Kdo není na internetu, jako by nebyl. Na internetu hledá informace stále více lidí a bez internetové prezentace se neobejde drobný řemeslník ani velká banka. Být na internetu ale nestačí. Prezentace musí obsahovat i všechny důležité (a řadu nedůležitých) informací. Ani to ale není zdaleka vše.
Máte-li internetové stránky s kompletními informacemi, k jejichž získání ale potřebujete mapu, abyste našli alespoň sever (neboli titulek), pak vašim zákazníkům nebudou příliš užitečné. Vaši potenciální či stávající klienti budou stát před trojí volbou – s trpělivou pílí probírat váš web, poohlédnout se po srovnatelných produktech konkurence nebo zvednout telefon, zavolat vám a informace získávat na úkor vašeho času.
Konzultantská společnost DobrýWeb.cz se poohlédla po internetových prezentacích 15 největších bankovních domů a vznikla tak studie, která varuje před největšími chybami, kterých se tvůrci bankovních webů dopustili. O studii víme vše – také jsme se (finanční server Měšec.cz) na ní drobným dílem podíleli.
V rámci hodnocení se studie zaměřuje na použitelnost, obsah, internetový marketing, ostatní komunikační kanály a přístupnost. Alarmující je skutečnost, že 73 % z analyzovaných webů obsahuje nedostatky z hlediska použitelnosti v případě, že uživatel chce najít základní kontaktní údaje o bance,
uvedl Luboš Plotěný, konzultant Dobrého webu, ke studii.
Dohledat kontakt je na mnohých internetových stránkách velký problém (bývá označen jiným výrazem, není dostupný ze všech stránek… u bank se nestalo, že by chyběl zcela), jsou ale též další, mnohem závažnější – obsahové.
Pravděpodobně jste již také bloudili po internetové prezentaci banky v marné snaze objevit kurzovní lístek, sazebník poplatků nebo úrokové sazby. Mohlo se stát, že jsou pouze označeny jiným termínem, nebo jste neměli štěstí a nenavštívili jste stránku, z níž jsou odkazovány. To je ale chyba – nikoli vaše, ale stavby webu. Důležité informační zdroje (a předpokládám, že u bankovních internetových stránek kurzovní lístek, sazebník a úrokové sazby patří mezi základní informace) mají být součástí globální navigace – tedy navigace, kterou naleznete na každé stránce na stále stejném místě.
Zkuste si někdy zadat do vyhledávače např. „hypotéka“, „spotřebitelský úvěr“, „běžný účet“ nebo „kurzovní lístek“. První stránka výsledků má sice jen deset míst, ale naleznete na ní zpravidla jen několik málo bank s dobře napsanými stránkami – se stránkami, které jsou obsahově plné a jejichž architektura nebrání vyhledávačům v jejich „práci“. Velmi dobré výsledky v této oblasti dosahovala pouze ČSOB a GE Money Bank. Mnohé banky měly dokonce problémy i s vlastním jménem (zvláště pokud bylo neúplné nebo lehce zkomolené, jak bývá často vyhledáváno).
Takto bychom mohli pokračovat dál, nebo vás mohu odkázat na Manažerské shrnutí studie, kde se o závěrech studie dočtete více.
Na závěr si dovolím ještě jeden osobní postřeh. Banka, která původně vznikala jako internetová, se se svou internetovou prezentací umístila „až“ ve středu bankovního pelotonu…
Záměrem loňského snažení Ministerstva financí i dalších aktivit bylo zvýšení transparentnosti bankovních poplatků a posílení postavení bankovních klientů. Přehledná a srozumitelná prezentace je jedním z prostředků, jak toho dosáhnout. Ostatně, je v zájmu klientů i bank samotných, aby na internetových prezentacích bankovních (a nejen bankovních) domů byly poskytovány úplné, srozumitelné a dostupné informace – vždyť je to jeden ze způsobů, jak levně přenést informace o produktech ke klientům, kteří je hledají.