1) nemají je pod kontrolou (viz kauza placení na Internetu i bez CVV), pokud si něco usmyslí ČSOB (natož VISA), tak jsou v pytli a nemají to jak ovlivnit
2) správa limitů je tristní, je tam jen jeden maximální limit. Taková správa limitů, jakou má mBank (jde měnit počet transakcí i limity pro každý typ (obchodník, MO/TO, Internet, bankomat) zvlášť a to ještě pro den a pak měsíc zvlášť) by zvedla karty FIO do nebes na úplně jinou úroveň. Jejich internetové bankovnictví je skvělé, služby jsou profesionální, karty jsou ale doslova hnůj
3) vydávají standardně (pokud člověk nechce platit) jen Maestro, které celosvětově není rozšířeno tak jako plnohodnotné EC/MC (do kteréž stáje Maestro patří, je to defacto bartranec VISy Electron) a nebo VISA. Prostě oproti jiným bankám, které vám dají rovnou EC/MC a nebo VISU standard jste včudu, protože najdete hodně míst, kde nezaplatíte jen "díky" tomu, že máte maestro
4) standardním Maestrem nejde platit na Internetu, a ať si kdo chce co chce říká, tak s novým s CVV se to jen tak nezlepší, protože než změní VŠICHNI obchodníci své systémy na Internetu, tak aby braly i Maestro, tak to bude rok 2020 (bez nadsázky). Například nyní PayPal nemá karty Maestro v nabídce, takže si ji nepřidáte... Prostě je to omezený šunt, který než se prosadí, tak to bude trvat 5 let, a rozhodně nedosahuje rozšíření jeho přímého konkurenta VISA Electron. Naopak někdo může brát za výhodu, že Maestrem nešlo platit na Internetu, ale to je pěkná berlička. Správně karta to má umět, má ji jít platit všude a až PAK, když se VY rozhodnete, že nechcete platit na Internetu, tak jí má jít zablokovat. Je paradox, že Maestro na zahraničním Internetu použít nejde skoro nikde, takže "Internetoví" lidé si na ni plivnou a pro ten zbytek, kteří naopak s ní nechtějí platit na Internetu EC/MC neumožnuje Maestro na Internet zablokovat, takže tito lidi se ji pro změnu bojí. Takže vznikl paradox, že ve skutečnosti není pro nikoho (byť funguje celkem dobře v bankomatech a u obchodníků, kteří Maestro berou)...
5) ČSOB NEověřuje aktuální zůstatky při platbě, ale nějaké několik hodin staré, které jim FIO dává několikrát denně pro všechny účty, takže když si pošlete ze spořícího účtu na jiný (kde máte kartu) peníze, a hned jdete do obchodu, TAK SI NEZAPLATÍTE!!! Toto je otřesná chyba! Sám jsem takto nezaplatil. Když už mají vynikající bankovnictví a hlásiče po každém pohybu, tak fakt naštve, že přestože máte na účtu peníze, tak si s kartou nezaplatíte (stejný děs běs provozuje i AXA, která karty ověřuje oproti včerejšímu zůstatku). Naopak třeba u mBank v jedné sekundě naplníte účet, zvednete limity a další hned zaplatíte.
6) jsou tu další problémy o kterých je tento článek a kdoví kolik ještě dalších zakopaných problémů, o kterých FIO nemluví
7) kdoví, jaká je finanční stránka dohody. Řekl bych, že ČSOB zaplatí vydání karty, zadotuje zbytek z 6 korun do eura, co stojí výběr z bankomatu a na oplátku si vezme provizi od obchodníků (2-3%) a kurzovou marži (1,9%).
8) Přestože jde o karty vydané ČSOB, tak u nich NEJDE ZMĚNIT PIN :((( Grrrrrrrrrrrrr Což je pro mě, jako pro dyslektika, který si nemůže nic zapamatovat, kolikrát ten jediný důvod, proč použít kartu od mBanky, kde si pin můžu nastavit. Jako ironický vrchol, je že v každém dopisu od ČSOB spolu s kartou je uvedeno, že si můžu PIN změnit v ČSOB bankomatu. Nad tím vždy zapláču :( !!!
Shrnutí: Podle mě je to pro FIO výhodný obchod, o nic se nestará, klienti mají výběry z bankomatu ČSOB za směšných 6 Kč, ale NENÍ to dospělé řešení. Doporučil bych FIO, ať se pochlapí a až bude mít dost klientů, tak ať začne pro své klienty vydávat VISY Classic, udělá řízení limitů v inet bankingu (což by bylo v říši snů), zavede NASTAVENÍ PINU!!! a pokud by mi chtěla udělat jo radost, tak by mohla vracet třeba 0,5% (mluvím samozřejmě o debetce). Těch 0,5% jim stejně nic neudělá, zbyde jim zbytek z 2% a přesně to by mohla být ta "kilerská" výhoda, kterou by mohli inzerovat v reklamě.
