Pracuji jako průvodkyně renomované CK. Souhlasím s paní Radkou, že cestovní ruch zaznamenává ztráty. Ale nejsou to jen cestovky, ale i na ně navazující odvětví - hotely, restaurace i zábavní podniky. Naši největší klientelu vždy tvořili Američané, Australani a Japonci. Nyní jejich počet klesl asi o čtvrtinu a převahu tvoří bohatí Rusové. Mají ovšem zájem pouze o Prahu nebo Karlovy Vary. Tam ale mají své hotely s ruskými majiteli a vše co tam utratí jde pochopitelně jinam než do příjmů našeho odvětví.
Ono se není co divit, že je cizinců míň, protože poměr kvalita služeb/cena je odstrašující. Není problém vyrazit do zahraničí do destinací, kde zaplatíte za mnohem lepší služby zlomek ceny, všechno funguje, nesnaží se vás na každém kroku okrást, je tam bezpečněji a dovolenou si opravdu užijete. Tady je špičková je architektura v části Prahy, zbytek opravdu nic moc.
Mám v Hoře obchod s originálními šperky, mincemi a upomínkovými předměty, žádné kýče. Ještě na jaře jsem měl celkem slušný obrat, téměř každý cizí náštěvník Prahy chtěl vidět naše památky. Dnes sem zavítá jednou za čas pár Japonců, vyfotí si Barboru a jedou zpátky. Uvažuji vážně o tom, že budu muset s podnikáním skončit, stejně jako můj známý, který provozuje cukrárnu.
Pan Jančura přiznává, že Student Agency byla zasažena krizí. To chápu, ale dopad to má nejen na letecké společnosti, cestovky atd. Měl jsem zaplacenu letenku do Milána, kde jsem se měl zúčastnit důležitého pracovního jednání. Bohužel, večer před odletem mi bylo oznámeno, že let je zrušen a nabídli mi večerní linku, která už byla k ničemu. Je fakt, že jsem dostal peníze zpět, ale ušlý zisk z jednání mi nikdo nenahradí. Takže doplácíme všichni.