Síť železnice byla postavena na to, aby vydělávala na nákladní přepravě. Osobní přeprava, kromě hlavních tratí, měla být vždy jen doplňková. Jenže dneska většinu nákladní přepravy převzaly kamióny a železnice má jen zbytky. Osobní přeprava se vyplácí jen jako dálková komfortní na hlavních tratích a jako hromadná doprava na tratích procházejících hustě obydlenými oblastmi, jinde, na většině regionálních tratí se kvůli malému množství potencionálních zákazníků a vysokým fixním nákladům na údržování tratě vyplácet nemůže. Uvidí se, jak to železnice zvládne a jak se do toho přimotá podpora jednotlivých krajů a regionů. Totiž spousta regionálních tratí, které dnes nemohou být rentabilní, může být po další výstavbě a rozšiřování jednotlivých správních celků, zvláště těch, kde je kvalitní životní prostředí a kde se proto staví, už v poměrně krátké době využívána jako hromadná příměstká doprava blízkých velkých měst. Proto je snaha i nerentabilní železniční tratě udržet, protože pozemky po zrušené trati budou ve velice krátké době zastavěny a obnovení tratě později velice obtížné.
K tomu už zbývá jen dodat, že všechy polistopadové vlády se úspěšně snaží o to, aby se nákladní doprava na silnici udržela co nejdéle.
Dráhy se zase snaží o to, aby zrušily menší zastávky. Bohužel pro stromy nevidí les, protože lid obecný jede i z/na menší zastávky. Pokud se mu zastávka zruší (a současně se omezí počet autobusových linek), je donucen ke koupi auta. Jak se jednou dostane na silnici, je pro jakoukoli formu hromadné dopravy ztracen.
PS: na jednu takovou zrušenou zastávku koukám z okna, další je pár kilometrů od ní. Místo ní jezdí MHD. Přitom jedna z nich byla - kromě zimy- hlavně rekreační zastávkou.
Pěkně jste to napsala - pokud si člověk koupí auto je pro hromadnou dopravu ztracen. Důvod je prostý, i při započítání ostatních nákladů je jízda jednoho člověka autem místo vlakem levnější, natož když vezmete celou rodinu autem na dovolenou. uspora času, komfort a i cena jsou oproti vlakům bezkonkurenční.
Pri cestovani vlakem se dostanete na cenu kolem 1 Kc / kilometr. To by mne zajimalo, s jakym autem se dostanete na takovou cenu - mozna tak slapacim :-) Vetsinou vychazi celkove naklady na kilometr autem v rozmezi 3-5 Kc.
Ono ještě platí, že čas jsou peníze. Takže když si k té 1 Kč/km připočtete náklady na ztrátu času, tak ty "celkové náklady" vyjdou zase někde jinde.
Jinak já nejsem nějaký nepřítel železnic, srovna předloni jsem pravidelně 1x týdně jezdil vlakem Pardubice-Praha-Pardubice a na týhle trase to opravdu bylo lepší než auto (potřeboval jsem se dostat do středu Prahy). Ale za nějakých posledních 30 let to byl taky jediný případ, kdy se mi železnici vyplatilo použít. (A bylo to ještě za výhodné kilometrické banky a bez dostavěné dálnice, takže teď už by se mi vyplatilo jezdit autem.)
V tom pripade pokud zapoctu, ze ve vlaku muzu narozdil od auta pracovat, tak mi vychazi naklady na kilometr vlakem zaporne :-D :-D :-D
Takhle se ale moc daleko nedostanete; pak muzete pripocitavat ze ve aute mate vyssi moznost nehody, mate problemy s parkovanim, ve vlaku zase ze je tam spinavo...
Vy možná můžete ve vlaku pracovat, ale absolutní většina lidí nikoliv. A to nejen ti od soustruhu, ale i ti s počítačem jako třeba já.
Nechcete peta pochopit. On vysvětluje, že z jeho zkušenosti jet vlakem je ve většině případů nevýhodnější než autem. A že nejde jen o cenu, ale i o rychlost a komfort. Evidentně to vidí jako já, že pravidelná zpoždění (v poslední době jsem jel 4x vlakem a vždy zpoždění bylo), vysoká cena lístků a úroveň cestování vlakem je horší než cena za auto i s problémy s parkováním a možností nehody. Mimochodem - něco málo nad korunu na km se dostanete s běžným autem na LPG bez problémů, takže už i pro dva to máte výhodnější než vlak (pokud to auto již vlastníte, tak i po započtení amortizace).
Myslim, ze tady nekdo neco nechape, ale ja to nejsem... Jeho veta znela "připočtete náklady na ztrátu času", tak jsem to udelal a vysla mi zaporna cena. A dale jsem poznamenal, ze pripocitavani ruznych dalsich "nakladu" nema moc smysl, protoze jsou silne subjektivni. Nekdo se ve vlaku nudi a je to pro nej ztraceny cas, nekdo pracuje, nekdo pospava, nekdo se uci (treba cizi jazyk), nekdo si cte...
Pokud pocitate naklady na auto opravdu poctive, tak k 1,- / km se dostanete mozna se starou 120kou na LPG a to uz je tedy asi komfortnejsi i ten vlak ;-) Samozrejme muzete zapocitavat jen cast nakladu na auto, ale to ja pak taky muzu zapocitavat jen jizdne za pulky trasy, to nema smysl.
Dobře, ale opakuji, že s tou prací ve vlaku jste výjimka.
Pokud počítám náklady na vlak poctivě, tak jeden km vychází pro jednoho tak na 1,30Kč. Teď jsem si to ověřoval na e-shopu, kde jsou lístky údajně ještě levnější než na přepážce.
