Zde jsou moje zkušenosti s penzijním fondem KB při žádosti o předdůchod
Každý spoří, ale málokdo má konkrétní zkušenosti když chceš penzijní spoření vybrat.
- za 7 let spoření s penzijním fondem KB čistá ztráta 9400 Kč
To už je lepší do štosovat doma
- tak jsem se rozhodl to raději vybrat formou předůchodu na 2 roky, aby úspory neznehodnotili ještě více
aby na ně už prostě nemohli šahat a dále je znehodnocovat.
- smlouva o vyplacení předdůchodu podepsaná a jasným termínem od - do
- když měla přijít první platba, tak poslali email, že posouvají datum účinnosti smlouvy o DPS
Tedy že platba předdůchodu, tak jak bylo domluveno ve smlouvě nepřijde.
Kdybych byl na tom předůchodu existenčně závislý nebo musel řešit ceny energií tak to že ti
nepošlou důchod je docela pěkný podraz.
- volal jsem jim. Operátor slíbil, že tomu dá prioritu a že se někdo určitě ozve
Samozřejmě že nikdo nezavolal.
- s žádostí o předdůchod jsem je evidentně zaskočil. Vypadalo to že jsem snad první kdo
to po nich chce.
- když jsem se infomoval přímo v bance jaká bude výše předdůchodu na 2 roky, tak mi řekli
skoro o polovinu menší částku než na jakou jsem měl nárok
Když jsem se ještě na pobočce ozval, tak volali do Prahy a vysvětlovali chybu tím
že to platilo kdybych ve smlouvě pokračoval dále.
Od KB utíkat tak daleko jak je jen možné a neohlížet se.
Ale nedělám si iluze, že jinde to bude lepší.
Ale poslat klientovi email s tím že si jen tak svévolně posunuli účinnost smlouvy o DPS (tedy od kdy budou předdůchod vyplácet), to je fakt Masakříček.
Dobrý den, jsem zaměstnancem penzijní společnosti (jiné, nikoliv KB) a pokusím se Vám nastínit proč se tak stalo. Z informace o posunu data vzniku smlouvy DPS soudím, že jste před výplatou předdůchodu musel přejít převodem z transformovaného fondu (staré smlouvy před novelou 2013) do DPS. To znamená ukončit smlouvu transformovaného fondu, požádat o převod na novou smlouvu DPS a z této nové smlouvy teprve je možné začít vyplácet dávku zvanou předdůchod. Vzhledem k tomu, že penzijní společnosti nemají žádné pobočky, ale každá pouze jediné sídlo (v Praze), kam se ale účastník spoření nedostane, žádosti o dávky, výpovědi a především sjednávání nových smluv pro penzijní společnosti dělají zaškolení sjednatelé, kteří k tomu mají licenci od ČNB. Případně s některými penzijními společnostmi lze také komunikovat přes banku, která náleží stejné finanční skupině (Spořitelna, KB, ČSOB), nicméně tato banka není penzijní společnost a pouze Váš požadavek penzijní společnosti přepošle, tam pak může čekat cca měsíc na vyřízení (ze zákona by měla PS do měsíce odpovědět, nicméně ten měsíc se počítá až od data doručení do PS a z vlastní zkušenosti vím, že občas chodívá pošta od zprostředkovatelů i s několikatýdenním zpožděním :-( Bohužel sjednatelé, nebo banky mají o penzijním spoření kusé informace a dost běžně se stává, že sepisují nové smlouvy chybně (v rozporu se zákonem). Konkrétně se jedná např. o výpovědní lhůtu staré smlouvy (záleží nejen na zákonu, ale i na penzijním plánu konkrétní smlouvy, a penzijních plánů jsou napříč penzijními společnostmi řádově stovky), nebo o paragraf 4 zák. č. 427/2011 Sb. kdy sjednatel vznik smlouvy antidatuje, čili klidně 15. února podepisuje smlouvu , která má vzniknout 1.2.). V případě, že k takové situaci dojde, penzijní společnost na to přijde nejpozději ve chvíli, kdy jí Ministerstvo financí novou smlouvu odmítne založit, většinou však dříve vlastními kontrolními mechanismy. Pak nezbyde, než posunout datum vzniku nové smlouvy, tak aby byly splněny podmínky zákona. Novou smlouvu DPS je totiž nutné zaregistrovat na Ministerstvu financí (z neregistrované smlouvy nelze vyplácet žádnou dávku !) a tedy odstranit všechny překážky, které úspěšnému zaregistrování smlouvy brání. Penzijní společnosti nedělají posuny data vzniku smluv jen tak "z plezíru", navíc je to dost nákladné, neboť je s tím spojená korespondence, která i dnes pořád ještě většinou jde klasickou poštou - tzn. hlavičkový papír, obálka s logem, poplatek tiskárně, poštovné... Bohužel sjednatelé, ačkoliv jsou školení a mají licenci, stále jsou pouze lidé, stejně jako na pobočkách bank a dělají chyby. Dělají je pravidelně a opakovaně. Neuvědomují si, že Ministerstvo financí kontroluje všechny smlouvy a při přiznávání nároku na státní podporu prověřuje i účastníky spoření (RČ, jméno, PSČ, kolik kdy bylo uhrazeno účastníkem). Pokud takový člověk vůbec neexistuje (dle evidence obyvatel, registru zdravotních pojišťoven, cizinecké policie a ČSSZ), tak samozřejmě peníze ze státního rozpočtu na takovou smlouvu MF nedá, přesto jsou stále nové smlouvy na neexistující lidi či s chybnými identifikačními údaji sjednávány. Penzijní spoření je asi nejkontrolovanější finanční produkt na českém trhu. Vše je striktně dáno legislativou a není tam prostor provádět cokoliv jinak. Například, pokud po předdůchodu sjednáváte novou smlouvu DPS, musí být ze zákona vznik nové smlouvy nejdříve další měsíc po datu zahájení výplaty. Sjednatel tedy např. ukončí smlouvu 31.10. a sepisuje novou od 1.11. Nicméně smlouva je ukončená 31.10., první splátka dávky je plánovaná na listopad ( z neukončené smlouvy nelze vyplácet dávku) a tím pádem nová smlouva nemůže ze zákona vzniknout dříve než 1.12. (No a penzijní společnost už posunuje datum vzniku.. a účastník spoření se diví...)