Mevím, jak jste k tomuhle závěru po přečtení výčtu mezinárodních smluv a dohod došel, ale musíte zatím věřit, že práva autorů jsou chráněna dostatečně.
Je ovšem otázkou, jak se svými právy naloží ve vydavatelské smlouvě.... Tohle je však už svobodná vůle autora. Když autor nechce, žádný vydavatel bez svolení autora dílo nesmí vydat! Podívejte se, jak Milan Kundera "cvičí" s českými vydavateli jeho děl!
S výkladem autorského zákona počítáme. Jak jste si možná všiml, půjde o seriál, ve kterém po "prokousání" se mezinárodní a vnitrostátní úpravou, bude věnována pozornost výkladu samotného autorského zákona.
Pokud někdo vymyslí např. nový stěrač, musí si podat patent nebo chráněný průmyslový vzor a zaplatit za to. Za svůj vynález pak dostane zaplaceno jen jednou.
Pokud někdo složí písničku, nikde jí registrovat nemusí, nemusí platit žádné registrační poplatky a už dostává peníze z každého nosiče (OK), ale také za to že se hraje v rádiu (noo ještě akceptovatelné), ale také pokud si zakoupené a zaplacené CDčko pustí někdo v obchodě (to už je fuj) a pak ještě z prázdných prodaných nosičů, bez ohledu na to, co si na ně jejich majitelé nahrají (fuj fuj).
Někde na Lupě psali o případu, kdy internetové rádio, které pouštělo streamy pouze skupin, které souhlasily s bezplatným vysíláním bez nároku na honorář, musí platit OSA za to, že je smí vysílat. A myslíte, že ti autoři z toho něco uvidí?
Je to zvláštní spavedlnost. Koupíte kopírovací nebo záznamové zařízení .......a je v něm započítán poplatek který jde autorským svazům či komu. A chcete kopírovat? Díla chráněná těmi svazy nesmíte , nesmíte , nesmíte. Je to žumpa!
Procentem z nákupu nenahraných nosičů, kopírek, ... , m. j., podporuje jedna skupina podnikatelů jinou skupinu podnikatelů.
Jsem zaměstnancem projekční kanceláře. Svými produkty nešíříme žádná umělecká díla.
V tom starověku, to byl přirozený stav, že se všechno kopírovalo. Nenormální je to dnes. Autor má přirozené právo na ochranu svého autorství, ale nemá právo posílat lidi do vězení za to, že si jeho dílo kopírují.
A s tou historií to bylo také jinak. Copyright vznikl už někdy v 16. stol, krátce po vynálezu knihtisku, jako nástroj cenzury. A patenty byly také od počátku privilégii udělovanými vrchností a sloužily k udržení monopolu. To všechno v 19. stol s příchodem svobodného obchodu zmizelo (na chvíli). A je tragédie, že je to tu zas. Už aby to zmizelo napořád.
Dřív to bylo tak, že každý něco vymyslel, s použitím nápadů těch druhých, a nakonec z toho měli užitek všichni. Dnes na tomtéž dře několik týmů, ale smetanu slízne jenom jeden (ten, který bude rychleji na patentovém úřadě). Možná, že to v dávné minulosti taky nebylo úplně ideální, ale jak jsou dnes "autorská práva" prosazována, to je teror.
Autoři nových myšlenek a děl si ochranu zaslouží, ale nesmí být při tom omezována svoboda ostatních. A nakonec, tvůrce samotné takový stav ohrožuje nejvíc. Kdo nemá podporu privilégovaných, nemá šanci se prosadit. Přirozené šíření kultury je potlačováno. A s kulturou, která se takto brání svému šíření, to skončí špatně.