Názory k článku Co si myslí o finančních poradcích jejich klienti?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 8. 2014 8:20

    Jarmila (neregistrovaný)

    Je škoda, že je test zaměřen jen na ty výše příjmové. Jako by ti méně příjmoví ani neexistovali. Jenže právě jim by mělo finanční poradenství pomoci, aby se dostali výše, tan by se poradce mohl skutečně vyřádit, a ani by nemuseli být zadlužení.

  • 1. 8. 2014 10:45

    Marek

    Jarmilo, dobrý den.

    Já jsem samozřejmě při výběru kandidátů nacílil na výše příjmové klienty, ale ono to tak vyšlo. Příjem totiž nebyl jako kritérium stanoven. Vybraní kandidáti jej poté mohli do dotazníku zapsat. Co ale v článku zdůrazňuji, že nevím nic o závazcích těchto klientů, a z tohoto pohledu může být vyšší příjem velmi relativní.
    Ze své praxe mám potvrzeno, že pokud je celkový příjem do rodiny například 100 tisíc, odpovídá těmto příjmům životní úroveň, a v mnoha případech tito klienti nevytvářejí v poměru k příjmům dostatečné finanční rezervy. Lidově řečeno, více rozhazují.
    Ale díky Vašemu komentáři budu přemýšlet o nějakém průzkumu mezi klienty, kteří mají nižší příjmy, takže děkuji za komentář.

    Marek

  • 1. 8. 2014 11:37

    Hanez (neregistrovaný)

    To je zajímavé, já si pod pojemem finanční poradenství představím multilevel marketing. A to je přece past na lopatáče, ne? Takže nemá cenu zaměřit se na ty vysokopříjmové, co říkáte?

  • 1. 8. 2014 11:57

    Marek

    Hanez, MLM rozumím, ale nechápu tu "past na lopatáče". Nevím, co tím myslíte. Finanční poradenství bych přirovnal k lékařské péči současnosti. Lékař uvítá movitého pacienta, který si rád připlatí za nějakou nadstandardní péči. Myslím legálně, třeba ortopedické pomůcky. Ale především ho živí běžní pacienti, a není důvod se jim vyhýbat. Také záleží, kdo je podle Vás vysokopříjmový klient? Ten s 20-ti měsíčně, nebo se dvěma sty?

    M.

  • 1. 8. 2014 11:44

    Jarmila (neregistrovaný)

    Díky za odpověď. Já jsem tento obor nějaký čas sledovala, dokonce mne i lákal. Ale fakt je, že jen radami se člověk neuživí, taky složenky je třeba platit. Proto chápu, že kvalitní poradenství by si měl klient platit a to tzv. poradenství (byť regulováno desítkami různě kvalitních zákonů, které svého času m.j. slibovaly vymýcení MLM z oboru financí) jen jen chabou zástěrkou pro prodej. Dneska je tzv. finanční pradenství ve stavu, kdy finanční pradce = bouchač a dobrodruh. Pořádek v tom ale mohou udělat jen samotné finanční instituce, které to v honbě za ziskem podporují.

  • 1. 8. 2014 12:06

    Marek

    Jarmilo, nebojte. On se ten trh pročistí. Ono už to začalo. Ale je třeba si přiznat, že stejně jako v jiných oborech, také v tomto vždy budou tací, kteří ho svým jednáním budou poškozovat na úkor vlastního zisku. Ale paradoxně pomohou těm, kteří to myslí skutečně vážně. Už dnes mám také já několik klientů, kteří mě využívají jako rádce za poplatek. Není to zatím ani na uživení, ale když jsem před mnoha lety začínal, nevěřil bych tomu, že to může fungovat. A co víme, co bude za dva tři roky...
    Ano, společnosti svým "byznys plánováním" tlačí na obchodníky, aby především produkovali. Ale lze se tomu vyhnout, a pracovat obchodně-poradensky, a mít zajímavé příjmy.

    M.

  • 1. 8. 2014 12:21

    Jarmila (neregistrovaný)

    Nevěřím. Trh "se čistí" už víc než 15 let, "čistí" ho i zákony, leč je to marný, je to marný, je to marný. Co už o tom bylo napsáno článků a MLM kvete dál, jen se mění metody. Dřív hledali "poradce", poté "managery", pak "administrativní pracovnice", jen ten obsah nějak zůstává stejný.

  • 1. 8. 2014 12:29

    Marek

    Jarmilo, Vy zvenčí to třeba zatím nevidíte, ale já zevnitř ano. Bylo by to na mnoho řádků nebo delší diskuzi, ale v krátkosti popíšu. Klient je dnes spíše nedůvěřivý než důvěřivý, takže o to těžší to mají finanční poradci, kteří včera odmaturovali. Tím se zpomaluje byznys náboru. Klient zároveň vyžaduje hlubší a srozumitelnější vysvětlení, a dává si víc času na rozmyšlenou. To vyžaduje skutečně obchodní znalosti a dovednosti, takže staří bouchači, kteří vlastně obchodovat neumí, odcházejí. Čistící proces skutečně pomalu nastává, i když to zatím není vidět.

  • 7. 8. 2014 10:08

    Abc (neregistrovaný)

    Že dochází ke změně ? Ale jděte, kdeže...nikdo o změnu nemá zájem, protože by jej finančně bolela. Pojišťovny si stěžují, že se smlouvy ŽP přebouchávají co dva roky. Tak se navrhne, ať se tedy ručí za smlouvy né dva roky, ale třeba pět nebo deset let. A to zase pojišťovny řeknou, že ne, že jim to při tak dlouhé době ručení poradci nebudou sjednávat, tak si pak vyberte. Samy pojišťovny pořádně nevědí, co chtějí. Vlastně to vědí, hrabat, hrabat a ještě jednou hrabat.
    Řešením je podle mě nastavit ručení za smlouvy minimálně po dobu 5 let, ideálně déle nebo vyplácet provize postupně, zaslouženě podle toho, jak klient platí, tedy podle toho, zda je smlouva živá a je funkční. Osobně si myslím, že do budoucna trh směřuje k bezproviznímu sjednávání životního pojištění nebo k výrazně delší době provizního ručení za smlouvu. A že nikdo ze zúčastněných stran včetně ČNB a MF s daným problémem nechce nic dělat je nejlépe vidět na zprostředkova­telských MLM firmách. Umíte si představit, že by kindermanažeři v MLM ručili za provizi u ŽP třeba těch pět let a s nimi i ta celá desetistupňová pyramida ? To by byl konec jejich pyramidové hře, kterou dodnes ČNB a MF podporuje a nic s tím nehodlá dělat, proč asi ? Takže asi tak...

