tr: Co myslíte tím: „Jde s tím něco udělat?“? Chcete-li odstranit ze smlouvy to ustanovení o automatickém prodlužování, tak se zkuste dohodnout na dodatku. Nedohodnete-li se a toto ustanovení je pro vás nadále nepřijatelné, tak se dohodněte na ukončení smlouvy, nedohodnete-li se, dejte výpověď. Na to jste sám nepřišel?
Luk: Tak vy jste uzavřel smlouvu, tu jste strčil do šuplíku a teď se ptáte, co v ní je?
Stačí si přečíst obchodní podmínky - minimálně 3 měsíce před vypršením lhůty doby určité dát normální výpověď. Však vám pošlou dopis o tom, že vaši výpověď berou na zřetel. (A tam jistě bude datum, kdy vám přestanou energie dodávat.) Akorát si musíte pohlídat, abyste měl návazně dalšího dodavatele energií.
Obchodní podmínky nám nedali. Když vycházím z těch, co jsou na webu, tak jsou to 3 měsíce. Problém je, že netuším, kdy nám zahájili dodávky a na tuto otázku nechtějí na infolince odpovědět, oni ani nechtěji po telefonu sdělit, zda je smlouva s úvazkem, zda je na dobu určitou či neurčitou. Čili nevím, jestli se výpověď počítá od data podpisu smlouvy, nebo od data zahájení dodávek ( a v tomto případě ani nevím, kdy byly zahájeny dodávky ). Můžu podat vypověď preventivně te´d s tím, že mi za 2 roky pošlou akceptaci. Jsme společenství vlastníků, odvolávali jsme pověřeného vlastníka a v předaných podkladech na nás vypadla smlouva z roku 2012, ve smlouvě není uvedeno datum zahájení dodávek, ani nic o automatické prolongaci (to jsem tak nějak vydedukoval).
Osobně mám jako domácnost smlouvu s Fonergy a předtím jsem měl Fosfu, obě firmy jsou velmi slušné a po telefonu se s nimi dá normálně domluvit. Pravda je, že Xenergie patří k predátorským firmám, jak tu zaznělo.
Zřejmě datum odečtu = datum zahájení odběru. Aspoň v případě mé příbuzné tomu tak bylo. Sice smlouvu podepsala k zářijovému datu, ale zahájení odběru energie bylo stanoveno k datu odečtu o půl roku později.
A před zahájením dodávky elektřiny poslali "zdvořilostní" dopis o tom, že jou rádi, že mají dalšího zákazníka atd. a zmínili tam také datum dodávky.
VOP mají na webu, ostatně na webu se taktéž "chlubí", že elektronická komunikace je jimi preferovaný způsob předávání informací. Tolik k X-energii.
Jde, musíte opět počkat ty dva roky, o které se vám smlouva prodloužila a pak si pohlídat při měsíce před koncem a odeslat výpověď, aby nedošlo k další prolongaci. Důležité je fakt hlídat ten termín, kdy to odeslat, my už si s tím u Xenergie prošli a vše nám u nich proběhlo bez problému.
K tomu mě napadlo toto:
Výpověď musíte poslat s předstihem. Znamená to taky, že si musíte vybrat dalšího dodavatele (následníka X-energie). V případě, že nově vybraného dodavatele pověříte dalším jednáním s X-energií, nejsou tito povinni sdělit přesné datum ukončení dodávek podle smlouvy (o kterých Vy nevíte, jak říkate) novému dodavateli? Už proto, aby byla zajištěna kontinuita dodávek bez odstavení - však X-energie taky plynule navázala na původního Vašeho dodavatele.
Není to takový problém. Je možné podat výpověď kdykoliv, a vyžádat si datum ukončení dodávek energií od daného dodavatele (na vaši žádost musí sdělit toto datum neprodleně a pod sankcemi). Konkrétně:
- Opsat přesně název dokumentu (co vypovídám)
- Nežádat, ale oznámit výpověď
- Nezapomenout datum oznámení
Konkrétní kouzelná větička pro zjištění data ukončení smlouvy (při podání výpovědi)
Sdělte mi neprodleně, prosím, datum ukončení Dodávky elektřiny - plynu
(§30, odst. 2, písm. m zákona 458/2000 Sb. (energetický zákon) dodávka elektřiny
nebo
§61, odst. 2, písm. m zákona 458/2000 Sb. (energetický zákon) dodávka plynu)
RS