Minulý týden jsem byl s manželkou cizinkou v Monetě, aby si tam založila běžný účet a její žádost byla bez udání důvodu zamítnuta.
Přitom žije v ČR již 4 roky, má trvalý pobyt a tedy pokud si dobře pamatuji z nějakých článků, tak jí každá banka v ČR musí ze zákona otevřít běžný účet. A ještě se u toho ptají na spoustu blbostí, do kterých jim nic není. Jako kde je zaměstnaná, zda bude obchodovat Bitcoin, jestli má v ČR děti apod.
Situace je o to vtipnější, že tam mají letáčky pro Ukrajince s návodem, jak si u nich založit účet a také tam ve stejnou dobu dva Ukrajinci byli zakládat účet. Lidé, kteří sem sotva přišli, nemají tu žádnou historii ani nejsou rodinnými příslušníky občana ČR. Těm si ale účet odmítnout nedovolí předpokládám.
Tedy dá se proti takovému jednání bránit a kde? Jako bank je hafo a třeba mBank jí založí účet online okamžitě, ale zase jde o princip.
Odmítnutí obchodu mají přímo uvedeno ve VOP (viz. Výňatek z VOP Monety). Nemyslím si, ze je banka účet povinna otevřít (banky všeobecně jsou regulovany různými nařízení, smernicemi a zákony a kazda si podle meho názoru k této problematice přistupuje “po svém”)
———-
6a. Výhrada odmítnutí obchodu. Banka si vyhrazuje právo odmítnout v individuálních případech uzavření smlouvy s kteroukoli fyzickou či právnickou osobou, a to i bez uvedení jakéhokoli důvodu, zejména v případech, kdy uzavření smlouvy představuje pro Banku riziko z pohledu praní špinavých peněz, financování terorismu či mezinárodních sankcí nebo tato osoba dostatečně neprokáže vazbu k České republice formou Bankou požadovaného dokladu, ledaže je k uzavření smlouvy Banka povinna podle právních předpisů.
Ve VOP to mýt mohou, ale ze zákona je banka povinna cizinci s trvalým pobytem otevřít základní běžný účet. Alespoň jsem toto četl kdysi v nějakém článku na toto téma.
Článek byl přímo na téma, že banky musí otevřít účet cizinci, ale některé banky toto nařízení nerespektují. Tedy zhruba stejný závěr článku, jako tento článek pod kterým diskutujeme, jen se to týká jiné skupiny lidí.
"zejména v případech, kdy uzavření smlouvy představuje pro Banku riziko z pohledu praní špinavých peněz, financování terorismu či mezinárodních sankcí nebo tato osoba dostatečně neprokáže vazbu k České republice formou Bankou požadovaného dokladu, ledaže je k uzavření smlouvy Banka povinna podle právních předpisů."
Takové riziko u mojí manželky, matky českého dítěte s českým občanstvím (na což se banka také ptala) fakt nehrozí. Co bance vadí je to, že je matka v domácnosti. Tedy banka očekává malý obrat a zisk, tak to raději zamítne.
Dobrý den,
na postup banky si můžete stěžovat u ČNB.
https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/stiznosti-na-financni-instituce/jak-napsat-a-podat-stiznost-financni-instituci/
Děkuji za odkaz. Na základě rady na té stránce ČNB jsem si podal stížnost přes webové stránky Moneta Bank, který banka musí řešit do 30 dnů.
Odpověď banky nepřekvapila. Obchodní tajemství, nemohou říci proč žádost zamítli a neopomenuli zmínit, že mají ve VOP možnost odmítnout klienta pro podezření na praní špinavých peněz. Holt je žena v domácnosti vysoce riziková skupina obyvatel na praní špinavých peněz.
Každopádně sami přiznali, že musí ze zákona založit základní platební účet v souladu se zákonem č. 370/2017 Sb
Dle tohoto zákona má každý s bydlištěm v EU právo na založení základního účtu u kterékoliv banky dle svého výběru a banka ho nemůže odmítnout. Vlastně jediná podmínka je nemít účet u jiné banky v ČR.
Vygooglením Základní platební účet Moneta jsem narazil na jejich letáček o tomto typu účtu, kde říkají, že u Monety je to zcela stejný účet jako jejich běžný účet Tom Plus. Tedy kocourkov banky. Sází čistě na to, že klient není informovaný a prostě odejde. Nikdo vám tam sám o sobě neřekne, že na ten účet máte právo ze zákona.
Tímto děkuji za rady a ať je to i rada pro ostatní ve stejné situaci.