Jediné, co mi v článku chybí, je vyjádření České národní banky. Ušetřím vám práci. Stanovisko ČNB by se zřejmě neslo v následujícím duchu – "ČNB nesouhlasí s plánovaným regulačním opatřením, neboť se domnívá, že stávající úroveň mezibankovních poplatků odpovídá situaci v českém bankovním sektoru, která se z pohledu finanční stability jednotlivých bankovních domů jeví jako dostatečná."
A teď vážně.
Není pravda, že "..klienti bank za platby kartou nic neplatí..". Klienti bank samozřejmě nehorázné bankovní poplatky platí, a to v konečné ceně zboží, do níž je obchodník NUCEN poplatky promítnout.
Vím dobře, o čem mluvím. Do konce roku vstupuji na trh maloobchodního prodeje a celá záležitost v mé obchodní strategii bude řešena následovně. Bankovní poplatky budou promítnuty do ceny VŠEHO zboží. Zákazníkům platícím v HOTOVOSTI bude přiznána sleva, tj. cena zboží bude ponížená o bankovní poplatek, který bance NEBUDU NUCEN v daném případě platit.
Pokud nařízení Evropské komise vstoupí v platnost, budu moci okamžitě SNÍŽIT cenu VŠEHO zboží. Díky Bohu, že Evropa koná VE PROSPĚCH spotřebitelů.
Na druhou stranu obchodník ušetří na trezorech, převozu hotovosti, pojištění...
A, jak jsem psal jinde, když je spotřebitel chytrý, tak si najde banku (třeba Citibank nebo GE Money), která se s ním o inkasované poplatky minimálně podělí. Nebo mu na jejich základě poskytne jinou zvýhodněnou službu (výběry z bankomatu zdarma u mBank, zvýhodněné úročení u AirBank).
Zase ty teoretické úvahy o ušetření za manipulaci s hotovostí. Zajímavé, že to nebývá argument obchodníků (kteří by si takové úspory mohli snadno spočítat, ale argument zastánců plateb kartami a bank). Kdyby to obchodníkům skutečně šetřilo peníze a vyplatily by se jim platby kartou, tak by takové platby preferovali. Což se neděje...
Rád nakupuji u obchodníků, kde vím, že pokud neplatím kartou (nebo platební bránou), tam dostanu slevu na zboží. Po Rakousku a Německu jsem se s tím už setkal i u nás.
Je mi jasné, že banky teď řvou (a budou patřičně strašit tím nařízením zlé evropské byrokracie), mohly by jim klesnout zisky, na které jejich zahraniční matky čekají (pokud jsou tedy ty banky v zisku - o malých to moc platit nemusí).
To nejsou teoretické úvahy, to jen obchodníci většinou tyhle náklady přehlížejí, protože jsou roztříštěné do mnoha malých položek. (Pak jsou také tací, jeden z nich se tím dokonce chlubil někde tady v diskusi, co nechávají pokladní zpracovávat tržbu mimo pracovní dobu, a proto je pro ne hotovost levnější. Na ty bych poslal úřad práce, aby jim toto okrádání zaměstnanců pořádně znechutil.) A tak jim nedojde, že ve výsledku je hotovost dražší než poplatky za platbu kartou.
Jsou ale obchodníci, kteří si to spočítat umí, a tam to vypadá jinak. Podle Mall.cz jsou náklady na platbu hotovostí a kartou zhruba srovnatelné, e-shop Datartu dokonce chce poplatek za platbu hotovostí (to není překlep, opravdu si připlatíte za platbu hotovostí)
V České pojišťovně taky :-).
http://finance.idnes.cz/cp-uctuje-poplatek-za-platbu-hotovosti-d9t-/poj.aspx?c=A130725_130807_poj_sov
Nekomu se to vyplati, nekomu ne (pokud napr. stejne vetsinu nakladu plati hotove). Reseni, kdy si obchodnik podle sve uvahy zvoli nektery ze standardnich platebnich kanalu jako 'referencni' bez poplatku a u ostatnich (ktere jsou pro nej drazsi) si da priplatek, je asi optimalni z hlediska efektivity.
Jinak u e-shopu neni primou konkurenci karetnich plateb platba hotovosti, ale platba bankovnim prevodem, a ta je radove levnejsi.
Oboje je hloupost.
- Zákazník lépe slyší na "sleva", nežli na "přirážka", byť by byl součet stejný. Tak proč by měl kdokoli dělat tuhle pitomost, kterou sobě uškodí, a zákazníkovi nepomůže?
- No možné to je, ale proč by to dělal? Opět, tím nikomu a ničemu nepomůže, a sobě buď nepomůže, nebo uškodí. Navíc kdepak je potom ta kýžená konkurence, soutěž, možnost volby, po níž tu tak voláme? Takhle bude mít zákazník možnost volby, a banky budou KONEČNĚ ZA TĚCHTO FÉROVÝCH PODMÍNEK na TRHU SOUTĚŽIT.