Banky ožebračují klienty jen proto, protože ti jsou líní zvednout zadek a přejít k bankám či družstevním záložnám, které nabízí běžné účty podstatně levněji nebo zcela zdarma. Je na každém, aby se rozhodl, jestli bude dál jen nadávat, nebo si udělá průzkum trhu a změní banku. Pokud se rozhodnete jen nadávat, smiřte se s tím, že budete platit pořád a nadávat můžete jen a jen sobě.
Ano, Trabant mi také nabízí svezení výrazně levněji, než moje Mondeo, ale to svezení je trošku o něčem jiném... Kdo na to má, rád si připlatí za lepší a kdo na to nemá, může jít do levnějšího řešení.
Když ti ale stačí ten Trabant, protože jednou za týden jedeš do 2km na nákup, tak je zbytečné platit Mondeo, protože na těch 2 km si to svezení stejně neužiju. Když ale nahrkám 1000 km týdně, tak je to jiné.
A s účtem je to stejné. Proč platit za něco, co často ani nevyužívám? Popř. proč platit za nějakou službu zbytečně víc? Jen proto, že na to mám? Ne, jde o poměr cena x vnímaný užitek.
Asi jste můj příspěvek nepochopil. Jste spokojený s tím kolik a za co platíte? OK, buďte si kde jste. Já jsem rejpal do těch, co nejsou spokojeni, nadávají a nic nedělají pro změnu. K Vašemu přirovnání - myslím že máte Mondeo, ale za cenu Mercedesu :-)
ČS nabízí fronty, neodbornost svých pracovníků, vysoké poplatky tvářící se naopak jako nízké, nefunkčnost počítačové, bankomatové, platební sítě ... Opomenul jsem ještě něco?
Ale budiž, našel bych jednu velice dvě velice podstatné výhody ČS před FIO, které mnoho klientů vnímá velice intenzivně - tradice, blízkost.
Já vím, pro mě samotného jsou to poměrně irelevantní důvody rozhodování, ale pro opravdu obyčejného běžného klienta jsou to důvody velice důležité.
Ono totiž není při posuzování motivace lidí nejlepším vodítkem vlastní pohled na věc, jako spíše schopnost umět se podívat na věc z úplně jiného pohledu.
Ano, nic neni zadarmo, ale jde hlavne o to, jestli z vas banka dela blbce nebo nikoliv.
Kdyz mi poskytne banka hypoteku na urok 4% a pak me prekvapi poplatky za mesicni vedeni uctu, pokuty za necerpani, poplatky za schvaleni hypoteky a dalsi skvele vychytavky, budu popravu rozcilen, protoze se budu citit podveden/nachytan na "skvelou" nabidku. Nebylo by lepsi dat mi rovnou urok 5% a vsechny ostani poplatky si odpustit? Urcite by to bylo transparentnejsi a ja bych mel dobry pocit z toho, ze dostavam preste to, co mi slibili.
Tohle je podle me ten hlavni problem. Proste klient se nesmi citit podveden.
Já jsem tuhle v Hospodářských četl o hypotékách, úrocích, poplatcích... Překvapilo mne, že jako jedna z nejdražších vyšla banka, která se capí tím, že rozpumpovala "láci" hypotečního úvěrování na našem trhu a ve svých reklamách má skutečně jednu z nejnižších úrokových sazeb na trhu. Ale to se jedná o údaj "od", případně pro nového klienta nebo při krátkodobé fixaci s tím, že po jejím ukončení dostane klient převysoký úrok, o kterém se však už nikde nehovoří. Je to asi jako když si koupíte levnější auto, a uspořený rozdíl v láci bohatě za 4 roky přeplatíte v předražených servisních úkonech a odstraňování závad. U dražšího auta nemusíte zaplatit tolik za vyšší počet oprav. Ale nemusí to býti pravidlem, musíte na trhu aut i bank sondovat.
Článek totiž srovnával nejen vlastní úrokové sazby, ale byly tam i výpočty, kolik které bance dáme navíc po zaplacení celé hypotéky. A tam se počítalo nejen se samotnou počáteční úrokovou sazbou, ale i s poplatky za schválení hypoteky, poplatky za vedení hypotečních účtů a s další, vyšší úrokovou sazbou po skončení fiaxe. Rozdíly byly v řádech statisíců. Ony ty úrokové sazby jednotlivých ústavů od sebe až tak moc vzdáleny nebyly - byl to rozdíl v desetinkách %.
Zrovna tak budu rád, když mi někdo spočítá, kolik mne bude stát provoz auta např. za 4 roky nejen v benzínu, pojištění a předepsaných servisních úkonech, ale právě i v odstraňování poruch. A pak se mohu rozhodnout, zda rád budu přispívat na zaměstnanost v našich autoservisech a nebo za ušetřené peníze, čas a nervy se podívám raději do nějakého bordelu či za hranice všedních dnů ...
OK, ale s přirovnáním k autu jste střelil hodně vedle. Třeba Toyoty k levnějším vozům rozhodně nepatří, ale ceny za servis se tradičně pohybují v nejvyšší skupině. Toyoty jsou sice sppolehlivé, ovšem když se něco po...., zaplatíte stejně nebo podobně jako jinde za lehce vyšší počet oprav. Takže s těmi přirovnáními pozor!
Vlůbec jsem nestřelil vedle. Psal jsem" Ale nemusí to býti pravidlem, musíte na trhu aut i bank sondovat."
Je rozdíl, zda výrobce má drahou třeba plechařinu (což mne nemusí zajímat, když jsem pojištěn havarijně) nebo často opotřebitelné mechanické díly (tady pojištění neex. a tudíž mne zajímá, zda budu muset do auta během 100 tisíc km nacpat kromě servisních úkonů typu olej a filtr třeba ještě 50 tisíc za výfuk, destičky, řemeny). Také jde o to, zda ušetřím při "lehce vyšším počtu oprav", pokud auto vydělává a prostoje a následné ztráty nikdo nezaplatí. Nebo bude stačit, když se jednou ročně vypravím na dovču a auto mne nechá na holičkách a frnkne mi letadlo.
Poplatek za připsání úroku jsem měl na svém výpisu - jde vlastně o poplatek za účetní položku - připsání úroku. Kredtní operace + 0,05 Kč, poplatek - 3,90. Myslím, že není, co k tomu dál dodat. Leda že, bychom byli asi jediná země, kde by se klient raději dobrovolně vzdal úroků....
Souhlasím, nevím sice, zda existuje poplatek za připsání úroku - dá se těžko identifikovat - ale poplatek za účetní položku - 2 Kč - má např. Česká Spořitelna. A to není žádná okrajová banka.
Při důkladné kontrole výpisu mi připadá, že za některé položky se účtují tři různé poplatky.
