no, kdyz uz nese klient odpovednost za vznikle skody, pak by tomuto meli alepson banky upravit take ony nehorazne poplatky za blokace karet.
V tomto bode je potreba pochvalit napřiklad ŽB která má veskere blokace karet 24 hodin denne zcela zdarma, coz alespon castecne vyvazuje ztraty vznikle nebezpecim zneuziti karty.
Tyto poplatky byl i duvod proc jsem odesel od eBanky, protoze v dobe kdy me ukradli veskere doklady a ja prisel o 2 platebni karty a zaplatil jsem 7400 za nesmyslne blokace. To me pripadalo vazne hodne na muj vkus.
no ... oni jsou vubec kapitola sama o sobe.
Pamatuji si ze v dobe kd ymi onehda ukradli mezi doklady i platebni karty, tam mi ukradli i pristupovy el.klic. jak karty tak el. klic jsem si nechal pres infolinku okamzite zablokovat. Karty sice zablokovany byly (jeste aby ne za ty penize), ovsem na onen klic pracovnice infolinky nejak pozapomela i kdyz jsme se ji jeste asi 3x zeptal jestli to je tedy vsechno zablokovane a ona me o tom 3x utvrdila.
O onom nezablokovanem klici jsem se dozvedel az na pobocce, kam jsem sel pisemne potvrdit blokaci karty a zaroven jsem chtel pozadat o novy pristupovy klic, v tu chvili se pracovnice hrozne divila proc, kdyz uz jeden mam. Nezminit se o tom, klic by nebyl zablokovan snad do dneska.
No, moje posledni dobra zkusenost od prejmenovani Expandie na eBanka byla, ze ucet mi byl zrusen behem velmi kratek chvilky na pobocce bez cekani, byt opet za poplatek, ale to za to stalo vzhledem k tomu ze v ŽB me nyni ucet stoji rocne to co v eBance delali mesicni poplatky.
Mám kartu u ČS a ptal jsem se na možnost nastavení límitů plateb přes Internet. Docela mě překvapili tím, že mi řekli, že nastavení žádného limitu NENÍ MOŽNÉ (leda, že bych si pořídil kartu Visa Business, což samozřejmě něco stojí). Limit výběru pro nákup zboží přes Internet je tedy neomezený - až do výše zůstatku na účtu!
Docela nechápu jejich přístup. Tady čtu, že jako majitel karty jsem potenciální zloděj a podvodník. Budiž! Ale když se chci sám chránit (a vlastně tak chránit i svojí banku), tak mi řeknou "nejde to". A přitom pro nákup přes Internet nemusím znát žádné heslo ani padělat podpisový vzór - stačí jenom napsat číslo karty.
V obchodních podmínkách banky je napsáno, že transakce bude provedena pokud je potvrzena PINem nebo platným podpisem. Já jsem u CS reklamoval platbu přes internet už dvakrát a úspěšně. Argumentoval jsem právě tím, že banka provedla neautorizovanou platbu. Trvalo to sice několik měsíců, ale nakonec mi peníze vrátili. Šlo to prý přes mezinárodní VISA centrum a peníze vzali zpět obchodníkovi co uplatnil nepodložený účet. CS tedy byla úplně v klidu a spolupracovala téměř vzorně.
Bez ohledu na obchodní podmínky banky a vzorové podmínky ČNB platí dle zákona:
Jestliže bylo užito elektronického platebního prostředku,
a) aniž byl fyzicky předložen, nebo
b) bez identifikace držitele osobním identifikačním číslem nebo bez identifikace jiným
způsobem, neumožňuje-li podstata elektronického platebního prostředku jeho fyzické
předložení,
a prohlásí-li držitel, že tento elektronický platební prostředek neužil, má právo požadovat od
vydavatele neprodlené vrácení peněžních prostředků odčerpaných takovýmto užitím
elektronického platebního prostředku.
Takže u zaúčtovaných internetových tranzakcí žádejte od banky NEPRODLENÉ vrácení peněz na účet. Na to máte právo, a žádné měsícové reklamace nepřipouštějte.