LPG dnes stojí pod 15Kč, takže abych se s palivem dostal na požadovaných 1,30Kč, pak by musela být spotřeba LPG mimo město 8,5l, což je myslím hodnota, kterou běžné auto (nikoliv tedy Š120) bez problémů dosáhne. Psal jsem o tom, že již od dvou lidí se takové auto vyplatí, čili těch dalších 1,30Kč dám na opotřebení vozu z jízdy - zejména pneu + výměna oleje + sem tam nějaký servis. Pokud už auto máte, tak tam žádné vícenáklady nejsou, protože svou hodnotu ztrácí, ať stojí či jezdí a při následném prodeji se moc neprojeví. Všimněte si, že já vám k ceně jízdenky pro dva taky nepřipočítávám 80Kč, protože se musíte na nádraží nějak dostat a to třeba pomocí MHD.
Ještě k tomu komfortu uvedu zvláště pro lidi, kteří si svého času neváží či ho mají extrémně levný. Je opravdu rozdíl, pokud před domem naložím auto, sednu do něj a v cíli vylezu před cílovým domem a je hotovo, než když deset minut čekám na MHD, tím jedu půl hodiny na nádraží, dalších dvacet minut tam mám jako rezervu, kdyby cestou v MHD nastaly problémy, v cíli opět čekám deset minut na MHD a dalších dvacet jedu až na místo. Takže mimo - již tak dlouhé cesty vlakem - ztratím další hodinu a půl návazným cestováním. A celou dobu s sebou musím přenášet zavazadla. V tomhle vnímám vlaky či autobusy stejně problematicky jako letadla - zvláště na kratších spojích jsou extrémně nepříjemné tím, jaká časová režie je vůbec kolem toho, že daný spoj chcete využít.
Vám vlaky vyhovují, fajn. Nicméně předkládám také zkušenosti a názory lidí, kterým vlaky opravdu nevyhovují. Štěstí máme, že já si pojedu svým autem, vy vlakem a oba budeme spokojeni :-)
Napsal jsem do predchoziho prispevku X dalsich veci, jak se da cas ve vlaku vyuzit. Samozrejme muzete jet autem a usetreny cas cumet na bednu :-P
Na kilometrickou banku vychazi 1km za 0.90,- / km. I kdyz je pravda, ze to je o delsich trasach, ne o dojizdeni 15km do prace a zpet (tam se zas da pouzit tratova jizdenka).
"Pokud už auto máte, tak tam žádné vícenáklady nejsou, protože svou hodnotu ztrácí, ať stojí či jezdí a při následném prodeji se moc neprojeví." - a to jste si to auto koupil proto, aby stalo? Pokud ne, tak ty vicenaklady pripocitat proste musite, jinak si lzete do kapsy.
Ja nerikam, ze jezdit vlakem je vzdy vyhodnejsi (sam jezdim autem vic nez vlakem), ale ze pokud uz mezi body A a B je nejake rozumne vlakove spojeni, tak mu auto nemuze nakladove konkurovat, pokud jim nejezdi vic jak dve osoby. To je to, co jsem chtel rict.
Vlakem jsem jel mnohokrát a nevšiml jsem si, že by lidi dělali něco jiného než seděli, čuměli z okna, kecali nebo si něco dělali s NTB. Tohle jde v autě, vyjma řidiče, také. Jediné, co vám auto neumožní, je zajít si v něm na záchod. Zase si narozdíl od vlaku zastavíte, kde potřebujete, a zajdete na civilizované (=nezasrané, splachující, s tekoucí vodou a ručníkem) záchodky třeba v motorestu.
A moment, auto počítat včetně všech nákladů a u vlaku jen kilometrickou banku? Mohu dát konkrétní příklad, jak ten vlak nákladově konkuruje autu. Dvě osoby. Nejde o bezdomovce, tzn. na nádraží nebydlí.
Vlak:
Praha - Ústí nad Labem. Vlak 198Kč (skupinová). Cesta na Holešovické nádraží 2x26Kč. Cesta na místo určení v Ústí 2x15Kč. Celkové náklady na cestu 280Kč, což je 2,80Kč na kilometr. Vlakem hodina cesty, na a z nádraží dohromady také, celkem dvě hodiny.
Auto: 98km od domu k domu trvajících hodinu a půl, spotřeba 7l benzínu = náklady na benzín 189Kč. Myslíte si, že u běžného auta (ojetina maximálně střední třídy, spíš však půjde o osm let starou Fábii/Felícii) udělá amortizace 100Kč?
A to jsem vybral namátkou, naschvál jsem nevybíral nějakou díru, kam by se vlakem muselo byť jedenkrát přestupovat, naschvál jsem počítal spotřebu odpovídající ojetině střední třídy s 1.8 motorem a ne TDI Oktávce a běžnou rodinu a ne čtyři dospělé lidi.
Nepochybuji o tom, že byste našel deset tisíc případů, kdy vlak vyjde levněji. Já jsem se na reálném příkladu snažil předvést, jak může auto konkurovat nákladově. Plus úsporou hodiny času. To je to, co jsem chtěl říct já. Aby to bylo poměrně reálné, snažil jsem se vzít v potaz běžnou trasu. A nijak jsem to nelámal přes koleno, abych počítal i úspornější auta než benzínová 1.8 nebo abych bral v úvahu vlakové trasy, kde je třeba přestup, který by to všechno pro vlak ještě více znevýhodnil či počítal se zpožděním u vlaku, které se dá očekávat.
Nechci Vás přesvědčovat, že pro Vás je vlak nejlevnější, ale mohl byste si uvědomit, že tomu tak nemusí být vždy.
Ja tedy vidim osob s notebooky docela dost, nekdo si cte atp. Ale i proste "cumeni z okna" muze byt nekdy potrebny odpocinek, ktery se neda povazovat za tak uplne ztraceny cas.