- Poplatek za podání příkazu (2Kč a více podle způsobu podání)
- Poplatek za účetní položku (5Kč)
- Poplatek za realizaci mezibankovního styku (2Kč)
Na výpisu mám 12 položek, včetně poplatku za vedení, převodu na kartový účet, připsaného úroku, a daně z úroku. V mém programu má být 5 položek zdarma. Platím 7 účetních položek + 4 položky za mezibankovní styk.
Takže mi připadá, že je v tom nějaká kulišárna. Vypadá to, že se 5 položek zdarma vztahuje pouze na poplatek za podání příkazu, ale ne už na ty ostatní.
Pokud tomu tak je, pak se poplatek za přípsaný úrok neplatí. Zato jsem naletěl na nabídku 5 položek zdarma za cenu zvýšeného polatku za vedení účtu.
V sazebníku ČS je ale další kandidát na absurdní poplatek: Poplatek za vyhotovení elektronického výpisu 5Kč. No, ještě že není u elektronického výpisu poplatek za poštovné.
Spořitelna má poplatky dělány tak, aby příliš po jednotlivých položkách "nekřičely", ale v součtu vám to udělá docela pěkný balík. Tak jsem zkusil na internetu porovnání, zadal položky, které jsem tak do měsíce míval, a ejhle: spořitelna mi vyšla jako jedna z nejdražších. Naopak, má současná banka - ŽB - nyní Unikreténi, mi vyšla v rámci balíčku levně.
Své nynější konto - balíček jsem si tedy vybral na základě mé analýzy, nikolív na základě nabídky či přesvědčování bankéřů - a v době zřízení produktu jej ŽB ani nijak vehementně nevyzvihovala.
Já již jen čekám, kdy spořitelna zavede poplatek za dotaz na zůstatek z bankomatu prostřednictvím platební karty ...
Jednorázový příkaz (účetní položka) - 2 Kč
Trvalý příkaz / souhlas s inkasem (účetní položka) - 5 Kč
došlá bezhotovostní platba (účetní položka) - 5 Kč
a k tomu pokud jde z a do cizí banky - plus 2 Kč
hotovostní operace (účetní položka) - 8 Kč
účetní položka vzniklá použitím karty - zdarma
dobití mobilního telefonu prostřednictvím bankomatu - zdarma
Těch 5 položek zdarma (za cenu 40 Kč měsíčně) se týká pouze účetních položek jednorázový příkaz, trvalý příkaz a došlá bezhotovostní platba z a do ČS. Netýká se souhlasu s inkasem a plateb z a do cizí banky.
Váš příspěvek je ideálním příkladem složité struktury poplatků a zbytečného používání pojmu "účetní položka". Všechny popisované "účetní položky" jsou v podstatě poplatky za něco: za platbu v rámci ČS, za platbu mimo ČS, za vklad hotovosti... O účetní položce tak nemůže být řeč. To není výtka na Vás. :-)
Evidentne jde o problem terminologicky. Z vasi argumentace se totiz zda, ze pro vas je ucetni polozkou to, co je na vypise oznaceno textem "poplatek za ucetni polozku". Kdyby tam bylo napsano "poplatek za to, ze jsme vytiskli radek o radek vys" - uz by to podle vas nebyl poplatek za ucetni polozku, ale za poskytnutou sluzbu - vytisteni onoho radku.
Ja vam v zadnem pripade tento pohled neberu - vyznam pojmu neni vec k diskusi. Ale je zrejme, vas vyklad dotceneho pojmu se prilis nestretava s tim, jak jej chapou mnozi dalsi. A tim je veskera argumentace, ve ktere ho pouzivate, celkem bezcenna - a samozrejme i jakakoliv nasledna diskuse, ve ktere sice obe strany pouzivaji tentyz termin, ale jinak jeden mluvi vo voze a druhej vo koze ...
Srovnani urokovych sazeb u hypotek v clanku je ovsem zavadejici. Sazby take urcuje cena penez na trhu dana sazbami v eurozone nebo v Britanii. A specialne ve VB jsou daleko vyse.
Nevim kde autor čerpal kurzy na polských stránkách (hledal jsem to ale neumim moc polsky), ale mě při výběru z karty ČSOB počítají kurz střed 25.88 + poplatek a Mbank má střed 25.10 bez poplatku. To bylo první co sem si při přechodu z ČSOB do Mbank zjišťoval.
chtela bych videt, co by banky delaly, kdyby vsichni lide naraz vybrali sve uspory. Z ceho by zily? Myslim si, ze by prinejmensim mely uroky pokryt poplatky, jak to byvalo kdysi. Proc ma mit z mych penez uzitek jen banka? nejsou to neopravnene zisky? nemelo by to zajimat COI apod? Jsem presvedcena, ze kdyz banky vykazuji tak nehorazne zisky, ze to nema s podnikanim nic spoklecneho, ale s OKRADANIM. Vim, ze neni nic zadarmo, ale platit za to, ze mi prijde vyplata na ucet - bez ktere by banka nemela z ceho zit - ted to nemyslim osobne, ale obecne, je drze. Nevidim rozdil, mezi sporozirem a beznym uctem, ale je priserne, kdyz banka strhava z uroku dan, to ji na me jmeno odvadi na FU? Kdo to kontroluje? Zda se mi to smesne, ty halere, ale asi se to bance vyplati, kdyz ma statisice klientu... jak strejde Skrblik, haler k haleri. Z ceho by si pak manazeri vyplaceli statisicove odmeny? ze?... skoda, ze nejdou vyplaty vyplacet v hotovosti... to by jim ubylo klientu. Jinac na predeslou diskuzi, za sluzby zaplati clovek rad, kdyz je na urovni, ale ne za hloupost... jenze ta u nas kvete a neni moci se proti ni branit. to ostatne clovek vidi i v nasi politice i vlade... tak si tedy nechame vse libit....
Tak tak... Já už to zkusil před léty, a to ve státním orgánu, který se mj. zabýval kontrolní činnosti a tedy jiné nutil předpisy dodržovat... Dopadlo to tak, že mně mzda byla posílána domů poukázkou a já jsem si ji mohl vyzvedávat na vesnické poště, která měla otevřeno v úterý a v březnu...
Bohužel váš příspěvek je průzračnou ukázkou uvažování bez jakéhokoliv teoretického základu v oblasti ekonomie, práva a bankovní problematiky.
Neberte to, prosím osobně, protože takových příspěvků je tu mnoho a mnoho.
A co má být? Je to názor, a vůbec ne špatný. Mimochodem, dovolte mi teď položit Vám dotaz. Používáte občas angličtinu? Ano? A jak ji můžete používat, když jste ji evidentně nevystudoval :-))))?
