radu.
O možnosti zaplatit pokutu 30 Kč samozřejmě vím, ale situace mě natolik rozčílila, že jsem ji rozhodl řešit takto.
Co se týká rušení tarifu, je to otázka právního názoru. Váš pohled je jistě z pohledu rušení tarifů správný, ale existuje ještě pohled spotřebitele. Pokud je na jízdence napsáno, že se řídí tarifem platným k 1.1.2000, tak i když jej později DPMB zruší, je neplatný až po datu zrušení. V době 1.1.2000 tento tarif platný byl, a proto pokud se jím jízdenka řídí (je to na ní uvedeno), měla by platit.
O vývoji případu Vás budu určitě informovat. S pozdravem Jiří Slezák
Reakce na članek:
1) V případě uzavřeného předprodeje jde zcela jasně o neprofesionální jednání DPMB.
2) Ve druhém případě bych dal ovšem za pravdu DPMB a to ze dvou důvodů: Domnívám se, že jízdenka je sice platná, ale tarif, který je uveřejněný na každé zastávce a ve vozidle, určuje, kolik má cestující za jízdu zaplatit. A cestující toto jízdné prokazatelně nezaplatil.
Dále platí, že při nástupu do vozidla souhlasíte s přepravními a tarifními podmínkami dopravce, které tuto oblast upravují.
Staré jízdenky se v DPMB samozřejmě vyměňují za nové (tedy s doplatkem 1 Kč, což je rozdíl jízdného).
Děkuji za Váš názor,
osobně se domnívám, že lze použít ještě jeden pohled. Na každé zastávce je sice uveden aktuálně platný tarif, ale na mé jízdence byl jiný. To, že tarif nyní již neplatí, nic nemění na tom, že 1.1.2000 platil. Má jízdenka se řídila tarifem platným k 1.1.2000 a žádné jiné omezení na ní uvedeno nebylo.
O dalším vývoji případu Vás budu rád informovat. S pozdravem Jiří Slezák
Vazeny pane,
Vas nazor na situaci me docela zaujal, tak jsem zacal hloubat a zjistil jsem toto:
Vstupem do vozidla souhlasite se Smluvnimi prepravnimi podminkami DPMB, kde je
mimo jine uvedeno:
(9) Jízdní doklad je dokument osvědčující zaplacení jízdného nebo dovozného nebo osvědčující právo na bezplatnou přepravu. Jízdním dokladem je jízdenka nebo průkazka nebo jiný Tarifem definovaný doklad.
(2) Jízdní doklad je platný, jestliže se Smluvními přepravními podmínkami, s Tarifem a se skutečností současně souhlasí cena, čas platnosti, pásmo, identifikace držitele jízdního dokladu, způsob použití a případné další Tarifem vyjmenované údaje jízdního dokladu, přičemž jízdní doklad musí být původní a v požadovaných údajích nezaměnitelně čitelný.
F. Výměna starých jízdenek za nové při změně Tarifu se stanovuje zvláštním předpisem.
G. Výměny starých jízdenek, převody kupónů a vracení částek zajišťuje pracoviště tarifního odboru dopravce.
Analyzou predchozich bodu jsem del bodu 2 dospel k nazoru, ze Vase jizdenka byla neplatna a dle bodu F. a G. jsem mel moznost si ji vymenit. neplatnost jizdenky vyplyva z toho, ze cena uvedena na ni, nesohladi dle bodu 2 s platnym tarifem DPMB (mimo jine uvedenym na kazde zastavce)
Pripadny soudni spor by byl podle meho nazoru zbytecnym vyhazovanim penez za kolky a pravniky.
S pozdravem
Zdenek, Brno
Vážený pane autore článku,
moc jsem nepochopil, v čem vlastně tkví Vaše snažení. Chcete snad docílit toho, aby na každé jízdence muselo být uvedeno "POZOR: Platí do odvolání, bedlivě sledujte možnou změnu tarifu."? Já mám doma ještě jízdenky za 1 Kč, ale bohužel byly určeny do děrovacích označovačů, a tak nevím, co si počít...
Co se týče zavírací doby, tak nevidím velký rozdíl, zda paní zavře přesně v 18,00 okýnko nebo o 10 minut dříve odhadne, kolik lidí stihne ještě obsloužit a zbytek pošle pryč - zavřením dveří - ve výsledku je to snad stejné. Problém je samozřejmě v tom, že je nedostatek déle otevřených míst.
Situaci v Brně neznám, horší než v Praze to ale snad být nemůže. Loni v říjnu jsem čekal v řadě tři hodiny načež přišla zavírací doba a já to mohl jít zkusit další den. Než se mi jízdenku podařilo koupit, strávil jsem ve frontě celkem 8,5 hodin. V Ostravě se řady netvoří žádné, protože již mnoho let se prodávají kupony 30denní a nikoli měsíční.
Okrádán se tedy cítím trochu jiným způsobem než tím, že nemohu jezdit na staré jízdenky. (Opravdu jste se tuto skutečnost - zvýšení ceny jízdného o korunu - dozvěděl až od revizorů?)
Problémů s dopravními podniky je spoustu, ale podle mě spočívají v něčem jiném. Více mi vadí, že neplatím skutečnou vzdálenost či dobu ve vozidle.
No nic. Mějte se a napište, zda nakonec zvítězíte a zda Vám to udělá radost.
Třeba kdyby nebylo tolik černých pasažérů jako Ty, H, nemusely by dopravní podniky tak často zdražovat. Pokud chcete cestovat zadarmo, choďte pěšky. Naštěstí teď přidali revizorům pravomoce a třeba přibude i revizorů, doufám :-).
Mějte se, Iva.
P.S.
Revizorové všech zemí, spojte se