Myslím, že v tomto případě přišla KDU-ČSL s křížkem po funuse (ve spojení s nimi to zní opravdu zvláštně :-)). Základní bankovní služby už je možné mít zdarma a to že jsou lidi líní nebo neschopní změnit banku je jejich problém.
Rozhodně jsem proti jakékoliv státní regulaci, maximálně bych byl pro jakýsi referenční ceník (formát ceníku), ve kterém by všechny banky musely zveřejňovat poplatky za své služby (pravidlo 1 služba = 1 poplatek, žádné "vytištění+odeslání+zabalení+poslání+účetní položka) a eventuelně jejich centrálním umístění třeba na webu ČNB. Ale rozhodně ne nějakou cenovou regulaci.
S tou přenositelností čísla účtu - opět by to znamenalo nějaké náklady a změna účtu přecejen není tak těžká jako změna tel. čísla. Eventuelní přínos by dle mého názoru nevyvážil náklady (které by museli nést všichni).
Bez prenositelnosti cisla uctu jsem bez problemu migroval uz nekolikrat. U firem je to ale vec temer nemozna vzdycky to obnasi velke naklady. Mozna vic nez stehovani.
Jednotlivec s tím má taky náklady: poplatek za zrušení trvalého příkazu, poplatek za zrušení účtu (to jen některé banky), poplatek za to i ono. Mně stála migrace z Poštovní spořitelny do mBank dobře 800,- penízů. Nicméně kdo chce moc, nemá nic (Poštovní spořitelna). U mBank mám dokonce jakýs takýs úrok, ale každý měsíc úspora cca 130,- Kč. Když to sečtu s ostatními úsporami, zaplatí mi to část připojení k netu, kterým se do té banky dostávám.
Já jsem taky proti státní regulaci poplatků. Snad jen vyloženě nesmyslné poplatky by bylo možné zakázat, jako např. poplatek za příchozí platbu nebo poplatek za položku na výpisu. Ten vede k absurdním situacím typu, že člověk vlastně za platbu kartou platí (položka na výpisu). Proto kdo má takovou banku, radši vybere z bankomatu jednou měsíčně půl výplaty a platí všechno hotově...
Řada lidí chce mít takovou banku, jaká se nachází v jeho okresním městě když už ne v místě bydliště. Mockrát jsem se setkal s názorem, že "Nechci mít mBank, eBanku Raifku apod. protože bych měl banku 40 km od místa bydliště..." nebo "ING konto nechci, protože oni mají jediný barák a ten je až v Praze a co když to zkrachuje, vždyť to ani nezjistím, když jsou tak daleko..." Nebo názor na mBank: "Nevěřím bance bez pořádného baráku." Znám takové lidi, co takto uvažují. Pak jim zbude ČS nebo KB a těm by se určitě státní regulace hodila....
Jenže pokud by bankám bylo nařízeno nějaké omezení poplatků tak by se tomu chtě nechtě musely přizpůsobit. Takže "zakázaný" poplatek za příchozí platbu, by nahradil zvýšený poplatek za vedení účtu, banky, které doposud měly pobočku v každé vesnici by se začaly stahovat jen do větších měst, atd. Nevydělal by na tom nikdo (kromě těch bank).
Současný stav je poměrně dobrý - jsou tu low-end ústavy (FIO, mBank) se základními službami zdarma a dále "full service" banky s kompletním rozsahem služeb a rozsáhou pobočkovou sítí (ČSOB, KB, ČS, GE) a "high end" banky se určitými exlusivními službami za exklusivní ceny (Citi, HSBC).
To, že si někteří lidé neumí vybrat banku a zbytečně platí za služby, které nevyužívají, nebo nemusí využívat, je jejich blbost (lenost), do toho by stát neměl nijak zasahovat.