Vážený, váš příklad je velice nepřípadný. Neupírám pisatelce právo na vyjádření jejího názoru, pouze konstatuji, že byl vysloven takovým způsobem, že z něho přímo čiší absence vzdělání v oblasti práva, ekonomie a bankovních systémů.
Jestliže jsem nevystudoval cizí jazyk a přesto některá jeho slova používám, to je samozřejmě nesrovnatelné s tím, jestli se někdo snaží vydávat své názory za správné (tímto nenapadám pisatelku původního názoru, který tuto diskuzi vyvolal), aniž by měl i jen tušení o reálných faktech z dané problematiky. Pokud byste už mermomocí použít srovnání se znalostí jazyků, potom byste mě musel obvinit nikoliv z toho, že se někdy utíkám k výrazům např. z angličtiny, ale z toho, že se snažím vydávat např. chybnou výslovnost za výslovnost správnou a to jen proto, že ve skutečnosti správnou výslovnost neznám.
Pokud tedy chcete volit nějaké zjednodušující přirovnání, volte příště uvážlivěji a logičtěji.
Mhm Vy zřejmě pracujete v bance, že ano? To prostě je na Vašich příspěvcích poznat, a tady se někdo dotkl Vaší maličkosti. Asi jsem článek přispěvatelky špatně četl :-), ale že by někde vydávala svůj názor za správný, to jsem tedy opravdu nepostřehl :-). Prostě jen komentuje skutečnost. Podsouváte tu vyložené nepravdy, abyste dokázal, že máte pravdu Mimochodem můj komentář naprosto nepřípadný není, a půvdoní pisatelka prostě jen vyjádřila skutečnost. To je nezpochybnitelný fakt, a s tím ani Vy nic neuděláte :-))
Nepracuji. Byť mám k finančnímu sektoru velice blízko, jsem placen naopak za to, že dokážu svým klientům zajistit naopak lepší než jen standardní finanční služby.
Pisatelku neobviňuji z toho, že by svůj názor vydávala za správný, což jste si mohl přečíst v závorce.
V čem nemám, prosím pravdu? A jak tedy logicky odůvodníte vaše srovnání?
No. Mexi, nadá mi to a konečně Vám musím odepsat na základě Vašich reakcí ve všech sekcích Měšce. Ani mně tedy na Vámi kritizovaných názorech vůbec nepřipadá nic zvláštního. A propos - nenapadáte-li autorku počátečního článku, koho tedy? Ty, kdo nepracují ve finančnictví, ale přesto mají svůj (a to mnohdy podložený) názor? Příspěvek paní Ivy je v pohodě, i když pisatelka možná nemá teoretické základy práva nebo bankovnictví. Právě tady se bude hodit komentář předchozího přispěvatele s angličtinou (a ani na na něm nic špatného není) . Co třeba historie? Určitě v diskusích s přáteli komentujete politické problémy a jejich kořeny, které velmi často úzce souvisejí s historií. A v té Vy podle všeho žádné teoretické základy nemáte, nebo snad ano? Z tohoto a z logiky Vašeho komentáře by by pak vyplývalo, že prostě nemáte nárok rozebírat jakýkoliv problém, který v sobě má historický náboj. Takže tak, pane.
Nějak mi asi uchází význam mým vlastních slov. Kde upírám někomu nárok na vlastní názor? A kde tvrdím, že právě moje názory jsou ty nejsprávnější?
Pokud komentuji kupříkladu historii a někdo mi vytkne chybnou interpretaci a poukáže na věcnou chybu, které se dopouštím, potom si neosobuji právo tvrdit, že on pravdu nemá a já ano. Nevím jak vy, ale pokud mě u zkoušky "nachytal" profesor na nějaké neznalosti, rozhodně jsem se mu nesnažil tvrdit, že přece mohu mít pravdu a ten, kdo ji nemá je on, i když jsem se dostatečně neučil a skripta jsem viděl jen "z rychlíku"(a je zajímavé, že pisatelka "iva" je asi jediná, kdo se proti mému komentáři neohrazuje)
Chcete rozebírat věty "ivy" jednu po druhé a poukazovat, v čem jsou její názory neiformované a v drtivé většině pravděpodobně také založené na chybné interpretaci jejích subjektivních zkušeností?
Takže závěrem: Samozřejmě má každý právo říci, co si o nějaké problematice myslí. Ale musí také počítat s tím, že se může najít někdo další, kdo mu jeho názor napadne a to zvláště, když nemáte svůj názor podložený ničím jiným než svým subjektivním pohledem na věc.
Jako třeba vy napadáte můj názor. Je sice pravda, že se mi tady snažíte spíše podsunout jiný výklad, než jak svůj příspěvek chápu já sám, ale budiž, i to je vaše právo.
Ale ne, Mexi, ale ne. Začal jste všeobecnou kritikou znalostí druhých lidí, někdo Vás tu chytil za slovo a teď se z toho snažiíte vylhat. Prostě finanční poradce jako vyšitý...
To je váš názor. Neberu vám ho, ačkoliv mohu prokázat, že je chybný. A jestli se chcete hádat, že na neznalost a jejich chyby nemáme druhé upozorňovat, tak prosím, ale v tom vám partnera dělat nehodlám. Jsem přesvědčen, že utvrzovat někoho v jeho omylech jen proto, že to zrovna vyhovuje mému postoji, to je podle mého hloupost.
Dobře Vás tu sleduji a doufám - když tedy máte plná ústa "upozorňování na chyby" - že i Vy sám se rád necháte poučit o chybách, které děláte, a o problémech, kterým vůbec nerozumíte :). Protože v opačném případě byste byl ubožák. Přeji hezký den.
Děkuji za upozornění.
Rád se nechám poučit a své chyby celkem bez problémů uznám. Ale čemu se snažím vyvyrovat, to je diskuze nad tématy, u kterých si nejsem jistý svou odbornou erudicí.
O to víc mě ovšem dráždí ti, kdo toto pravidlo nectí a ještě myslí si, že pravdu mají, ačkoliv z jejich vyjadřování jasně vyplývá, že jde jen o jejich subjektivní názor, ale v žádném případě o názor odborný (který se samozřejmě nemusí shodovat s postojem, který jiní v dané problematice zastávají), postavený na kvalitních teoretických základech. Příkladem může být třeba diskuze nad funkcí a prospěšností či nebezpečími inflace v ekonomice.
Těžko se ale dá diskutovat nad názorem, že se banky neoprávněně obohacují o zisky z poplatků na běžných účtech. Tady není nad čím diskutovat, protože neoprávněné obohacení je velmi precizně definováno v zákoně. Stejně tak řečnická otázka, jestli by toto nemělo zajímat ČOI, je důkazem, že pisatelka nemá ánunk o pravomocech a skutečné funkci ČOI. Atd. atd.
