Jak levně na MHD v Brně?

16. 12. 2024
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační fotografie. Vozidlo brněnské MHD.
Autor: Statutární město Brno
Ilustrační fotografie. Vozidlo brněnské MHD.
Vyznat se v jízdenkách v Brně a IDS JMK (Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje) není vůbec jednoduché, zvláště pro ty, kteří zde nebydlí a nechtějí trávit čas studováním možností tohoto systému.

Pokusím se tento gordický uzel rozplést, aby byl pro vás srozumitelnější. Tento text je věnován i těm, kteří od poloviny prosince přijdou o své prodejní místo, které bude nahrazeno automatem, a budou hledat, co dál. Zaměřím se především na základní jízdné.

Někdo by se mohl podivovat, proč je tolik možností. Já jsem rád, že je tolik možností. Každý si může vybrat, co mu vyhovuje. Ať už jede jednou (jednorázové jízdenky), vícekrát (univerzální lístek), nebo hodně (denní lístek nebo šalinkarta).

Ať už potřebuje platit v hotovosti (nejen lidé v exekuci, ale i ti, kteří chtějí mít fyzický přehled o útratách, nebo ti, kteří nechtějí nechávat tolik digitálních stop), bezkontaktní kartou („Pípni a jeď“ nebo aplikace), nebo bezhotovostně (aplikace).

Ať už máte k dispozici mobil s internetem (aplikace), levné SMS, nebo nic z toho (papír). K tomu existuje relativně dost specialit a výjimek, jejichž podrobné zkoumání nechám na vás (například Brno Pass, pojízdné jízdenky).

Každá jízdenka má zónovou a časovou platnost. Je nutné v každém okamžiku jízdy splnit obě omezení, až na výjimku při platbě kartou („Pípni a jeď“) – viz dále.

Zónová platnost je dána buď výčtem zón, pro které jízdenka platí (nejčastěji omezení na zóny 100+101 – Brno, kde je jízdné o něco levnější), nebo počtem zón, ve kterých se můžete nacházet od nástupní zóny, přičemž nástupní zóna se do počtu zón počítá.

Papírové jízdenky po Brně

Nejjednodušší pro začátečníky jsou papírové jízdenky, které nepotřebují internet, mobil, povolené placené SMS, digitální stopu ani zaplevelený výpis z účtu.

Pozor, i šalina jezdí mimo Brno (například do Modřic), trolejbus jezdí do Šlapanic, o autobusech nemluvě. Jakmile vyjedete z Brna, potřebujete příslušný lístek; nestačí vám lístek omezený na zóny 100 a 101.

Pro cestování po Brně vám stačí lístky na zóny 100 a 101. Dovolím si zdůraznit jednu specialitu: Denní jízdenka o víkendu a svátcích je platná pro skupinu až dvou dospělých a až tří dětí nebo kol (jakákoliv kombinace dětí a kol do počtu tří).

Časová platnost Územní platnost Cena
15 minut 100+101 20 Kč
60 minut 2 zóny  25 Kč
90 minut 3 zóny 33 Kč
24 hodin 100+101 90 Kč

Pokud po Brně projezdíte více jízd ročně a chcete ušetřit, můžete využít papírovou tzv. Osmičku. Za 156 Kč si můžete koupit 8 jízd jen po Brně (zóny 100+101), a jedna až 45minutová cesta vás tak vyjde na 19,50 Kč. Tato jízda je levnější než samostatné 60minutové papírové jízdenky, i když jich projedete jen 7. Současně na jednu jízdenku může cestovat až 8 osob.

Kromě šalinkaret neexistuje jiná jediná levnější jízdenka po Brně, která vám bude stačit i na drtivou většinu cest z centra na okraj Brna nebo zpět.

Občas po Brně můžete využít univerzální lístek pro cestování po celém IDS JMK včetně Brna. Tento lístek vám umožní prodloužit časovou platnost, abyste stihli delší cestu nebo cestu zpět.

Časová platnost Územní platnost Cena Způsob
45 minut 100+101 19,50 Kč Osmička 156 Kč
60 minut 2 zóny 22,50 Kč Univerzální 180 Kč
90 minut 3 zóny 30 Kč Univerzální 180 Kč

Pokud jezdíte nepravidelně nebo méně než čtyřikrát ročně, zaměřte se na lístek na hodinu. Pokud jezdíte aspoň čtyřikrát ročně, zaměřte se na Osmičku.