Tech 100 Kc udela ta amortizace pomerne bez problemu, zalezi, kolik se s autem najede. Pro 2 osoby vychazi vetsinou vlak +/- stejne jako auto.
Stejne je i podstatne, odkud v te Praze jedete - neco jineho bude ze Suchdola a neco jineho z Jizniho mesta.
Jo, a psal jsem, ze vetsinou jezdim autem, evidentne nekteri lide neumi cist ;-) Ale zrovna do Prahy to mam autem 2:40 do centra za nejakych cca 1000,-, vlakem 3 hodiny do centra za 200,- i s dopravou na nadrazi.
No ano. Počítáte s tím, že bydlíte několik set metrů od nádraží a vaše destinace je též v pochůzné vzdálenosti od nádraží. Zkuste si představit že k vlaku se musíte přiblížit autem nebo autobusem, několikrát přesedat, v Praze změnit nádraží pomocí MHD, pak zase několikrát přesedat, pak ještě na autobus, a paxi vzít taxika nebo jít několik km pěšky. Ne každý jede z centra Prahy do centra Brna.
To mi nepřijde jako adekvátní, když chcete ty náklady počítat korektně. I kdybyste jezdil den do Prahy obden (druhý den zpět), je to celkem 730km = 3650Kč za rok a to je tak na povinné ručení a výměnu oleje.
U nás se u nádraží dá zaparkovat za výpalné. Na celej den je to majlant a aspoň zloději podle parkovacího lístku vědí, jak rychle si mají hodit s ukradením nebo vykradením.
Po započítání výpalného snad i cesta taxíkem by vyšla levněji. Bravo ODS, že vám tak záleží na blahu občana, nebo jak jste se to prezentovali ...
Takže vám cestování vlakem může vycházet levněji proto, že už auto máte. Kdybyste ho neměl, bylo by to horší. A to bydlíte jen 2km od nádraží.
Nechci Vás chytat za slovo, jen ukázat, že počítaní "tohle je levnější než to druhé" je velice komplikované i v případě, že se oprostíme od obtížně numericky vyjádřitelných veličin jako "pohodlí" či "cena času".
Co jsem tím chtěl říct jsem shrnul v posledním odstavci. Chcete počítat náklady na něco a přitom nejste schopen (a to není nikdo z nás) je přesně vyčíslit.
A? Zhruba jsem je vycislil (pro konkretni pripad mista by to slo jeste lepe). Je to do urcite miry odhad, na druhou stranu cesta autem vychazi 4x draze, nez vlakem, takze se domnivam, ze pokud nepresnost vycisleni neni radova, tak to na zaveru nic nemeni.
Na jakém závěru, že pro některé vaše cesty je výhodnější jet vlakem? K tomu by člověk neměl co dodat, i já najdu cesty, které jsou pro mně výhodnější vlakem než autem.
2x za posledních 30 let jsem vstoupil do vlaku (podzim 2008) na pražském hl.nádraží a někdo ukradl kabely. Podruhé stavba koridoru směr Benešov vlak opozdila o desítky minut. Asi mám smůlu. A krz pomalované okno jsem málem přejel. Zajímavé ale bylo, že kdysi před 30 roky tyto soupravy byly nové a dosud jezdí!! Byl to pro mně zážitek. Dost bylo ČD, opět jezdím autem.
A pamatujete se, že by před 89. byly posprejované vagony vč. oken nebo že by tehda někdo ukradl kabely? Jo, bývala taky zpoždění, ale díky přetíženosti tratí. To frčel jeden osobák za druhým, náklaďák jakbysmet - a doslova na každé trati. Dnes u nás nákladní vlak není vidět, jak je rok dlouhej. Pravda, na venkovských nádražích, kam vám přistavili vagon, vytrhali koleje a propustili lidi, takže jestli chcete něco dopravovat po železnici, tak máte smůlu, protože tam k vám už vagony žádné nepřistaví, musíte nakládat na auto a po těch 30 km, co dříve šlo ještě po železnici, můžete teprv nakládat na vagon, takže pro každého je výhodnější udělat celou přepravu po silnici, bez zbytečných prostojů a překládek z aut do vagonů. A novodobé montovny jsou takřka 100% stavěny bez železniční vlečky.
"že kdysi před 30 roky tyto soupravy byly nové a dosud jezdí - a komu tyto "zásluhy" přičíst? Komunistům, jako obvykle! Je zajímavé, že tihle barbaři měli finance jak na železnici (vagony i svršek) tak i na silnice, kdežto po převratu se všichni vrhli na silnice, ale nikdo do nich nesype nijak překotně finance (myslím hlavně venkovské 2. a 3. tř.) a do železnice (vyjma vybraných koridorů) také ne.
To je všechno dost individuální. Kdo má takovou práci, že si její část může vzít do vlaku a pracovat třeba v noťasu, tak je pro něho vlak jednoznačně výhodný. Ale ještě musí bydlet a pracovat na těch správných místech. Třeba Ostravák, který za prací do Olomouce a naopak má myslím i co se týká časové ztráty výhodnější "Blbolino" než auto, zvláště když se započtou kolony a zácpy na silnicích. Zase na druhé straně pro nás, co nebydlíme v Ostravě, ale jinde v Moravskoslezském zavedení "Blbolina" znamenalo podstatné zhoršení kvality přepravy a zdražení. "Blbolino" totiž bylo zavedeno na úkor jiných rychlíků, které ale běžně stavěly na dalších stanicích, Studenka, Suchdol, Hranice, Lipník, Přerov atd. Zatímco dříve rychlíky na těchto stanicích stavily co hodinu, maximálně 2 hodiny, nyní je to tak mezi 2 - 4 hodinami, případně musíme couráky zdlouhavě dojíždět do Ostravy nebo Olomouce na to Blbolino, což je podstatné prodloužení doby cestování i podstatné zdražení.
