Co dělat s nepovedeným nákupem?

8. 1. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Aktualizováno 8. 1. 2010 9:49
Zboží zakoupené na internetu musí prodejce bez sankcí přijmout do 14 dnů. Kamenné obchody si určují podmínky samy.

Známe to všichni. Kalhoty, které nám ve zkušební kabince parádně padly, doma již nechtějí spolupracovat. Co s tím? Můžete si zvyknout, kalhoty věnovat někomu blízkému, zastrčit do skříně nebo vrátit či alespoň vyměnit. Jaké podmínky musíte při vracení zboží splnit?

Jak hovoří zákon?

Pokud nejste spokojeni se zbožím, které jste koupili v kamenném obchodě, pak se o zákon neopřete. Koupili jste totiž věc, kterou jste si mohli prohlédnout, případně i vyzkoušet. Většina prodejců ale vychází zákazníkům vstříc a nějakou formu vrácení zajistí. Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro vracení či výměnu stanovit vlastní podmínky, které je nutné respektovat. Může to být přítomnost originálního obalu, nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni, říká pro server Měšec.cz tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Jan Mišurec.

Jiné je to, pokud nakupujete na internetu, z katalogu či přes teleshop. V takovém případě vám z občanského zákoníku vzniká automatický nárok na vrácení zboží. Ze zákona lze takovéto zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení, a to i bez udání důvodů, doplňuje Jan Mišurec.

Internet: nestačí pouze vrátit, nutné je odstoupit od smlouvy

Už víme, že pokud nakupujete přes internet, katalog či teleshop, máte na vrácení zboží 14 kalendářních dní. Tato lhůta se počítá ode dne, který následuje po převzetí nákupu. Zmínili jsme už, že se počítá s kalendářními dny. Pokud ale limitní den vyjde na víkend či státní svátek, pak se lhůta prodlužuje do následujícího pracovního dne.

Jak k této lhůtě přistupují někteří obchodníci? V našem shopu jsme tuto lhůtu protáhli na 30 dní. Této výhody mohou naši zákazníci využívat již více než rok, říká pro server Měšec.cz marketingová ředitelka internetového obchodu Kasa.cz Jitka Součková. I konkurenční Alza.cz neoperuje se 14dení lhůtou vždy striktně. Marketingový ředitel Jan Samko dále upřesňuje: Díky našemu individuálnímu přístupu můžeme toto odstoupení nabídnout i zákazníkům, kteří nejsou spotřebiteli, či těm, kteří se pro vrácení rozhodli až po uplynutí této lhůty. V těchto případech je podstatná povaha zboží, doba od koupě a v neposlední řadě také stav vraceného zboží.

Podobné téma najdete v článcích Neodebrané zboží stojí e-shopy statisíce a E-shopy často porušují zákon na sesterském serveru Lupa.cz.

Jaký je samotný proces vracení zboží koupeného „na dálku“? Během zákonné 14denní lhůty (případně lhůty prodejce) musíte doručit prodejci odstoupení od kupní smlouvy, kterou při nákupu automaticky stvrzujete. Samotné zboží můžete zaslat zpět později. Pokud budete odstoupení od smlouvy oznamovat klasickým dopisem, pak nerozhoduje doba odeslání, ale termín doručení. Pohlídejte si tedy jeho včasné odeslání.

Přečtěte si také: Zavře virtuální nakupování kamenné obchody?

Většina internetových obchodů má na svých stránkách pro tyto účely připravený formulář. Po jeho vyplnění obdržíte do mailové schránky potvrzení o odstoupení od smlouvy a budete vyzváni k dalším krokům. Odstoupit lze i mailem. V obou případech je možné tento záměr oznámit i v poslední den lhůty, pohlídejte si ale provozní dobu prodejce. Obchodník totiž musí mít možnost se s odstoupením včas seznámit.

Peníze za nákup vám je obchodník prodávající zboží přes internet, katalog či teleshop, povinen vrátit do 30 kalendářních dnů od data odstoupení od smlouvy.