Jak už jsem ale podotkl, tak pisatelka, jejíž chybné interpretace jsem kritizoval se neozvala, na rozdíl od takových, kterým se možná její neinformované názory hodily jako utvrzení názorů jejich.
On je mnohdy lepší než odborný názor názor člověka se selským rozumem. "Erudovaní odborníci" jsou mnohdy tak profesionálně zaslepeni, že nejsou schopni rozeznat dobré od špatného. Mnohdy je na nepochopení problému musí někdo "kopnout", aby pochopili.
Je vcelku jedno, zda se problémem okrádání (tak jedině se dá nazvat vykořisťování občanů /nejen/ bankami) bude zabývat ČOI, ČOV nebo Rada obrany spotřebitelů. Že dnes ČOIka nemá takové pravomoce jako kdysi, za to rovněž pisatelka nemůže.
Každý normální člověk třeba právě inflaci zavrhne, protože za své vydělané peníze koupí zkrátka méně. Pokud "odborníci" inflaci uznávají jako projev zdraví v ekonomice, tak opět doporučuji více používat toho selského rozumu.
Ano, máte pravdu. Hluboká znalost problému má někdy za následek neschopnost podívat se na tu samou věc nově nebo aspoň z jiného úhlu a teprve impuls z vně posune řešení novým směrem. Ale přiznejme si, že takových případů je opravdu jen málo a jsou spíše otázkou náhody než pravidlem.
Když se budete bavit s člověkem, který má alespoň minimální právní vzdělání, tak spíše nepoužije slovo "okrádání", protože ví, že krádež je jistý přesně definovaný termín a jeho nesprávným použitím se může naopak dostat do potíží.
A to je právě ten problém debaty mezi člověkem znalým problematiky a člověkem neznalým. Pro každého z nich mají i poměrně běžné termíny jiný specifický význam, který řeší teprve správné pochopení kontextu, v němž byly použity. No a na straně toho méně znalého člověka může právě díky jeho neznalosti docházet častěji ke špatné interpretaci. A to není žádné urážlivé konstatování. Když se totiž já budu chtít bavit s jaderným fyzikem o termonukleární fúzi, velice pravděpodobně se během chvíle naprosto ztrapním, pokud hned na začátku nepřiznám, že na mě musí mluvit co nejjednodušeji a musí hodně vysvětlovat i to, co on považuje za triviální.
Bohužel jsou témata, která zasahují každého z nás mnohem častěji a díky tomu si proto taky myslíme, že jen z toho důvodu můžeme do toho více mluvit a více tomu rozumíme, i když to často vůbec není pravda.
A váš názor ohledně inflace přesně ukazuje, že vnímání některých problémů "selským rozumem" nemusí být vždycky to nejlepší.
Mohli bychom se pokusit diskutovat o váze kladných a záporných důsledků inflace či deflace různých úrovní a to z pohledu teoretiků nebo se zohledněním konkrétní makroekonomické situace ve státě nebo třeba v celé Evropě, ale vsadím se, že nedojdeme k nějakému univerzálně použitelnému výsledku.
Ale abyste měl nad čím přemýšlet, mám tu jednu teoretickou situaci:
Ideálem by se vám nejspíš mohla zdát situace, kdy ceny budou neměnné, platy budou neměnné a i vaše pravnoučata budou mít stejnou úroveň mezd, jako máte dnes vy a samozřejmě i ceny budou v té době totožné jako dnes. Dále by se ale nesměly měnit nejenom mzdy, ale ani ceny ostatních vstupů. Zemědělci by nesměli měnit ceny, ať by byla neúroda nebo nadúroda, nerostné suroviny by musely stát pořád stejně, ať byste je dovážel z Ruska nebo z Ostravy. A samozřejmě by se nesměly měnit ani devizové kurzy. Protože inflace je definována jako zvyšování cenové hladiny v porovnání různých období, mohla by se tudíž teprve při splnění všech těchto podmínek dlohodobě rovnat nule. (krátkodobě to je samozřejmě poměrně častý jev, ba dokonce může být i záporná, tedy deflace, ale o tom tohle není)
Bohužel jde o chiméru. Především lidé mají tu vlastnost, že nejvíce jejich výkon zvyšuje vidina možného budoucího zvyšování jejich odměny za vykonanou práci. Pokud někoho postavíte před vizi, že ať bude makat jak chce, stejně bude dostávat stejný plat (pokud tedy nepostoupí na vyšší pozici, kterých je ale omezený počet), tak to postupně povede ke snižování jeho produktivity a víte snad, kam se obdobný experiment dostal. Ano, asi tu bude alespoň částečný tlak na výkonnost, pokud bude udržována alespoň nějaká míra nedobrovolné nezaměstnanosti, ale nikdy to nebude na úrovni 50%, abyste mohl vyměnit pro nevýkonnost celé osazenstvo firmy.
Tak a teď mi řekněte, jak je pravděpodobné, že cenová hladina výstupů z ekonomiky se měnit nebude? No a jak to vlastně bude s tou správnou mírou inflace? A jaký by byl konečný důsledek takové situace? Řešte to, prosím svým selským rozumem a bez podložení znalostmi ekonomických teorií.
Už jednou jsem použil srovnání s jadernou fyzikou. Tak teď ještě teorie relativity - opravdu si myslíte, že zdravým selským rozumem lze vysvětlit, proč se při rychlostech blízkých "c" relativizuje čas v závislosti na tom, odkud ho sledujete?
Teorii relativity rozumí na světě prý jen několik málo lidí. A já tvrdím, že obdobná situace je i v makroekonomice. Ne snad že by to byla obdoba teorie relativity ve fyzice, ale jde o obor s tolika proměnnými, že ho nejde snad ani převézt do nějaké univerzálně použitelné teorie. A to je situace, který používání zdravého selského rozumu rozhodně nesvědčí.
Já, vy, Vašek K., my všichni můžeme jen pozorovat, co se děje a tipovat, co se stane, ale těžko někdo z nás kdy bude schopný najít univerzální vzorec, který přesně dokáže spočítat, co se stane když to nebo ono.
Není vůbec zač se omlouvat. Ovšem tím zákonem bych tedy na Vašem místě rozhodně neargumentoval - naprosto to není směrodatné. Neboť vezmeme-li v úvahu všechny...no řekněme třeba "externí vlivy a finanční faktory" působící na politiky-zákonodárce a s nimi spolupracující týmy právníků, jinými slovy vlivy a faktory, které jednoznačně (byť jsou přirozeně z právního hlediska neprokazatelné) existují, pak můžeme bez potíží dospět k názoru, že určité formy "neoprávněného obohacení" se prostě do zákona nedostaly a ani dostat nemohly. Tedy: skutečnost, že zákon něco definuje, z hlediska množství v reálu probíhajících procesů neznamená vůbec nic. A tím by na celé věci z pohledu paní Ivy byl obrovský kus pravdy...