V obchodních podmínkách banky je napsáno, že transakce bude provedena pokud je potvrzena PINem nebo platným podpisem. Já jsem u CS reklamoval platbu přes internet už dvakrát a úspěšně. Argumentoval jsem právě tím, že banka provedla neautorizovanou platbu. Trvalo to sice několik měsíců, ale nakonec mi peníze vrátili. Šlo to prý přes mezinárodní VISA centrum a peníze vzali zpět obchodníkovi co uplatnil nepodložený účet. CS tedy byla úplně v klidu a spolupracovala téměř vzorně.
ne tak uplne. co se tyce karet embosovanych, tma musi v pripade problemu obchodnik dolozit podpisem potvrzeny ucet dle podpisoveho vzoru na karte, coz v tomto pripade asi tezko zvladne.
problem je akorat v tom ze takova transakce bude nejdrive zuctovana a teprve na zaklade vasi reklamace kterou nemuzete fakticky prohrat vam bude castka po nekolika mesicich vracena zpet na ucet.
ted zrejme nechapu, ale podpis na karte by mel byt spravne totozny s podpisovym vzorem ktery je uveden u vaseho uctu v bance.
pokud vas banka nechala dat na kartu podpis jiny, pak bych to videl jako velke pochybeni. Banka by si toto mela hlidat (coz treba eBanka dela). Pravdou je ze spousta ostatnich bank posila karty postou a aktivuje je po telefonu, takze si ji klient nemusi podepsat vubec kdyz na to prijde. Takovou nepodepsanou kartu byhc rad dostal do ruky.
V takovem pripade to samozrejme problem je :o(
"Podpis na kartě by měl být správně totožný s podpisovým vzorem, který je uveden u účtu v bance" - a tento blud jste prosím slyšel kde??? Samozřejmě že to NENÍ pravda, naopak karta by měla být podepsána jinak, právě aby mi někdo v případě její ztráty nebo krádeže nevybílil účet přímo na přepážce v bance.
to jsem zvedav, jak potom budete reklamovat spatnou platbu po tom co vam kartu ukradnou.
mimochodem, do banky kde by vam vybrali ucet jen na zaklade podpisu bych si urcite nezvolil pro sve finance.
jinak je spousta bank ktere stejny podpis vyzaduji. je to jediny zpusob jak potom moci reklamovat dane platby.
tak mi to nedalo a poptal jsem se.
napriklad v ŽB mi na muj telefonicky dotaz sdelili ze podpis na karte by mel byt jiny, i kdyz k jeho zneuziti v pripade ze by byl stejny ojit logicky nemuze protoze klient se neprokazuje pri manipulaci s uctem v zadne rozumne bance pouze podpisem.
Ovsem uz me nebyli schopni vubec vysvetlit jak by vlastne resili reklamaci neopravnene platby kartou v pripade ze by tma byl podpis jiny, protoze potom neni vubec podle ceho posuzovat spravnost one platby.
Zkratka z toho vyplyva ze na karte by mel byt jiny podpis i kdyz je to neoduvodnene, na druhou stranu se to ale muze tvrde obratit proti klientovi ktery jinym podpisem vlastne ztraci jeden rozumny argument pri reklamaci neopravnene platby kartou.
V tom pripade tam skutecne muze byt jiny - klient bance nedokaze, ze pouzil stejny podpis, jaky ma na podpisovem vzoru.
Jeden duvod pro odlisny podpis je - je to dalsi bezpecnostni prvek. V pripade, ze klient ztrati obcanku i s platebni kartou, muze skutecne dojit k vybrani uctu na pobocce. Kdyz ale ma na platebni karte jiny podpis, zlodej ci nalezce ma zhorsenou pozici.
Banky skutečně doporučují, aby podpisový vzor k účtu byl jiný než podpisový vzor na kartě, a to právě z důvodu vyšší bezpečnosti. Řeší se to v současné době tak, že při vyzvednutí karty v bance klient hned kartu podepíše a úředník podpisový vzor na kartě zkopíruje a uschová do klientovy dokumentace pro případnou kontrolu.
A v jakém případě by se dal podpis zneužít, kdyby byl stejný na kartě a na účtu? Například pro převod peněz prostřednictvím sběrného boxu České spořitelny stačí vyplnit potřebné údaje pro převod a podepsat převodní lístek podle podpisového vzoru. Když budete mít na kartě jiný podpis, tuhle jednoduchou operaci zloděj provést nemůže.
To je sice hrozne pekne, ale spousta bank posila platebni karty postou a aktivuje je pres telefon. v takovme pripade banka zadnou kopii podpisu na karte nema a tady je zadelano na velky problem.