Elektronické jízdenky po Brně

Pokud z nějakého důvodu chcete použít elektronické jízdenky (třeba protože potřebujete vystoupit z vlaku a hned jet), máte hned několik možností.

Bez jakékoliv registrace a příprav si můžete pípnout bezkontaktní platební kartou a získat jízdenku na 60+ minut. Pokud vám stačí na jízdu 15 minut, dává smysl si pípnout i při výstupu.

Hodinový lístek placený kartou je podle mě nejjednodušší pro turisty. Má dvě výhody oproti stejně drahé papírové verzi.

  1. Délka platnosti 60 minut je dostatečně dlouhá pro většinu cest, přičemž s bonusem v Brně stačí nastoupit do posledního spoje vaší cesty a pípnout si při vstupu a můžete vystoupit třeba i po 120 minutách.
  2. Druhým bonusem je ochrana, že pokud v daném kalendářním dni pojedete vícekrát, naúčtuje se vám maximálně cena denní jízdenky (90 Kč). Tento systém platí i ve vlaku, ale musíte si pípnout jinde a dodržet časovou platnost. (Pozn. red.: Bezkontaktní platba kartou s cenovým stropem ve výši celodenní jízdenky už 8 let funguje v Ostravě.)

Bez přípravy můžete využít i SMS jízdenku, ale pozor, nastupujte až s doručenou jízdenkou a počítejte s cenou za odeslání SMS dle vašeho tarifu.

Pokud si předem stáhnete aplikace jako SEJF (Android, iOS), DPMBInfo (Android, iOS) nebo Poseidon (Android, iOS), můžete využít další možnosti. Poseidon funguje pro celý IDS JMK a často nabízí nejvýhodnější ceny. Všechny aplikace však vyžadují internetové připojení a platbu před nástupem do vozidla.

Každý typ elektronické jízdenky má své výhody a nevýhody. Já osobně preferuji Poseidona, protože nezaplňuje výpis z účtu, bývá nejlevnější a umožňuje kontrolu nad jízdami.

časová platnost územní platnost cena způsob
15 minut 100+101 20 Kč kartou, i při výstupu (max. 90 Kč denně)
20 minut 100+101 mimo vlak 19 Kč + net DPMBInfo nebo SEJF nebo Do kapsy
20 minut 100+101 20 Kč + SMS SMSkou
40 minut 100+101 mimo vlak 24 Kč + net DPMBInfo nebo SEJF nebo Do kapsy
60 minut 2 zóny 22 Kč + net Poseidon
60 minut+ 100+101 25 Kč kartou (max. 90 Kč denně)
75 minut 100+101 mimo vlak 29 Kč + net DPMBInfo nebo SEJF nebo Do kapsy
75 minut 100+101 29 Kč + SMS SMSkou
90 minut 3 zóny 30 Kč + net Poseidon
0:00–23:59 100+101 max. 90Kč kartou (max. 90 Kč denně)
24 hodin 100+101 90 Kč + net Poseidon
24 hodin 100+101 mimo vlak 99 Kč + net DPMBInfo nebo SEJF nebo Do kapsy
24 hodin 100+101 99 Kč + SMS SMSkou

Jak nejlevněji po Brně?

Dobře, a co se tedy z těch všech možností vyplatí nejvíc? Co jsou ty nejlevnější možnosti, když můžete platit hotově, kartou, SMSkou nebo přes aplikaci, i kdyby přes počítaný net, a chcete prostě jet co nejlevněji?

Pokud jezdíte do Brna aspoň párkrát do roka nebo cestuje více osob, doporučuji Osmičky. Pokud jezdíte i za Brno, univerzální lístek nebo aplikaci Poseidon.

Osmička je nejlevnější možnost pro opakované cesty a nadchne nejen místní. Pokud tedy nejezdíte tak často, že by se vám vyplatila roční šalinkarta (4750 Kč pro přespolní, 3325 Kč po odpočtu dotace 1425 Kč pro poplatníky za odpad s trvalým pobytem v Brně), je ideální volbou. Pozor pro náplavy: v Brně jezdí šalina, nikoliv tramvaj. Pokud hledáte „dotaci na šalinkartu“, je dobré to vědět.

