Je to způsob, jak v podstatě legalizovat cestování na černo. Jízdenky se nemají nakupovat ve voze (nebo jen ve výjimečných případech u řidiče, když však neřídí) ale na zastávkách, na specializovaných pracovištích či na internetu. Zavádění těchto terminálů přímo v tramvajích považuji jako velmi nešťastný nápad.
Nešťastný nápad to není, ale musely by to mít alespoň všechny tramvaje na jedné lince. Zavést to do dvou vozů je naprostá idiocie. Podle této logiky si člověk musí koupit jízdenku (co když přijede vůz bez terminálu), a když náhodou přijede ten, co má terminál, tak cestující zaplatí kartou a s tou papírovou jízdenkou si vytře zadek...
BTW v Plzni to funguje zcela normálně ve všech prostředcích MHD (a tuším nejen v Plzni).
Předpokládám, že když je to zkušební provoz, tak asi mají svoji smečku testerů, kteří těmi spoji jezdí a jízdenky si tak kupují. A to na náklady DPP. Když tu jízdenku koupí i někdo jiný, mají o test zadarmo navíc.
Spíš mě zaráží nutnost platit za každou jízdenku zvlášť. Pokud jsem si všimnul, tak třeba v Plzni si člověk naťuká, kolik a jakých jízdenek kupuje, a pak to zaplatí najednou. Proč zase DPP zavádí systém, který je zastaralý už 10 let před začátkem prací na jeho implementaci?
S tou vlastní smečkou testerů to asi bude nesmysl...
V tuto chvíli ale spouštíme pilotní projekt proto, aby si DPP ověřil, jaký bude zájem mezi cestujícími o tuto službu," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Zdroj: http://www.denik.cz/praha/v-prazskych-tramvajich-lze-poprve-platit-jizdne-platebni-kartou-20160411-4254.html
Ověřovat si zájem cestujících tak, že to nasadím do 2 tramvají na jedné lince, to může fakt napadnout jen ****.
V cizině to funguje už dávno. Například v drážďanských tramvajích měli už před mnoha lety (dávno před vznikem bezkontaktních karet) v každé tramvaji automat na jízdenky. Šly tam koupit nejen jízdenky na jednotlivou jízdu, ale i časové.
Má to větší logiku, než mít automaty na zastávkách. Ve vozech je lze snáze udržet funkční, na zastávkách mohou snadno podlehnout útoku vandalů a zlodějů, navíc jejich servis je náročnější a dražší (musí tam někdo dojet atd., kdežto ve vozovně se prostě snadno prohodí kus za kus a tramvaj může pokračovat s funkčním automatem).
Takže když budu na návštěvě v cizím městě, všude zákaz parkování a podlehnu davové psychóze, že nejlepší kromě bicyklu je mhd, tak nejprve musím nastoupit do vozidla, abych zjistil kolik to stojí. V praze jsou třeba nabízeny 3 typy běžného jízdného omezeného zónama a časově. Ok jsem ve vozidle, to už odjíždí, nemohu vystoupit, "něco" si koupit musím jinak jsem spáchal hrdelní trestní čin černé jízdy.
Tomu říkám ideálně "logicky" navržený use case.
tak nejprve musím nastoupit do vozidla, abych zjistil kolik to stojí.
Normalni clovek si takovou informaci predtim vyhleda na webu prislusneho dopravniho podniku. Zabere to obvykle par vterin.