Nevím jestli na železnici jezdím za 1 km na kilometr, ale pokud jedu do sousední vesnice ( cca 3 km), zaplatím 10 Kč za jednu cestu (takže to je trochu někde jinde) a když pojedeme 4-členná rodina tam a zpět, tak je to 80,- Kč (to určitě v benzínu neprojedu).A když jedu do 35 km vzdáleného města, tak zpáteční sleva je za 84,-Kč. A ke kvalitě ČD - zrovna včera jsem se dost rozčílila, a to když syn společně ještě s 2 dalšími kamarády jel z tanečních a nemohli otevřít dveře (byly zablokované), stejně tak dopadli při pokusu otevřít dveře vedle a než přeběhli celý vagon ke dveřím, které otevřít šly, tak vlak se začal rozjíždět (takže dveře se zavřely). Takže jim nezbylo nic jiného než jet o zastávku dál a doufat, že nepřijde průvodčí, protože dál už neměli platnou jízdenku, takže za bordel ČD by museli ještě platit pokutu. A díky tomu, že existují mobilní telefony, mohli zavolat domů, aby pro ně někdo v 23.00 hodin přijel do další stanice (protože žádný jiný vlak zpět už nejel). Takže úžasná zlepšující se kvalita, kterou se dráhy pořád při zdražování ohání. Že ji nikde nevidím - vagony jezdí ty samé, kterými jsem ještě já jezdila do školy ( a to už je 25 let), když přijede vlak načas tak to je svátek a čistota v nich - občas přivede k úžasu. Takže mám ten dojem, že se zdražuje hlavně proto, aby bylo na mnohsettisícové platy a odměny vedení.
Jsem obchoďák a jezdím vlakem dlouhé trasy 2x týdně a pokud jde o velké města typu Praha, Brno, Olomouc, České Budějovice a Ústí nad Labem apod., asi není nic výhodnějšího.
Ale, když bych měl jet z Ostravy do Liberce nebo někam, kde už není úplně krásné spojení, to je cesta na celý den a autem tam jsem za 4,5 hodiny.
A když bych měl spočítat náklady pro celou rodinu (5 osob) pro jízdu vlakem, jsem totálně v pr... To raději beru Forda kombi na LPG a vyjde to levněji. A to mám prosím tu jejich kartu In-Gold. Když jsme jednou byli s dětma v Německu, nechápal jsem, že jedou vlakem zadarmo. U nich to je tak, že když dospělý platí plné jízdné, dítě už neplatí. Pak to má smysl.
Ale jo, třeba vlaky IC a EC jsou u nás v pohodě, ale někdy mě bere čert, když si zaplatím třeba pendolino a ono do Holešovic dojede se zpožděním 48 minut. To je pěkné, že se mi omlouvají a že za to může Správa železniční cesty, či jak se jmenují. Ale co já s tím? :-(
A taky mě s..rou režijkáři. Já si platím ročně 22 000 za In-gold, oni ji mají za 2000 a nas**erou se do jedničky a není si kde sednout :-(
No ty nízké náklady vlaku sice vypadají hezky, ale jen do té doby, než si člvoěk spočítá, jak dlouho mu bude trvat cesta.
Autem můžu varazit kdykoliv a přímo od domu, ne z nádraží, a dojedu taky prakticky kamkoliv potřebuji. Vlak mi jeden jednou za dvě hodiny nebo jedno za hodinu v lepším případě. Musím započítat ještě cestu na a z nádraží + nějakou rezervu a to nemluvím o tom, že vlak je často pomalejší.
Takže cesta, která zabere autem 2 hodiny, může tvrat vlakem klidně 3 nebo 4 hodiny. Jo ale můžu ve vlaku pracovat (bez zásuvky a připojení na Internet). :)
Samozřejmě jsou výjimky jako cesta Praha - Ostrava Pendolinem nebo EC.
Četl jsem celou tu Vaší diskuzi, zajímavé :-)
Tak mi cvičně porovnejte cestu z Karlových Varů do Plzně.
V nejhorším případě, budu mít na práci ve vlaku 4,5 hod a když budu mít štěstí tak i 6,5hod za cenu asi 250Kc. Autem tam jsem za 2,25hod a náklady 117*5=585Kč. Když vezmu manželku tak je snad úspora času i peněz evidentní.
A takto je to u každé trasy, která není z "velkého" nádraží na jiné "velké" nádraží.
A když budete v tom porovnávání, tak porovnejte vlak s autobusem, třeba i ten spoj Praha - Ostrava nebo Praha - Brno, to je teprve nářez, občerstvení, internet, časopisy...
Ono cestování železnicí má i svoje jiné kouzlo, takže o víkendu jsme se doma dohodli, že si uděláme rodinný výlet vlakem. Jenomže. První spoj měl zpoždění, takže nám druhý ujel. Když jsem se na nádraží ptal, jak je to možné a co s tím, tak prý oni za to nemůžou, návaznost spojů si hlídá výpravčí. Evidentně neohlídal. No a zůstali jsme trčet v nějaké vidli a čekali hodinu a půl na další spoj. Asi nemusím dodávat, že nám ten ztracený čas ke konci výletu dost chyběl.
Opravdu se nemůžeme dočkat, až si zase uděláme výlet vlakem. Namísto nějakého únavného šlapání v krajině či ničení si nohou o tvrdou kamennou dlažbu nádvoří si pěkně v klidu a bez stresu odpočineme v útulném nádraží.
