Jestli to správně chápu, tak poslední konkurenční výhoda Českých drah - možnost spolehnout se na to, že se do vlaku vždy dostanu i když třeba "na stojáka", bude končit. Chápu, kdyby to dali v některých vozech, ale v celém vlaku?
Sleva Region ještě více zvýhodní dělení jízdenek, takže stejnou trasu bude možné jet s rozdílem 25 %, podle toho, jestli si koupím jízdenku z A do D (to bude dražší), nebo koupím A-B, B-C, C-D, kdy B-C bude v rámci regionu a A-B a C-D budou "přískoky". Budu mít 3 jízdenky místo jedné, nezvednu se ze sedadla, ale budu to mít o čtvrtinu levnější.
Ostatně už nyní používám kombinaci tarifu ČD třeba s tarifem PID, kdy to vyjde levněji i než skupinová jízdenka.
Můžou mi případní diskutující prozradit, jestli něco podobného jako PID existuje i v jiných krajích a jestli je možné místní jízdenku koupit také přes aplikaci? Jako je v Praze Lítačka.
Tak to dělení do více jízdenek už je vhodné i dnes, díky jiným cenám jízdného např. mezi krajskými městy.
Něco jako PID existuje v Ústeckém kraji a tuším také Olomouckém a Brněnském kraji. Jinak aplikace Lítačka je momentálně pro nákup jízdenek platná asi jako mrtvému zimník, protože není možnost kombinovat předplacený kupón na Lítačce s jízdenkou zakoupenou v aplikaci. Slibují tuto funkcionalitu od Nového roku, ovšem zatím toho naslibovali a zatím nebyli schopni zavést ani takovou prkotinu, aby se v aplikaci na webu nezobrazovaly již neplatné kupóny.
Kombinovat předplacený kupon s Lítačkou jde. Jen to neumí přímo aplikace. Sám jsem si to vyzkoušel při cestě z Lovosic do Prahy.
Koupil jsem si jízdenku jen do Roudnice a tam si koupil přes aplikaci Lítačka PID na 7 pásem za 54 Kč. Zbytek (Praha+0+B) jsem dojel na "základní" kupon, co mám na Lítačce (kartě) nahraný.
Zkrátka aplikaci Lítačka jsem nepoužil jako vyhledavač, ale pouze jako prodejní kanál, abych si příslušnou jízdenku koupil přímo ve vlaku.
Má někdo tip na aplikace, které by v jiných krajích šly podobně využít?
Nejsem příznivce zbytečných aplikací na každou pitomost a nějak nechápu problém. Jízdenku koupím přes (mobilní) web ČD s registrovanou platební kartou a při platbě jen vyplním CVC kód. Že si ji mohou koupit až z nádraží v posledním pásmu kde platí tramvajenka vím, k tomu nepotřebuji žádnou zbytečnou aplikaci :-)
Podle příkladu na stránkách ROPID https://pid.cz/tarifni-pojmy/jednotlive-jizdne/ je tato kombinace platná.
https://www.idsjmk.cz/poseidon.aspx
Aplikace "IDS JMK Poseidon" vám umožní si snadno koupit jízdenku a navíc se dozvědět řadu potřebných informací pro cestování po jižní Moravě.
Občas jezdím po trase Ostrava-Praha a výhodnější je koupit si jízdenku přímou o stanici dál než na které vystupuji (40km rozdíl).
Pokud jedu trasu A-C
jízdenka - A-B + B+C = 41+265=306
jízdenka - A-B + B+D = 41+230=271
jízdenka - A-C = 302
jízdenka - A-D = 245
(A-B) osobák
(B-C-D) Ex
Nejde jen o peníze.
Ale asi to tak lidi chtějí. Dříve byla možnost v autobusech jezdit bez objednání, přišel jsi jak ti to vyšlo, a jel jsi. S trochou smůly nastojáka, s trocho štěstí jsi seděl. Kdo chtěl mít jistotu, mohl si předem koupit místenku. Ta možnost tu byla vždy.
A potom přišel Jančura, kde lze jet jen na objednávku (teoreticky ji bez ní, ale vzhledem k vytíženosti autobusů blížící se 100% jeho monopolizovaných linek, malá pravděpodobnost, že uspěješ). A lidé začali tleskat a hýkat blahem, jaké je to úžasné.
Nu, tak se ostatní dopravci přizpůsobují. Teď jen na objednávku, zatím jen někde, příště už všude.
Hádám, podle praktik Jančury, že dalším krokem bude nové uspořádání vagónů. Nově budou sedadla s minimálními roztečemi, takže pokud měříš více než 165 cm, tak bude jízda utrpením.
Inu Patriku, oni tě nakonec donutí, koupit si auto...
