FIO velmi masivně proklamuje příchozí platby z Eurozony za 1 Euro, mají to i v ceníku poplatků. Přesto je mé firmě za tuto příchozí platbu účtováno 4 Eura. Na písemnou (doporučeně) stížnost banka nereaguje, prostě nekomunikuje. Jednou o tom napíšu, až se vše uzavře. Teď jsem čerstvě poslal podnět ČNB. Chce-li o tom někdo vědět více, napište mi na tflaska@seznam.cz.
Já to říkám stále a vždy se mi tu "spokojení" klienti vysmějí. Banky jako mBank nebo FIO jsou sice "zadarmo" ale kvalita služeb je otřesná. A hlavní kvality banky se poznají ve chvíli kdy něco nefunguje nebo něco spletou apod. Zažil jsem už jednání s mBank (těch bylo mraky) a už i s FIO a jejich přístup ke klientům je ve stylu "máš to zadarmo? tak co prudíš - trhni si nohou!"
No jo, ale mně vysvětelní pracovníka absolutně nepomohlo. Tak jsem ústředí FIO poslal již 16. prosince mail a následně totéž doporučeným dopisem a oni do teď nijak nereagovali. Ani nenapsali, že stížnost přijali a že ji řeší.
Tady je ten dopis:
Dobrý den,
poslal jsem si ze svého účtu v Německu vedeného u Deutsche Bank 4000 Eur. Byla to naprosto standardní SEPA platba, kdy jsem zadal jako převod svůj IBAN: SK2583.......44 a BIC: FIOZSKBAXXX, tedy přesně tak, jak jsem byl na své pobočce informován, že se to má zadávat.
Dle vašeho ceníku měla být příchozí platba zaúčtována poplatkem 1 Euro. Přesto mi byl účtován poplatek 4 Eura. Tuto skutečnost jsem reklamoval na své pobočce v Jindřišské ulici v Praze.
Váš pracovník, pan Menšík, mi sdělil, že Deutsche Bank údajně provedla převod na korespondenční banku KBC a z té to pak přišlo do FIO. Pak je to zaúčtováno částkou 4 Eura podle vašeho ceníku.
Toto vysvětlení je pro mě naprosto nepřijatelné. Nemám možnost nijak ovlivnit to, kudy peníze putují. Já zadal příkaz správně s použitím IBAN a BIC. Při zadávání převodního příkazu v Německu ani nemohu bance přikázat, jakou cestou má peníze poslat. A pokud je nemůže poslat vám přímo, ale přes nějakou korespondenční banku, pak je to jen a pouze problém FIO banky, že v mezinárodním systému není zavedena jako přímý příjemce. A je zase jen a pouze na FIO bance aby sjednala nápravu. Klienti se o to přeci nemohou starat.
Vemte si opačný příklad. Budu platit ze svého Eurového účtu u FIA banky někam třeba do nějaké malé lokální banky na Korsice. Od majitele účtu mám IBAN i BIC. A mám od něj informaci, že kvůli poplatkům ať to má banka neposílá přes korespondenční banku ale přímo té malé bance na Korsice. Na svých webových stránkách nemáte vůbec ani možnost vám tuto skutečnost a toto přání sdělit. Ve formuláři, kde se zadává SEPA příkaz není žádná kolonka typu „sdělení bance“. To samozřejmě nemá ani Deutsche Bank. A je to dle mě správně. Do toho nemá klient co mluvit, to je pouze věcí mezibankovního styku a dohod mezi bankami, kudy peníze putují.
Pokud byste mi sdělili, třeba při ústní informaci, že to té lokální bance na Korsice přímo poslat nemůžete, ale pouze přes korespondenční banku, pak bych asi musel majiteli účtu tuto skutečnost sdělit s tím, že buď změní banku na nějakou, kde to jde přímo a tedy bez poplatků, nebo bude vyšší poplatky dále platit. Já nehrozím tím, že od vás odejdu, ale je to totéž. Pokud nesjednáte nápravu, tak mi říkáte: když u nás zůstanete, bude to stále za vyšší poplatek.
Pokud nejste v mezinárodním systému tak zavedeni, že to bez problému funguje, tak vůbec nemáte inzerovat příchozí platby v rámci SEPA převodů v Eurozoně za 1 Euro. Vůbec to není pravda, jak je vidět na mém příkladu.
Když jsem chtěl sepsat písemnou reklamaci na pobočce, pokoušel se mě pan Menšík odradit, že to stojí 500 Kč a reklamace je předem odsouzena k nezdaru, protože bude neoprávněná. Prý už takových případů bylo asi deset. A pokud tedy jich už skutečně bylo víc, proč to jako banka neřešíte? Zeptal jsem se pana Menšíka, proč jsem na to tedy nebyl dopředu upozorněn, když už těch případů bylo více. Odpovědí mi bylo, že se to nestává. Tak tomu jsem už opravdu nerozuměl.
