Jelikoz me tohle tema celkem zajima, tak jsem na netu chvili hledal a pidil se po ucinnostech a dosel jsem k temto zaverum (netvrdim ale ze jsou dokonale):
U elektriky se jedna o 36-48% ucinnost v tepelne elektrarne (http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_power_station), 93,5% ucinnost na prenosove soustave (http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission), 90% ucinnost motoru (http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster) a zhruba 90% ucinnost dobijeni baterii (z vlastni zkusenoti s elektro autem) coz nam ve vysledku pro elektriku z tepelnych elektraren udela -> 27-36% (zde vsak neni zapocitana rekuperace u elektrickych a hybridnich aut. S ni se da dostat na lepsi hodnotu, protoze brzdenim se dobiji baterie a ziskana enerigie je nasledne pouzita pro zrychleni).
Pro vodni a vetrne elektrarny se dostaneme s ucinnosti jeste mnohem vys, protoze neprevadi teplo na pohyb a nasledne na elektriku, ale rovnou pohyb na elektrinu. Ucinnost alternatoru 98% (http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator), prenosova soustava 93,5%, dobijeni 90%, motor 90-96%, celkem tedy -> 74-79%.
Jak je z vyse popsaneho videt, tak elektromobily se pohybuji s ucinnosti vyse nez spalovaci motory, ackoli se u tepelne elektrarny jedna o neco malo pres 10% (pri zapocitani rekuperace jeste vic), u vetrnych a vodnich jiz mnoho desitek procent.
Dalsi vyhoda je ze zatimco u auta jste odkazani na jeden druh paliva, podle typu vaseho motoru benzin, nafta, LPG, CNG... U elektromobilu si ho muzete dobit cim se vam to bude hodit. Nocnim levnym proudem (vychazi na 0,4Kc/km pro Nissan Leaf), solarni elektrarnou na strese, v praci pokud mate rozumneho sefa a v pripade nouze i libovolnym zaloznim zdrojem. Provozni cena vsak neni jedinym lakadlem. Z meho pohledu je hlavnim lakadlem plynulost jizdy ve meste i mimo mesto (neni zde neco jako razeni, turbo lag a podobne), mnohem jednodussi udrzba - zadne vymenovani oleje, kontrola emisi atp. a ticho v kabine. Vne kabiny se da pridavny upozornovaci zvuk pro chodce zapnout ci vypnout dle potreby. Stejne tak auto muze na venek vydavat libovolny zvuk nehlede na jeho skutecny vykon. Zrychleni (0-100km/h) u elektromobilu je vynikajici, Tesla S - 4,4s, Tesla Roadster 3,8s, Nissan Leaf - 9,9s.
Nevyhodou vsak je zatim porizovaci cena, ale ta je dana hlavne nedostatkem konkurence a limitovanou vyrobni kapacitou... Jeden priklad za vsechny - cena Peugeotu i-on klesla behem jednoho roku temer na polovinu aniz by doslo ke zmene parametru - na tom je videt s jakym ziskem jedou vyrobci.
1. účinnost výroby elektřiny má (pro naše účely) smysl počítat POUZE PRO ELEKTŘINU Z FOSILNÍCH PALIV.
Logicky - mám kilo ropy a zajímá mne, jestli je výhodnější ho přeměnit na benzít a ten nalít do auta se spalovacím motorem, nebo ho přeměnit na mazut a ten nalít do elektrárny a elektřinu projet v elektromobilu. Tady je účinnost důležitá a je porovnatelná, protože prostě porovnávám energii chemických vazeb v daném palivu versus energii, kterou udělím autu.
Pokud se elektřina vyrábí jinak - např. ve větrné, nebo jaderné elektráně, tak je je účinnost zcela akademická hodnota a pro naši debatu nepotřebný údaj. Prostě jaderná elektrárna je jediný způsob, jak zužitkovat energii jaderných vazeb v uranu, tak nemá smysl tuhle účinnost s něčím porovnávat. Až (teoreticky) bude existovat malý jaderný reaktor do auta, tak ta účinnost jedné a druhé cesty bude zajímavá. Dokud nebude, tak to žádný smysl nemá.
Totéž s energií větru. Podíl celkové kinetické energie větru a energie pohánějící elektromobil má smysl srovnávat s účinností auta poháněného větrem jiným způsobem (např. plachtou) - ale rozhodně ne s účinností spalovacího motoru.
2. elektromobily mají problém (u kterého nevidím snadné řešení) v tom, že elektromotor produkuje zlomek využitelného odpadního tepla ve srovnání se spalovacím motorem. V létě (a v Kalifornii celoročně) je to pro elektromobil ohromná výhoda, protože se tím zlepšuje jeho poměr výhodnosti. V zimě to znamená, že elektromobil musí mít nezávislé topení, které spotřebuje desítky procent energie v akumulátoru. Tedy nejslabší místo elektromobilu je v zimě ještě o řád slabší.
ad 1) Ano, souhlasim, melo by se to pocitat hlavne pro fosilni paliva, vetrnou a vodni jsem uvadel hlavne pro zajimavost, pro solarni a jadernou to ani nejde jednoznacne urcit protoze neni alternativa se kterou bychom to mohli porovnat. Jedna z mnoha veci co se mi na elektromobilu libi je, ze muze jet na libovolny druh paliva, at uz je to elektrina vyrobena z plynove elektrarny, uhelne, mazut, cokoli... tak i na solarni (se kterou mam nejvetsi zkusenosti), jadernou, vetrnou, vodni...
ad 2) Proto by se i do elektromobilu mely montovat pridavne topeni na fosilni palivo (napr nejaky lih), premena ciste na teplo je proste jednoducha a znacne se tim da prodlouzit dojezd v zimnim obdobi. Baterie zatim nejsou na takove urovni abychom si mohli dovolit z nich napajet topeni.
3. Pokud se zajimate i o prakticka mereni mohu doporucit stranky prvniho ceskeho uzivatele Nissanu Leaf: http://www.roznovan.cz/~kubis/leaf.php (vzdy se snazim byt nestranny, ale uz jenom tim, ze zde davam tento odkaz to porusuji, v danem aute jsem jiz jel mnohokrat a parkrat ho i ridil).
4. Jak jiz jsem jednou rekl, elektromobil zatim neni ekonomicka volba, to vsak muzeme rict i o mnoha jinych drahych autech. Proste je to neco extra a za to se plati. Stejne jako si nekdo koupi drahou Audinu, BMW, Porsche, Ferrari (atd.) aby si uzil jizdu anebo aby mel neco co jiny nema, tak stejne se zatim muzeme divat na elektricke auta ci kola. Obrazne receno: kazdy at je fandou sveho kone.
Pro elektromobil navic plati, ze neni zadna realna konkurence na trhu a dokud o to bude zajem i v teto cene neni duvod na snizeni ceny. Navic u elektromobilu verim ze cena bude postupne klesat (je to vsak jen muj subjektivni odhad).