Rád jsem si přečetl článek o elektrokole. Myslím,že jej napsal fundovaný člověk,který o elektroklech něco ví. Já sám jsem majitel elektrokola, které mám již pátým rokem.Postavil jsem si ho sám z komponentů dodávané odbornou firmou. Kolo samozrejmě svoje a to ostatní vám dodá firma. Postavil jsem takto 5 kusů kol pro své známé a ty jezdí dosud.Byly to kola se středovým pohonem v zadním kole Sám pro sebe jsem si pořídil komponenty na druhé kolo, ale s pohonem, který je součístí šlapadel,tedy že pohon není v zadním kole , ale ve středu kola. Takže mám kola dvě a používám je dle zvážení. Mně se osvědčilo na delší jizdy kolo s pohonem u šlapadel a na kratší jízdy, třeba po městě, zase s pohonem zadního kola. Poháněcí baterii doporučuji pro zamýšlené delší jízdy o kapacit alespoň 15 Ah O kole vím takto vše, protože jsem si je celé dával do kupy sám. Náhradní díly na kolo nejsou žádným problémem a firma, od které kupuji díly na kolo mně vyhoví v každé situaci. Já jsem komponenty na svoje kola zakoupil asi za 16 a to druhé s pohonem ve středu kola za 23 tisíc plus cena vašeho kola.Já mám baterie 36V 10 Ah.Jezdím na elektrokole denně a delší trasy 50 km za pěkného počasí také.Hlavní dúvodem,proč jsem si elektrokolo pořídíl, jsou poblémy s koleny a kolo mi takto velmi pomáhá.JInak jsem důchodce.
Středový pohon je výhodnější pro jízdy v kopcovitém terénu, protože motor mohu udržovat v rozumných otáčkách měněním převodu - přehazovačkou.
Do města je to jedno (pokud to není zrovna Jáchymov), to zvládne i nábojový motor, který je výrazně levnější.
A ještě k článku - omezení výkonu na směšných 250 W (a rychlosti na 25 km/hod.) není dáno zákonem, ale předpisy EU a z nich vycházející vyhláškou a týká se elektrokol, která jsou už jako elektrokole vyrobena. Dodatečně montované pohony na jízdní kola mohou mít výkon do 1000 W.
"cena energie spotřebované na 1 km činí 0,0537 Kč, cena nové baterie po 600 cyklech rozpočítaná na 1 najetý kilometr činí 0,333 Kč. "
Tedy náklady na akumulátor jsou o řád vyšší, nežli "palivo".
(Asi to bude správně, experimentálně zjištěno, že náklady na provoz elektroskůtru pro ejdnu osobu jsou vyšší, nežli osobního automobilu s benzínovým motorem pro až pět osob. Stačila jedna výměna akumulátorů.)
Mimochodem, skutečná cena akumulátoru je dnes přibližně 6x větší, nežli nám loni věšel bulíky na nos nějaký E. Musk, že za rok bude.
1) Musk hovořil v roce 2015 o následujícím roce. Jestli fabriku nemá hotovou, jeho "potíže růstu" by měly zajímat jen jeho samotného. Ne zákazníka.
2) Nechci se hádat, ale nějak se mi nezdá, že by nějaký majitel firmy hovořil o ceně, za kterou vyrábí. To se prostě nedělá. Když jdeš do hospody, taky ti řeknou že cena za řízek je stovka. A ne že výrobní cena řízku je xxx Kč. Ale dokonce i kdyby to bylo, tak se bavíme o marži v řádu desítek procent. Tady je ale rozdíl stovek procent.
Nechápeš poentu. Jestli bude akumulátory z této továrny používat výhradně jako komponentu do jiného svého výrobku (který prodává, a prodávat bude), nebo je bude volně prodávat jiným výrobcům, se kterými není majetkově spojen, není podstatné.
Podstata je v tom, jestli lze cenu těchto lithiových akumulátorů výrazně srazit, oproti cenám cca 2015. Výrazně znamená, že o jeden řád. Tedy posun v ceně o jedno desetinné místo. Musk tvrdil, že to dokáže do roka výrobou v obrovských objemech.
A jak vidíš, ceny se téměř za rok nezměnily.