Jinak ve zdejsim provedeni je to opet zbytecna bezkoncepcni blbost. Co na tom chteji "testovat" ? Nejvetsi slabinou je to overeni transakce pres mobilni internetove pripojeni, ktere je v CR samozrejme v zoufale kvalite. Takze muzete sice rychle nastoupit, probojovat se davem k terminalu a .... NO SIGNAL :-)
Nechapu proc nezavedou jednoduche dobijeci elektronicke jizdenky (papirova karta s RFID, cena pakr korun) ktere lze dobijet opakovane. Pri opakovanem dobijeni pak byva sleva. Jinde to funguje leta.
jaké že musím nastoupit do vozidla, abych zjistil kolik co stojí?
nejdřív musím nastoupit do vozidla, abych zjistil, zdali jsem nastoupil do jedné z tech dvou tramvají, kde si ten lupen pro jistotu zakoupený předem v automatu mohu schovat až na příště, bo tato je vybavena tou mýtickou čtečkou karet. pak teprve mohu zjištovat zdali funguje ten krám a zdali funguje spojení. mezitím jak správně pravíte už se šalina rozjede takže jedu na černo a už nemohu vystoupit. pak teprve začínám zjišťovat, kolik co stojí.
nonekuptovoe.... tohle asi vymyslela nějaká krnda.
Ano Plzeň to již má relativně delší dobu, ale porodní bolesti byly též. Také to nejprve mělo omezené množství vozů a třeba do tramvají se to zavádělo postupně. Ale prodlevy v montáži terminálů byly v řádech dnů. Ale je to úleva. I Plzeňská karta je bezkontaktní a tak funkce placení pomocí bezkontaktu pro platebky se přímo vybízí. A je to dobře. Je to ideální pro občasné cestující a pro cizince. Pravidelní cestující a Plzeňáci mají předplacenku nebo kartu. A to v Plzni zase tak moc cizinců není.
Druhou velmi vítanou službou pro Plzeňáky je možnost dobíjení Plzeňské karty v bankomatech ČS. Takže dneska se lze v Plzni v MHD obejít i bez lidské obsluhy a to i mimo pracovní dobu. Bankomaty a terminály jsou všude. A platebku v nouzi má také skoro každý.
V Plzni to má nicméně drobné, ale logické háčky. Když máte v peněžence plzeňskou kartu a platební bezkontaktní kartu, tak pokud mávnete před terminálem celou peněženkou, tak terminal neví, kterou kartu zvolit a nic se nestane. Musíte si tu správnou kartu z peněženky vyndat a mávnout si samostatně.
Dobíjení plzeňské karty na bankomatech je super. Pokud vám ale končí životnost karty a chcete nabít přes tento termín, tak se vám to nepovede aniž by vám bankomat napsal proč. To se dozvíte až v kanceláři MHD. Původní karty mají totiž nastavenou životnost asi 10 let aniž by to bylo někde řečeno a výměna za nové karty probíhá pomaleji, takže velká cast původních karet stihne dojít na konec nastavené životnosti před výměnou.Prodloužení životnosti je naštěstí otázkou pouze software, takže není nutné kartu hned měnit za novou.
" Pokud vám ale končí životnost karty a chcete nabít přes tento termín, tak se vám to nepovede aniž by vám bankomat napsal proč. "
Což je pořád logičtější řešení než u Openkrad, kde to nabít jde a revizoři pak zvesela rozdávají pokuty, protože člověk má platný kupón na neplatné kartě a podle idiotů z DP je to jízda na černo ( i když jen za 50,- Kč).
21. století do pražské MHD přijde, až bude běžné platit (nejen dopravné) v bitcoinech. V Brně vše proběhlo bez problémů (také pilotní projekt), do ostrého provozu to zatím nejde, přece jen zřejmě převládají jiné zájmy (decenralizovaně nikdo nezalobbuje).
http://cointelegraph.cz/news/bitbrno-v-brne-si-muzete-koupit-jizdenky-na-mhd-za-bitcoiny
Nic není vyčpělejší, nežli včerejší hit. Céčka, mončičáci, a včera bitcoin.
Běž těžit. No jo, to už je taky nějaký rok pryč, a grafické karty, pozůstatek těžby, už jsou i z bazarů vyprodány.
Jo, nová měna se dá natěžit nesmyslným pouštěním programu na grafické kartě, to bude jistě solidní produkt.