Takze kdyz nasednu do auta, tak me samo zaveze z mista A do mista B a ja si behem toho mohu cist noviny ? Takove auto bych si snad i koupil :-) Me zajima preprava jako sluzba, ne ze si ji budu muset zajistovat sam. Pokud povazujete za "komfort" napriklad to, ze si sam budete vyvazet zumpu misto toho si na to objednat firmu tak prosim, ale ja v takove cinnosti zadny komfort neshledavam.
Vsechny tyhle prirovnani auta (ktere musim ridit a byt za jeho provoz zodpovedny) k hromadne doprave jsou naprosto pitome. Pokud chcete zapocitavat skutecne "naklady", tak si tam zapocitejte ztraceny cas tocenim volantu a slapanim na pedaly, stres, ruzna omezeni a predevsim to obrovske riziko vyplyvajici ze zodpovednosti za provoz auta. Porad je to tak vyhodne ?
Maly priklad, poterbuji se dopravit z mista A do B ve vzdalenosti nekolika set km. Na Internetu si vyhledam spoj (2 minuty casu), zajdu na nadrazi, koupim listek (cena v radu stokorun), nasednu do vlaku a jedu. Nepotrebuji kurz na rizeni lokomotivy, ani uzavrene havarijni pojisteni, muzu si behem jizdy dat pivo atd. A ted prosim o podobny popis za pouziti vlastniho auta. Zacneme napriklad tim, ze bych musel mit ridicsky prukaz ....
Nejvetsi chyba byla to, ze narozdil od rizeni autobusu, vlaku ci letadel kde je tato cinnost umoznena pouze profesionalum v oboru, bylo rizeni aut povoleno siroke verejnosti. Melo to zustat stejne, tedy jen jako sluzba.
Ridicak na autobus si normalne uděláte v autoškole, pilotní průkaz si uděláte v pilotní škole a dokonce si můžete složit kapitánské zkoušky na ovládání lodě a vůbec nemusíte být žádný profesionál.
Jen s tou železnicí jsou problémy, možná když si postavíte svojí vlastní trať...
Pokud si uděláte pilotní nebo kapitánské zkoušky - k čemu vám to bude, jako běžnému cestujícímu? Budete konkurovat letecké či vodní dopravě? Nemusíte se sice držet kolejí, ale pohybovat se v určitých koridorech stejně musíte, Je to extrém, ale zkuste si třeba přeletět nad Metelínem nebo nad brdským radarem. . Podobně nepřístupných oblastí u nás i ve světě je celá řada i dnes, nemusí tu ani vládnout komunisté.
Řidičský průkaz je mimo mísu. Zkuste jako montér říct zaměstnavateli, že budete k zákazníkům místo autem jezdit hromadnou dopravou nebo si totéž zkuste jako OSVČ. To navštívíte tak jednoho zákazníka denně a vyděláte si leda na slanou vodu, i kdybyste byl odborník na slovo vzatý. Řidičák (a znalost práce na PC) prostě patří k samozřejmé výbavě moderního člověka stejně jako ke skunkovi patří pachové žlázy pod ocasem. Bez něho jste prostě OUT.
Tak to je zas bohužel pravda. Většina lidí, co nepracuje na jednom místě a musí za zákazníky cestovat, by bez auta nevydělala na slanou vodu. Čím více takových podnikatelů a živnostníků, tím více aut.
Ja si myslim ze polistopadove vlady se o nic nesnazi. Doprava je na silnici proto, ze je rychlejsi a vyrobci proste preferuji rychlou obratku zbozi a po CR dva usetrene dny (u CD nevite kdy behem dne pristavi vagon k nakladce/vykladce) pro ne znamenaji dost penez, nemluve o tom ze na nadrazi a z nadrazi by stejne museli prelozit na kamion/nakladak.
Je to vicemene neresitelne a zadny vladni/statni zasah to nevyresi, statni zasah totiz nevyresil nikdy nic.
Take jsem nikdy nevidel nikoho, kdo by byl DONUCEN ke koupi auta. Vsichni auto maji a vlakem jezdi proto, ze je dotovany.
Cloveka lze donutit jedine k nekoupi auta - brutalnim zdanenim nebo zakazem. To byste chtela ? Ja teda ne.
Dráhy si to podle mně s nákladní dopravou způsobily i samy. Dříve mnohem větší část každého nádraží tvořily nákladní koleje a sklady než část pro cestující. Parta v režii železnice náklad vyložila a ten čekal ve skladu na příjemce. Takže příjemce platil jenom poměrně malou částku za sklad. Dneska party nejsou, sklady jsou, pokud nebyla tato plocha nádraží prodána developerům, v nefunkčním stavu, takže zboží musí zůstat ve vagónu, dokud si ho příjemce vlastními silami nevyloží. Logicky potom platí příjemce velké peníze za každou hodinu navíc prostoje vagónu se svým zbožím, navíc musí jednorázově a tím draze organizovat výkládku svého zboží z vagónu.
Když se podíváte nazpět, dost lidí za socialismu auta nemělo a taky žili. Nákupy odtáhla ženská každý den cestou z práce, na týdení nákup do SM či HM se nejezdilo, do každé prde*e vás dovezla hromadná doprava za levný peníz vcelku nezastaralými autobusy a vlaky a za prací se tolik nedojíždělo - každý měl nějakou práci u baráku, v každé obci.
Pak však přišel převrat a k moci se dostal jeden obrýlený knírkatý "ekonomický odporník", který chtěl světu dokázat, co nikdo ve světě ještě nedokázal, tedy že vše může fungovat bez dotací a regulovaných či jinak deformovaných cen. Místo toho, abychom dál k lepšímu rozvíjeli už zavedené, tak za pomoci dalších přisluhovačů se mu podařilo rozvrátit zemědělství, hromadnou dopravu, nábytkářství, bezpečnost, oděvní průmysl, nově i sklářský a ten nově bezhlavě budovaný automobilový na sebe nenechá dlouho čekat ... atd. atd.