To je hodně filozofická otázka. Co bychom ale měli nakonec brát za normu než to, co si sami kodifikujeme jako určitý konsensus mezi různými názorovými skupinami?
Pokud totiž vezmeme za vzor ziskovost nějakého konkrétního odvětví, potom bychom měli se stejným přístupem jít na všechna odvětví. A teď si vezměte, že bankovnictví nejziskovějším odvětvím z pohledu vloženého kapitálu zdaleka není.
Ano, ale v tomto specifickém případě jdete proti části Vašeho vlastního argumentu, jímž kritizujete původní článek. Jde-li o "určitý konsensus", pak už jen kvůli faktickému obsahu tohoto pojmu nemůžete ani zdaleka označit definici "ze zákona" za precizní.
Já vím, že se rozepisuju moc široce, ale tady jde už o starou diskuzi, takže to snad tolik nevadí.
Měl jsem na mysli právě to, že zákon je sám o sobě ten konsensus. Jestliže tedy zákon nějak definuje krádež nebo nezákonné obohacení, tak to neznamená, že se s tím musí nutně ztotožňovat každý jedinec. Pro někoho je to moc tvrdé a jiný by zase rád pod stejný pojem zahrnul ještě něco dalšího. Ale abychom nemluvili jeden o voze a druhý o koze, myslím, že je dobré držet se třeba právě takto kodifikovaného výkladu.
Kdyby si všichni občané své úspory vybrali, došlo by ke krachu banky. Ať by šlo o ČS (o které si řada konzervativních klientů myslí, že je stále státní a žádné riziko ji nehrozí) nebo nebo mBank. V minulosti jsme byli svědky, že některé banky neměly dostatek likvidních prostředků, a krachly nebo je stát musel za hubičku prodat a zahraniční vlastník do nich musel napumpovat nemalé finance. Jenže zahraniční vlastník ví jak své investice ohlídat a své peníze dostat za rok zpět od klientů na poplatcích, mizerných úrocích z vkladů a lichvářských úrocích z půjček. A kdyby se to nepovedlo, tak je tu žaloba proti českému státu za neochránění investic.
Chvíli po revoluci se mluvílalo o nepřiměřených, nemravných ziscích. To bohužel až na výjimky utichlo. Pokud bude mít banka z každé koruny X % procent bezpracného zisku, je to v pořádku. Pokud pekař bude mít z každého rohlíku X % bezpracného zisku, bude to nemravné a všichni budeme právem křičet. Můžeme jít jíst místo rohlíků brambory nebo maso, pokud ovšem i řezník a zelinář neudělají z uvedených výnosné rito. Banky se kartelově domluví a jelikož každý musí někomu platit a brát od zaměstnavatele mzdu přes účet, všichni chování bank strpíme, není takřka kam přejít.
To, že vám banka strhne daň z úroku, není bohužel výmysl banky, ale našich pánů poslanců. V tomto případě banky jen plní nařízení zákona a již jednou zdaněné prostředky vám daní de facto stát. Ale dle mých informací toto není nikdo schopen zkontrolovat.
Otazka je, jestli lze v konkurencnim prostredi mluvit o neprimerenych ziscich. Bud' opravdu musime tvrdit, ze vsechny tuzemske banky maji kartelovou dohodu a ve skutecnosti si nekonkuruji - pak by skutecne zisky mohly nastavovat libovolne, tedy i na "neprimerene". Otazka je, jestli se opravdu zda byt realne, ze vsechny banky domluvene jsou. Me to pravdepodobne nepripada. Uz jen proto, ze povstupu do EU u nas muze "na ohlasku" zacit pusobit jakakoliv EU banka - a nektere by to jiste udelaly, kdyby u nas bylo lze ocekavat nadmerne netrzni zisky. Takze jedine, ze ten kartel, o kterem mluvime, ma celoevropska meritka - a to uz mi zni skoro jako spiklenecka teorie.
Kazdy ustav si na svuj provoz musi vydelat. Muze sve poplatky rozestrkavat do ruznych polozek, ale faktem je, ze to proste nakonec zaplatime.
Pokud si porizujete sluzby u "univerzalniho" ustavu tak nutne platite ohromne naklady celeho toho ustavu - je uplne jedno, ze vy chcete nejobycejnejsi ucet, kartu a par tuzemskych prevodu. Ten ustav ma spoustu uredniku, kteri jsou tam od poskytovani pujcek, bankovnich zaruk, provadeni mezinarodnich prevodu, nad nimi jsou tri urovne vedeni, kontroling a pravni oddeleni velikosti odpovidajici velikosti a slozitosti agendy, vyvoj vsech tech sluzeb taky neco stoji - a tak dale. To vsechno zvysuje naklady banky. A ty se rozpocitavaji do poplatku VSECH poskytovanych sluzeb.
Zjednodusene receno, v kazdem vnitrostatnim prevodu platite i ty tri urovne vedeni i to ohromne pravni oddeleni i tu spoustu softweraru a softwaru.
Ty ustavy, ktere se cenove vymykaji obvykle "vyzobavaji tresnicky". To znamena neposkytuji vsechny sluzby vsude, ale poskytuji ty sluzby, ktere jsou nejzadanejsi a tam, kde jsou nejzadanejsi. Relativne jednoduchou agendu zvladaji nepomerne mensim mnozstvim lidi. Nepotrebuji tak velka "podpurna" oddeleni (a v nich nepotrebuji napriklad pravniky-specialisty na zvlastni sluzby, ktere vubec neposkytuji), misto tri urovni vedeni si vystaci se dvema.
No to se na vysledne poplatkove zatezi proste projevi. Cenou je, ze "vas ustav" neni univerzalni. Neposkytuje vsechny typicke bankovni sluzby. A mozna je vic mest, kde pobocky nema nez tech, kde je ma. Ale jestli ma pobocku tam, kde potrebujete prave vy a poskytuje ty sluzby, ktere potrebujete prave vy tak je otazka, proc si volit "univerzalni" drahy ustav.
Nevidim duvod, proc zalacino nekupovat u maleho specializovaneho obchodu a misto toho kupovat v drazsim "univerzalnim". Ale nevidim ani duvod vycitat "univerzalnimu", ze chce, abych mu za jeho "univerzalnost" platil i v pripade, ze pouzivam jen zlomek nabizenych sluzeb. Je to, nakonec, moje volba.
Opravdu si nemyslim, ze jsou na miste spiklenecke teorie.