  • 7. 8. 2014 11:29

    Marek

    Abc, musím vám oponovat, ale také dát za pravdu.
    Oponuji vaše tvrzení, že trh se nečistí. Čistí a zatraceně, ale zatím to navenek není příliš vidět. Je to stejné, jako když začnete čistit kravín od hnoje. Nadřete se, než začnete vidět první výsledky, protože toho hnoje je opravdu hodně. Nevím, jestli jste z oboru, ale situace se má obecně takto. Celkově na pojistném trhu výrazně klesá počet nováčků obchodníků. Kritický nedostatek zaznamenávají samotné pojišťovny, a pokles zájmu pociťují také vámi zmíněné MLM. Když se podíváte do registru ČNB, čísla nových licencí mě nepodpoří, ale ty vyjadřují jen absolutní hodnotu. Protože se na náboru/výběru kandidátů podílím, mohu vám říct (alespoň za sebe), že rok od roku je samotný výběr těžší. Jestliže jsem byl schopen v minulosti za rok vychovat tři slušné obchodníky, loni to byl pouhý jeden, a letos se to bude opakovat. Až 95% nováčků v současné době skončí do 1 roku. Získají sice licenci, takže v registru ČNB to vypadá "optimisticky", ale obchodní služba obecně vykazuje trvalé snižování stavů AKTIVNÍCH obchodníků. To je dáno také tím, že společnosti začínají pracovat čím dál více s moderními technologiemi, a mnoho služebně starších obchodníků boj s počítačovou gramotností nezvládne. Předpisy pojistného na nových smlouvách trvale klesají, takže se předpis "uměle" dohání různými konverzemi, které dnes již nejsou (ve většině případů) pastí na klienty, ale jde skutečně o posunutí služeb pro klienta směrem výše. Nováček i služebně starší to má těžké, pokud potřebuje nového klienta, protože pověst poradců na trhu je katastrofální, a poradcům se v podstatě primárně nedůvěřuje. Akcionáři šílí, managementy se obměňují a s novým koštětem přicházejí rádobyspásné projekty. Že není situace pro finanční společnosti úplně růžová, vám dosvědčí inzertní portály, kde se to nabídkami pojišťoven (a nejen jich) hemží. Nedávno jsem byl šokován, když jsem v jednom městě vlezl do supermarketu, a za pokladnou jsem uviděl hned dva bývalé obchodníky z nejmenované pojišťovny. Prý už nedokázali shánět nové klienty. A to je další důvod, proč někteří služebně starší obchodníci odcházejí. Způsob prodeje, který se naučili kdysi v divokých 90-tých letech neobstojí před dnešními požadavky těch klientů, kteří poradce chtějí a potřebují. Vidím to téměř denně na svých školení, když 50-ti letý obchodník s 20-ti letou praxí nedokáže z hlavy spočítat pojistné částky na kompenzaci příjmů u různých typů připojištění. Nedokážou si osobně a hlavně odborně obhájit volbu investiční strategie pro klienta. Ano, mají za sebou rozsáhlé kmeny klientů, ale vlivem utahování šroubů pojišťovnami jsou jim kmeny buď zčásti odebírány, nebo jsou jinak kariérně sankcionováni, protože nedokáží přivést nové klienty v dostatečném objemu. Pořád tu jsou "střelci" a budou vždy, ale skutečně ty zástupy "bouchačů" a "přeorávačů" jsou pomalu ale jistě kratší. V čem s vámi souhlasím, že garance za smlouvy by měla být. Deset let je mnoho - alespoň nyní, ale pět let bych také považoval za optimální začátek. Také souhlasím s postupným vyplácením provizí po dobu životnosti smlouvy - klidně 20 let, a klidně ať nakonec provize činí v součtu 600%. Ono by se rychle ukázalo, kdo je poradcem, a kdo jen tlučhubou. A samozřejmě by to položilo celou řadu "odborníků" v řadách managementu, ve kterém často zahnívají osoby, které v pojišťovnictví obecně nemají dávno co dělat. Mám na mysli ty individua, co "rozhodují od kulatého stolu", a která nikdy neprodala ani cestovní pojištění, ale vytváří kolem sebe auru až božské moudrosti. A přesto, že se může zdát opak, jsem velmi velmi dlouho aktivním obchodníkem - to znamená, že skutečně osobně obchoduji, a vždy jsem aktivně obchodoval bez ohledu na aktuální kariérní pozici.

  • 7. 8. 2014 12:10

    Def (neregistrovaný)

    Dobrý den pane Marku,

    za to, co jste napsal se mohu na 100% podepsat, je vidět, že víte, o čem píšete. Jsem v oboru pojišťovnictví 15 let a potvrzuji, že rok od roku je čím dál těžší sehnat seriózní a schopné lidi do oboru, kteří by se chtěli touto profesí dlouhodobě a kvalitně živit. Hodně dělá i skutečně katastrofální pověst obecně "finančních poradců", kteří po víkendovém školení ZFP Akademie lidově řečeno sežrali Šalamounovo hovno, všude byli, všechno vědí a všechno viděli hned třikrát. Mnoho kolegů v mém okolí poměrně nervózně očekává, jak dopadne projednávání novely zákona 38 a na rovinu říkají, že pokud vstoupí v platnost ručení za smlouvy životního pojištění po dobu pět let, tak buďto přestanou smlouvy ŽP aktivně nabízet, nebo se přeorientují na majetkové pojištění a investice nebo odejdou z oboru úplně. Už ty dva roky ručení jsou dnes hraniční, je nás v branži tolik a konkurence je tak velká, že můžete svoji práci odvést kvalitně, přesto Vám smlouvy do dvou let někdo přebouchne, často i z rodiny samotného klienta (mladí studenti dokončivší VŠ, zlanaření na přednáškách Partners apod.).
    Je to dilema: dostat provizi ihned a celou a ručit za ni pět let ? Mít u každé smlouvy po dobu pěti let neklidné spaní, kdy to příjde ? Nebo si nechávat vyplácet provize zaslouženě ? To se pak zase obchodník neuživí...
    U nás v pojišťovně se tlačí na pilu čím dál víc a vede to k přesnému opaku, sjednává se ještě méně. Oproti loňskému roku máme na produkci ŽP pokles o 26% a nepomáhá vůbec nic. Vyhrožují nám, snižují nám provize při neplnění plánů, motivují nejrůznějšími akcemi, některým berou části kmene a rozdávají ho novým kolegům, aby měli obchodníci méně servisních schůzek a více těch nových, kde se sjedná nový obchod, samozřejmě že život...a světe div se, ono z toho nic, opravdu nic nefunguje. Můžete volat ostošest, mít denně o x-schůzek více, nefunguje to. Snaží se nás motivovat, bláboly typu pasivní příjem, budování týmu, luxusní dovolené, auta, krásné ženy, drahé hodinky a tak.

  • 14. 8. 2014 22:48

    HK (neregistrovaný)

    No o ručení mi ani nemluvte... Chvíli jsem dělala v pojišťovně, uzavřela dvě ŽP a 4 úrazovky, pak jsem odešla a když vám jako nezaměstnanému po dvou letech přijde papír, že máte zaplatit přes 20000,- za zrušené smlouvy a vy se musíte zadlužit, nechcete už o žádném pojištění ani slyšet...

  • 14. 8. 2014 22:54

    HK (neregistrovaný)

    No o ručení mi ani nemluvte - chvíli jsem pracovala pro pojišťovnu, uzavřela 2 ŽP a 4 úrazovky, pak jsem odešla - nemohla jsem sehnat dostatečný počet nových klientů, slovo pojišťovák je dnes skoro nadávka. A když vám po dvou letech přijde papír, že máte vracet přes 20000,- za zrušené smlouvy, a máte příjem v průměru 3000,-/měs, tak nezbyde, než se zadlužit. Od té doby nechci slovo pojišťovna ani slyšet...

  • 14. 8. 2014 23:20

    Marek

    Nezlobte se na mě HK, ale pokud jste si přečetla dobře smlouvu o spolupráci, musela jste vědět, že se vás bude storno týkat i po odchodu z pojišťovny. Pokud jste nemohla sehnat nové klienty, předpokládám, že ty které jste sehnala, byli nějací známí nebo rodina. Potom je také jednodušší zajistit, aby vámi uzavřené smlouvy podrželi alespoň ty dva roky od sjednání. Neříkám, že vše v oboru je dobře, ale vadí mi, když se neúplné nebo překroucené informace vydávají za skutečnost, že "já nic, za to můžou jen oni". Zajímalo by mě, s čím jste do oboru vstupovala? Že je vše krásně jednoduché, že se klienti jen pohrnou, a za půl roku kupujete nové auto, a stavíte dům? Někdy trvá vybudovat kmen klientů celé roky.