Dále jsem pana Menšíka upozornil, že na webových stránkách nemáte v žádném ceníku uvedeno, že „neoprávněná“ reklamace stojí 500 Kč. Nechtěl mi to věřit, dokud se sám nepřesvědčil. Pak mi tedy sdělil, že stránky se budou aktualizovat, ale já že tedy pro tentokrát mohu reklamovat zadarmo. Tomu říkáte seriozní přístup?
Jestliže nejste schopni do budoucna zajistit, aby to skutečně fungovalo za 1 Euro, tak byste to za prvé neměli používat v reklamě a klamat spotřebitele, a za druhá byste třeba mohli vydat seznam zahraničních bank, z kterých lze posílat peníze za 1 Euro a druhý seznam bank, z kterých to stojí 4 Eura, aby klient aspoň věděl na čem je.
Já požaduji vrácení rozdílu v poplatku, tedy 3 Eura. Převod jsem provedl se správným IBAN i BIC což mohu doložit výpisem z Deutsche Bank, tedy naprosto dle vašich pokynů. Žádnou korespondenční banku jsem tam neuvedl, ani uvést nemohl. Dále jsem dne 15.12. provedl z Deutsche bank další převod a předpokládám, že již bude zaúčtován pouze poplatkem 1 Euro, jak stojí ve vašem ceníku. Všechny požadavky a podmínky ceníku a strukturu převodních příkazů plním a dodržuji. Dále mi prosím sdělte, zda v budoucnu již budou automaticky všechny příchozí platby v rámci SEPA převodů v Eurozoně skutečně zaúčtovávány poplatkem 1 Euro, jak inzerujete. Pokud to nejste schopni zajistit, měli byste dle mě upravit svůj ceník služeb, ale především svou reklamní kampaň.
Při tomto stavu věcí se cítím podveden, protože chyba není na mé straně a pokud je na straně odesílající banky, jak tvrdíte, pak je zase jenom na vás abyste sjednali nápravu. Na to klient doplácet nemůže a už vůbec se nemůže starat o nějakou nápravu. Doufám, že toto vyřešíte k mé spokojenosti, ale hlavně v souladu s ceníkem poplatků, které inzerujete a já i nadále zůstanu vaším spokojeným klientem.
Ve vašem případě má bohužel pravdu banka, ty 4 ojro vám nestrhla vaše banka, ale korespondenční, vaše vám strhla jenom to jedno ojro. Bohužel nijak to ovlivnit nejde, můžete bejt rád že to bylo jenom 4 ojro, když jsem posílal svému makléři peníze do Bank of New York tak si za příchozí platbu strhli 20 dolarů.
Já to ovlivnit nemohu. FIO teda má zveřejnit, odkud je SEPA za 1 Euro a odkud za 4 Eura. A ne obecně deklarovat, že SEPA je za 1 Euro. Já provedl standardní SEPA převod bez přívlastků. Momentálně čekám na vyjádření ČNB. Pak to nabídnu Černým ovcím nebo Občanskému Judu. A pokud nikdo nebude mít zájem o uveřejnění tak asi zkusím i soud. Jde o princip.
Na teto strance www.fio.cz/bankovni-sluzby/platebni-styk/europlatby je odkaz na dokument, kde se pise o tom, ze platba musi byt v systemu TARGET2.
www.fio.cz/docs/cz/europlatba.pdf
PS: omlouvam se za predesly duplicitni post, zavada v PDA
Prošel jsem si ty dokumenty. Zda je banka v Target 2 lze podle nich zjistit zadáním SWIFT kodu do odchozího příkladu. Pokud ho banka bez problému přijme, pak je v Target 2. Zadal jsem tedy fiktivní převod do Deutsche Bank a prošlo to bez problému. Takže podle FIO je Deutsche Bank v Target 2.
FIO o mně ještě uslyší a pokusím se udělat vše pro to, aby FIO o sobě hlavně uslyšela v médiích.
Ano, je. Vsechny banky v zemich, kde je narodni menou EURo, tam jsou, protoze musi. Ale celkem uspesne ho sabotuje, jako v tomto pripade, kdy platbu poslala pres korespondencni banku misto primo pres TARGET2.
Ale jak uz jsem psal, takhle velke platby bych pres banku v CR nikdy netahal. Pokud se bude provadet konverze, tak pres devizovou spolecnost, jinak pres nejakou nemeckou banku, napr. VR Bank Zittau.
Vzhledem k tomu, jak je vaše přirovnání mimo to vezmu ještě jednou polopaticky:
V té transakci se zákazníkem vystupují dva subjekty, Fio a DB.