Pokud chcete platbu na účet, ale pak peníze v hotovosti, pořiďte si vkladní knížku. Peníze na ni posílat jdou, chová se jako účet. Jdou z ní vybírat peníze v hotovosti, a to na každé poště. Vedení knížky je zdarma. Mluvím o vkladní knížce poštovní spořitelny. Jen musíte každý měsíc na poštu s lístečkem, protože, Vám přijde oznámení o tom, že Vám došly peníze,ale ty vyberete až v případě, že se stavíte na té poště a necháte si peníze z lístečku přepsat na knížku, jinak k nim nemůžete. To je jediné omezení. Jednoduché, transparentní. Akorát úroky nic moc, když Vám tam tedy nějaká ta koruna přebyde.
Ivuško, nevím kolik vám je, ale takový stupeň nevzdělanosti je omluvitelný snad u dětí do deseti let. V případě, že trpíte nějakou mentální chorobou, pak se vám omlouvám.
A netrpíte chorobou vy Státní Technická Kontrolo?
Nevím,co je divného na názoru, že nás (nejen) banky pěkně okrádají nebo co se stane, když si lidi půjdou všechny své úspory vybrat? Když vás okrade obchodník, je tu ČOI (sice s velmi omezenými právy daných popřevratovým vývojem ve smyslu, že "trh vše vyřeší"), na bankly nikdo nemůže. Pokud se svěříte s nespokojeností MF - to nemá kompetence, to samé ČNB ...
V této zemi působí 37 bank (z toho 6 staveb.spořitelen). Průměrně inteligentní člověk by si snad mohl vybrat tu, která mu vyhovuje. Pokud někdo nechápe ani zákon o daních z příjmů - část danění výnosů z vkladů, pak zcela jistě není na tom duševně nejlépe. Jak vidno, tak i takoví mají přístup k internetu. Vaše hledání řešení neexistujících problémů u ČOI, MF nebo ČNB nechápu. Jednak vás nikdo nenutí bankovní služby používat, jednak máte dostatečný výběr bank a kampeliček v ČR a pokud vám ani to nestačí, pak máte k dispozici všechny banky v EU, případně USA. Co chcete ještě více?
jde o to, z čeho vybírat. Jedna banka stojí za 18, druhá bez 2 za 20. Banky představují jen horší a lepší zlo.
Nevím, proč by měl každý občan znát zákon č. 586/1992 (mimochodem, má přes 70 novelizací a jen prase se v něm vyzná). Ostatně, tento zákon plně nechápou statisíce lidí - jinak by nemohly vznikat různé výklady téhož zákona na úrovni daňových poradců, daňových subjektů či finančních úřadů (ani v rámci FÚ neexistuje jednotný výklad - říká se, že máme 10 daňových republik podle jednotlivých krajských finančních ředitelství).
Nechápu, proč by i duševně nemocní neměli mít k Internetu přístup. Třeba i vy! Někdo tam hledá informace, někdo zábavu- Kdyby byli všichni tak chytří, jako vy, Internet by nemusel patrně existovat.
"vás nikdo nenutí bankovní služby používat" - sice není uzákoněna povinnost pobírat mzdu přes účet, ale zkuste někde požádat o výplatu v hotovosti. Pokud teda nejste UKáčko někde na české stavbě ...
Nevím, kdo by vám vyšel vstříc při požadavku posílat mzdu na zahraniční bankovní účet. A jak byste realizoval platby typu SIPO nebo trvaláky z ciziny do ČR. I když jsou zahraniční banky u základních potřeb BÚ levnější, v těchto případech by se jednalo o zahraniční platby a levněji by to nevycházelo.
Z vašich 37 bank však některé neprovádí služby pro běžné občany (také vámi zmiňovaných 6 st. spořitelen se nezabývá platebním stykem) nebo nemají celorepublikovou síť poboček. Pokud nežijete v Praze nebo někde v pohraničí, tak výběr banky se vám scvrkne na možná 6 subjektů, které by prakticky připadly v úvahu.
Nevím, kde jste přišel na to, že problémy neexistují. Pusťe si Černé ovce, Občanské judo, Na vlastní oči ...a uvidíte mnoho problémů, které řešit nikdo nechce. A i když rozhodne soud, tak mnohdy není stejně respektován.
Pokud zmiňujete banky v EU nebo v USA, tak vězte, že bychom zrovna tak mohli přestat nadávat na předražené ceny automobilů v ČR nebo fotoaparátů a mohli je kupovat v Německu či Británii. A pak si začít chovat kuřecí řízky v paneláku na balkoně ...
S konstatováním, že "Stejne jsou banky supaci" nezbývá než plně souhlasit!
Jste veselá kopa. 15% daň z výnosů z vkladů je skutečně světoborný problém pro úzkou odbornou veřejnost. Chápu, že člověk, který nepobírá žádný zdanitelný příjem, nemůže znát zákon o daních z příjmů. Ale i takovému by mohlo stačit pár kliknutí a zase by byl o něco chytřejší. Jenže to je očividně nad jeho možnosti - myšlení bolí :-). Souhlasím s vámi, že i triviální změna "zlodějské" banky může být pro někoho, kdo používá net pro zábavu, neřešitelným problémem. Rád čtu příspěvky o tom, jak nic nejde, jak je všechno špatné, jak všichni kradou a jak za všechno mohou druzí. Díky za ně.
I když člověk pobírá nějaký zdanitelný příjem, mohu vás ujistit, že zákon o daních většina lidí přesto znát nebude. Když něco nebude vědět a téma nebude omíláno v médiích, zeptá se své mzdové účetní. Ta poradí (buď dobře nebo blbě). K vlastnímu zákonu je spousta prováděcích vyhlášek a výkladů, ke kterým se stejně běžný občan nedostane. Zákon neřeší jen 15% daň z výnosů z vkladů. A spousta lidí nemá přístup jak k počítači, tak i k Internetu. Případně na něm nenalezne např. 586/1992 v platném znění, ale pouze jeho původní znění. A i když by se dopídili až k jednotlivým novelizacím, řadě lidí by dělalo problém pochopit "ve 2. ostavci třetí větě se vypouští .... a nahrazuje se .... písmeno k) se mění na m) .... změna je účinná ode dne, který následuje druhý den ve třetím týdnu po úplňku, vyjma odstavce m), který vstupuje v platnost třetí den ve třetím týdnu po úplňku roku předcházejícího ..." a jak tedy zní nově přetvořená věta.
