Lze do nákladů započítat náklady, vynaložené na soud s poskytovatelem služeb ohledně řádnosti vyúčtování zálohově hrazených služeb? Konkrétně jde např. o teplo, vodné, stočné a pod., kdy poskytovateem služeb je SVJ a majitel bytu je příjemcem těchto služeb, který však platby za tyto služby přenáší na svého nájemce, kdy se tedy majitel bytu současně stává i poskytovatelem služeb a nájemce pak příjemcem služeb. Pokud původní poskytovatel služeb, tedy SVJ, doručí majiteli bytu vadné vyúčtování a odmítá jeho opravu, případně nevystaví vyúčtování vůbec, nezbývá majiteli bytu nic jiného, než se řádného vyúčtování domáhat soudní cestou, coř s sebou nese poměrně vysoké náklady (např. za soudní poplatek, právní zastoupení advokátem, znalecký posudek a pod.) Tyto náklady v řádu desítek tisíc se majiteli většinou plně nevrátí ani v případě vyhraného soudního sporu, natož v případě neúspěchu u soudu.
Můj dotaz tedy zní: Lze tyto náklady vykázat v daňovém přiznání? Pokud ne, tak proč? Předem děkuji za odpověď (ideálně autorce článku, ale i komukoliv jinému :-)
Děkuji za Vaši odpověď, na rozdíl od níže diskutující Daduny mi nevadí, že jste mne pro jistotu upozornila na to, že v tomto případě nesmím použít paušální výdaje.
Dovoluji si však svůj dotaz trochu zkomplikovat. Stejně jako Vy se domnívám, že náklady spojené s právní zastoupení, případně soudní poplatky a znalečné si ve sporu, který se týká pronajímaného bytu, mohu dát do nákladů.
Jak to ale bude v případě, že spor (který se mimochodem táhne už druhý rok) vyhraji? Je mi jasné, že v tom případě musím dát zpět do příjmů ty náklady, které jsem na soud rok předtím vynaložila a protistrana mi je bude muset uhradit.
Jak to ale bude se zákonnou pokutou, kterou díky tohoto sporu vysoudím, pokud vyhraji? Tato pokuta činí dle zákona č. 67/2013 Sb. o vyúčtování služeb 50Kč denně, takže za tři roky to bude přes 50 tisíc. Takováto pokuta však podle mne není příjmem, který by podléhal zdanění. Nebo se mýlím?
Dobrý den Blanko,
bohužel není v silách autorů odpovídat na všechny dotazy čtenářů. Příspěvky v diskusi slouží pro čtenáře a jejich diskusi, ale nefungujeme jako poradna. Autoři článků se věnují svojí práci nad dalšími články a opravdu není čas rozebírat detailně problémy každého z vás.
Doporučím Vám, abyste se v případě potřeby hlubší konzultace obrátila na profesionály v dané problematice. - daňové poradce, právníky a podobně, kteří si na Vás čas určitě rádi udělají.
S pozdravem
I. B. D.
Dobrý den,
byt jsem koupil v roce 2001, sloužil pro bytovou potřebu až do 2009.
Od 2009 ho pronajímám, daním paušálem 30%.
Nyní bych chtěl začít danit skutečnými náklady. Jakou cenu nemovitosti mám použít pro výpočet ročního odpisu nemovitosti? Cenu z 2001, nebo cenu z 2009, nebo letošní? A od jakého datumu to vlastně mám začít odepisovat, od letoška? A pokud od dřívějška, musím podat zpětná opravná přiznání?
Předem děkuji za odpověď.
P.D.
Dobrý den Dad,
myslím, že tady se odpovědi nedočkáte, alespoň ne takové, která by Vás uspokojila, doporučuji se raději přečíst článek - viz odkaz https://www.kotula.cz/jak-na-odpisy-nemovitosti-pri-pronajmu/
Daduna
Dobrý den,
mám dva dotazy - pokud bych chtěla jako fyzická osoba uplatnit paušální výdaj na dopravu motorovým vozidlem do daňového přiznání, jaký doklad o tom, že automobil používám k "obhospodaření" pronajímaného bytu doložit? Na finančním úřadě mi řekli, že v podstatě neví, ale někde jsem našla, že stačí čestné prohlášení - je tomu tak, nebo ne?
Pak mám ještě jeden problém - pronajímáme byt, který máme s manželem ve vlastnictví, ale ne jako SMJ, ale každý vlastní ideální polovinu. Doposud daň z příjmu z celého nájmu platil ve svém daňovém přiznání manžel, ale správně bychom asi měli podávat přiznání oba, každý polovinu zisku. Jenže daň z nemovitosti z tohoto bytu platím celou já, protože úřednice řekla, že to napíše na mne, protože už platím daň z jiné nemovitosti a na manžela není doposud žádná daň vedená. Tak nevím, zda to dosud mohu brát tak, jako bychom byt měli v SMJ, nebo musíme striktně oddělit "své" majetky i v daňovém přiznání.