  • 1. 8. 2014 13:42

    Jentag (neregistrovaný)

    Přesně tak, nejdůležitější položkou hospodaření není absolutní výše příjmů, nebo výdajů, ale rozdíl mezi nimi. I lidé se silně nadprůměrnými příjmy dokáží žít od výplaty k výplatě, zatímco člověk s podprůměrným příjmem klidně dokáže ušetřit polovinu platu. Jde jen o to naučit se rozlišovat "potřebuji" od "chci".

  • 1. 8. 2014 13:52

    Jarmila (neregistrovaný)

    No, polovinu platu - musí zaplatit složenky a měl by vychovat děti. Na to podprůměrný příjem nestačí, pokud tedy nebude "alternativní" ve smyslu že děti budou chodit oblečené ze sekáče, že bude svítit světluškama, pračku točit klikou a děti až do 18 let nebudou vědět, co to je divadlo a muzeum nebo hrad pro ně bude sprosté slovo. Pokud bude žít sám, ještě lépe ve společném bytě s rodiči, můžná polovinu platu ušetří. Má pak ale takový život smysl?

  • 1. 8. 2014 14:14

    Marek

    Ta polovina platu byla jistě myšlena jen jako příklad. Pravdou je, že i moje zkušenost to potvrzuje. Lidé s nižšími příjmy dokáží lépe hospodařit než lidé s těmi vyššími. A samozřejmě výjimky potvrzují pravidlo. Když jsme si před pár lety udělali my doma podrobnou analýzu výdajů, koukal jsem jako husa do flašky, za co jsme utratili peníze. Přesně v duchu toho, co zde někdo psal: Rozlišovat, co "potřebuji" a co "chci". A nemusí z toho nutně být místo života očistec, hadry ze sekáče a konec divadel a kina.
    A právě ideální je, pokud si tímhle poradce projde. Přijde na to, co všechno může souviset s výdaji, kde mohou být rezervy a nedostatky. A opět upozorňuji na to, že nejde o korekci kupovaných rohlíků ze šesti na tři...
    Proto také nechápu, jak může finanční poradenství poskytovat člověk, který žije u rodičů a o hospodaření s vlastním rozpočtem neví vůbec nic. Ale to je jiné téma.

    M.

  • 1. 8. 2014 15:57

    Jarmila (neregistrovaný)

    Ono jde o to, že ten, kdo má sice menší příjem, ale něco by chtěl, musí prostě s omezenějšími zdroji hospodařit zodpovědně. Já jsem třeba nikdy nechápala, že někdo dokáže denně vykouřit krabičku dvě cigaret, zajít do hospody na deset pivek, mně by ty zdroje prostě v rozpočtu scházely. Navíc rady finančního poradce tak daleko určitě nejdou, aby mi rozpočítával, jak můžu ušetřit, když si místo těch šesti rohlíků dám jen tři. Můžeme spolu vytvořit určitý přehled příjmů a výdajů, ale co naplat, když dám za topení xx peněz, těžko to ovlivním směrem dolů (někdo řekne zateplit, hmm, pak ale musím ty peníze někde vzít a někdo to musí udělat, nehledě na to, že na nulu se rozhodně nedostaneme). Totéž osvětlení, vaření, praní. Tolik se nadělalo humbuku kolem úsporných žárovek, přitom výdaje za světlo jsou prkotina v porovnání s vařením, praním, přípravou TUV. Takže poradce může poradit, jen co s rozdílem příjmy - výdaje (+ rezerva na nečekané události). Což je v případě méněpříjmových pár stokorun.

  • 1. 8. 2014 17:05

    Marek

    Jarmilo, nebudete věřit, ale to byste koukala, co lze ušetřit na potravinách a energiích.
    My jsme to doma testovali tak, že jsme pár měsíců schovávaly úplně všechny účtenky za nákupy. Pokud nebyl lístek, zapsali jsme na papír na lednici položku a výdaj. Protože milujeme excel, vytvořili jsme docela dobrý soubor, kam zapisujeme a on hlídá částku, včetně dalších ukazatelů, které bych zde nyní nechtěl prozrazovat. V "laboratorních" podmínkách jsme šli na zkoušku do extrému, ale dnes máme tak zaběhnutý ten systém, že mezi obdobím "těžkého konzumu" a "rozumné spotřeby" jsme ročně na rozdílu 24 tisíc korun! Pouze v oblasti potravin! Trochu jsem to "zlidštil", a někteří moji klienti to dostávají jako "formu přidané hodnoty od svého poradce". U energií lze také docílit výrazné úspory, pokud tedy skutečně chcete. Je to jako s hubnutím. Hubnout by chtěl kde kdo, ale ve skutečnosti zůstává pouze u slov a přání. To znamená přenastavit spotřební model, přejít ze zóny pohodlí do zóny cíl. Podle dodavatele elektrické energie si můžete zjistit kdy odebíráte vysoký a nízký tarif. Doma snadno zjistíte, co za spotřebiče vám odebírá nejvíc a podle toho se zařídíte. Když vydržíte pračku, myčku a sušičku pouštět na dobu nízkého tarifu, za rok vám to hodí pěknou úsporu. My máme opět oblíbenou excelovskou tabulku, kam zapisujeme odečty. Umí to počítat oba tarify zvlášť, kalkuluje to s cenou na podporu alternativních zdrojů a s administrativními poplatky, a průběžně nám to hlásí předpokládaný přeplatek/nedo­platek. Dnes jsme na záloze 2 tisíce korun měsíčně bez nedoplatků, když podlahovou plochu máme 103 metrů, vytápění na elektriku, ohřev vody elektrický kotel, pračka, myčka, sušička, dvě televize, tři počítače, denně vaření, často pečení, atd. Ale museli jsme si zvyknout, že myčku programujeme na noc, pračku i sušičku na časy, kdy běží nízký tarif, aby se tam celý prací nebo sušící cyklus vešel. Zvykli jsme si, a jsem opět v zóně komfortu, a v součtu ročního vyúčtování s pěknou úsporou. Ale to už není o poradenství, ale o přístupu a filozofii k životu. Přesto netrpíme nedostatkem čehokoliv, děti šťastné, účty se jim plní na školné, a při posezení v ulici to sousedé kopírují po nás. Kvalitní zajištění ale bude vždy stát nějaký ten peníz, to je jasné.

  • 1. 8. 2014 21:17

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)

    Všechny ty řeči jste si mohl odpustit. Stačilo říci, že máte vytápění elektřinou, a tedy speciální tarif na elektřinu, kde je elektřina výrazně levnější, než pro běžného smrtelníka a 20 hodin denně vám navíc běží nízký tarif.

    Pak ty Vaše „schopnosti“ vypadají docela jinak.

    Ale ono by to nevypadalo tak hezky, že?

    Hlavně je potřeba magická slova jako „Excel“, „poradce“, „zóna komfortu do zóny cíl“.


    Nějak mi to přijde s Vámi, jako s tím vtipem, jak miliardář vydělal první milion. Nakoupil jablka za 10 centů, vyleštil je a prodal za 20 centů. A to dělal rok. A pak zdědil 10 miliard po svém příbuzném.

    A vy vyprávíte, jak leštit ta jablka, ale podstatu neříkáte.


    A to jsou přesně dnešní „poradci“.

  • 1. 8. 2014 21:36

    Marek

    Pane Ponkráci, hluboce se pletete. Máme úplně normální tarif, a kdybyste četl pořádně, dočetl byste se, že máme elektrický kotel, který ohřívá vodu a topný okruh. Také v článku zaznělo, že nízký tarif si musíme hlídat i v noci. Kdybychom měli nízký tarif 20 hodin denně, vůbec bychom toto nemuseli řešit. Jenže Vy jste s tím hned hotový, jakmile máte pocit, že něco "nehraje", a pro jistotu se to snažíte celé zesměšnit. Vy mi zase připomínáte ten typ lidí, kteří jakmile nad obzorem vychází sluníčko, zvedají prst, a říkají: "To bude určitě nějakej podvod..." Naštěstí se Vy nemusíte "poradci" vůbec zabývat, a "poradci" se mohou rozhodnout, zda s Vámi vůbec budou něco řešit. Přesto Vám přeji, ať se Vám daří.