Je pravda, že lidi raději nadávají, než aby se pokusili něco změnit. Mohou se pokusit změnit banku, ale nikoliv její chování a poplatky. Kde jsou ty doby, kdy nám p. Havel sliboval, že jakmile se občanům nebude něco líbit, mohou to dát hlasitě najevo, případně i stávkovat mohou, a v demokracii že bude uposlechnut názor a přání občana. Skutek utek, jsme tam, kde jsme byli. Jen s tím rozdílem, že za minulého režimu když jo něco křičelo, tak někdo bouchl do stolu a řekl "tak takhle tedy ne soudruzi, takhle by to dál nešlo". Teď se můžete stavět na hlavu, a jen vám každý řekne, že se jedná o soukromý subjekt a nikdo mu nemůže poroučet. Tak se hold mohlo nechat něco i státního, aby mu občané mohli poroučet ...
Mnohdy při změně banky šlápnete jen z bláta do louže. Ta negativa, co měla vaše bývalá banka, v rámci "konkurence" převezme i vaše nová banka a jste tam kde jste byl.
Já osobně před lety změnil ústav, a ten se zatím drží ve zdražování a zavádění nových poplatků stranou. Ale jak dlouho mu to vydrží? A kolik myslíte že mne následovalo klientů, kteří také nadávali na věčné fronty, nefunkčnost čehokoliv, drahotu atd.? Stále chodí do front, stále nadávají a stále říkají: když ono to jinde bude stejné nebo podobné ...
Značně neobvyklé se mi jeví nastavení kartových účtů u České spořitelny. V zahraničí je běžné, že částka na kreditním účtu je odečtena na konci bezúročného období (zpravidla 1 měsíc) beze zbytku. Proto mě nemile překvapilo, že ČS odečítá jen minimální částku ( cca 5 - 10 %) a zbytek úročí. Je samozřejmě možné po obdržení výpisu zaplatit celou částku příkazem z účtu a vyhnout se tak úrokům. Automatické nastavení jednorázové splátky v bezúročném období však není možné. Na můj dotaz mi bylo sděleno, že ne všichni klienti mají dlužnou částku na účtě, proto dochází ke splátkám po částech. Opravdu inteligentní ze strany České spořitelny - zase jeden ze způsobů jak vytvářet nové dlužníky. Služby českých bank mě neustále překvapují.
Má to svojí logiku - ono je lepší si zkontrolovat zda jsou všechny platby oprávněné než dáte příkaz k zaplacení. Kreditní karta je dost riziková a šance, že Vám tam někdo odkudkoliv z celého světa něco příidá, je dost vysoká. A řekl bych že banka bude vždycky "vstříčnější" k řešení reklamace, předtím než zaplatíte, než kdy si to strhne sama a měla by Vám to vracet :)
nechápu. Přeci u bankovní kreditky je možné krom automaticky stržené splátky na účet zaslat další peníze navíc převodem. Taky minimální částka nemůže být cca., určitě je ve smlouvě uvedeno kolik. zkusil bych na banku zatlačit, ať nastaví 100% inkaso, v případě, že to nebude chtít udělat, jděte jinam, kde Vám to umožní.
S řadou věcí v článku zcela nesouhlasím. Poplatky bank jsou ve své většině opravdu nehorázné. Chápu poplatky za nadstandard, ale obyčený běžný účet je u většina bank opravdu tragický. Doporučuji mBank !!!
Děkuji za doporučení. Mohl byste sdělit alespoň základní ekonomické ukazatele vámi doporučované banky za poslední tři roky? Pro hrubý přehled postačuje uvést celková aktiva, čistý zisk, výši vkladů klientů a kapitálovou přiměřenost. Předem díky.
no nevim, ale ja kdyz se podivam do svych vypisu z banky, tak tam vzdycky najdu toto: za účetní položky - pol.: 5 / 5.00 Kč, pl. z/do jiné banky - pol.: 4 / 2.00 Kč - coz dohromady dela 5*5 + 4 * 2 = 33Kc na poplatcich za pohyb na uctu.. mily pane autore, asi byste si mel Ceskou Sporitelnu pripsat na seznam bank, ktere stale maji poplatek za ucetni polozku.
Ceska sporitelna, ucet Student+
Autor uvádí, že za každé služby se platí.
Ale banka vydělává přece dost na penězích, které tam přichází jako výplaty, důchody, vlastní vklady podnikatelů atd...
Proč by nám měla účtovat ještě poplatky za příchozí a odchozí platby ?
Ať si účtuje za kontokorenty, za úvěry, za výpisy z účtů a další svoje produkty.
Ale proč za vedení účtu a za příchozí platby ?
By nám měly být vděčné, že tam nějaký peníz vůbec přineseme.
Anebo ať zvednou úrokovu sazbu z vkladů, nějakého půl procenta u ČS, není to výsměch ?
Dala jsem si tu práci a vysčítala náklady na účtu, přestože je to na výpisu hezky vyčísleno: 1x vklad kartou = 6,-, 1x došlá platba v rámci banky = 0,-, 2x inkaso z jiné banky = 12,-, 4x došlá platba z jiné banky = 0,-, 2x příkaz do jiné banky = 18,-, 4x příkaz kartou = 28,-, 2x trvalý přkaz v rámci banky = 10-, 4x trvalý příkaz do jiné banky = 28,-. Celkem: transakce = 102,-, vedení účtu a výpisy = 45,-. Tolik souhrnný přehled na konci výpisu. Ale v textu a mezi položkami, abychom nebyli troškaři, jsou ještě jiné zápisy. To aby to v souhrnu tak nebilo do očí: poplatek za použití platební karty = 5-, poplatek za vedení karty = 16,-, no a hezky 8x pod sebou poplatek za služby po 20,- = celkem 160,- Kč za zrušení trvalého příkazu. Suma sumárum 348,- Kč. Tato suma je poslední a konečná. Zrušení trvalých příkazů neznamenalo, že přestaneme svítit, topit, prát a koupat se, znamenalo to jen jejich převod k jiné bance.
Nezajímá mne 120-letá a delší tradice ani historie banky, nezajímá mne, že akcionáři si chtějí přijít na své, v době rozvinutého internetu a mobilního bankovnictví mne ani nezajímá, kolik má banka poboček a jestli umí 10 variant hypotéky, investice do akcií, zajištěných fondů, certifikátů, jestli má v portfoliu penzijní připojištění ani jestli má generální ředitel Mercedesa, milenku nebo nové sako. Zajimá mne jediné, a to je dopad služeb na moji peněženku. Pokud proboha zadám trvalý příkaz, který 10 let neměním, nemůže banka říct, že se mnou má mimořádné výdaje.
Takže volba byla jasná: mBank, FIO a ING-konto.
