Argument "Do druhého pilíře, jak je nastaven dnes, vstoupí především uvědomělí lidé, kteří se o svou budoucnost zajímají, aktivně informace vyhledávají a jsou ochotní pro lepší zajištění ve stáří něco udělat" tiskového mluvčího APF pana Kubaly je jak vystřižený z učebnice psychologie marketingu. Žádné argumenty, žádná data, jen svatá víra. Já se o svou budoucnost zajímám, informace aktivně vyhledávám a vedle účasti ve třetím pilíři si proto buduji vlastní "penzijní fond", který mám plně pod kontrolou a mám možnost svou účast proměnit v hotovost. Při současném počtu účastníků ve druhém pilíři předpokládám slučování na počet jeden až dva, za účelem snížení fixních nákladů, už zcela bez možnosti učastníka ovlivnit hospodaření fondu hrozbou přestupu (jak se dělo vloni ohledně přestupů do PF Allianz ve 3. pilíři). I proto při nemožnosti smlouvu zrušit, a tím omezit ztráty, považuji vstup do 2. pilíře za nevhodný.