Chcete stručný návod? Při cestování po Brně vystačím s těmito 4 papírovými možnostmi. První volím nejčastěji na jednotlivé přejezdy, ostatní doplňkově. Nejčastěji využívám 90minutovou jízdenku na cestu tam i zpět, případně více cílů.

Pokud jezdíte málo, postačí univerzální lístek nebo aplikace Poseidon. Nicméně pro nejčastější jízdy do 45 minut je Poseidon dražší než Osmička.

Časová platnost Územní platnost Cena Způsob
45 minut 100+101 19,50 Kč Osmička 156 Kč
60 minut 2 zóny 22,50 Kč univerzální 180 Kč
90 minut 3 zóny 30 Kč univerzální 180 Kč
24 hodin 100+101 90 Kč papírový

Papírové versus elektronické jízdenky

Všechny elektronické jízdenky mají tu nevýhodu, že zanechávají digitální stopu. V případě jízdenek ze systému „Pípni a jeď“ si navíc zaplevelíte výpis z účtu. U plateb přes SMS nebo aplikaci hrozí problém, když se vám vybije mobil a v dopravním prostředku nenajdete nikoho schopného či ochotného ho nabít. Aplikace vyžadují internetové připojení, Poseidon dokonce přednabité prostředky. U SMS jízdenek musíte mít povolené placené SMS a dostatečný kredit či tarif.

Systém „Pípni a jeď“ a papírové jízdenky však nabízejí výhodu: můžete je označit až ve voze, což znamená, že využijete celou časovou platnost. U jiných systémů je nutné nákup provést předem, aby jízdenka byla platná při vstupu do vozu.

Výhodou elektronických jízdenek je dostupnost: pokud máte internet, kredit, nebo peníze na kartě, koupíte je kdykoliv a kdekoliv. Toto bude zvláště důležité od půlky prosince, kdy se mnoho prodejních míst nahradí automaty. „Pípni a jeď“ nepotřebuje internet ani mobil, stačí pípat při vstupu.

Nevýhodou může být riziko chyby systému. U papírové jízdenky, pokud je špatně označená, lze situaci vyřešit s řidičem či průvodčím. U „Pípni a jeď“ spoléháte na systémovou bezchybnost.

Jak ověřit platnost elektronické jízdenky?

Je několik způsobů, jak si ověřit, že máte koupenou jízdenku:

  1. Pokud už jízdenka začala platit, stačí si ve validátoru ťuknout na „Moje karta“ a přiložit kartu – zobrazí se platná jízdenka. Ve vlaku tuto možnost ale nemáte, protože validátory jsou a budou pouze na nádražích. Po Brně tuto možnost nabízejí všechny šaliny, trolejbusy i většina autobusů.
  2. Přihlaste se na eshop.idsjmk.cz a podívejte se na jízdenku. Tím se ale ztrácí výhoda systému „Pípni a jeď“, který nevyžaduje internet ani mobil, a vyžaduje to navíc váš čas.
  3. Použijte aplikaci eJízdenka, kde zjistíte, zda jízdenka existuje. Hodnocení uživatelů na Google Play je však pouze 1,7 z 5 (9 recenzí, přes 1000 stažení). Podle recenzí jde spíše o záležitost pro odvážlivce.

Moje zkušenosti s aplikací Poseidon ukazují, že trvalo roky, než byla aplikace použitelná. A opět zde mizí výhoda, že mobil nepotřebujete.

Výhody a nevýhody elektronických jízdenek

Školení pro účetní - podzimní novinky

  • Digitální stopa.
  • Závislost na nabitém mobilu či internetu.
  • Jednoduchá dostupnost.
  • Možnost chyb systému.

Papírové jízdenky koupíte hlavně v automatech nebo trafikách. Účetní ve firmách je stále preferují. Pozor na expiraci při změně tarifu. Pokud preferujete elektronické jízdenky, Poseidon je nejpraktičtější. Já osobně preferuji papírové jízdenky s aplikací Poseidon jako zálohou.

Již brzy se podíváme na mimobrněnské cesty, změny od prosince a stručný přehled jízdenek pro různé typy cestujících.

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Autor je finančním poradcem firmy OK Klient a předseda zájmové skupiny SIG Peníze v Mense ČR.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).