Bylo by dobré se při psaní diplomky na platební karty seznámit podrobněji se zákonem o platebním styku. Zejména pak s právní úpravou odpovědnosti za neautorizované transakce. To by totiž vedlo k pochopení, že většina bezpečnostních opatření (3D secure, SMS kódy a podobně) slouží k tomu, aby se vydavatel karty ochránil před odpovědností za neautorizované transakce, protože uživatel karty odpovídá jen velmi omezeně. Tj. omezením svého pohodlí chráníte peníze někoho jiného. Obdobně je to s pojistkou proti zneužití platební karty.
souhlas :)
proto mám kartu, kde je JEN podpis a žádný PIN, nebo čip. Takže dokazování neautorizované transakce je jednodušší - není to můj podpis, dokažte, že ano :)
Navíc vydavatel mé karty automaticky pozastavuje splatnost sporné transakce do chvíle, kdy je reklamace vyřešena a ne - prvně vám to strhnu z účtu a pak, až se prokáže neoprávněnost transakce, vám to kdyžtak vrátím...
No jo, jenže to je karta tak na koukání a chlubení.
Naše firma používala Diners Club jako firemní karty. Když se ale stalo, že šéf nejvyšší musel volat sekretářku aby mu přinesla do hospody, kde hostil partnery, hotovost, protože DC přestali akceptovat a když několik nešťastných kolegů na služební cestě do Holandska (bez hotovosti, měli přece firemní kartu) zjistilo, že v Holandsku nejen že není ani jeden obchod, který by akceptoval DC, ale ani jeden bankomat, který by je bral (poslední na Shipholu je přestal brát měsíc před jejich cestou), a to přes ujištění přímo od DC, že v Holandsku nejsou s jejich kartami problémy, jsme přešli na něco normálnějšího.
S DinersClub ne všude zaplatíte, na rozdíl od Visy nebo MasterCard.
U většiny "normálních" karet zjistíte chybnou transakci, až když projde výpisem /nebo se objeví v internetovém bankovnictví/, takže splatnost nepozastavíte. Sice si transakci můžete najít v nezaúčtovaných obratech, může vám přijít, pokud máte nastaveno, informační e-mail nebo SMS o transakci, jenže ... Nechodí takto všechny transakce! Několikrát jsem se ptal v bance, co je to za bordel, ale vždy mi odpověděli, že je to legální, zcela běžné. Se*e mě to, pokud to není pravda, dejte sem, prosím, vědět, abych se mohl bránit. Nejlepší je, když přijde info o transakci za desetikačku, ale nepřijde info za útratu za několik set. Vypozoroval jsem, že info o transakci vůbec nechodí (nebo nechodilo - už jsem v tý pakárně dlouho nic neutratil)) od Aholdu, objeví se až na výpise nebo v IB, kdy je to platně zaúčtováno, tedy 2-3 dny po transakci. A nejlepší je, že od některého řetězce vám přijde info z jedné pokladny, z druhé stejného obchodníka ne. Nebo 2, 3 ... transakce uskutečněné u jednoho obchodníka prakticky ve stejný čas jsou zaúčtovány s rozdílnými datumy, v rozmezí 2-3 pr. dnů. Nechápu.
No, abyste mohl o transakci dostat zprávu, musí se napřed o té transakci dozvědět vydavatel karty. A ten se o ní dozví, když obchodník požádá o autorizaci platby. Jenže to obchodník nemusí vždy dělat, většinou má s bankou dohodnutou částku, od které je povinen požádat o autorizaci, u částek nižších to záleží na jeho volbě.
A že různé pokladny v jednom obchodě se chovají různě? No, asi mají ty krabičky různě nastavené. Udržovat stejnou konfiguraci na několika zařízeních je opruz vyžadující důslednost a jistou dávku pedantičnosti a to ti externí ajťáci, co se jim v tom hrabou, asi nemají.
Vzdy pri platbe v eshopech (eshop co neumi platbou kartou ignoruju) a vybery z bankomatu.
V obchodech kartou neplatim vubec, protoze vetsina malych obchodu karty vubec neprijima kvuli vysokym poplatkum. Zase tam neprodavaji predrazene odpadky misto potravin jako v supermarketech (kde karty berou).
U otázky
"Pokud Vaše platební karta umožňuje bezkontaktní formu placení, využíváte ji? *
ano, je to rychlé a pohodlné
ano, ale mám určité obavy
ne, nedůvěřuji tomu
ne, má karta to neumožňuje
nevím, zda to má karta umožňuje"
chybí možnost "rád bych využíval, protože to je rychlé a pohodlné, ale málokde to je možné".