Vlákno názorů k článku České dráhy: Zdražení a komplikované slevy od Jircalius - Před dvěma týdny jsem začal jezdit vlakem, jelikož...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 12. 2008 19:45

    Jircalius (neregistrovaný)
    Před dvěma týdny jsem začal jezdit vlakem, jelikož jsem zjistil, že na žákovské jiízdé pro trasu Praha Brno mají stejnou cenu jako Student Agency. Přišel jsem na to čistě náhodou, když SA bylo vyprodané na datum a dobu, kdy jsem chtěl jet. Což svědčí o úrovni marketingu ČD.
    Ačkoliv jsem trpěl velkou averzí k ČD (má námitka byla právě cenová politika), přeci jenom jsem se rozhodl, že to zkusím a vlakem pojedu. O to milejší bylo překvapení, že je to vlastně dost příjemné cestování. Takže mé vnímání ČD se začalo postupně zlepšovat.
    Bohužel ČD, jak se dozvídám, opět dražují a tak jdu opět zpátky ke SA.
    Jenom se nemohu odpustit alespoň základní ekonomickou lekci. Kéž by měl ten, který rozhoduje o cenách, alespoň základní ekonomické znalosti.
    Poptávané množství závisí na ceně. S rostoucí cenou množství klesá a naopak. O kolik klesá (roste) záleží na cenové elasticitě poptávky. Z následujícího elementárního vztahu vyplývá, že dojde-li ke zdražení jízdného, tak tržby nemusí být větší. Pravděpodobně ani nebudou, to právě závisí na cenové elasticitě. A naopak.
    Dva týdny jsem jel ve vlakách na teoreticky potenciálně nejfrekventovanější/nejperspektivnější (po stránce zisku) lince v ČR (Brno-Praha). Viděl jsem poloprázdné spoje. Jsem zvědav, jestli budou ještě prázdnější, a tak to ty nahoře konečně trkne, že zdražení není za určitých okolností způsob, jak udělat spoj/podnik ziskovým.
    Na konec bych přidal polocitát (pamatuji si jen podstatu toho sdělení) od zakladatele a majitele Student Agency, myslím si, že jednoznačně nejúspěšnějšího podnikatele v oblasti dopravy v ČR Radima Jančury: Nejdražší je neprodané (prázdné) sedadlo.
  • 15. 12. 2008 10:00

    anonymní
    Když u nás začal jezdit Student Agency, tak jeho ceny byly vstřícné. Bylo to však v rámci konkurenčního boje s ČSAD. Po likvidaci konkurenta ČSAD byly nasazeny daleko vyšší ceny, než za které jezdilo původně ČSAD. To bylo po revoluci keců o konkurenci. Dnes na trase jezdí opět jeden monopol, konkurence ani po silnici, ani po kolejích neexistuje. A tak máte mnohdy dva týdny před odjezdem beznadějně vyprodáno. A cestující objevili fígl, nevím zda z finančních nebo kapacitních problémů - jedou do sousedního města, odkud taky jezdí přímé spoje, ale od jiného dopravce. A zde seženou místo snázeji, a jedou i levněji.

    Velký počet neprodaných sedadel jakož i vyprodaná kapacita dlouho před odjezdem jsou 2 extrémy, oba nežádoucí. První pro dopravce, druhý pro cestující.
    Pro mne osobně (a nejen pro mne) je jistě lepší, pokud jedete v nenabitém spoji. A vlak je přece jen pohodlnější. Nesedíte v něm jak sardinky v autobuse, můžete natáhnout si více nohy, vstát a projít se, dokonce zavítat na WC, s čímž jsem se v autobuse ještě nesetkal, byť byl vybaven WC. A nejsem si jist, zda bych v autobusovém stísněném WC byl schopen potřebu vůbec vykonat. Dráhy investují značné prostředky do vybraných tratí a vozového vybavení hlavně na tyto tratě. Ostatní, tzv. regionální - tam se zastavil čas. Zrovna včera v nějakém rádiu někdo z ČD informoval o lepších vozech - že ty 30 let staré s nízkými, koženkovými nepohodlnými lavicemi ¨prý s novým jízdním řádem zmizí. Nevím zda neměl na mysli jednu konkrétní trať, příspěvek jsem neslyšel celý, ale dnes ráno opět přistavili motoráček se 2 vagony s těmi ubohými nepohodlnými lavicemi, ze kterých vás bolí prd*l po pár minutách jízdy. Drncání vagonů po méně kvalitním svršku a výhybkách to ještě umocňuje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).