"Na objednávku" je dnes moderní všude. Za chvíli bude třeba objednávka i na chleba v obchodě.
Na druhou stranu na tom mohou i tratit, například Jančura umožňuje stornovat jízdenku až 15 minut před odjezdem. Když vím, že přímo na zastávce se do autobusu už nedostanu a možná budu chtít jet, tak tedy koupím zbytečně jízdenku a pak ji stornuji. Nesmyslné a bohužel hlavně bezohledné vůči ostatním, ale když to tak chtějí ...
Auto si rád koupím, až bude zcela samořiditelné a výrobce za to bude nést plnou odpovědnost :-) Marnit čas a nervy, tak na jedné straně primitivní a přitom neustálou pozornost vyžadující činností, mi přijde v roce 2018 opravdu neúnosné.
Ve východních Čechách máme IREDO, systém je cca pět let za ČD. Na kartičku lze koupit pouze předplatné a vše se řeší na pokladnách nebo v autobuse a vlaku. Žádný on-line nákup. I zjištění ceny jízdného je jak za krále klacka. V některých trasách výhodnější než IN25, ale překročením do další “zóny” je to třeba i o 20% dražší než IN25. Takže laborování a dohledávání rozumné ceny v regionu je pakárna. Trochu tyto regionální “výhody” nechápu... Po zavedení burešových slev a následném zrušení včasným jízdenek ČD zaplatím při nepravidelném dojíždění do zaměstnání o cca 1500 Kč ročně navíc. Lidé zatím místenky moc nerespektují a stále se řeší obsazená místa. Všechno to navíc komplikuje systém, kdy je poměrně složité v apl. Můj vlak zjistit obsazená expresní místa pokud mi ujede spoj se zakoupenou místenkou. Atd.
ids jmk pro jihomoravsky kraj. kombijace ids jmk listku a salinkarty libovolna, kombinace ids tarifu a listku cd v osobacich a spesnacich bez problemu, v rychlicich uz par let jedine ve stanici kde vlak zastavuje.
Jinak jeste doporucuji mrknout na akcni jizdenky, jsou to trasy kde jizdne vyjde temer o polovinu min nez v kilometrickem ceniku. Takze se velmi vyplati kombinovat listky nebo pripadne koupit listek kousek dal nez jedu (jsou dostupne na eshopu cd ale eshop je nabidne jen pro presnou trasu, kombinaci dvou listku nenabidne).
Co se týče regionální dopravy, relativně brzy budou nové soutěže (skončí období na které to ČSSD darovala kontumačně ČD, těsně před tím, než byly soutěže zavedeny). Tam se blýská na lepší časy.
Pokud jde o dopravu dálkovou, tam je potřeba tlačit na ministerstvo, které spoje objednává od (= dává dotace) ČD bez soutěže.
Nemáte uplně pravdu, tratě vlastní SŽDC, pozemky pod nima jsou ČD, některé tratě jsou soukromé viz. vlečky, lokálky atp. a vlaky po tratích SŽDC jezdní několik dopravcu cca 20 ne všechny jsou ovšem osobní dopravci, jezdit může každý kdo splní zákonem dané podmínky a platí za pronájem.
Před pár dny jsem se dočetl a viděl fotografie, že v Maroku byl slavnostně uveden do provozu rychlovlak, který spojuje Casablanku s Tangerem na severu země. Pásku slavnostně přestřihával marocký král s francouzským prezidentem Macronem. Rychlovlak bude dosahovat rychlosti až 320 km/hodinu. Opravdu se v ČR musí naprosto vše rozkrást a silnice či železnice se budují hlemýždím tempem a dlouhé desítky let??? Viděl jsem a cestoval jsem vlaky například v Malajsii i tam jsou o generaci dále.
Možná. Jde o jinou věc: nově budeš vázaný na konkrétní jediný spoj. Ráno zaspíš, uvázneš v zácpě, což se stává i vozům MHD, a nestihneš spoj na který máš místenku. Odpoledne skončíš práci o hodinu dříve, nežli jsi očekával, ale budeš muset hodinu čekat na spoj, na který máš místenku. Nebo se naopak zdržíš, spoj na který máš místenku ti ujede... Prostě "model Jančura" dorazil i do ČD.
Dokážeš odhadnout, kolik tě to bude stát času a peněz ročně? Nějaké kupování místenky je na tom to nejmenší.
Zdražení,není divu.
Jako důchodce bych jel na trase Praha-Ostrava jen za 25% plného jízdného.Tak si alespoň zaplatím za místenku, i když pojedu na část třeba za 10,-Kč,Musí se něco nahradit.
Je to jako v jiných oborech - zvýší se důchod,minimální mzda a ještě než to nastane všichni avizují zvýšení cen.Nakonec jak se říká -0 od 0 pojde!