    M.

  • 1. 8. 2014 21:54

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)

    Elektrický tarif pro vytápění je úplně normální tarif. Jen má zcela jiné podmínky.

    20 hodin denně nízký tarif neznamená 20 hodin nepřerušovaně. Musíte tedy řešit dobu nízkého tarifu.

    Já jen říkám, pokud něco odporuje fyzikálním zákonům, bude v tom háček.

    Byt 100m na elektrické vytápění (vycházím pouze z toho, co jste napsal v příspěvku), plus ohřev vody (to ostatní je plus mínus málo podstatné), který vytopíte běžným tarifem pro smrtelníky za 2000 Kč/měsíc bez nedoplatků, a ještě mluvíte o tom, že neskrblíte a podstatně si neodpíráte, znamená jediné: 1) Udržujete v bytě teplotu 10 °C, nebo 2) Máte tarif pro vytápění, a i tam je problém tohoto dosáhnout. 3) To znamená, že nejspíše nastoupily i bytové a další úpravy.

    Vaše emoce ohledně toho, jaký typ člověka jsem a výkřiky typu o vybírání poradců svých zákazníků jste si mohl ušetřit. Případně přidat něco o rasismu nebo tak nějak, aby to bylo stylové.

    Já proti Vám nic nemám. Ani jsem nenapsal, že jste podvodník. Jenom že zamlčujete podstatu toho, čím se chlubíte. Namísto toho dáváte na odiv Excely a rádobyhezká slova.

  • 1. 8. 2014 22:19

    Marek

    Nízký tarif máme celkem 8 hodin denně.
    Že neskrblíme, neznamená, že máme doma 24 stupňů, ale příjemných 20, což někteří panelákoví lidé nedokáží téměř přežít, nicméně pro nás je to komfortní teplota. Že se neomezujeme, neznamená, že svítíme jako na zámku, ale také nepoužíváme svíčky či louče.
    Poměrně dost lidí neustále nadává na rostoucí výdaje - což je nepochybně pravda, ale zároveň se ten růst nesnaží ničím kompenzovat. Na svých seminářích vždy říkám, běžte se podívat v pátek před Kaufland, jak hluboko máme údajně do kapsy. Plné nákupní košíky ptákovin, vše v množství, které normální rodina nezkonzumuje za týden, a vše drahé. Litr a půl balené vody za 10 korun, přičemž voda z kohoutku je kvalitnější a levnější. Ale proč to píšu? Protože většina těchto lidí vám bude tvrdit, že už nemají kde šetřit. A stejné je to s výdaji za energie. Vždyť mnozí ani netuší, jaký je cenový rozdíl mezi nízkým a vysokým tarifem. Tak kde stačí žárovka 40W používají 100W, protože je "líp vidět"... Věřte, že s rozumem v hrsti se dá uspořit celkem dost, stačí vytáhnout paty ze "zóny komfortu". Nelíbí se Vám moje slovíčka a obraty, není to můj problém, ale Váš. Excel nám skutečně krásně hlídá a počítá předpoklad výdajů. Jestli Vy tuto aplikaci považujete za rádoby líbivá, pro mě je to jen nástroj, jmenuje se excel, ale pokud by to mělo vadit mým klientům, mohu používat název tabulkový editor.
    A jestli jsem byl ve své reakci na Váš komentář kousavý, tak proto, že jste mě bez pádných důvodů implicitně označil na lháře. Jestliže jsem poté psal o "výběru" klientů, je to logické. Přece, pokud mě někdo pošle nevybíravě do háje, přece mu za to nepoděkuji, ale jen odvětím, že si mé služby prostě nezaslouží. Nejsem totiž dvacetiletý poradce v nepadnoucím obleku, ale člověk, který oborem žije, a pro nějž je práce koníčkem. A ano, mým ideálem by bylo jednou kmen klientů předat svému synovi/dceři.

  • 1. 8. 2014 22:46

    Petr (neregistrovaný)

    Možná jen krátká vsuvka : cenový rozdíl mezi nízkým a vysokým tarifem
    je v současné době 0,5 Kč. Myslím, že důležitější je výběr dodavatele,
    kde se dá opravdu ušetřit několik tisícovek ročně.

  • 2. 8. 2014 0:15

    Marek

    Petře, máte pravdu, ale co jste nenapsal Vy, na to bych upozornil já. Ono to není "jen" 0,50 hal rozdílu. Vzít se musí v úvahu příkon například pračky a dobu praní v tom či onom tarifu.

  • 2. 8. 2014 8:54

    Patrik Chrz

    Ne, nejdůležitější je správná volba distribuční sazby!
    Celkový účet za elektrickou energii se skládá z ceny za silovou elektřinu (zde má vliv změna dodavatele) a cenou za distribuci (zde hraje roli pouze fyzické místo kde je činěn odběr).
    Cena za distribuci se skládá z pevného poplatku za příkon (dle "síly" jističe) a poplatku za každou přenesenou kWh.
    Zatímco dodavatele energie si může každý zvolit dle libosti, distributora si nejen nezvolí, ale nemůže si svobodně zvolit ani distribuční tarif. Takže v panelákovém bytě, kde mám dálkovou dodávku tepla si můžu zvolit pouze D01d a D02d s cenou 2,05 a 1,63 Kč za přenesenou kWh a vše pouze jednotarif.
    Ale stačí si instalovat přímotop a hned si můžu pořídit distribuční sazbu D45d a platím 0,22 Kč za 1 kWh ve vysokém tarifu a 0,03 Kč za 1 kWh v nízkém.
    Podobné "čachry" lze dělat s distribuční sazbou instalováním elektrického bojleru, atd.

    Příklad - neudělám žádnou úpravu na domě, "jen" si koupím elektromobil. Bez ohledu na to, jestli s ním jezdím a jak moc, mohu požádat o distribuční sazbu D27d. Za distribuci v době vysokého tarifu platím 1,60 Kč za 1 kWh (pořád tedy levněji než u D01d nebo D02d) a v době nízkého tarifu 0,03 Kč.

    Není se tak čemu divit, že lidé s vyšší spotřebou elektrické energie si kupují a instalují spotřebiče, které nepotřebují, protože stačí jen jejich vlastnictví a hned mají levnější elektřinu na všechno :)

  • 2. 8. 2014 9:13

    Jarmila (neregistrovaný)

    Patriku, ten spotřebič dokonce ani nemusíte mít. My měli kdysi přímotopy, protože to byla jediná možnost vytápění, teda kromě uhlí/dříví. Pak jsme přešli na plyn, ale přímotopná sazba vyšla i přes dražší "poplatek za hodiny" lépe než sazby ostatní. Takže jsme u ní zůstali a máme levnější proud 20 hodin denně. Několikrát jsem to propočítávala porovnáním s jinými sazbami a stále se to vyplatí. Jedinou podmínkou je mít příslušnou velikost hlavního jističe.

  • 2. 8. 2014 12:23

    Patrik Chrz

    To není tak úplně pravda. Pro získání příslušné sazby je třeba doložit, že člověk splňuje dané podmínky (obvykle revizní zprávou). Tedy u některé je to tepelné čerpadlo, u jiné přímotop, u další akumulačky, atd.
    V případě jejich demontáže by měl člověk nahlásit, že se u něj změnila situace a dle toho upravit distribuční sazbu. Jinak totiž může být hodnocen jako "černý odběratel" se všemi důsledky z toho plynoucími. Samozřejmě - není žalobce, není soudce, ale jak se říká "náhoda je blbec" a rozhodně bych se tímhle nechlubil třeba přes (závistivými) sousedy. Takže v případě nevyužívání bych určitě dané spotřebiče nedemontoval.