Žádné pitome WOHOOOO, ale:
a) dáme vám 0,5% z každé transakce kartou
b) si za to hned můžete koupit akcie
tomu říkám výhoda a učení klientů :) !
Ohledně toho PINu mám následující fintu:
Mám své oblíbené číslo - nazvěme ho "tajné číslo". Pak tu máme PIN. Mezi PINem a "tajným číslem" provedu matematickou operaci (nejvýhodnější je rozdíl) a výsledek nazvu "kódovým číslem", které napíši na kartu.
Pokud zapomenu PIN, tak sečtu číslo napsané na kartě s mým "tajným číslem" a výsledek zadám do terminálu :).
Používám to i na kartách, kde sice PIN změnit lze, ale je to za poplatek :D
Vracení % by bylo sice super, ale mám obavu, aby se to pak někde neprojevilo na té kartě, např. v podmínce minimálního obratu, atd. Na něčem ta banka vydělávat musí a zrovna tohle mě nebolí (při těch cca 1-3 tisících co měsíčně přes kartu protočím). Velcí obchodníci platí za přijímání plateb kartou jen něco kolem 1 % a o to se musí podělit 3 subjekty (banka vydávající kartu, banka poskytující terminál a karetní asociace). Předpokládám, že banky vacející více než 1 % spoléhají na to, že nemalá část útraty projde přes malé obchodníky, kteří platí přes 3 % a to co jde přes super/hypermarkety zadotují z poplatku za vedení karty.
Co bych uvítal více, tak jsou lepší konverzní kurzy (nevidím nejmenší důvod, proč by banka měla na zahraničních transakcích vydělávat násobně více, než na tuzemských), ideálně to nechat na karetní asociaci, jako Axa. Banka má o starost míň a klient vydělá a k tomu nastavení limitů jako má mBank. To by byla bomba karta, hned bych si jí přidal do PayPalu.
To s tím výpočtem pinu je dobré :), akorát komplikované, já preferuji pin a i ten si nepamatuji jako číslo, ale jako sekvenci tlačítek, které mačkám.
Kdybych měl ještě něco počítat, tak fakt nevím, to opravdu radši platím s kartou, která mi umožní změnit PIN a takových bank je spousta.
Fakt nechápu, proč banka nutí klienta si pamatovat jejich pin, pak si ho lidi různě píší, musí pamatovat přesmyčky a dyslektici/dysnumerici jako já jsou v .... úplně. Protože já mám problém přečíst několik čísel vedle sebe, takže co je pro tebe jednoduchá pomůcka je pro mě noční můra...
Také spoléhám na paměť ruky, kromě jiného. Jednou se mi to ovšem nevyplatilo, ale myslím, že to byla ještě přijatelná zkušenost. Alespoň myslím, i když zrovna došlo ke zdražení za znovu vygenerování PINu. Více ale říkat nebudu. V každém případě oba tipy (tvůj i Patrikův) jsou dobré, tvůj souhrn nedostatků karet Fio perfektní.
Myslím, že Patrik dělá dobře, že si PINy nesjednocuje. Při tolika kartách značně stoupá riziko prozrazení a i následné zneužití by mohlo být fatální.
Chtěl jsem se ale spíše vyjádřit k tomu, že já třeba nechápu proč je pevnou součástí karty i CVC/CVV kód. Vůbec mi nějak uniká logika, že držitel karty při platbě bez přítomnosti karty, má prokázat že jde o skutečnou/existující kartu. Místo toho měl vydavatel naopak vytvořit ochranný autentizační kód (který není součástí karty a to ani čipu ani magnetického proužku), který si (nejlépe jen jeho část) držitel může podle libosti měnit.
Jinak si také myslím, že změna PINu by měla být samozřejmá. A hlavně délka PINu by měla být běžně volitelná jako 8 znaků/číslic, minimálně 6, pouhé čtyři znaky/číslice považuji za nedostatčné. Navíc mám podezření, že PINy předávané vám spolu s kartami jsou záměrně triviální (nechci to dále rozvádět).
Vadí mi ale docela dost to, že Fio nás neinformuje vůbec o pravidlech okolo platebních karet a já nehodlám všechny zjišťovat "hrubou silou a porušováním pravidel".
Teď hovořím například o tom, kolikrát musím splést PIN, než se karta zablokuje? Zablokuje se karta rovnou trvale (tímto vyhrožují podmínky ke kartám, které si ale někdo evidentně cucal z prstu), nebo jen po dobu čerpání limitu (předpokládám týden, v dopise od ČSOB není uvedeno zda jde o týdenní či měsíční limit)?
