Autor vede úvahu o tom, zda se pojištění vyplatí s tím, že mezi řádky je cítit, že správná odpověď je ano. Přitom princip pojištění (pokud pojištěný ani pojišťovna nějak nepřechytračili toho druhého) je v tom, že člověk celkově v průměru platí víc, než kolik dostává, ale za to ty peníze dostane v množství, které potřebuje a v situaci, kdy je potřebuje, v nějakém konkrétním průšvihu. Tj. pokud buď auto nepotřebujete nutně a nebo máte našetřeno na nějakou náhradu, za vaše auto, tak se pojištění vyplatí pouze v případě, že dokážete pojišťovnu nějak přechytračit (např. pojistný podvod). Takže celkem nemá cenu, např. aby si Bárta pojišťoval své slavné Lamborghini Gallardo bez značky za x milionů, ani abych si já pojišťoval naši felicii za maximálně pár desítek tisíc. Oba si snadno dokážeme zaplatit nové stejně kvalitní auto a navíc on ten bourák ani nepotřebuje (leda kvůli tomu, aby mu neutekla Klasnová).
Dobry den, dovolim si nesouhlasim s Vami. Smysl havarijniho pojisteni je ten, ze dostanete alespon neco nez nic. Pokud mate nove auto a k nemu mate GAP (pojisteni ceny vozidla), dostanete 100 % treba po dobu 3-4 let. Vzdy je to o riziku a zvazeni vyhodnosti poridit si pojistku. Vemte si priklad: pokud mate auto za 60 000 Kc, pojistka stoji primo umerne te cene, radove 1-2000 Kc rocne. Rocne! To neni zavratna castka, ale az prijdete napriklad o nove porizene vnitrni vybaveni, pojistovna (podle typu smlouvy) bude plnit. Ono dostat napriklad 35 000 Kc pri totalni skode auta pojisteneho na 60 000 Kc potesi, zvlaste kdyz jste na pojistnem do nem "nasypal" treba jen 4x 1400 Kc.
Pred 4 lety jsem koupil ojetinu (individualni dovoz z DE). Kdzy jsem se ptal na havarko, tak maximalni plneni pri totalce na zacatku pojisteni podle tabulek pojistovny bylo 50% ceny stejneho auta v ceskych bazarech (nebo 67% ceny, za kterou jsem koupil v DE). To mi za vypoctene pojistne opravdu nestalo....
Mám Mazdu 323 z roku 1994, po kompletní GO, LPG, fóie na skle, hodnota cca 50 000 Kč. U České pojišťovny platím 2000 Kč ročně, plný bonus 50 %, z toho HAV dělá 1500 Kč a 500 Kč je nepovinná asistence. A plnění mám od 1% min. 1000 Kč. Není to reklama, ale popis stavu :-) Takže ano, jde to. Jasně, při totálce nedostanu 50 000 Kč, ale nemám obavy, že bych dostal méně, než jsem zaplatil na pojistném. Mimo to si udržuji bonus.
Jo, jo, nejlepší je jen tak filozofovat a nevědět, jak daná věc funguje. Jak konkrétně uvádí Dalich, havarijní pojištění se vyplácí i u starších aut.
Problém je ve vztahu lidí k pojištění - většině je líto dávat peníze za něco, co může, ale nemusí nastat. Mám klienty, kteří si koupili nová auta za cenu kolem milionu, ale havarijní pojištění si kvůli ceně nesjednali. Fakt si myslíte, že když přijdou o toho svýho miláčka, tak z kapsy jen tak vytáhnou další milion a pořídí si nové auto? Jasně, že ne.
Tenhle problém se ale fakt dá vyřešit i jen tím "filozofováním". Že nějaké perpetuum mobile třeba na principu překapávání vody z jedné nádoby do druhé nefunguje, je zjevné hned a vážně člověk nemusí znát detaily typu energie rotujících paciček a setrvačnost ozubených koleček a tření kuličkových ložisek. Totéž s pojištěním. V průměru dostanete méně, než kolik zaplatíte.
U starších aut pojišťovna odečte hodně peněz za amortizaci, u auta za 60 tisíc by dala s bídou 30. U starších aut se pojištění nevyplatí. Navíc se málo kradou a oprava není tak drahá když se použije starší díl. Proč na starou rachotinu kupovat třeba nový dveře a nechat je stříkat na správnou barvu, když se koupěj starý ve stejný barvě.
Mě bylo řečeno, že u HAV se amortizace neodečítá. u HAV je spoluúčast (2,5,10... procent) a plnění je v cenách nových dílů. Kdyby kromě spoluúčasti se měla odečítat ještě amortizace, to by se u řady aut asi fakt nevyplatilo. Asi záleží na typu pojistné smlouvy.
Jinak si myslím, že u staršího auta se havarijní také vyplatí. Platit řekněme 500 Kč měsíčně za havárko mě nepoloží ani mě ta ušetřená pětistovka nevytrhne, ale když k něčemu dojde, je pak rozdíl zda si např. 60 000 za opravu platím sám nebo mi na ně přispěje 55 000 pojišťovna.
Úvahy typu, že když mě někdo nabourá, půjde to z jeho povinného ručení a já si věřím, že si auto sám nerozbiju jsou také liché. Jsou známy případy, kdy Vás někdo nabourá a ujede. Nebo policie vyšetří nehodu tak, že označí viníka, který nehodu ve skutečnosti nezavinil. Takže na to bych nespoléhal.
Máte nějakou zkušenost s tím GAP, není tomu tak dávno co bylo medializován případ, že klient pojistku měl, ale GAP nechtěl rozdíl ceny doplatit. Až po té co to bylo v tv a několika žádostech o vysvětlení před kamerou, tak nakonec doplatila pojištovna zbytek. Teorie je jedna věc a praxe věc druhá.
Osobně reference nemám. U nás se takřka nedá samostatně koupit, jen zároveň s autem. Co vím, tak jej prodávají cca pojišťovny, nejčastěji přímo v prodejně aut:
CG Car- Garantie Versicherungs
MAXIMA pojišťovna, a.s.
QBE INSURANCE
Ta poslední je v tom nejznámnější.
Jenze vyhodnost pojisteni nema smysl pomerovat podle "zisku" v pripade pojistne udalosti. V tu chvili by melo byt kazde pojisteni vyhodne. Ale ma ho smysl pomerovat vzhledem k riziku dane udalosti a ke skode ktera vznika, ktera nemusi byt nutne rovna jenom cene kterou zaplati pojistovna.
Proste pokud prijde o auto nekdo kdo s nim jezdiva o vikendu na chatu, bude pro nej skoda urcite jina, nez pro nekoho kdo ho potrebujek podnikani a nema prostredky na koupeni noveho. Protoze dopady z toho ze auto nemam jsou pro kazdeho ruzne. Pro jednoho likvidacni a pro druheho spise jenom v komfortu. Coz je mimochodem to co psal Vas predrecnik jenom jinymi slovy.
Ono otiz ciste matematicky vycisleno, zaplati prumerny clovek na havarijnim pojistnei vic, nez kolik mu pak pojistovna vyplati. Ale to neni to co je na pojisteni podstatne.