    Něco jiného je, pokud dané přístroje mám, ale nepoužívám je. V podmínkách produktu se hovoří pouze o "instalaci", nikoliv využívání. Takže pokud je někdo dost bohatý a ke své vile si pořídí elektromobil, který mu bude stát v garáži jen proto, aby využíval levnější tarif, přestože bude jezdit klasickým autem, je vše (právně) v pořádku. Když ho ale prodá, měl by přejít zpět na odpovídající distribuční sazbu.

    Jsme tedy zpět u toho, co píše pan Ponkrác. Ne každý smrtelník může na dané úspory dosáhnout, jako v jiných odvětvích se nejvyšších úspor nedosahuje zodpovědným chováním, ale prostým "škrtnutím pera". Díky různým dotacím, dávkám, podporám, zvýhodněním. Jo, ekologie je PŘEDEVŠÍM super kšeft. Pak dlouho, dlouho nic a až na konci jsou MOŽNÁ nějaká zvířátka a stromečky (i když vzhledem k tomu, že se ukazuje, že se v Brazílii kácí deštné pralesy, aby se tam mohly pěstovat energetické plodiny, které pak spalujeme ve svých autech, tak jsem k tomu čím dál více skeptický).

  • 2. 8. 2014 22:44

    Georg (neregistrovaný)

    Patriku, rád čtu vaše diskuzní příspěvky, ale tady jste hodně "ujel".
    Topím v RD 20 let elektřinou, ceny mě hodně vytáčejí. Správně jste napsal z čeho se celková cena skládá. Cena kWh v sazbě D45d, kterou však uvádíte nebyla ani za komančů. Dnes je velký problém stanovení ceny za kWh, pro konečného maloodběratele, protože stále poplatky za velikost jističe, distribuci a OZE dosahují více než polovinu ceny spotřebované kWh.

  • 3. 8. 2014 6:32

    Patrik Chrz

    Čerpám z aktuálního ceníku EON http://www.eon-distribuce.cz/file/cs/electricity/pricelist/citizen/EON_prehled_cen_distribuce_D_2014.pdf a pouze jsem sazby vydělil tisíci, protože přece jen lidé obvykle porovnávají cenu za kWh než za MWh.

    Porovnával jsem ceny za "přepravu" elektřiny, kde uvádím, že je zde navzájem větší rozdíl (a tedy větší možnost ušetřit), než rozdíly mezi cenami silové elektřiny napříč dodavateli. Jak zde bylo již uvedeno, rozdíl v ceně silové elektřiny mezi VT a NT je kolem padesátníku a příspěvek na OZE je také stejný, takže skutečná šance, kde ušetřit je právě vhodnou volbou distribučního tarifu, což bohužel nemůže každý zákazník udělat zcela libovolně, protože musí prokázat vlastnictví/in­stalaci příslušných zařízení.

    Cena za (přenesenou) MWh:

    Sazby pro běžné smrtelníky (kteří nemají revizní zprávu, že by měli instalované zařízení na ohřev teplé vody případně přímotopy, akumulačky, elektromobily, atd)
    D01d: 2049,24
    D02d: 1631,02

    Sazby zvýhodněné (pro majitele různých energeticky náročných zařízení - bez ohledu na to, zda je používají, nebo nikoliv), vyšší sazba je pro dobu platnosti vysokého tarifu, nižší po dobu platnosti nízkého tarifu:
    D25d, D27d: 1592,04 / 30,59
    D26d: 531,41 / 30,59
    D35d: 217,47 / 30,59
    D45d, D55d, D56d: 217,47 / 30,59

    A nyní k podmínkám: u D25d musíte mít bojler nebo akumulačky, u D26d jsou povinné akumulačky, navíc u D26d musí být instalovaný výkon akumulaček minimálně 55 % hodnoty jističe, případně musí majitel doložit, že stačí na vytopení objektu. Doba platnosti nízkého tarifu je 8 hodin.

    U D27d je nutné doložit vlastnictví elektromobilu. Doba platnosti NT je opět 8 hodin.

    Pro D35d je nutné mít i akumulačky i přímotopy. Součet příkonů musí být vyšší než 50 % hodnoty jističe, nebo musí odběratel prokázat, že postačují na vytopení objektu. Doba platnosti nízkého tarifu je 16 hodin.

    Pro D45d je nutné prokázat instalované přímotopy. Ty musí představovat minimálně 40 % hodnoty jističe (je-li instalován bojler, počítá se do této hodnoty). Doba platnosti nízkého tarifu je 20 hodin.

    Pro D55d a D56d je nutné tepelné čerpadlo (tarify není možné volit libovolně, "55" je pro staré instalace, "56" pro nové instalace), jsou zde opět požadavky na minimální tepelný výkon. Doba platnosti nízkého tarifu je 22 hodin.

  • 3. 8. 2014 14:21

    Demon (neregistrovaný)

    Patriku, tak mi poraď, kdo mi dodá v rámci sazby D45d 1 kWh za 0,22 Kč za 1 kWh ve vysokém tarifu a 0,03 Kč za 1 kWh v nízkém ??? Okamžitě beru ... :-)

    Sekl ses v desetinné čárce, správně má být 2,22 Kč a 2,8 Kč,

  • 3. 8. 2014 20:50

    georg (neregistrovaný)

    Patrikovi se asi zatočila hlava při sledování kolečka elektroměru.
    Taky bych rád topil za takové ceny.

  • 3. 8. 2014 20:55

    Patrik Chrz

    Díval jsi se vůbec na ten ceník, co jsem dával odkaz?
    http://www.eon-distribuce.cz/file/cs/electricity/pricelist/citizen/EON_prehled_cen_distribuce_D_2014.pdf
    Toto jsou DISTRIBUČNÍ tarify.

    Tak ještě jednou. Tedy ty od svého dodavatele (ať dominantního - např. EON, ČEZ, PRE nebo alternativního - FOSFA, 3E, ČEC, Akcenta,...) koupíš silovou elektřinu za nějakou cenu. Tyto ceny se liší mezi jednotlivými dodavateli ale skutečně jen o haléře (plus mínus lze říct, že cena je asi 1,30 ve vysokém tarifu a asi korunu v nízkém). Takže změnou dodavatele lze ušetřit, stejně jako používáním energeticky náročnějších spotřebičů v době platnosti nízkého tarifu, ale úspora je to relativně malá (zpravidla jednotky haléřů na 1 kWh)

    K této ceně je ovšem třeba připočíst onen distribuční tarif. Ten neurčuje tvůj dodavatel, ale distributor. Distributora si nemůžeš vybrat, je přiřaden geograficky "je to ten majitel drátů". Záleží tedy, jestli se pohybuješ na distribučním území ČEZ, EON nebo PRE. Ceny za distribuci jsou regulovány a skutečně se takto výrazně liší. Dle toho, jaký máš distribuční tarif, a zda jde o pásmo ve vysokém nebo nízkém tarifu, můžeš za přenesenou kilowatthodinu zaplatit opravdu přes dvě koruny, ale také jen tři haléře - opět odkáži na ten ceník nahoře a částku za DISTRIBUCI u D45d, D55d a D56d. Kde je ve vysokém tarifu sazba 217,47 za MWh (tedy 0,28 za kWh) a v nízkém je sazba 30,59 za MWh (tedy 0,03 za kWh). Oproti tomu v sazbě D01d je to 2049,24 za MWh a u D02d 1631,02 za MWh celodenně.

    Cena za silovou elektřinu a cena za distribuci se pak sečtou, připočte se výpalné pro ekology a DPH a to pak dá celkovou cenu za spotřebovanou elektřinu. Dále je ještě potřeba přičíst měsíční náklady na fakturaci (zpravidla kolem stokoruny za odběrné místo) a poplatek za jistič.