To, že tyto akumulátory Musk neprodává "ven" nic neznamená. Jde o to, že u výroby věcí, které tu jsou desítky let, v masovém měřítku 10+ let, což lithiové akumulátory jsou, nikdo dnes nemá ziskovost ve stovkách procent. Konkurence. Taková ziskovost je možná jen krátkodobě u nových výrobků a technologií. Což není tento případ.
Ostatně nejsem odborník na lithiové akumulátory, ale na prstech jedné ruky ještě počítat dovedu. Takže aniž bych znal technologické podrobnosti a náklady, tak vím, že nemohu prodávat výrobek za cenu výrazně nižší, nežli je cena pouze jedné jediné vstupní suroviny.
Bohužel ale, jest taková doba, nevzdělanost a ignoranství vládne světem. Nepodezřívám Elona Muska, že by on sám takové úvahy nebyl schopen. Takže proč takový zjevný nesmysl vyhlásil? Cui bono? Moderněji "sleduj tok peněz". Jaký prospěch z takového vyhlášení Musk má? Vládní dotace. O jiném prospěch nevím. Pro hlupáky stačí vyhlásit, že je to "vizionář" (ten se musí musí mimo kamery chechtat), a kdo mu dotace nepřeje, je tmář, betonová lobby,zpátečník, petrolejová lobby, příznivec fosilních paliv... a vůbec.
Co jsem videl, tak zatim vlastni clanky nevyrabi, jen kompletuji z clanku dovezenych od jinud, takze tezko mohl snizit cenu "vyrobou v obrovskych objemech"... Puvodni citat nevim, tak optimisticky predpokladam, ze to bylo mineno do roka od zahajeni vyroby.
A proc to rika? Protoze Musk... :) (jasne, ze jde o prachy, ale ne vsichni tezari dotaci takovahle prohlaseni maji)
Uctivace bych radsi nekomentoval, tech jsou plna elektrofora.
já mám dobré zkušenosti se značkou Leader fox (České Budějovice), a také Apache(Liberec) .Pohon do zadního kola je docela v pohodě,ale je třeba počítat s větším zatížením na zadní kolo a rychlejší opotřebení pláště.Já měním plášť i během sezony,tak nemá cenu kupovat žádné drahé značky...
Mám dobré zkušenosti s firmou E- pohony Šikula Tišnov. Ještě upřesním použití kola s pohonem zadního kola v městském provozu. Kolo má odpich, pokud potřebuji rychle někdy přejet cestu, někdy křižovatkou a pod.Vůbec nepoužívám rozjezd kola šlapáním, ale pouze ovládací páčkou na pravou ruku. Můžu si taky nastavit rychlost ,kterou jedu, tlačítkem u levé ruky a potom můžu páčku ovládání rychlosti klidně pustit. Každé zmačknutí páčky brzdy zruší tuto nastavenou rychlost.
Toto vše umožnuje i kolo s pohonem u šlapadel, ale pokud chci jet krátkodobě rychleji,musím páčku " plynu" držet zmačknutou. Ale v principu je jedno, které z kol budete používat ve městě.
V článku je pár nepřesností a jednou z nich je i název Elektronický motor. Jedná se o klasický třífázový motor, který je řízen frekvenčním měničem a právě tato součástka je "elektronického " původu. Vzhledem k tomu, že to psala ekonomka, tak se to dá prominout, i když to někomu z nás může chvíli vrtat hlavou / ale takový jsme my Češi /. Myslím, že více by se dalo diskutovat nad odstavcem Baterie a její dopad na ekonomiku provozu.
Ale pro první náhled na ekonomiku provozu elektrokola docela dobrý článek.
Tento typ motoru je správně označován jako BLDC. Není (fakt není!) napájen střídavým proudem, funguje na principu přepínání výstupu reguátoru, kdy se stejnosměrný proud postupně pouští do jednotlivých vinutí. Vypadá to jako slovíčkaření, ale se střídavým proudem (sínusovka kolem nuly do obou polarit) ani s třífázovým s posunutými fázemi to nemá vůbec nic společného, tady je na výstupu stále jen jedna polarita a vtip je v tom postupném elektronickém přepínaní.
Regulace otáček je opravdu do jisté míry o kmitočtu, ale jde o přepínání kratších pulzů s rostoucími mezerami, nejde o to, že by se lineárně měnila frekvence sínusovky.