- DB, která to podělala, nevyužila systému Target 2 který má a Europlatbu poslala přes korespondenční banku, čímž zákazníkovy vznikly další náklady (poplatky)
- Fio, které to, co udělala DB, nemohlo nijak ovlivnit
Přesto si pán zcela nelogicky stěžuje na Fio a ne na DB.
Jestli si ty penize strhla korespondencni banka, tak ta castka prisla do FIO uz o to mensi. Jedine, co mohla FIO udelat, je platbu odmitnout (a vratit vcetne svych pripadnych nakladu, z cehoz by mel odesilatel jiste velkou radost a prijemce taky protoze cca tyden by ani jeden nevedel, kde penize jsou), jenze ani to by nejspis neslo, protoze platba splnovala nalezitosti mezinarodnich transakci.
jste si jist, ze to funguje takhle? Me se zda divne, aby prevadenou castku krouhali po ceste a nakonec prislo mene. Vzdycky prijde co sem chtel + poplatky. To bych mohl pak dlouho zjistovat, kolik musim poslat, aby dorazilo presne tolik kolik mam nekomu zaplatit a kdyby dorazilo o 3EUR mene mel bych vetsi problem nez jen s velikosti poplatku. Tak jako tak, FIO s tim asi neco spolecneho ma, kdyz si poplatek strhava ona. Hadam, ze DB si za odchozi platbu taky neco uctuje a jestli je to jeji vec, kudy to posila, mela si poplatek nauctovat ona. Kdyz si to uctuje FIO jako poplatek za prichozi platbu, tak uz je to na strane FIA. Proklamuje poplatek za podminek, ktere byly splneny. Ze ji to dodavatel sabotuje je smutne, omyl se stane, neprijemne. Ale hadam je to banka, ma se starat o me penize, tak je na ni aby si to vyresila s jinou bankou a nenechavala to na zakaznikovy, ze ono se nejak stalo, ale jejich vec to neni. Kdovi na koho budu nastvanej, kdyz si v obchode koupim monitor od samsunga a dostanu jiny typ nez jsem chtel. A kdovi kam to pujdu reklamovat a na ci stranu se postavi zakon kdyz mi v obchode reknou, ze je politovanihodne, ze jsem dostal v krabici neco jineho nez jsem zaplatil, ale ze s tim nemaji nic spolecneho a at si jdu stezovat k jejich dodavateli. V tomhle taky verim tomu, ze dobry obchod(banka) se pozna az kdyz je potreba resit problem, nejcasteji nezavineny obchodem, kde jeste existuje jakas moralni opora pro prodejce vyvliknout se z toho. Presto jsou k reseni takovych problemu nejkvalifikovanejsi.
K tomu co psal Patrik doplním, že je třeba si uvědomit, že dotyčný pán si výslovně objednal službu u DB (která to pak zpackala), role Fio je čistě pasivní.
Když už mám upravit výše uvedený příměr, to je jako kdybyste si objednal v internetovém obchodě zboží, odesilatel vám zabalil trochu jiné a vy jste za to pak nadával dopravci, který pouze přepravil balíček, místo internetového obchodu, se kterým jste o tom komunikoval a který to zpackal.
Je to přesně tak. Tento problém pozoruji už dva roky od spuštění zahraničních plateb u Fio. Problémy jsou hlavně při platbách z a do Německa, nejpalčivější je problém u volksbanek a raiffeisenek, které vše směřují přes DZ Bank.
Podělala to Deutsche Bank, Fio je v tom nevinně. A priori při platbě v EUR zadané elektronicky a v limitu nelze strhnou další poplatek, to je v nařízení EK. Správně byste to měl reklamovat v Deutsche bank, ale ta Vás pošle do buše.
Jednou jsem stejný problém řešil mezi HSBC Bank a Volksbank Loebau-Zittau. Platba z HSBC odešla v plné výši, ale VBLZ ji připsala s poplatkem 5 eur. Stačil telefon a měl bych 5 eur zpět, ale chtěl jsem prošlapat cestu. Dal jsem podnět k finančnímu arbitrovi na VBLZ, ten se však zajímal o HSBC. Z HSBC odešlo vše v pořádku, ale HSBC to poslalo přes Deutsche Bank, ta to poslala do DZ Bank a ta do Volksbank LZ. Hezké. Přitom platba zadaná jako SEPA. Jak to dopadlo? Vyšumělo to. HSBC mi nabídka kompenzaci (nereagoval jsem, o i přece nešlo), FA případ uzavřel, mj. chyběly i důkazy, jak byla platba zadaná (účet byl zrušený a z výpisu nešlo zjistit, zda nebyla platba zadaná manuálně).
Zvažuji, že to zkusím někdy prošlapat ještě jednou a vše budu nahrávat a skenovat.
BTW, z jiných českých bank včetně SK a PL nemám jediný problém, platby běhají bez problémů a bez dalších poplatků. A to přesto, že typicky ČSOB a KB vše jedou přes své mateřské korespondenční banky. Příklad.