    Jak už zde někdo uvedl, cena za silovou elektřinu dnes tvoří méně, než polovinu celkových nákladů za energie, proto i úspora v této oblasti (například změnou dodavatele) je velmi malá. Naopak kde lze ještě ušetřit jsou právě distribuční tarify, na které je ovšen nárok pouze při splnění daných podmínek (např. vlastnictví elektromobilu. instalace přímotopů, bojlerů, akumulaček, atd).

    Prostor k úsporám se bude pravděpodobně dále snižovat, protože jsou tlaky přenést náklady na distribuci z platby za jednotku (kWh, MWh) k platbám paušálním (výrazné zvýšení platby za jistič).

  • 1. 8. 2014 8:32

    jentag (neregistrovaný)

    „Co si představíte, když se řekne finanční poradenství?“ - Obor zaměřený primárně na prodej finančních produktů.
    „Jak vnímáte finančního poradce a jeho práci? Co od něj očekáváte?" - Nejčastěji jako nadmíru sebevědomého čověka v obleku, který mi chce něco prodat. Očekávám odbornost, rozhled a nabdku lepších produktů a podmínek než dokážu sehnat sám.
    „Jaké jsou vaše osobní zkušenosti s finančním poradcem?“ - Většina poradců se kterými jsem měl dosud čest byli spíše obyčejnými prodejci a v odborné oblasti příliš neexcelovali. Zatím žádný mi také nedokázal nabídnout lepší podmínky finančních produktů než na jaké se dokážu dostat samostatně.
    „V čem nebo čím vás poradce přesvědčil o své profesionalitě?" - Zatím jsem žádného skutečného profesionála kterému bych opravdu důvěřoval nepotkal.
    „Existuje něco, čím vás poradce zklamal?“ - Ano, zatím zklamali všichni. A to tím, že výsledky jejich práce jsou horší, než když si totéž udělám sám. Zklamáním, ale zároveň i skvělou zkušeností z kategorie "šmejdi", bylo také absolvované jedenodenní školení jisté známe poradenské sítě, která mi nabízela spolupráci.
    „Co víte o odměňování poradců? Jak by podle vás měli poradci být odměňováni, za co a kolik?" - Provizní a MLM model nejobvyklejší v v tomto oboru je mi znám. Dobrá myšlenka, která ale honbou za provizemi zdegenerovala. U zajitění bych rád viděl zastropování na základě pojistného, u investičního poradenství jednoznačně odměnu podílem na výnosu investice. Obojí vypláceno expost, nikoli zálohově.

  • 1. 8. 2014 11:03

    Marek

    Dobrý den, Jentag.

    Vaše odpovědi se v mnohém podobají výsledkům mého malého průzkumu. Jste tedy dalším v řadě, kdo nevybočuje z průměru. Proto je důležité nejen zvyšování všeobecné finanční gramotnosti, ale také veřejné poukazování, jak by měli finanční a nejen finanční poradci pracovat, a co od nich mají klienti vyžadovat.
    A máte pravdu v tom, že znám několik svých kolegů z oboru, kdy obecně klient dosahuje vyšší odbornosti než tito poradci.
    Co se týká vyplácení provizí "expost" především u investic, tento systém již funguje, ale je potřeba rozlišovat, kdo Vám "radí". Zda investiční zprostředkovatel nebo investiční poradce, v tom je totiž sakra rozdíl a nejen legislativní.
    Díky za Váš koment.

    Marek

  • 1. 8. 2014 14:03

    Jentag (neregistrovaný)

    Díky za reakci! Ono by to obecně chtělo v oboru zavést nějaký systém široce dostupných referencí lidí, kteří se v oboru pohybují. Osobně bych si rád "svého" poradce vybral na základě reálných referencí obdobných klientů. Momentálně ale, pokud vím, nic takového neexistuje. Tedy pokud nepovažuji informace typu Mařka říkala... za ...směroplatné. Když nakoupím v kdejakém e-shopu, taky se mě Heuréka hned ptá jak jsem s nákupem spokojen a dá mou zpětnou vazbu k dispozici všem. Totéž funguje například na aukčních serverech. A přitom zde jde o drobnosti ve srovnání s prostředky proběhlými finančními produkty.

  • 1. 8. 2014 15:28

    Marek

    Jentag, chápu o co ti jde. Mít k dispozici podobný porovnávač cen, včetně referencí na dodavatele. Jenže ono to nejde, protože pro klienta vždy existuje více správných řešení při návrhu finančního plánu. Navíc klientovi potřeby se mění, a co je dnes špatně, může být zítra perfektně a obráceně. Dále finanční nástroje nemají okamžitý efekt (jako třeba lednička nebo mixér), a nelze "za tepla" hodnotit jejich kvalitu. V neposlední řadě jde o to, že zakoupená služba může být kvalitní, ale nabídnul jí někdo, kdo nemá tak úplně úroveň a opačně. Co by laik hodnotil? Informační hodnota takového webu by byla téměř nulová. Ale neříkám, že nelze nějaký hodnotící systém postavit. Jakmile v tom bude roli hrát lidský faktor, vždy to bude ožehavé. Proto možná neexistuje podobný porovnávač autoservisů, kadeřnic, masérů, atp. Ale myšlenka dobrá, Jentagu.

  • 1. 8. 2014 12:12

    Patrik Chrz

    u investičního poradenství jednoznačně odměnu podílem na výnosu investice
    Bohužel toto nepomůže. Jednak někteří poradci jsou schopni brát si obě odměny (v ceně produktu + z výsnosu zvlášť - viz: http://www.vorisek.cz/_text.php?clanek=83 a pak tento způsob by jen motivoval poradce k tlačení klientů do vysocerizikových aktiv, kdy by polovině doporučili "kup" a druhé "prodej". Provize by tak byla vždy jistá a i když by byla jen od poloviny klientů (té polovini, co vydělala), byla by v součtu vyšší, než kdyby byla ode všech, co by mírně vydělávali konzervativními investicemi.

    Řešením by byl nejen podíl na zisku, ale i na ztrátě, do toho se ovšem nikomu nechce, i banky se raději s klienty soudí, pokud jim investičními radami způsobí ztrátu:
    http://byznys.ihned.cz/c1-37576020-klienti-csob-se-bouri-banka-je-pry-pripravila-o-penize-investici-na-islandu
    http://ekonomika.idnes.cz/sporitelna-uhradi-klientovi-ztratu-d71-/ekoakcie.aspx?c=A140318_173953_ekoakcie_neh

  • 1. 8. 2014 11:11

    Pavel (neregistrovaný)

    Většina finannčních poradců řádně neporadí.Snaží se uhnat lidi jen kvůli svým příjmům.Další poradí, ale z neznalosti věci špatně.Další se pouze dohadují a vymýšlí nesmyslné věci.Na druhou stranu jsou poradci opravdu dobří ale také řádně ocenění.Navíc člověk na první pohled nepozná který je dobrý a který špatný.Já osobně bych se na poradce již nikdy neobrátil.Se svými investicemi si radši poradím sám.Sice se musím něčemu přiučit a občas sledovat nějaké změny,ale zatím se mi to vyplácí.A ne jenom mě.V okruhu mých přátel to funguje také. A nejsou to žádní doktoři a inženýři.Obyčejní průměrní lidé.

  • 1. 8. 2014 11:51

    Marek

    Pavle, zdravím.

    Máte pravdu o té většině poradců, jenže to nejsou poradci, ale prodavači. S poradcem by to mělo být stejné jako s jakoukoliv jinou službou nebo zbožím, které hodláte koupit a dlouhodobě užívat. Je nutné zjistit reference a zkušenosti. Jsou lidé, kteří poradce nepotřebují, protože si to prostě myslí, nebo to tak skutečně je. Naštěstí je zde mnohem více lidí, kteří poradce chtějí a potřebují. Minimálně už jen proto, aby jim poradil, jak popsat pojistnou událost, aby pojišťovna plnila v maximální míře, nebo aby Vás poradce informoval, jak a kolik máte zaplatit daň z výnosů Vašich investic, pokud se na ně daň vztahuje. A to už se můžeme bavit o placené službě poradce. Pěkný den.