Pokud to někoho zajímá, tak skutečný střídavý motor je popsán na https://en.wikipedia.org/wiki/AC_motor , BLDC pak na https://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor .
Střídavý proud neznamená sinusový průběh, ale že se střídá polarita. To, co jste nazval postupným elektronickým přepínáním, je právě ten fázový posun :-)
Motor u kola musí mít poměrně velký kroutící moment. Toho se dosahuje tím, že budí 2 protilehlé cívky napětím o opačné polaritě. Proto potřebujete opravdu střídavé napětí - obě polarity.
Ovšem máte pravdu, že se u některých motorů (typicky ventilátorů), pro buzení používá pulzní napětí (pouze jedna polarita) - buzena je vždy jen jedna cívka. Tam kde není potřeba výkon, to stačí.
Regulace otáček se provádí změnou frekvence. Uvědomte si, že vzdálenost mezi póly motoru je konstantní. Délka pulzu nemá tedy vliv na rychlost otáčení. Máte na mysli tvz. pulzní řízení, které se používá u komutátorových motorů. U těch s tvz. elektronickou komutátorem se používá ke změně rychlosti změna frekvenkce.
BLDC = Brushless DC = bezkomutátorový (bezkartáčový) stejnosměrný motor.
Píšete nesmysly, výkon u klasických BLDC napájených jedinou polaritou opravdu není omezen na ventilátor... Jakožto modeláři se mi zrovna válí na stole motor se špičkovým výkonem asi 4kW (cca 250g hmotnost), na 250W u elektrokola stačí motorek cca 50g (v reálu bude větší kvůli optimálnímu napasování do náboje) atd.
Ad střídavý proud - jak sám píšete, podstatné je "střídání polarity", to se ale u BLDC neděje (fakt neděje, není o čem diskutovat!). Je to prostě postupné spínání, výkon a kroutící moment se zvyšuje mimo jiné tím, že má motor pólů více (sice na pohled tři fáze, ale každá jde přes více cívek s mezerami, někdy až 6), nikoli buzením opačnou polaritou. Vinutí může vypadat třeba takto: http://s160.photobucket.com/user/sikeston34m/media/StarWinding.jpg.html , ale řešení je více...
Rotor je pak řešen z více kvalitních magnetů, které jsou poskládány právě tak, aby seděly na počet pólů statoru a tím se maximalizoval výkon a účinnost.
Asi jsem měl napsat, že ono střídavé napětí, které zmiňuji a které je vám proti srsti :-), má na "svědomí" elektronický komutátor. Tedy z "venku" je motor napájen napětím stejnosměrným a řídící obvod přepíná polaritu napětí vstupující do vinutí motoru. Funkčně je to tedy motor střídavý.
Jestli pracuje motor v režimu "střídavém" (push-pull), nebo ne se můžete snadno a nezvratně přesvědčit osciloskopem (což já svého času učinil).
Co se modelářských motorů týče, jejich funkce je vysvětlena, včetně diagramu průběhu napětí, zde: http://www.rcpowers.com/community/threads/how-an-ac-motor-and-its-esc-works-tutorial.12057/
A přečetl jste si svůj vlastní odkaz?
On totiž typický BLDC motor je opravdu napájen kladnými pulsy a do mínusu NIKDY nejde a v tom threadu to také je...
Varianta s AC napájením je zmíněna jako speciální případ, popravdě jsem to u modelů neviděl snad nikdy a u elektrokola je výskyt velmi nepravděpodobný také. Ono je to celkem logické, při napájení z baterie je to totiž celkem zcestné řešení, měnič na AC je vždy ztrátový a komplikovaný. Něco jiného je průmyslové použití (modelářské BLDC vznikly právě z průmyslových řešení), kde je napájení "trafem", ale o tom diskuse není.
Moje chyba. Nikdy jsem nebyl dobrý ve vysvětlování...
Shodli jsem se na tom, že BL motor má elektronický komutátor a rotor je pernamentní magnet. Jinak než buzením s posunutou fází se není schopen roztočit. A to je právě typické pro střídavé motory...
Rozpor máme v řízení otáček, kdy já tvrdím že tak činí změnou frekvence, vy délkou budící pulzu. To jsem myslím vysvětlil.
