Včera jsem shlédl další díl Krotitelé dluhů. Pro většinu normálních občanů je finanční vzdělání o tom, že vydělají 15 tisíc, ale životní náklady mají 20 tisíc, tedy ne o tom, kam vhodně zainvestovat volných 5 tisíc, ale kde vzít 5 tisíc, aby neklesla životní úroveň. O tom, že budou počítat, zda se místo sprchovým gelem mýt mýdlem nebo utírat zadek novinami místo hajzlpapírem, se nám asi nesnilo. Kdysi byly noviny levné, větší a zejména RP bylo všude habaděj, tak nebyl problém, když se hajzlpapír musel občas dovézt z Rakouska. Dnes jej taky dovážíme a nikdo z toho vědu nedělá.
Ono se to utrácení dá redukovat jen částečně. Můžete se zbavit kočky (ale tu zase někdo bude krmit a ošetřovat v útulku za jiné peníze - za naše daně, pokud tu kočku neutratíe), přestat kouřit. Pokud se zbavíte auta, vězte, že vám bude chybět a v podobné ceně, jako bylo v pořadu, jej později, v případě potřeby neseženete. Budete potřebovat někam zajet (spoléhat na hromadnou dopravu se dá snad jen v Praze), auto si vypůjčíte a po pár půjčeních zaplatíte víc, než za ono prodané auto. A hlavně, co ušetříte, vám vysají vyšší náklady na vše, co se zdražuje a čemu se neubráníte. A do této situace se dostáváte nedobrovolně. Pravda, nemusíme svítit či topit, můžeme chodit na WC do přírody, ale to se vracíme někam do 19. století.
Ono v daném případě ani tak nešlo o utrácení průběžné, ale velké jednorázové závazky typu hypo (ta byla celkem OK) nebo 300tKč (!!!!) ve spotřebácích za zbytné věci, kde se RPSN běžně pohybuje okolo 25%. Půjčit si za tohle na ojeté auto, no comment.
Pokud si tohle někdo nedokáže dopředu spočítat, tak bohužel, třeba skončí v tom 19. století
Jenže pokud nemáte to auto, tak jste taky v 19. století. A je celkem ostuda, že je u nás auto považováno stále za cosi luxusního, a plná nádrž benzínu též. Jen se podívejte, kolik řidičů lepších aut tankuje doslova za pár korun.
Tak tohle mi jako ostuda neprijde. Myslim, ze cilem spolecnosti je naopak snizovat pocet aut (napriklad 10 000 za prevod stareho auta). Parkovaci zony, aby tam nezaparkovali lide kteri v bytech bydli (vetsinou v podnajmu tudiz bez trvaleho bydliste) atd. Stat neustale zvysuje spotrebni dan na benzin, opet to slouzi k snizeni hustoty dopravy.