Lidé chtějící domů donést aspoň nějaký peníz, museli začít za prací dojíždět. Ano, nikdo je k tomu oficiálně nenutil, žádné lestro s kulatým razítkem se státním znakem nedostali, ale pokud nechtěli jít žít pod most a stravovat se kořínky, tak MUSELI. A jelikož se rušily nejen tratě, ale i spoje vedené na dosud nezrušených tartích a jízdní řády nekorespondovaly s potřebami zaměstnavatelů, tak museli koupit auto a začít dojíždět. Pominu manažerstvo, které na dojíždění a na soukromé účely dostanou luxusní služebák, tak běžní lidé s běžnou mzdou si dovolí na dojíždění nějaký šrot dovezený sem ze západních vrakovišt, nikoliv nové auto. Tak jsou naše silnice plné ojetin 13,5 roku starých (= 3 roky nové auto + 24 starý šrot čili veterán vám dají dohromady onen průměr 13,5 r. - žalostné, že). Nejsem žádný zelený mozek, ale ekologická zátěž z těchto vraků je značná, tak hold vláda vymyslí, že se za přepis bude tvrdě platit. Proč nevymyslí nějaké daňové úlevy nejen pro podnikatele, ale i pro normální občany? Rád bych svrhl svůj 10 let starý výkřik techniky z Mladé Boleslavi někam ze stráně a koupil si nové auto místo za čtvrt milionu jen za 80 tisíc. Pokud se v minulosti soukromé automobilky na západě potýkaly s odbytovou krizí, tak státy pro zákazníky vymyslely různé úlevy, aby větší počet lidí snázeji dosáhl na koupi nového auta. Další ekologickou věcí je, že pokud autobus veze např. 30 lidí, tak určitě spotřebuje méně nafty, než když 30 lidí pojede individuálně svým plechovým miláčkem. Ale to pochopíme, až ropné kohoutky skutečně vyschnou a bude válka.
Chápal bych, když se už minulé vlády vrhly do rušení spojů MHD (asi jsme se chětli vyrovnat západu a nebýt žádné "socky" - ale i na tom západě provozují hromadnou dopravu - když jsem tuhle viděl, kolik lidí jede moderním vlakem po regionální trati v Německu - tak u nás by z takovéto trati byly dávno koleje vytrhány a prodány za lepším hospodářským výsledkem do hutí), tak měly zabezpečit obrovský rozmach a zkvalitnění silniční a dálniční sítě, což se bohužel nestalo. Jen se zavedly dálniční známky, jako "přechodná" ekonomická pomoc po povodních. Socialistickému režimu při obdobném počtu ročně otevíraných kilometrů dálnic a rekonstruovaných stávajících silnic víceméně vystačila daň z pohonných hmot - při uplatnění tohoto principu díky daleko vyšší hustotě silničního provozu a tím i množství prodaných PHM by naše silnice a dálnice musely být zlaté - jen by se ony peníze za prodané PHM nesměly prošustrovat jinde nebo za nic.
S nazorem ze vsim je vinen Klaus nema cenu polemizovat, zejmena pokud jste tak zbabely/a, ze to ani nedokazete napsat a schovavate to za kecy o odbornikovi s knirkem.
Tak znova : Svoji bidu si zavinil kazdy bidnik sam.
Můžou. Jednak se to na někoho svést musí a druhak vytvořili tak malé zdroje, že to stačilo jen na 20 let rozkrádání. Jak k tomu přijdou mladší a dravější kapitalisti, že už není co rozkrást?
Tak tak paní Jarmilo.
Ale ještě je tu Budvar, letiště ...
A mladí draví kapitalisti jistě vymyslí, co v budoucnu rozkrást. Třeba soukromé penzijní či zdravotní fondy, to bude lahůdka. To se to bude mlaskat u vysokých provozních, leč zákonných nákladů na provoz fondů - takže až se z nich bude mět čerpat - sorry, nic v nich nezbylo, když dnes jsou ty vstupy tak drahé ...
Soudruhu, zjistit si, jak drahý byl život, když jsi byl ještě u koryta a jak drahý je teď. Informace o průměrných mzdách i aktuální ceny zboží najdeš na netu. Historické ceny zboží si určitě pamatuješ, pokud náhodou ne, na netu je najdeš také. Násobit a porovnávat čísla snad umíš, pokud ne, kalkulačku seženeš již od 20Kč (novou).
Čest práci!
Co panu/paní V. nadáváte? na vesnici to tak je. Ono to kolikrát třeba není o ceně, ale o pohodlí. Vezmu příklad od nás z rodiny: zkuste jet jako mladí rodiče na návštěvu k 80 km vzdálenému příbuznému. Vlakem se dostanete 72 km, zbytek půjdete pěšky. Zkuste jít pěšky s kufrem nebo dvěma v ruce a na zádech nést tříleté dítě, kterému jinak musíte vysvětlit, že musí ušlapat 8 km pěšky. Na jeden den to nejde, nejste na horské tůře, takže alespoň na dva dny. Příště se na to vybodnete a na to auto našetříte. Tolik asi k tomu, jestli někdo to auto koupit "musel".
My máme třeba doma na pojíždění do cca 10 km od bydliště fichtla, zvaný kozí dech. Uveze dva lidi, můžete s tím do lesa na houby a v létě k rybníku, muž s tím jezdil do práce, když pracoval na místě, kam ho 10 km dovezla MHD a další 3 km šlapal pěšky. Takže to vzal na kozím dechu zadem a byl tam za poloviční dobu a navíc i levněji. Cestou domů ještě přivezl drobný nákup.
