Nemáte pravdu! Dělala jsem Mystery shoppera hodně let. Kontrolovali jsme banky, supermarkety, autosalóny, velkoprodejny a co já vím, co všechno. Nejde o nějaký "bonz" a potápět prodavače, ale o hodnocení kvality poskytovaných služeb. U těch supermarketů se třeba porovnával řetězec A s řetězcem B, kdy se jak ten náš kontrolovaný porovnával s "cizím", aby se třeba našly chyby ve vlastním. Ty chyby byly třeba: prošlé zboží v regálech, plísně, nepořádek v regálech. A zásadně to bylo tak, že pokud jsem do hodnocení napsala, že tam byla plíseň nebo třeba hodně namrazený mrazák (t.j. námraza přes 1 cm), muselo se to doložit fotkou. Buďte rád, že jsme to dělali, po několika letech objíždění supermarketů bylo vidět, že se kvalita prodeje zvedla. A někdy bych vám to přála vidět. Bylo běžné, že v mase byly vaničky se zeleným prošlým masem ("zdravá lesní barva"), zvláště pak v některých. Když jsem se po několikáté vracela do stejného supermarketu, už jsem obvykle věděla, co tam najdu za prohřešek. Ono se to mnohdy opakovalo a praktiky zůstávaly stejné. Pravda, někdy to končilo i výměnou vedoucích. Personálu se to moc netýkalo, ono ho stejně moc nebylo, ale vedoucích ano. A krom toho vedoucí byl zodpovědný nejen třeba za proškolení personálu, ale třeba i za to, že má v prodejně dost lidí a netvoří se tam fronty.
Banky bývaly v pohodě, akorát že tam vedení občas nevědělo, jako jsou postupy a předepsali nám postup, který byl nerealizovatelný. Ale supermarkety byly občas docela sado maso.
Pro doplnění: už to nedělám, firma, co jsme pro ni dělali, za covidu klekla. Bylo nás v ČR a na Slovensku cca 20.
ano, zni to hezky , ale asi jste suplovala normalni kontrolni mechanismus v kazde normalni firme. BONZÁK , je primarne o tom, ze dojdete na postu s dopisem kde je fronta jak prase a pokud vam postacka nenabidne pojisteni, bakovni ucet , losy tak ma po premiich a dpis si hodte klidne do schranky. V obchode je to o tom, ze prijde BONZAK ktery si vymysli nesmysly a prodavac mu musi bedlive a ochotne kazdou chvili lezt do zadku , nabidnout pripojisteni, splatky, servisy a sluzby co zakaznik nechce, objednavat a shanet zbozi po vsech certech jen aby koupil u nich, protoze si to vymyslelo nenazrane marketingove oddeleni. Vysledkem je ze dostane po premiich samozrejme ten nejchudsi ( prodavac ) . BONZAK svoje prachy dostane taky a vime vsichni, ze pochvalne bonzy nejsou v kurzu, vite jake ma policajt premie a hodnoceni, kdyz dava pokuty domluvou nebo kdyz vypisuje bloky ???
Vymitat zmetky je jiste zasluzne , ale v 99% to odnasi ten kdo nejvice dre za nejmensi mzdu. V dnesni dobe je BONZAK prave ten, ktery dohlízi na realizaci nerealizovatelnych narizeni ( a plisen na mase to opravdu neni ).
Vy v tom máte pořád hokej. Jedna věc je kontrola ve firmě, ale Mystery shopper je věc naprosto odlišná. Mystery je prostě zákazník a dívá se na prodej očima zákazníka. My jsme taky měli příkaz, že nesmíme být odhaleni, na rozdíl od podnikových kontrolorů, které každý zaměstnanec zná, a když je vidí, dá si větší bacha. Jenže my jsme třeba u marketů nehodnotili prodavače, ale pořádek na prodejně a dodržování podnikových standardů. V bankách se zaměstnanci hodnotili ohledně znalostí, to je fakt, ale oni předtím prošli hodně důkladným školením, protože my se zajímali o nově zaváděné produkty, které byly formou hojně inzerované a pracovníci je měli znát, aby zákazníkům vysvětlili, "wo co go".
Bonzáky dneska nepotřebujete. To, jestli pracovník prodal dostatečné množství pojištění a podobných blbostí, si firma ověří snadno i bez nějakých bonzáků.
Teď už to tajné není. Byla to německá společnost Checkstone. Přestala jsem pro ně pracovat v okamžiku, kdy nás sice posílali do supermarketů klidně i 100 km daleko, ale měli dojem, že cestovné si budeme platit sami :-). Položili jsme to tehdy všichni externisti, protože jen cestovné vyšlo na víc, než jsme si kontrolou vydělali. Dokud to cestovné platili, tak to ještě šlo. Firma to poté neustála a následný krach (pravděpodobně) svedla na covid.
Jinak jsou spolehlivé IBRS, Marketvision a další, třeba GFK, SCaC a další.
Problém je u těch návštěv autoservisů, protože tam jde obvykle o značkové servisy a chtějí nová auta. Za 500,- Kč tam majitel nepojede a Vám takové auto nepůjčí. S takovou kontrolou jsem se setkala jsen jednou. Probíhalo to tak, že specializovaný technik vám na autě nasimuloval závadu a servis ji měl odhalit a odstranit. Naše auto ale tehdy neprošlo požadavky, takže jsem kontrolu nedělala.
Všechno to ale byly docela zajímavé životní zkušenosti.