    M.

  • 1. 8. 2014 11:58

    Patrik Chrz

    Zásadní zádrhel vidím ve způsobu odměňování. V současné době je postaveno na principu "neprodáš - nevyděláš". Celé finanční poradenství se tak přeměnilo na úplně obyčejný prodej, kdy je každému klientovi nutné něco prodat a rozdíl je jen v tom, co mu poradce prodá. Jestli mu prodá něco, co sice až tak nepotřebuje, ale zásadně ho to nepoškodí, nebo něco, co mu způsobí vysokou škodu (např. "spořící" pojistku zájemci o úvěr). Prakticky všichni finanční poradci pracují na ŽL a pokud mají mít příští měsíc z čeho zaplatit nájem (hypotéku) a leasing na auto, tak zkrátka musí prodat. Tady jdou skrupule stranou, zcela logicky jim jde nejdříve o vlastní přežití a teprve až poté o přežití klienta.

    A přitom cesta existuje - zcela zrušit závislost odměny a objemu prodeje (prodavač v elektru taky dostane fixní plat bez ohledu na to, jeslti si na základě jeho rady tu televizi koupíte nebo ne). Pokud by se toho chytla nějaká velká firma a začala to dělat skutečně úplně jinak (a to ne pouze reklamními frázemi). V téhle souvislosti mně napadá jiná, podobně neoblíbená profesní skupina - pražští taxikáři. Zde viděl příležitost pan Jančura a celé podnikání doslova "postavil na hlavu". Z typického podnikání na ŽL udělal běžné zaměstnání. Řidiči dostávají fixní plat, je jim jedno kolik kilometrů najednou, nemusí zákazníka vozit třikrát kolem bloku, aby najeli víc kilometrů, nepotřebují "turbo" nebo smlouvat o jízdě bez taxametru. K nějakému radiálnímu řezu se ale nikdo nechce odhodlat. Pokud už jo hrozí nějaký velký průšvih, tak se to svede na externí prodejní sítě (podobný postup jak u podobmních prodejců energií) nebo selhání jednotlivce http://www.investujeme.cz/lukas-stork-dostal-rekordni-pokutu-zaplati-6-mil-kc/ (ten se přejmenuje, místo Lukáš Štork je tu nyní Lukáš Mikula) a k nějakému úkonu domutí pojišťovny až hrozba milionových pokut od ČNB - c1-62581200-sef-pojistovny-axa-za-spatne-poradce-jsme-zaplatili-ctvrt-miliardy-korun .

    Na trhu chybí bezprovizní produkty, které by si konkurovaly podmínkami a které by poradci vybírali dle vhodnoti pro klienta. Dnes si produkty konkurují zejména výší provize. Pokud chce některá z pojišťoven zvýšit podíl na trhu, stačí jí zvednout provize, v prodejních číslech se to projeví prakticky okamžitě. Naopak změna podmínek produktu má dopad minimální - a tak trh zabírají čím dál horší a dražší produkty :(.

  • 1. 8. 2014 12:58

    Jerry001 (neregistrovaný)

    tak ted nevim jesli vidime tu stejnou tabulku ale ciste prijmy 31, 37, 17 a 29 jsou brany jako vysokoprijmove???

    Jeste bych to bral u tech 37 tisic cisteho ano to uz je nadprumerny prijem, ale ty ostatni??? U tech 17 tisic cisteho tam snad ani nema cenu mluvit o nejakem fin. poradenstvi, dyt pani po zaplaceni energii a jidla a sem tam nejaka kultura nemuze zbyt vubec nic.

  • 1. 8. 2014 13:46

    Marek

    Jerry001, ten příjem skutečně není vysokopříjmový, ale jeho relativita je dána místem, kde dotyčná účastnice žije, a v tomto případě to není Praha ani jiné velké město.
    První chybu, kterou děláš, že jako obchodník hodnotíš klienta podle jeho příjmu. Kromě tohoto údaje totiž nevíš nic o klientových úsporách (disponibilních aktivech) nebo jiných zdrojích (pasiva). Navíc zde je paní v penzijním věku, má vlastní byt a dost možná žádné závazky. Neviděl bych to tak tragicky jako ty. Mnohokrát se mi stalo, že příjem ani životní úroveň klienta neodpovídala mé představě o ideálním klientovi, a stačila malá, ale kvalitní služba, aby mi klient sdělil, že by se rád poradil, co s těmi třemi miliony, které získal za prodej chalupy na Šumavě, kterou zdědil po otci... Prostě nikdy nevíš. :-)

    M.

  • 1. 8. 2014 13:08

    Referent (neregistrovaný)

    Finanční poradci jsou na tom špatně. Na třetí pokus se ke mně vnutil finanční poradce, s tím, že se pokusí „zrekonstruovat“ (rozuměj převést mně k jiné pojišťovně) jednu moji pojistku. V současné době platím asi 800 Kč a on se pokusí ji snížit na 600 Kč, ale pozor ROČNĚ. I kdyby se mu to povedlo (jako že nepovede), tak jakou musí mít provizi, aby se mu to vyplatilo (přijel za mnou autem, strávil se mnou asi 20 min a totéž bude příští týden)?
    Jsem zvědav na jeho reakci po mém odmítnutí a napadá mě jeden vtip z dětství:
    Jede chlapík s hubeným koníkem, který táhne fůrku uhlí, které nabízí k prodeji.
    „Paní chcete uhlí?“
    „Ne.“
    „Tak si vyližte prdel“

  • 1. 8. 2014 22:46

    Marta (neregistrovaný)

    Finanční poradenství ?? Většinou banda nevzdělanců, každý to dnes dělá bez jakéhokoliv vzdělání. Je to takové letadlo, pořád se na sebe nabalují další a další lidi, havně, že uzavírají smlouvy, které vám zase další rádoby finančí porade zruší, hlavně že mají provize. Většinou proděláte, já pracuji v pojišťovně a denně lidé chodí, abychom napravili jejich ve většině případů vychytralé smlouvy.

  • 2. 8. 2014 0:23

    Marek

    Tak toto je, Marto, dlouhodobý boj mezi přepážkovými pracovnicemi pojišťoven a obchodníky na živnostenský list. Kus pravdy samozřejmě máte, ale také mezi přepážkovými pracovnicemi je nejedna černá ovce. Občas jsem měl možnost slyšet nějaký ten výklad pojistných podmínek klientovi, podle toho, jak se dáma vyspala, nebo podle rozsahu "lidové tvořivosti". Holky často dost nadávaly na obchodníky, ale když jim byla nabídnuta možnost pracovat za provize a na ŽL, nenašla odvahu ani jedna.

  • 2. 8. 2014 9:56

    xls (neregistrovaný)

    Někdo tady bude zastávat názor, jak jsou "finanční poradci" užiteční, já je zase považuju za podvodníky, kteří se snaží manipulativními praktikami každýmu jen něco natlačit.

    Aby to nebylo je v rovině planých diskusí, doporučuji každému si případné schůzky nahrávat. Až po pár let zjistí, že ve skutečnosti platí úplně něco jiného, stačí nahrávky vytáhnout a dát to právníkovi, aby uplatnil příslušnou náhradu škody. Až pár "poradců" za své rady zaplatí, trh se opravdu začne čistit.