Ještě že na návštěvy k příbuzným nejezdíme se dvěma kufry.
To vaše "musíte si koupit auto" je docela zajímavé. Například doprava do práce u nás na vesnici funguje tak, že jeden má auto a vezme i ostatní. Ne že si každý koupí svoje auto. A kdybych jel na návštěvu k příbuzným, kteří budou bydlet v takové díře, že tam nejede ani autobus, tak bych považoval za standard, že mi přijedou naproti, zvláště když mám tříleté dítě.
Tím netvrdím, že problémy nejsou nebo že tento konkrétní aspekt není horší než za komunistů. Ale podobné stýskání mi přijde na úrovni, jako by si kriminálník stěžoval, co že je to za život, když teď na svobodě si musí platit a shánět obědy, zatímco v lochu je dostával zadarmo. Věci je třeba vidět aspoň s malým nadhledem.
Společné auto taky kolegové praktikovali.
Jenže: sousedy nemůžete vzít k příbuzným.
Pak stačilo, když jeden z nich onemocněl a druhý si vzal 14 dnů dovolené.
Dneska má každý svoje auto a tu a tam se svezou společně, aby ušetřili.
Tím si nestýskám, jen poukazuji na to, že plky o společném hromadném dojíždění nebo o výhodnosti vlaků může pindat jen ten, kdo bydlí někde ve městě a jede tímto způsobem jednou za uherský rok. Skutečnost je jiná.
My už dneska třeba nemáme malé dítě. Ale pokud jedu k bráchovi (40 km), dostanu se hromadnou dopravou 14 km od nich. Poslední autobus k nim jede v Pá v 18.00, u nich končí v 18.30. Další spoj zpět jede až v Po ráno ve 4.00. To mám těch 14 km běhat pěšky? Ano, může mi přijít naproti, třeba může i přijet autem. V tom případě je jedno, jestli 1/3 té cesty pojede autem on nebo já. Pokud pro mne pojede on, nejede 14, ale 28 km (tam a zpátky) a při odvozu rovněž tak. Takže najede 56 km + já vlakem 2x dalších 26 km. Uspoříme přitom leda tak velký kulový a času přitom procamráme víc, než kolik ho bylo třeba na stavbu Pražského hradu.
PS: nebydlíme ani na Aljašce ani v pohraničí.
No jasně, a až pojede brácha ke mně, půjdu naproti já jemu,co?
Vážený, když už si to auto koupím, tak ho pak taky využívám. Na nákup, na dovolenou, za sportem. Jak máte popsáno výše, na vesnici, kde bydlí brácha, se kola hromadné dopravy nehnou od pátečního večera do pondělního brzkého rána. Pokud teda chce vzít děti na bazén, má to "pouhých" 30 km. Podle Vaší logiky má
a) jet ve všední den, kdy ty autobusy laskavě jedou
nebo b) si vzít dovolenou a omluvit děti ze školy, aby si mohli jít zaplavat
nebo c) jít pěšky 30 km tam a dalších 30 km zpátky
nebo d) si prostě koupit auto.
Jak může jet autobusem nebo vlakem, když ten VUBEC nejede?
Na tyhle couračky po vesnicích auto sežere dost PHM, technickému stavu motoru to taky nepřidá. I tohle je třeba zohlednit při porovnávání nákladů.
Když si spočítáte cenu jízdného hromadnou dopravou po venkově a naproti domu můžete jet Brno-praha za tuším 140 Kč, tak je to jen další výsměch venkovu.
No, Jezevče, hlavně že jsme po sametovce kritizovali komunisty, že stavěli kulturáky v každé zadeli. Teď už si budeme stavět ve vlastní režii bazény, pak můžeme přejít na zimní kluziště a skončíme každý s vlastní atomovkou.
Prostě venkov likvidujeme velmi dobře a pak se divíme, že se lidi stahujou do měst. Tam rázem vznikají problímy s předraženými byty, dopravou lidí do práce, jsou ucpané silnice, nejsou parkoviště. Zadlužený člověk, co si pořídí byt na hypotéku, si zas nepořídí víc dětí, protože by to neutáhnul, tím se dál snižuje porodnost, nehledě na to, že pokud 30 let splácí hypo na byt 2+kk, tak ty peníze prostě zase chybí v ekonomice. K tomu přidejte tlak na budování domovů důchodců, protože staří lidé, co vždycky bydleli na venkově, si nepřipraví dříví na zimu (můžete pindat o tom, jak jim mají děti pomoci, ale ty se přece v rámci dobrých hraběcích rad odstěhovaly za prací) a máte zaděláno na takové problémy, že je můžete řešit ještě dvě další pětiletky.
Výhodnost cestování vlakem je přece daná jednoznačně v první řadě kolejemi. Kde nevedou přímé koleje, tam ta výhodnost není. Na rozdíl od autobusů, kde je výhodnost daná silnicemi v kombinací s dostatečným počtem cestujících nebo na rozdíl od individuální dopravy auty, kde je výhodnost jednoznačně daná jen silnicí a její kvalitou. Případně na krátké vzdálenosti nějakým nenáročným jednostopým vozidlem, kde je výhodnost daná místními cestami, popřípadě stezičkami mezi poli a zkratkami.
Všechno má své + a -. U nás třeba vede železniční trať do Prahy téměř souběžně s rychlostní komunikací. Když na ní začínal jezdit p. Jančura, tak bylo jízdné oproti monopolonímu ČSAD přímo směšné. ČSAD se sice hájily, že za takovou cenu se nedá jezdit, nakoupily nové busy, stevardky a šly do konkurence. Jakmile ČSAD prohrály, Student Agency zvyšovala ceny až se dostala na dnešních cca 100 Kč s tím, že za tak nízké jízdné, za které jezdily při konkurečním boji s ČSAD, se přece jezdit nedá. Jízdní vzdálenost je okolo 100 km, spoj jede přímo a konečná je na kraji Prahy.