A zásadní rozpor je v tom, že vy tvrdíte, že vinutí je buzeno pouze kladnou půlvlnou, já že oběma. V odkazu který jsem vám poslal píšou:
The ESC switches the polarity of the phases to create the waves. This means that the voltage through any given winding flows 'Alternately' one direction then the other. This creates a push-pull effect in the magnetic field of each winding, making the motor more powerful for its size and weight.
Nevím, v spatřujete nejasnost. Právě buzení oběma polaritami umožnuje dosahovat takových výkonů.
V minulém příspěvku jsem vás upozorňoval, že není použít střídač, ale to "střídání" zajišťuji právě elektronická komutace. Obvod který to zajišťuje mění polaritu napětí na vinutí. Nevím, jestli má cenu se odkazovat na schéma obvodů, které zajišťují.
Čistě na okraj. Pro řízení rychlosti asynchronních motorů, se používá tvz. frekvenční měnič. Což je asi nejblíže tomu, co máte na mysli vy,
Setkal jsem se u velké většiny lidí s takovým názorem, že elektrokolo, je podle nich snad jen pro staré nebo nemocné (někdo říká až hendikepované) lidi. Já si to ale nemyslím. Je řada využití elektrokola:
1. dva cyklisté s velmi rozdílnou výkonností si chtějí vyjet společně na výlet.
2. kolo jako dopravní prostředek, kdy potřebuji někam dojet a nechci být zpocený, já se třeba potím hodně i při malém pohybu.
3. chtěl bych si vyjet někam dál, případně za velmi horkého počasí nebo po zimě nemám natrénováno a na klasickém kole bych se docela strhal.
Zvažoval jsem koupi elektrokola, ale zatím jsem do něj nešel. Odrazuje mě poměrně vysoká poruchovost. Dva moji známí koupili úplně nové elektrokolo v ceně kolem 26-35 000 Kč. Tedy žádný nejlevnější artikl z Hypernovy apod. Tomu jednomu kolo vydrželo měsíc, pak se pokazilo, pak bylo měsíc na reklamaci a nevěděli, co s ním je... Nakonec mu dali kolo nové.
Druhý známý koupil dvě stejná kola, jedno pro sebe, druhé pro ženu. Jedno kolo bylo v pohodě, ale druhé se na 3. jízdě pokazilo.
Nevím, co je na elektrokole ta složitého nebo choulostivého, že to takto dopadá. Pak bude někdo tvrdit, že elektromotor je na rozdíl od spalovacího motoru spolehlivý, bezúdržbový a nemá se na něm co pokazit.
Napřed jsem chtěl přestavět své krosové kolo na el.kolo, ale tam nastala řada potenciálních problémů. Pokud bych dal pohon do předního kola, hrozí proklouznutí na některém typu povrchu nebo za deště a pád z kola. Dále bych musel dát novou pořádnou odpruženou vidlici. Ta stávající by dle servisu vydržela tak rok. Kdybych to dal do zadního, zase se musí vyměnit kazeta a řetěz. Baterku na rámovou trubku - tam hrozí její vylomení, přece jen baterka je mnohem těžší než 750 ml láhev s vodou a držela by na dvou šroubcích. A dát baterku na nosič a pohon v zadním náboji, tak bude kolo moc těžké na zadek.
A pokud koupím nové elektrokolo, tam je zase omezení výkonu 250 W. Ne, že by to nestačilo, mám 78 kilo, ale přece jen vyšší výkon by se hodil. U přestavby jsem zvažoval buď 750 W na zadek nebo 250 W na přední kolo - tam víc dát nelze kvůli namáhání přední vidlice.
Tak zatím čekám co se na trhu objeví.
4. pro závodníky
http://sport.idnes.cz/motorek-v-kole-cyklistika-a-cyklokros-podvody-fqc-/cyklistika.aspx?c=A160203_223434_cyklistika_ald
"Ten opravdový, sofistikovaný doping prý funguje na principu elektromagnetického systému, který je zasazen uvnitř zadního ráfku."
Což by bylo řešení i pro amatéry, odpadlo by rozhodování, jestli do předního, zadního, kola, nebo jinam. Akumulátory schované v rámu... Ale ta cena 200.000 EURO to dnes kazí.