Jinak sberny box sporitelny je vec u ktere se divim ze ji ČS jeste davno nezrusila, protpoze to je snad nejhorsi reseni jakekoliv bankovni operace co se kdy na nasem trhu vyskytla.
Které banky vyžadují stejný podpis? Měl jsem resp. mám karty u ČSOB, KB, HVB, ŽB a GE. Všechny tyto banky umožňují různé podpisy a poslední dvě dokonce můj podpis vůbec neviděly (karty jsou zasílány poštou).
Možnost reklamovat platbu tím není nijak omezena. Samozřejmě je vhodné si zadní stranu kartu zkopírovat na kopírce.
a poslední dvě dokonce můj podpis vůbec neviděly
Přesně tak. Já jsem měl dokonce kartu od ŽB jednu dobu úplně nepodepsanou (mám nastavený limit pro bezhotovostní transakce na nulu, tak jsem to nepotřeboval). Poté co se mi podařilo zapomenout kartu v bankomatu ;-) a vydávali mi jí na pobočce, tak mi paní řekla, že bych si jí
měl podepsat. Tak jsem to udělal.
Jenže to zamykání a odemykání něco stojí. Takže na odemknutí/zamknutí po každém nákupu to není. Pak by se jaksi ztrácela ta výhoda placení kartou, to už si můžu rovnou vybrat z bankomatu. Takže možná pro případ ztáty. Ale to můžu tu kartu telefonicky blokovat taky.
Mnohem větší problém vidím v mezidobí před nahlášením. Může kartu ztratit, nebo mu jí může někdo vytáhnout v tramvaji a zjistí to třeba až druhý den - pak už může být pozdě. Nebo je jako já a zapomene jí v bankomatu :-)))
Jak už jsem psal výše, já mám u karty nastavený limit pro bezhotovostní transakce na nulu. Dokud banka nebude nést zodpovědnost nebo nenabídne možnost povolit bezhotovostní transakce jenom tam, kde bude obchodník povinen vyžadovat PIN, tak kartou prostě platit nebudu.
Zda se mi,ze clanek je psany hodne emotivne nebot opomiji tu skutecnost,ze ani v celem EU neni mnoho bank, ktere doporuceni EU splnilo na 100%.A to jsou banky v EU davany nasim bankam za vzor...Dale neni uvedeno,zda banky jako takove nabizeji moznost pojisteni k danym kartam, ktere by mohlo pripadne skody znacne usetrit. Proto se mi nezda clanek tak objektivni, jak objektivni se snazit jevit. Chtelo by to jit vice do hloubky,kdyz se snazim psat o tak ozehavem tematu.
Banky moznost pojisteni nabizeji, ale to povazuji za nadstandardni sluzby, kterym jsem se v clanku nevenoval (viz poznamka o nadstandardnich produktovych baliccich nad tabulkou).
V clanku skutecne netvrdim, ze v EU vsechny banky plni vsechna doporuceni na 100%, ale priznam se, ze prilis nechapu, jak to souvisi s emotivnosti psani. Banky v EU jsem tuzemskym bankam nedaval za vzor proto, ze neplni doporuceni, ale proto, ze nabizi lepsi podminky.
Clanek se nesnazi jevit se objektivni. Clanek bud objektivni je, nebo neni. Tento soud vsak nechavam zcela na Vasem subjektivnim posouzeni :-).
Díky za názor
V podmínkách ČSOB je odchylka popsána takto:
Čl. VIII. - body 1, 2 - Odpovědnost držitele. Odpovědnost majitele účtu za transakce uskutečněné ztracenou/odcizenou nebo zneužitou platební kartou končí ve 24:00 hod. dne, kdy byla událost telefonicky hlášena ČSOB, viz ustanovení
bodu 43 těchto podmínek.
Vzhledem k tomu, že vzorové podmínky stanoví nejen dobu, do kdy má klient zodpovědnost za tranzakce, ale též
jejich maximální výši, a odchylka ČSOB o maximální výši nehovoří, domnívám se, že zůstává v platnosti hodnota ze vzorových. podmínek. Znamená to tedy,
že klient nese zodpovědnost za tranzakce sice až do konce dne nahlášení, ale pouze do maximální výše 4.500 Kč.