Když cestujete vlakem, tak ten vás zaveze až do středu Prahy, byť vzdálenost, celková doba jízdy i jízdné jsou vyšší než u autobusu. Vlak zastavuje ve větších městech (kdysi se to nazývalo "spěšný").
A zrovna tak věřím, že někde jinde je situace zase opačná - že autobus by časově ani cenově nemohl konkurovat vlaku. Dokonce jsem někde četl o některých tratích, na které p. Jančura s busy nepůjde. Možná proto chce jít ještě na koleje. Ale i na těch kolejích se zase bude jednat o výhodné spoje a na nějakých místních 20 km z Horních do Dolních Kotěhůlek určitě nepůjde a na to zbydou jen ČD, nebo se trať či spoj jednoduše zruší.
Bylo by vhodné, aby dopravci nesbírali jen třešničky z dortu, ale aby vedle lukrativní tratě obsluhovali i ty méně lukrativní, v nějakém poměru, když už chceme ty soukromníky. Tímto systémem to prý funguje ve vyspělé cizině.
A totéž by se mohlo použít i pro pošty, aby "noviny ráno do 7.00" nebyly jen ve městech, kde s tím ráno běhají brigádníci (firma Mediatel, doručování novin se nějak záhadně vydělilo od pošty) a pošta pak nemá kšefty nebo může dělat to, co už není tak lukrativní. Chceš roznášet noviny? Pak ale i v Horních Kotěhůlkách. A poraď si jak umíš.
Jo, o novinách na venkově mi povídejte, paní Jarmilo.
Najednou nám přestaly noviny z ničehonic chodit. Když jsme po tom pátrali, změnil se doručovatel z pošty na někoho jiného. Tak jsme noviny neměli ani v 7:00 ani v 10:00 jak bylo obvyklé u pošty, prostě nechodily vůbec. Tak jsme furt někam volali, vždy jsme byli ujištěni, že vše bude od zítřka OK. Nebylo. Pak nám sice vysvětlili, že mají nějaký chybný "kmen", kde jsou sice uvedeni odběratelé, ale chybí k nim adresy a naopak. Něco sice vydedukovali, ale něco ne, protože neznali vůbec terén a spousta novin jim zbývala, protože nevěděli, kam je doručit. Tak jsme noviny odhlásili - zlatá pošta. A jak se pak ve vydavatelství divili, proč noviny odhlašujeme.
Co nyní vídáme doručovatele tisku - tak se furt střídají - každou chvíli doručuje někdo jiný. Asi to bude lukrativní zásilka, ale jen pro roznáškovou firmu, nikoliv pro vlastního roznosce. Není mi známo, která firma roznášku nyní zajišťuje.
My je jeden čas nejen brali, ale dítko je i roznášelo (a já občas zaskočila, když dítko nemohlo), takže znám roznášku novin důvěrně z obou stran.
Když byly noviny u pošty, bylo to jednoduché, odhlášení, změna, přihlášení i všechny reklamace se dělaly na poště (zadarmo, formuláře vyplnila přepážková pracovnice). Pak se roznáška změnila právě na ten Mediatel. Změna u Mediatelu, to bylo něco. Volat někam do centrály, tam věděli kulový, telefonátů jako kdybych objednávala atomový reaktor.
Když je dítko nosilo, střídali se nosiči jako na běžícím pásu. My to vydrželi asi 5 let. Stačilo, když zafoukal vítr. To došla taková sjetina, že dítko lítalo dva dny po rajónu, aby dalo dohromady adresy a odběratele. Pochopitelně zadarmo, jak jinak, že? Pak přišly noviny, kde neseděl počet. Komu je dát a komu nedat? Jednou to sedělo, podruhé ne. Jednou jí dali správný balík, podruhé jiný. Takže opět volat, kdo rozváží balíky, aby ho vyměnil. Pak dostala sprdunk, že někdo dostal noviny v 9.00, měly být do 7.00. Tu v nich něco chybělo, pak se přihlásil nový odběratel, ale bydlel 5 km od jejího revíru za lesem. Několik odběratelů bydlí v bytovkách. Tam je ta zvláštnost, že doručovatel má klíče od domu, aby se dostal ke schránkám!! Takže kdo šel ráno roznášet noviny, musel si vzít klíče. Že vypadal jak klíčník od věznice Parmské netřeba dodávat. Pokud se přihlásil nový odběratel z jiného domu, musel se sehnat další klíč. Prča byla, když to byly klíče bezpečnostní, co vám udělají jen s kartičkou. Opět ve svém volném čase a zadarmo, navíc kontaktovat odběratele doma, aby vám klíč k udělání půjčil. Těch krafů, co si vyslechla. Jednou se neudržela a řekla, že si teda mají kupovat noviny v trafice, když jim je nemůže dát do schránky. Párkrát to řešila tak, že dotyčného budila ve 4.00 ráno, když ty noviny roznášela, aby jí laskavě otevřel dům, že se jinak nedostane ke schránce. Nakonec roznášku pustila a noviny jsme pro jistotu odhlásili. To si je radši koupím v trafice, když je budu potřebovat. Roznáška novin, to je stejný horor jako České dráhy.
No jo, když zákazníci prý chtěli noviny ráno a ne až půjde pošťačka v poledne, to už je prý pozdě. Tak ulicí chodí ráno doručovatel novin a v poledne jde tudy pošťačka s dopisy a letákama.