Vlákno názorů k článku Autopůjčovna si sama stáhla z karty peníze za pokuty. Můžete to úspěšně reklamovat? od Michal Kubeček - Celá ta koncepce, kdy si poskytovatel služby nechá...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 12. 2022 10:07

    Michal Kubeček

    Celá ta koncepce, kdy si poskytovatel služby nechá dát "bianco šek", aby si někdy v budoucnu mohl bez další autorizace stáhnout, kolik ho napadne, je od základu pochybená a měla by být zrušena. Do stejné kategorie patří třeba i systém placení v MHD (zablokují si 1 Kč a na základě téhle blokace si následně stáhnou mnohonásobně víc) nebo "rekurentní platby" tolik oblíbené mezi poskytovateli online služeb (namátkou třeba iPrima). Je absurdní, že se na jednu stranu příjímají velmi přísné regulace pro to, jaká forma autorizace je považována za bezpečnou (PSD2), ale na druhé se ponechává nezdravě široká třída transakcí, které není potřeba autorizovat vůbec.

  • 13. 12. 2022 17:22

    Patrik Chrz

    Automatické předplatné je hnus fialovej a zde by měla být jasná vůle zákazníka, že s tím souhlasí, např. jasným odsouhlasení v internetovém bankovnictví, že pro tu a tu firmu povoluje pravidelné platby v určité výši (jako když se zadává trvalý příkaz nebo souhlas s inkasem).

    Co se týče těch autopůjčoven, tak zde moc nevidím jiné řešení. S kamarády si často auto půjčujeme a dostkrát jsme ho vraceli bez osobní přítomnosti nějaké osoby z autopůjčovny (prostě jsme ho nechali na parkovišti a klíčky hodili buď do schránky nebo zabouchli do kufru auta). Ale řekněme, že tohle by se vyřešilo, prostě bychom se museli přizpůsobit otvíracím dobám půjčovny při vracení, případně by se 24/7 přítomnost pracovníků promítla do ceny půjčovného.

    Kamenem úrazu jsou ale ty pokuty, mýta a další platby, o kterých autopůjčovna v době vracení neví a vědět nemůže. Alternativou by tak byla jen blokace velké částky na kartě po dobu několika měsíců, což by bylo ještě horší. Na druhou stranu autopůjčovny si zejména s těmi pokutami dost ulehčují práci a prostě je jen přefakturují nájemci, aniž by mu dali možnost se proti nim bránit (případů, kdy je pokuta udělena např. na základě chybného rozpoznání poznávací značky není zrovna málo).

    Ve výsledku tak zbývá volba - půjčím si auto a přistoupím na tyto podmínky, nebo si ho nepůjčím.

  • 14. 12. 2022 5:02

    Jenda

    Jednak by se dal zvolit limit při platbě - někomu bych povolil pár set Kč, autopůjčovně holt mnohem víc.

    A jednak to autopůjčovna musí řešit už teď, ne? Co když se rozhodne po měsíci nějakou další platbu strhnout a narazí na limit, nebo je to debetní karta a není tam dostatečný zůstatek.

  • 14. 12. 2022 7:27

    Patrik Chrz

    "výhodou" offline transakcí je, že se nekontroluje limit, tj. na debetní kartě klidně půjde do (nepovoleného) debetu.

    Asi mám tu "nevýhodu", že si s kamarády půjčujeme auto poměrně často a většinou v těch méně civilizovaných zemích, kde často nerozumíme nejen jazyku, ale ani písmu. Domlouvat se tam, co skutečně platíme a kde potvrzujeme jen nějakou garanci,... no, nevím. Ve výsledku bychom stejně byli nuceni potvrdit, co nám tam autopůjčovna předloží nebo se obejít bez auta.

  • 15. 12. 2022 15:51

    Tecik

    Jen technicka - rozumim tomu tak, ze offline rezimu bude povicero.

    Pracoval jsem v IT pro jedu financni instituci, a vim ze se denne posilali zustatky klientskych uctu do GP(E v tomto pripade) prave pro ucely offline transakci, v rezimu kdy "my neodpovidame". Takze GPE vedelo, kolik mel clovek plus/minus na ucte treba k prvni hodine ranni (priklad) a dle toho dovolil platby.
    (pokud je poska/terminal pripojeny k sve siti, ale cilova banka neodpovida, tak zas-tak moc do minusu se nedostanete (resp. z pohledu provozovatele jen do urovne zustatku, ktery "znaji", vic vas nenechaji)

    Ale to co popisuje clanek bude asi komplet odstrizeni od providera (GPE like), kdy POSka/terminal jako takova se nedoboucha ani domu... tam si to dovedu zive predstavit (ale technicke zkusenosti s tim nemam :-) )

    15. 12. 2022, 15:52 editováno autorem komentáře

  • 16. 12. 2022 5:17

    Patrik Chrz

    Ten, o který se v článku jedná, je kompletně bez autorizace. Zkrátka se vůbec neposílá dotaz, zda je částka krytá, ale rovnou příkaz ke stržení platby.

  • 18. 12. 2022 9:00

    Jantar

    Ahoj Patriku,
    tak jaké vlastně existuje nepsané pravidlo pro půjcění dopravního prostředku?
    V Evropě si mám hlídat, abych si půjčoval auto jen s FDW pojištěním a v Asii mám podepsat cokoli + nedávat jim k dispozici kreditku protože stejně nebudu vědět co podepisuju?

  • 19. 12. 2022 19:42

    Patrik Chrz

    Náš hlavní řidič má jakési soukromé pojištění spoluúčasti a výluk. Naposledy jsme využili před dvěma lety v Tanzanii, kdy jsme nacouvali do zdi - https://photos.app.goo.gl/28EUUKV4okC9oV868 . Ve výlukách pojistky byl "single vehicle accident", což byl přesně náš případ. Naštěstí za nás pojišťovna těch 700 euro zaplatila.

    Takže my vždy půjčujeme auto s nejhorším pojištěním (jen abychom splnili podmínky té řidičovy pojistky) a spoléháme na tu soukromou pojistku.

    Co se týče toho ostatního, jak zde zaznělo, autopůjčovně je jedno, jestli jde o debetku nebo kreditku, z obou si umí strhnout a klidně půjde do mínusu. Bohužel u těch autopůjčoven to bývá zákazník, kdo tahá za kratší konec provazu. Prostě takové jsou podmínky a ber nebo budeš bez auta.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).