Ano, prodej je o emocích. Nevyhrává nejlepší produkt, ale produkt s nejvyšší provizí a nejlepší reklamou. U jednodušších produktů (HAV, POV) se už díky srovnávačům a některým vzdělaným klientům trošičku blýská na lepší časy, ale pojišťovny to často sabotují a do srovnávačů se jim moc nechce - např. zde https://www.allianz.cz/vse-o-allianz/tiskove-centrum/tiskovy-archiv/rok-2013/Allianz-pojistovna-opustila-internetove-srovnavace-a-sama-zacala-nabizet-nove-autopojisteni-na-inter-9.html
U složitějších produktů je to ale stále bída. Pojišťovny odmítají vydat úplné ceníky, takže naprogramovat srovnávač např. pro životní pojištění (což je dojná kráva pojistného trhu) je nemožné.
Je pravda, že prodej bez finančních poradců nefunguje - lidi si sami od sebe nekoupí produkt, který nechtějí, ten jim musí někdo natlačit, doslova vnutit. A musí být k tomu motivován - a jak jinak, než provizí.
"Pojišťovny odmítají vydat úplné ceníky, takže naprogramovat srovnávač např. pro životní pojištění (což je dojná kráva pojistného trhu) je nemožné."
Jestli to nebude tím, že pro životní pojištění se používají dost složité matematické modely a pochybuji, že by pojišťovny chtěly svůj software v ceně několika mega vystavovat na webu... Takže na životní pojištění fakt žádné ceníky neexistují, ne že je pojišťovny nechtějí vydat.
Ano, stanovení sazeb je celkem složitá pojistná matematika. Ale výsledkem je jednoduchá tabulka (přesněji řečeno celý svazek různých tabulek), kde stačí najít stáří klienta (počítá se zpravidla jednoduše jako rok sjednání mínus rok narození) a vybrat sloupeček s příslušnou výší plnění (pak už jen stačí sečíst cenu za jednotlivá rizika, případně odečíst slevy za propojištění a obchodní slevy).
Ještě po roce 2000 v ČP někteří pracovníci počítali cenu z těchto tabulek (prostě zvykl je železná košile, navíc zde - ku podivu - byla menší pravděpodobnost chyby; dneska lidi bezmezně věří počítačovému výpočtu, takže i když vyhodí nějaké nesmyslné hausnumero, protože se překlepnou při zadání vstupních dat, vůbec se tomu nediví a tuhle sazbu nabídnou klientovi).