Nebyla jste u České šiditelny, a.s.? Tuhle jsem někde četl, za kolik že jí koupili rakušáci a jaký mají nyní zisk. A to tam ještě nepsali, kolik do ní stát napumpoval financí od daňových poplatníků, aby byla lehce prodejná. Suma sumárum - kdyby se tenkrát neprodávala (nejen ČS, ale i jiné lukrativní podniky), a jen se pozavíralo vedení, které muselo dokázat, že bez zahraničního vlastníka to nemůže fungovat (nejen ČS, ale i jiné dnes lukrativní podniky), dnes by stát měl z těchto společností pohádkové zisky nebo by služby nemusely být tak předražené.
Nebyla. To jsou sumy Poštovní spořitelny, alias ČSOB. Kdysi jsem si ji pořídila, protože se s účtem dalo manipulovat na každé poště, tehdy (ještě před masovým spuštěním bankomatů) to Šiditelna ještě neuměla, rotože neměla propojenou pobočkovou síť. Já s tím měla problém v Česku na dovolené, kdy jsem sice na účtu peníze měla, leč dostat se k nim na druhém konci republiky byl nepřekonatelný problém.
Tak mně tak napadá: sakryš, to už jsem takový pamětník? Vždyť já už jsem vlastně fosílie!
Vase smula je, ze jste fosilie ve spatnem stadiu zfosilneni. Uz moc, ale jeste malo. Ja pamatuju doby jedineho bankovniho ustavu, zadnych bankomatu kdy vrcholem "vzdaleneho pristupu k uctu" byla cestovni vkladni knizka. Jenze to rozhodne nebyla vseobecne rozsirena vec. Clovek si proste penize vybral pred odjezdem na dovolenou, vybral si jich tolik, kolik potreboval na celou. A behem dovolene zadny kontakt s jakymkoliv bankovnim ustavem proste nepotreboval. A Ano, vyzadovalo to financni planovani a cestovat s vetsi castkou melo urcita rizika. A kdyz planovani nevyslo, bylo potreba pribuznejch nebo kamaradu, aby vam dalsi penize poslali slozenkou. A jako vymozenost moderni doby - slozenkou telegrafickou. Do druheho dne.
Dneska planovat nemusite umet a bez penez jste bezpecnejsi - to je pohodli a bezpecnost. nekde za to, ze vam je poskytnou chteji zaplatit ...
Jinymi slovy - jeste malo fosilie - jiank byste tohle musel apamatovat a bance drahe poplatky neplatit - vedela byste, ze si to lze obstarat sama, bez banky. Ale da to trochu starani.
Na druhou stranu - jste moc fosilie. Zrejme jste sve ucty zakladala hodne davno. FIO je na trhu uz deset let. Kdybyste byla mladsi, patrne byste ucty u nej zalozila rovnou a usetrila si mnoho let poplatku...
P.S. Ja bych uz taky mohl byt pametnik. Kdybych si ovsem neco pamatoval ;-)
Dnes jsem skládal hotovostní vklad 6000.- Kč v Komerční bance. Jednalo se o pobočku, kde je účet veden a pracovnice hned vybrala za tento "složitý" úkon poplatek 50.- Kč. Na stěně visel diplom KB, banka roku. Domů jsem jel soupravou metra, která je celá označená logem KB. A mně se z toho bylo špatně od žaludku.
Dnes jsem skládal hotovostní vklad 6000.- Kč v Komerční bance. Jednalo se o pobočku, kde je účet veden a pracovnice hned vybrala za tento "složitý" úkon poplatek 50.- Kč. Na stěně visel diplom KB, banka roku. Domů jsem jel soupravou metra, která je celá označená logem KB. A mně z toho bylo špatně od žaludku.
Titul Banka roku, Pojišťovna roku, Obchodník roku se rozdává v mnoha kategoriích, takže snad není banky, pojišťovny ..., na kterou by nějaký titul nezbyl.
Nevím, zda se tyto tituly udělují od porot složených z "odborníků", či od klientů na základě nějaké anktey či zda je to kombinace od obojího. Samozřejmě, že pohled klienta je naprosto odlišný od pohledu "odborníka", případně akcionáře. Klient chce, aby banka byla levná a kvalitní, akcionář zase aby klienti byli co nejvíc oškubáváni. Vyjít všem stranám vstříc - jde o to, jak pro klienta nevýhodnou službu dobře "zabalit", aby se klient cítil rychle, kvalitně, levně obsloužen a navíc ještě přišel příště znovu, aby zkrátka něco "neprokouknul".
Svého času se např. ČS honosila taky nějakým titulem s dovětkem MasterCard. Pak vyšlo najevo, že spořitelna s největším počtem drobných klientů vydává také nejvíce platebních karet a titul pak byl jasný. Titul se patrně nezvtahoval ke kvalitě služeb, ale ke kvantu vydaných karet.
Vám možná šlo i o to, že pomalování metra logem KB vyjde na pěkný peníz, který by bylo možno promítnout např. do nižší drahoty KB nebo věnovat nějakému dětskému domovu. Nebo jste snad nabyl přesvědčení, že komerčce tento titul nepřísluší? Nebo že zasloužený poplatek 50,- za úkon je vysoký? Buďte rád, že k tak složitému úkonu paní nezapočítala ještě poplatek za otop, svícení a toner do tiskárny, ze které vám vyjela pokladní příjmový doklad.
Proč se divíte titulu "banka roku"? To Vám nedošlo, že u našich 6 stavebních spořitelen se v průběhu 3 let vystřídají všechny, stejně tak banky? Pročpak se to asi dělá? No, aby byla větší reklama! Takže si prohlédhněte vyhlášené kategorie: účet roku, spořící účet roku, účet pro důchodce roku, účet pro podnikatele roku... To by v tom byl čert, aby se během 5 let na některou z bank nějaké ocenění nedostalo!! Pak se to hezky zabalí do reklamy, vy dostanete domů s výpisem účtu letáček, že vaše rodná banka dostala titul, což ve vás vzbudí hrdý pocit, že zrovna vy patříte mezi ty, co jsou IN, protože máte produkt od té báječné banky, co je na špici a dostala ocenění, a jede se dál kočárem bílým kolem černých skal.
Ve filmovém průmyslu to přece máte taky tak: v našem Banánistánu se za rok natočí tak 6 filmů a pak se udělají dvě nebo tři podobně oceněná vyhlášení, aby se na všechny dostalo. To je "hlavní mužská role", "hlavní ženská role", vedlejší mužská role", "vedlejší ženská role", "kostýmy", "hudba", "kamera" a ještě dvacet dalších kategorií, aby se dostalo na každého. Líp se to pak prodává, ne? Šel byste na film, který něco takového nemá v titulku? Asi ne, co. No, a když je to film starší, tak se napíše, že jde o film kultovní, což v podtextu znamená, že kdo ho ještě neviděl, je nekulturní blbec.