Jinak 1. na kole jezdím sám, držím si tempo které mi zrovna vyhovuje dle toho, jak se zrovna cítím a mám naježděno. 2. leda do práce - ale tam je cesta s takovým provozem, že jezdit tam na kole by bylo hazardování zdravím a životem 3. Když se encítím dobře, tak jedu opomaleji, na lehčí převod a cestu zkrátím.
Takže (zatím) také nic pro mě.
Celé elektrokolo by to pro mě bylo o trošku lepší průměrné rychlosti. Tohle už jsem řešil u plášťů. Jestli rychlejší hladké a úzké, nebo "balóny. Moc se mi to nezdálo, ale nechal jsem si poradit balóny. A nakonec jsem spokojen. Nemusím se bát vymés skoro jakoukoli díru, když si nejsem jistý jestli zrovna za mnou něco nejede, a riskovat kličku kolem díry. A ještě jsem "balóny" nepíchl. Jezdím "abych se zpotil" a provětral, ne kvůli o trochu vyššímu číslu na tachometru (stejně už ho nemám).
Google, neznáš? Co se podívat na diskuzi na www.nakole.cz? Kde jsi přišel na tu debilitu s vysokou poruchovostí?
Jsme s manželkou oba důchodci, vždycky jsme rádi jezdili na kole na výlety, v létě k vodě. Problém byl, že mi v posledních letech už nestačila. Pak se jednou svezla na elektrokole a okamžitě po něm zatoužila. Dostala ho k narozeninám a od té doby jsem se vracel z výletů uštvaný já... Teď tedy máme e-kolo oba a dojedeme i tam, kam bychom se bez motorku nikdy nevydali. Ani letní vedro nevadí, zatímco předtím jsme se od vody většinou vraceli propocení a museli rovnou do sprchy, což nás často od koupání odradilo. S asistencí elektřiny se vám prostě báječně rozšíří akční rádius a námahu si dávkujete podle kondice. S dobrým oblečením (důležité!) se dá jezdit celý rok téměř za každého počasí. S využitím cyklobusů a lanovek (kolo vám vyvezou nahoru zdarma) jsme tak v důchodovém věku projezdili už celé Krkonoše.
Dobrý den, děkuji za článek, dost mi pomohl se rozhodnout, co vlastně chci... jen mám jeden dotaz na ty z vás, kteří už si elektrokolo pořídili, a to jakou značku si koupit? Včera jsem listoval letákem Globus a viděl jsem tam elektrokolo značky Motorro za dost výhodnou cenu, tak by mě zajímalo, jaké jsou zkušenosti. Když tak na něj mrkněte přímo sem: https://www.letakomat.cz/globus/aktualni-letak-praha-cakovice-od-ctvrtka-15-03-2018/ - je hned na 10. stránce. Díky
Za sebe Leader Fox Altar 2017. Vybírali jsme docela dlouho a nakonec se ukázalo jako rozumná volba https://www.covybrat.cz/nejlepsi-elektrokolo/ . Neni extra drahé a drží. Zatím po cca 20 vyjížďkách spokojenost, kolo působí na první dojmy kvalitně, zbytek prověří až čas.Co se týče technologie, tak i do toho nejprudšího kopce se dá nastavit jako by se šlapalo po rovině. Pro běžné ježdění po polních/turistických cestách si myslím nemá smysl hledat mezi dražšími výrobci, toto kolo je plně dostačující. Baterii by snad dokázal vybít jen opravdový nadšenec nebo lenoch. Na mírnou až střední podporu a 60 kg slečnu je dojezd okolo 100 km.
Já jsem se svým elektrokolem naprosto spokojen. V obchodě: https://www.crussis.cz/ mi výborně poradili při výběru, takže mi perfektně sedne a nikdy mě z něj "nebolí zadek", tak jako mě bolel z normálního kola :-). Navíc nejsem po našich výletech tak strašně unavený. Za mě jedině plus!
Elektrokolo je dobrá koupě. Jezdíme se ženou hodně na výlety a s elektrokolem zvládneme veškeré kopce. Když už nemůžeme, tak nám elektrokolo trochu pomůže, ale jinak šlapeme sami. Jelikož bydlíme v Praze, tak jsme hledali elektrokola Praha a našli jsme pěkné zde: https://www.mmrebike.cz/elektrokola a jsme s nimi spokojení.