Často se lze setkat s tím, že si obchodníci nárokují vrácení zboží v původním obalu. Ti, kteří prodávají v kamenných obchodech, si to dovolit mohou, prodávající „na dálku“ ale nikoli. Žádný zákon totiž nestanovuje spotřebiteli povinnost vracet zboží v původním, neporušeném obalu. Prodejce přes internet, katalog či teleshop vám ale může naúčtovat náhradu nákladů spojených s vrácením zboží. A mezi tyto náklady patří i opatření výrobku novým obalem. Naúčtovat vám prodejce může i cenu dopravného či poštovného, za kterou vám zboží doručil. Nesmí vám však za vrácení účtovat žádné sankční poplatky.

Existuje jediná výjimka zboží, které nemůžete vrátit kvůli rozbalení. Jsou to audio- a videonahrávky a počítačové programy. Také nelze vrátit například počítač, který jste si nechali nakonfigurovat podle svých potřeb. Zákon totiž praví, že nelze vrátit zboží upravené podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu (nevrátíte tak ani oblek šitý na míru).

Nejasnosti mohou panovat v případě, že zboží objednáte přes internet, ale vyzvednete ho v kamenném obchodě. I v takovém případě platí vše, co jsme u internetových nákupů výše napsali a takto zakoupené zboží můžete bez udání důvodu vrátit.

Kosmetiku či spodní prádlo v kamenném obchodě nevrátíte

Kamenné obchody nemají zákonnou povinnost zakoupené zboží bez udání důvodů vyměnit či přijmout. Mnohé z nich ale dobrovolně kopírují 14denní lhůtu platnou pro nákupy „na dálku“. Na možnost vrácení či výměny se ale vždy ptejte před samotným nákupem, budete pak přesně vědět jak případně postupovat. Vždy se spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží a musejí vracet věci, které nejsou nijak poškozeny. Zákazníci by se proto měli informovat přímo v prodejně, zda a za jakých podmínek je zboží přijímáno zpět, dodává Jan Mišurec.

Jak jsme se již zmínili výše, prodejci v kamenných obchodech si vrácení zboží v původních obalech nárokovat mohou. Nejsou totiž omezováni zákonem, protože možnost výměny či vrácení nabízejí z vlastní dobré vůle. A že se tak v praxi děje potvrzuje Eva Karasová, mluvčí maloobchodního řetězce Tesco: Aby mohl zákazník nevhodný dárek vyměnit nebo vrátit, je třeba, aby měl paragon a zboží mělo původní visačku a obal, a bylo nepoškozené a nenošené.

Lze však vrátit jakékoli zboží? V mnoha kamenných obchodech nelze také vrátit kosmetiku, potraviny, knihy, doplňky stravy a spodní prádlo, což u internetových obchodů je ze zákona možné, říká Jan Mišurec ze Sdružení obrany spotřebitelů. Nelze vracet například potraviny či některé typy spotřebního zboží, např. spodní prádlo, potvrzuje mediální zástupce obchodního řetězce Interspar Jan Vávra.

Přečtěte si také: Test prodejen Žabka: Levná cesta nejen pro vklad v hotovosti

Školení pro účetní - podzimní novinky

Co s nechtěným vánočním dárkem?

Od Vánoc sice již 14 dní uplynulo, mnozí obchodníci však přijmou vrácené zboží ještě v těchto dnech. Ukazují to výše zmíněné případy internetových obchodů. Pokud jste tedy chtěli nějaký dárek vrátit, a zatím jste tak neučinili, určitě se u prodejce na tuto možnost pozeptejte.

Jestli vám již vrácení nepovolí a vy budete chtít dárek alespoň zpeněžit, pak se ho můžete pokusit prodat třeba v internetových bazarech a aukcích. Například na serveru Aukro.cz je každoročním trendem, že lidé nabízejí nechtěné dárky. Jaký je o takovýto druh aukcí zájem jsme se zeptali tiskové mluvčí Lenky Hanušové: Zájem uživatelů o obchodování na Aukru je na počátku roku v porovnání se stejným obdobím loňského roku zhruba dvojnásobný. Rostoucí zájem je dán nejen povánočním obdobím, kdy lidé nabízejí k prodeji nevhodné dárky, ale i celkově stoupajícím zájmem o prodej v našich aukcích.

Jaké máte zkušenosti s vracením zboží koupeného přes internet?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).