  • 2. 8. 2014 12:27

    Patrik Chrz

    Tak samozřejmě. Však právě proto finanční poradci maximálně doporučí změnu dodavatele, oproti změně tarifu u současného (přestože to může vyjít pro klienta výhodněji) nebo dokonce úpravu distribuční sazby (což je oproti dvěma předchozím krokům mnohonásobně vyšší úspora).
    Změna dodavatele se totiž dá monetizovat (tedy lidově řečeno "dají se z toho vytřískat prachy formou provize pro poradce"), změna distribuční sazby se monetizovat nedá (distributor za to žádné provize nevyplácí).

    Samozřejmě nahrávání schůzek je super, ale obávám se, že až dojde na lámání chleba, nebude kde brát. Velké MLM společnosti mají model postavený tak, že poslední v jednání s klientem je nějaký chudý ňouma, co to vzal jako brigádu a který v životě nikdy nic nezaplatí.

  • 2. 8. 2014 15:02

    Lubik (neregistrovaný)

    Trochu na opačnou notu. Ze své praxe úředníka, který působil i krátkou dobu v první linii, mohu říci, že lidé jsou strašní popletové. A některé věci parádně pomotají, jak píše Méďa Béďa hodinky jako holinky, třeba i přes dobrou radu, se zařídí podle kamarádů z hospody a oni nikdy za nic nemůžou (buď za to může poradce, nebo kamarádi z restaurantu, nebo viděli to v televizi, nebo jedna paní to povídala). A v Německu by se to určitě nestalo.

  • 2. 8. 2014 14:54

    czhunter (neregistrovaný)

    Musím říct, že je tohle takový nešťastný článek.

    Asi to mělo někde na začátku dobrou myšlenku, ale ta se v průběhu ztratila, protože:

    - čtyři respondenti, to není žádný "průzkum". Jasně, můžete říct, že šlo o kvalitativní výzkum, nikoliv kvantitativní a respondentů tedy není potřeba tolik, ale: měl jste mít z každé skupiny respondenty alespoň tři (lépe třeba pět nebo deset, nejlépe stovky) - tak byste mohl zjistit, jestli je v jejich zkušenostech nějaká korelace. Takhle to můžou být úplně náhodné "výkřiky do tmy", klidně názory ve své skupině minoritní - zejména pokud jsou to všechno vaši kamarádi, což se běžně u "průzkumů" s pár lidmi dělá.

    - graficky je to tak nějak roztrhané, je těžké udržet si mezi otázkami niť tak, aby si člověk představil celý "obraz" každé osoby jako jedince s kompletními názory a zkušenostmi (=> mělo to být spíš rozdělené podle lidí, než podle otázek).

    - podmínky jsou zvláštní, nechápu, co je třeba na vlastnictví auta zajímavého pro finančního poradce. No tak může ještě bouchnout havarijko a povinné ručení. Ale finančně vzato - když mám (nebo si můžu koupit) Feldu s reálnou hodnotou +- 0 (mínus ekologický poplatek) nebo auto nemám, tak to v mé finanční rozvaze nedělá skoro žádný rozdíl. A co když mám auto služební, které není "můj majetek"?

    - "závěr" bohužel neobsahuje žádné poznatky, které by vznikly dedukcí nebo indukcí, ale vlastně jen opakuje to, co už v textu je, ani se nesnaží to nijak obohatit.

    - snahu chválím, ale chtělo by se to tématu věnovat spíš měsíce a roky, než několik odpolední, pak by to mohlo mít cenný přínos jak pro finanční poradce, tak pro klienty.

    PS: Největší problém finančního poradenství je to, že ho často dělají lidé, kteří žádné peníze nemají (zato po nich baží), takže o tom samozřejmě nic nevědí (ideální je, si stejně jakou autor projít relativní chudobou i relativním bohatstvím). Je fakt, že doktor taky nemusí mít rakovinu k tomu, aby ji uměl léčit, ale dát někomu ke správě něco, s čím neumí zacházet je dost riskantní. Asi jako půjčit auto někomu bez řidičáku. Třeba to skončí dobře, ale je tu i docela velká pravděpodobnost katastrofického scénáře.

  • 2. 8. 2014 17:43

    Patrik Chrz

    Největší problém finančního poradenství je to, že ho často dělají lidé, kteří žádné peníze nemají (zato po nich baží), takže o tom samozřejmě nic nevědí
    Do kamene tesat! Jak říká jeden vtip - Wall Street je místo, kam se chodí radit o svých penězích ti, kdo tam přijeli Roll Roycem s těmi, kdo tam přijeli podzemkou.

    Bohužel velmi často se stává, že finanční poradci sami nemají žádné pojištění a ještě dluhy ve formě leasingu a hypotéky, jako třeba v tomto článku
    http://www.penize.cz/zivotni-pojisteni/218083-zajisteni-je-grunt-overeno-az-prilis-na-vlastni-kuzi

  • 2. 8. 2014 23:09

    Ano (neregistrovaný)

    Napsal je sem jako prvni a zkazil mi radost.

    No ale kdyz uz jsem tu:

    1) Největší problém finančního poradenství je to, že ho často dělají lidé, kteří žádné peníze nemají (zato po nich baží), takže o tom samozřejmě nic nevědí

    2) Wall Street je místo, kam se chodí radit o svých penězích ti, kdo tam přijeli Roll Roycem s těmi, kdo tam přijeli podzemkou.

  • 3. 8. 2014 8:30

    Petr K. (neregistrovaný)

    Po zkušenostech s pojišťovacími a bankovními poradci jsem měl možnost s poradci z www.finberry.cz. Mají jiný obchodní model a byl jsem překvapen z jejich přístupu a nenucení žádného produktu.
    Když mi detailně prostudovali pojišťovací smlouvu a upozornili na nekryté riziko na bytě, jsem jim moc vděčný a zároveň nas**ý na mého pojišťovacího poradce. Bohužel pro ně hodně lidí uvidí jen částku, o kterou si řeknou, a už nedomyslí možné výhody, ale třeba se pletu

  • 7. 8. 2014 10:23

    Abc (neregistrovaný)

    Jdi s tou reklamou na Finnberry někam, jo ? Určitě u nich pracuješ nebo jsi jejich manažer, co ? Strašně mě baví, jak se každá pojišťovací firma bije v prsa, že zrovna oni to dělají jinak a líp.

  • 3. 8. 2014 20:59

    blahovy (neregistrovaný)

    Cílem každého "finančního poradce" je oškubat klienta, vnutit smlouvy nejlépe na IŽP, z kterých má nejvyšší provizi. To je moje zkušenost s poradci společnosti AWD nyní Sviss Life Select.

  • 6. 8. 2014 16:02

    Honza (neregistrovaný)

    Domnívám se, že při počtu 4 respondentů nejde o žádný průzkum, jen o 4 názory. Ti respondenti odpovídají tak nezvykle korektně, normálně bych očekával mnohem kritičtější názory na finanční poradce. Alespoň ve svém okolí jsem na ně neslyšel jediný kladný názor, naopak.

  • 6. 8. 2014 18:15

    Marek

    Honzo, dobrý den. Máte pravdu v tom, že o průzkum - tak, jak je známe z médií, nejde. Na druhou stranu i názor pouhých čtyř respondentů odpovídá významu slova průzkum. Odpovědi účastníků jsou autentické, pouze jsem opravil případné gramatické chyby a slovosled.
    Souhlasím, že my poradci obecně nemáme příliš dobrou pověst. Na druhou stranu, kritika je vždy slyšet více, než chvála, protože v povaze máme kritiku hlásit, o chvále pomlčet.
    Co se týká názorů, také jsem čekal nějakou "bombu", a třeba se projevila skutečnost, že dotyční věděli, že jejich odpovědi budou zveřejněny na webu Měšec.cz. Jak jsem měl možnost ty lidi poznat, jsou k poradcům velmi nedůvěřiví, pokud ještě nemají "svého" ověřeného, ale už z komunikace s nimi je zřejmé, že tito lidé umí svůj názor sdělit bez přehánění nebo urážek - jednoduše věcně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).