Předem děkuji za odpověď
17. 2. 2023, 10:26 editováno autorem komentáře
Hmm...tak relevantní odpověď na můj dotaz se od autorky nejspíše nedozvím, asi proto, že není právník, ale "jen" žurnalistka a moje otázka je na ni moc sofistikovaná, což soudím z její odpovědi Blance: "Jenom pozor, musíte tedy zvolit cestu skutečných nákladů, nikoli 30% paušálu". Tuhle skutečnost by nevěděl jen úplný hlupák! Také mne zaráží, že jsou v článku uváděny polopravdy - viz příspěvek od Míry. Proto se ptám, zda takové články nejsou zbytečné, matoucí a zavádějící.
Dobrý den Daduno,
bohužel není v silách autorů odpovídat na všechny dotazy čtenářů. Příspěvky v diskusi slouží pro čtenáře a jejich diskusi, ale nefungujeme jako poradna. Autoři článků se věnují svojí práci nad dalšími články a opravdu není čas rozebírat detailně problémy každého z vás.
Doporučím Vám, abyste se v případě potřeby hlubší konzultace obrátila na profesionály v dané problematice. - daňové poradce, právníky a podobně, kteří si na Vás čas určitě rádi udělají.
S pozdravem
I. B. D.
Dobrý den, paní I.B.D.,
děkuji za Vaši reakci, bohužel odpověď v tomto duchu jsem očekávala. A samozřejmě, že si nn nás daňoví poradci čas rádi udělají, ale nechají se za něj dobře zaplatit. A v tom případě to co případně ušetřím na daních, "vrazím" do nich, což proces více než kontraproduktivní.
Daduna
Ano, to už je taková česká povaha. Než si zaplatit odborníka, který se o mé záležitosti postará, raději si budu stěžovat, že mi novinář zdarma neposkytne odborné poradenství v diskusním okénku určeném pro diskusi čtenářů. Věřte mi, že investice do odborníka nikdy není ztracená investice, protože se dozvíte vše, co potřebujete i s kontextem a máte klid.
Přeji pěkný den!
Dobrý den, I.B.D.,
když jsem psala svůj první dotaz, tak jsem netušila, že diskuse je OPRAVDU jen diskuse, a Vy jste jen novinář, ne odborník na tuto problematiku, i když si dovolíte napsat poměrně sofistikovaný článek, zvláště na netu, který se honosí heslem: "váš průvodce finančním světem".
A když jste prvním "diskutujícím", kteří nediskutovali, ale ptali se, odpovídala, tak jsem žila v domnění, že se zde dozvím něco, co ještě nevím a co mi pomůže. Kdybych tuto informaci měla hned na začátku, ani bych se neobtěžovala sem něco psát.
A vzhledem k tomu, že netušíte, kolik bych ušetřila tím, že nebudu odepisovat náklady na byt 30% paušálem, ale použila bych výdaj na dopravu automobilem, tak mne prosím nesuďte. Za ty ušetřené peníze na dani, mi to žádný daňový poradce opravdu neudělá.
A nestěžuji si, jen konstatuji fakta!
S přáním pěkného dne
Daduna
PS: zajímavé, jak bleskurychle jste najednou zareagovala na mou DISKUSI, když nemáte čas nic detailně rozebírat. ☺
3. 3. 2023, 10:42 editováno autorem komentáře
Dobrý den,
v článku je uvedeno, že pokud si pronajímatel bude snižovat příjem z pronájmu skutečnými výdaji, pak lze do nákladů uplatnit zaplacené příspěvky do fondu oprav.
Dnes jsem byl tuto informaci ověřit přímo na finančním úřadě. Bylo mi sděleno, že příspěvky do fondu oprav nelze uplatnit.
Prosím o sdělení, z jakého právního předpisu vycházíte, jak jste k tomu dospěla, možná jde o novou informaci, kterou na FÚ ještě neznají, případně prosím o úpravu článku, aby nebyl matoucí.
Předem moc děkuji
Hezký den
Příspěvky zasílané do fondu oprav lze uznat jako výdaj, pokud byly použity na technické zhodnocení, a to formou odpisů nemovitosti.
https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-zakony/Pokyn_GFR_D-22.pdf
K § 9 odst. 3
2. Platby vlastníka jednotky na provozní výdaje (do tzv. fondu oprav a na účet společenství vlastníků) jsou na straně poplatníka, který nevede účetnictví, daňovým výdajem v okamžiku jejich úhrady. Jsou-li platby (jejich část) určeny na technické zhodnocení společných částí, jsou daňovým výdajem po dokončení technického zhodnocení, a to formou odpisů. Pokud byly platby na provozní výdaje použity na technické zhodnocení společných částí, poplatník podle § 5 odst. 6 zákona o výdaje zahrnuté do základu daně v předchozích zdaňovacích obdobích sníží výdaje ve zdaňovacím období, ve kterém bylo technické zhodnocení dokončeno. O výdaje na technické zhodnocení se zvýší vstupní cena jednotky a do daňových výdajů se tyto výdaje promítnou formou odpisů.