Fio se nás ptá na pojištění karty (má ho celkem slušně narozdíl od ČSOB pojmenováno a přímo nás nemate), ale nic nám o něm není schopno říci, musíte jít na web ČSOB a prostudovat si tento produk, který ČSOB nasazuje u MasterCard a zjistit že jeho název je zavádějící,...
Toto vše kdyby fungovalo a zákazník to věděl dopředu, bylo by to asi přijatelnější. Takhle si člověk nechá zřídit kartu a teprve pak zjišťuje zda se dá vůbec nějak využít a s jakým rizikem... Kdybych nechtěl Fio využít v budoucnu i jinak, tak jen kvůli jejich přístupu k platební kartě bych se na ně vykašlal.
"nechápu"
Kecko, to není tvůj problém, to je problém našich bank.
Když to zkrátím, karty vznikly v USA, a jsou SCHVÁLNĚ nezabezpečené, ale jednoduché.
Jejich první varianta byla jen číslo...
Právě proto je kód CVV na zadní straně a ne někde v obálce v trezoru, právě proto jde platit jen zadáním čísla/expirace/jména na Internetu, aby to BYLO JEDNODUCHÉ. A právě proto má PIN jen čtyři čísla.
Zároveň amíci ten systém navrhli tak, aby vydělalli procenta od obchodníků a z kurzových marží (plus samozřejmě z úroků u kredite, to je hlavní věc). a z těch poplatků pak platí ztráty!!! a platí a platí a platí.
To jen u nás češi v rámci "osol to, vždyť to snesou" platí jak nechcu říct co za vydání a vedení toho plastu (v USA směšné) nejsou tu jednoduché chargebacky přes telefon (v USA naprosto normální), banka tu inkasuje stejná procenta jako v USA ale zavedla celou odpovědnost na klienta a až teď to omezili na 150 EURO (nemám slov) a jako vrchol všeho prodávají klientům pojištění (což je už vyložené kálení na hlavy klientů).
Problém je v tom, že američané ty karty NAVRHLI jako nebezpečné a počítali, že většina z nich budou kreditní a oni drasticky vydělají na úrocích, zejména, že skásnou ty nejchudší. Naše banky ale vydávali (až do určité doby) jen debetky a snažili se naopak udělat z karet karty bezpečné, což je prostě nesmyslné snažení, protože tak ty karty nejsou navržené. Mají prostě příjmout jejich přirozenou nebezpečnost a kompenzovat ji z výnosů (jak to ostatně bylo i v USA od začátků nastaveno)...
Prostě typicky české řešení. V USA vymyslí "cedník" zdarma, který tam všem vyhovuje a my z něho děláme naběračku a nutíme klienty platit za zalepování děr, které tam jsou už z definice...
Na PIN ke kartám mám lepší nápad, píšu si je do mobilu.
Nejdříve zvolím keyword pro banku, například OFFYCE, ostatní kancelářská čísla jsou KANCL (nebo naopak).
Pak zvolím keyword pro bankovní ústav - například MBauer pro MBanku, CSáková pro CSob, SPilka pro SPořitelnu apod.
No a pak píšu číslo ve formátu +420-77PINN.
Na todle lupič nepřijde i kdyby měl všechny doklady i s mobilem.
(pozn pro lupiče: jezevčí hesla jsou jinak :-)
Naopak na tohle příjde každý lupič, protože do včerejška jsme to měl taky tak. V poslední době ještě vylepšené o přidání/ubrání nějaké hodnoty.
Pokud si myslíš, jak je tvůj nápad unikátní (včetně pojmenování čísel), tak opravdu není, fakt to mám ÚPLNĚ stejně. Ale včera jsem si vylepšil takto uložené PINy o "Patrikovu metodu" (což je jen jedna variace na to nejstarší nejlepší šifrování, kdy jeden text šifruješ pomocí jiného textu a počítáš písmena, je to opravdu silné, některé takto zakryptované texty nebyly vyřešeny po staletí dodnes...)
což je jen jedna variace na to nejstarší nejlepší šifrování, kdy jeden text šifruješ pomocí jiného textu
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vernamova_%C5%A1ifra
To je jako kdybys řekl, že i na PIN přijde každý lupič, protože je to prostě jen kombinace čtyř čísel.
Nevím jak by lupič přišel na keyword banky, když to může být nejen office ale třeba i práce nebo karel nebo jana, a je tam takových jmen 15 ještě jiných nebankovních.
Nevím jak by přišel na to, jestli keyword spořitelny začíná na ERste nebo na SPoritelna nebo na CSAS a jistě by se dalo i kryptovat.
Nevím jak by přišel na to, které ze šesti čísel je pin - protože i kdyby našel ta správná čísla v telefonu, může to být PINNxx nebo xxPINN nebo xPINNx. Navíc lupič neví, jestli není například použita -1.
Ale je to trochu off-topic :-)