Vlákno názorů k článku Co si myslí o finančních poradcích jejich klienti? od jentag - „Co si představíte, když se řekne finanční poradenství?“...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 8. 2014 8:32

    jentag (neregistrovaný)

    „Co si představíte, když se řekne finanční poradenství?“ - Obor zaměřený primárně na prodej finančních produktů.
    „Jak vnímáte finančního poradce a jeho práci? Co od něj očekáváte?" - Nejčastěji jako nadmíru sebevědomého čověka v obleku, který mi chce něco prodat. Očekávám odbornost, rozhled a nabdku lepších produktů a podmínek než dokážu sehnat sám.
    „Jaké jsou vaše osobní zkušenosti s finančním poradcem?“ - Většina poradců se kterými jsem měl dosud čest byli spíše obyčejnými prodejci a v odborné oblasti příliš neexcelovali. Zatím žádný mi také nedokázal nabídnout lepší podmínky finančních produktů než na jaké se dokážu dostat samostatně.
    „V čem nebo čím vás poradce přesvědčil o své profesionalitě?" - Zatím jsem žádného skutečného profesionála kterému bych opravdu důvěřoval nepotkal.
    „Existuje něco, čím vás poradce zklamal?“ - Ano, zatím zklamali všichni. A to tím, že výsledky jejich práce jsou horší, než když si totéž udělám sám. Zklamáním, ale zároveň i skvělou zkušeností z kategorie "šmejdi", bylo také absolvované jedenodenní školení jisté známe poradenské sítě, která mi nabízela spolupráci.
    „Co víte o odměňování poradců? Jak by podle vás měli poradci být odměňováni, za co a kolik?" - Provizní a MLM model nejobvyklejší v v tomto oboru je mi znám. Dobrá myšlenka, která ale honbou za provizemi zdegenerovala. U zajitění bych rád viděl zastropování na základě pojistného, u investičního poradenství jednoznačně odměnu podílem na výnosu investice. Obojí vypláceno expost, nikoli zálohově.

  • 1. 8. 2014 11:03

    Marek

    Dobrý den, Jentag.

    Vaše odpovědi se v mnohém podobají výsledkům mého malého průzkumu. Jste tedy dalším v řadě, kdo nevybočuje z průměru. Proto je důležité nejen zvyšování všeobecné finanční gramotnosti, ale také veřejné poukazování, jak by měli finanční a nejen finanční poradci pracovat, a co od nich mají klienti vyžadovat.
    A máte pravdu v tom, že znám několik svých kolegů z oboru, kdy obecně klient dosahuje vyšší odbornosti než tito poradci.
    Co se týká vyplácení provizí "expost" především u investic, tento systém již funguje, ale je potřeba rozlišovat, kdo Vám "radí". Zda investiční zprostředkovatel nebo investiční poradce, v tom je totiž sakra rozdíl a nejen legislativní.
    Díky za Váš koment.

    Marek

  • 1. 8. 2014 14:03

    Jentag (neregistrovaný)

    Díky za reakci! Ono by to obecně chtělo v oboru zavést nějaký systém široce dostupných referencí lidí, kteří se v oboru pohybují. Osobně bych si rád "svého" poradce vybral na základě reálných referencí obdobných klientů. Momentálně ale, pokud vím, nic takového neexistuje. Tedy pokud nepovažuji informace typu Mařka říkala... za ...směroplatné. Když nakoupím v kdejakém e-shopu, taky se mě Heuréka hned ptá jak jsem s nákupem spokojen a dá mou zpětnou vazbu k dispozici všem. Totéž funguje například na aukčních serverech. A přitom zde jde o drobnosti ve srovnání s prostředky proběhlými finančními produkty.

  • 1. 8. 2014 15:28

    Marek

    Jentag, chápu o co ti jde. Mít k dispozici podobný porovnávač cen, včetně referencí na dodavatele. Jenže ono to nejde, protože pro klienta vždy existuje více správných řešení při návrhu finančního plánu. Navíc klientovi potřeby se mění, a co je dnes špatně, může být zítra perfektně a obráceně. Dále finanční nástroje nemají okamžitý efekt (jako třeba lednička nebo mixér), a nelze "za tepla" hodnotit jejich kvalitu. V neposlední řadě jde o to, že zakoupená služba může být kvalitní, ale nabídnul jí někdo, kdo nemá tak úplně úroveň a opačně. Co by laik hodnotil? Informační hodnota takového webu by byla téměř nulová. Ale neříkám, že nelze nějaký hodnotící systém postavit. Jakmile v tom bude roli hrát lidský faktor, vždy to bude ožehavé. Proto možná neexistuje podobný porovnávač autoservisů, kadeřnic, masérů, atp. Ale myšlenka dobrá, Jentagu.

  • 1. 8. 2014 12:12

    Patrik Chrz

    u investičního poradenství jednoznačně odměnu podílem na výnosu investice
    Bohužel toto nepomůže. Jednak někteří poradci jsou schopni brát si obě odměny (v ceně produktu + z výsnosu zvlášť - viz: http://www.vorisek.cz/_text.php?clanek=83 a pak tento způsob by jen motivoval poradce k tlačení klientů do vysocerizikových aktiv, kdy by polovině doporučili "kup" a druhé "prodej". Provize by tak byla vždy jistá a i když by byla jen od poloviny klientů (té polovini, co vydělala), byla by v součtu vyšší, než kdyby byla ode všech, co by mírně vydělávali konzervativními investicemi.

    Řešením by byl nejen podíl na zisku, ale i na ztrátě, do toho se ovšem nikomu nechce, i banky se raději s klienty soudí, pokud jim investičními radami způsobí ztrátu:
    http://byznys.ihned.cz/c1-37576020-klienti-csob-se-bouri-banka-je-pry-pripravila-o-penize-investici-na-islandu
    http://ekonomika.idnes.cz/sporitelna-uhradi-klientovi-ztratu-d71-/ekoakcie.aspx?c=A140318_173953_ekoakcie_neh

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).