Platba VLZ-KB jde po této trase:
Volksbank Loebau-Zitau (DE) -> DZ Bank (DE) -> Société Générale (FR) - Komerční banka (CZ).
Jsou tam 2 korespondenční banky, ale u příchozí platby neplatím nic, resp. jen běžný paušál dle ceníku KB (u malých plateb KB poplatek nechce).
U Citi to samé, co z Německa odejde, to mi přijde.
Ale u Fio je to zlé, obousměrně.
Jednou jsem však narazil při platbě JPY do Polska. Platba šla z HSBC Praha přes HSBC Tokyo, tam ji ani neposlali a vrátili zpět do CZ s poplatkem cca 800 Kč, že platba byla údajně příliž nízká. Vrátilo se mi v přepočtu poslaných 400 Kč + poplatek 800 Kč za "nízkou platbu". Opět chyběly důkazy, navíc HSBC zavřela krám, takže nešlo nic dělat, čistá ztráta. Vypadá to sice jako zvláštně, ale od té doby si vždy skenuji JAK byla přes internetové bankovnictví zadaná zahraniční platba. Po odeslání sice máte potvrzení, že platba byla zadaná, ale chybí postup - a ten FA požaduje.
Dobry,
mozno mi viete poradit. Poslala som peniaze z usa 'bank of amerika'do csob na slovensku( cely prevod sa konal v USD) na ucet mi do dvoch dni prisli peniaze ale s prekvapenim o $ 230 menej...ze vraj to islo cez korespondecnu banku 'slovensku sporitelnu', ta celu sumu premenila na euro a potom poslala na moj dolarovy ucet v csob. Ako je to mozne, iban a swift cody boli zadane korektne. Je tam nejaka moznost dostat peniaze naspat?? Ak ano, z ktorej strany a ako to vymahat??
Dik za pomoc..( cas.lucia@hotmail.com)
Fio za to ale nemůže, ty peníze si strhla korespondenční banka, ne oni. Vina je na straně Deutsche bank - to oni to posílali přes korespondenční banku. Poplatek 4 EUR máte sice vyčíslený na výpisu z FIO banky, ale ve skutečnosti si FIO strhlo jen 1 EUR a ten zbytek si po cestě (během putování peněz z DB do FIO) strhla ta korespondenční banka za své služby. Do FIO prostě už přišlo o 3 EUR míň, to oni nemohli nijak ovlivnit.
Měli jsme ve firmě úplně stejnou situaci, akorát místo FIO to byla Komerčka. Nic s tím nenaděláte, pokud to banka odesílatele (ve vašem případě Deutsche bank) pošle přes korespondenční banku, tak máte prostě smůlu. Banka, do které ty peníze přijdou, je v tom nevinně.
Cely zadrhel je v tom, ze FIO pouziva system TARGET2. Vyhodou tohoto systemu je to, ze je levnejsi a rychlejsi (platba je schopna dorazit ten samy den). Je to novejsi system a ne vsechny banky na nej plne presly, nejvetsi problem je prave se zminenou Deutsche bank (a tim padem nekterymi malymi bankami, ktere ji pouzivaji jako zprostredkovatele zahranicnich plateb, konkretne Volksbanky (napr. Cechy oblibena VR Bank Zittau) a myslim, ze ii Raiffeisenbanky). Napr. pri prichozich platbach pres TARGET2 uctuje DB svym klientum (neopravnene) poplatek za prichozi platbu. Pokud klient hodne "steka" da se snad tento poplatek vyreklamovat, ale reklamujte kazdou platbu ;-(.
Cely zadrhel je v tom, ze FIO pouziva system TARGET2. Vyhodou tohoto systemu je to, ze je levnejsi a rychlejsi (platba je schopna dorazit ten samy den). Je to novejsi system a ne vsechny banky na nej plne presly, nejvetsi problem je prave se zminenou Deutsche bank (a tim padem nekterymi malymi bankami, ktere ji pouzivaji jako zprostredkovatele zahranicnich plateb, konkretne Volksbanky (napr. Cechy oblibena VR Bank Zittau) a myslim, ze ii Raiffeisenbanky). Napr. pri prichozich platbach pres TARGET2 uctuje DB svym klientum (neopravnene) poplatek za prichozi platbu. Pokud klient hodne "steka" da se snad tento poplatek vyreklamovat, ale reklamujte kazdou platbu ;-(.
V tomto pripade bych take videl problem na strane DB.
Kazdopadne ja bych vyuzil radeji sluzeb devizove spolecnosti, hlavne v pripade, ze by byla castka prevadena na CZK. Lze se dostat na rozdil v kurzu proti bance ii pres 40 haleru na 1 euro, coz v tomto pripade dela 1600 Kc. Poplatky jsou ruzne, obvykle do stovky, nekdy ii zdarma.