Na Vaši mírně ironickou poznámku chci reagovat:
- ano, smlouvu jsem podepsal
- ano, s VOB jsem se seznámil, ale nepamatuji si, jak je to tam přesně upraveno
- to mě donutilo nahlédnout do smlouvy i VOB, abych zjistil, že ve smlouvě je napsáno, že změna poplatků je možná za podmínek dle VOB a v nich se píše, že banka může navrhnout změnu a informovat mě, já to můžu odmítnout, nicméně je to napsané tak, že tomu prostý člověk stejně moc rozumět nebude. Oni tam píšou nejdříve o změně smlouvy/podmínek, dále už mluví jen o změně smlouvy, přičemž není jasné, jestli hypoteční úvěr spadá pod tzv. Smlouvy o platebních službách. Takže je to stejně nakonec záležitost spíše pro odborníky nebo právníky. A proto to píši sem a nepovažuji dotaz za zbytečný. Ono to nakonec může být upraveno ještě nějakým nadřazeným zákonem apod.
Stejně mě ale zajímá, jak tohle probíhá v praxi. Zda kvůli poplatku 100 Kč banka přijde o platícího klienta? Nebo si lze vynutit výjimku?
Schválně přiložím příslušnou část z VOB, kde se tohle řeší. Ale pozor, ve smlouvě jako takové je, že se zavazuji hradit poplatky dle sazebníku a tyto jde měnit za podmínek upravených v této části VOB - viz níže. Ale v samotné smlouvě se o možnosti odstoupení od smlouvy raději nijak nezmiňují.
Článek III/ Změny Smlouvy/Podmínek
(1) Banka je oprávněna navrhnout Klientovi změnu
Smlouvy včetně Podmínek a to zejména v návaznosti
na zvyšování kvality služeb Banky, vývoj obchodní
politiky, změnu právních předpisů, změnu aktuální
situace na finančních trzích či na trhu bankovních
služeb. Banka seznámí Klienta s návrhem změny
v provozních prostorách všech Obchodních míst
Banky a na svých internetových stránkách nejpozději
2 (dva) měsíce přede dnem, kdy má změna nabýt
účinnosti. O změnách Banka ve stejné lhůtě
informuje rovněž oznámením prostřednictvím
elektronického bankovnictví, popřípadě
Elektronického archivu nebo oznámením předaným
prostřednictvím Infoterminálu nebo zasílaným poštou
společně s výpisem z Účtu.
(2) Má se za to, že Klient navrhovanou změnu přijal,
pokud
a) Banka navrhla změnu nejpozději 2 (dva) měsíce
přede dnem její účinnosti,
b) Klient návrh písemně nejpozději v Bankovní
pracovní den předcházející navrhované
účinnosti změn neodmítl,
c) Banka informovala Klienta v návrhu o
důsledcích neodmítnutí a
d) Banka v návrhu informovala o možnosti
výpovědi Smlouvy dle následujícího odstavce
tohoto článku Podmínek.
(3) V případě, že jde o změnu Smlouvy o platebních
službách a Klient odmítl návrh na změnu dle tohoto
článku, má Klient právo takovou Smlouvu přede
dnem, kdy má její změna nabýt účinnosti, bezplatně
a s okamžitou účinností vypovědět. Výpověď musí
být učiněna písemně a doručena do Banky přede
dnem, kdy mají změny nabýt účinnosti. V případě, že
jde o změnu Smlouvy, která není Smlouvou o
platebních službách, nezakládá návrh dle odstavce 1
tohoto článku Podmínek právo Klienta na předčasné
ukončení takové Smlouvy a podmínky jejího
ukončení se nadále řídí ustanoveními příslušné
Smlouvy.
(4) Pokud Klient ve smyslu odstavce 3 tohoto článku
Podmínek odmítl navrženou změnu Smlouvy, je
Banka oprávněna s okamžitou účinností od příslušné
Smlouvy odstoupit.
(5) V případě zavedení nového bankovního produktu či
služby je Banka oprávněna doplnit samostatné
obchodní podmínky pro vybraný produkt či službu,
Podmínky či Sazebník až v den zavedení nového
bankovního produktu či služby. Takové doplnění není
změnou Smlouvy dle odstavce 1 tohoto článku Podmínek.
v zásadě jde o to, že VOP obsahují téměř vždy klauzuli o možnosti jednostranné změny jednak sazebníku, ale i samotných VOP ze strany banky a podmínky, jak na tuto jednostrannou změnu nepřistoupit - obvykle písemný nesouhlas doručený v nějaké lhůtě.
pak už záleží na jednání mezi klientem a bankou, jak se k odmítnutí nových podmínek postaví. V případě (ne)dohody banka může úvěr zesplatnit.
Dovedu si představit, že když banka vidí aktivní využívání jiných produktů, tzn. že z klienta "tečou" peníze, není nijak motivovaná úvěr zesplatňovat.
Našel jsem k tomu článek, kde se tohle celkem detailně řešilo a je to defakto návod, jak postupovat.
http://www.mesec.cz/clanky/muzete-bez-sankci-refinancovat-uprostred-fixace-kvuli-zmenam-sazebniku-ci-podminek/
Jo, ale to se netýká hypoték. Takže když to přeložíš do češtiny, tak nějaká banka si vymyslí nový sazebník k hypotékám. Vedení účtu bude měsíčně za 700 Kč, výpis každý rok za 500 Kč a potvrzení pro daně za 1000 Kč. A ty to zaplatíš, protože výpověď bude jen se sankcí. Pěkná levárna. Něco je tu špatně :-(
Takto razantní změna by byla v rozporu s § 56 odst. 3 písm. i) Občanského zákoníku, takže by to ustanovení, na kterém by byla založená, bylo neplatné. Sbohem a šáteček. Nebo by se to muselo vyložit tak, že spotřebitel má právo odstoupit.
U platebních služeb je speciální režim, který umožňuje změny poplatků a ukončení smlouvy.