Hlavní navigace

Zažádat o mimořádnou okamžitou pomoc má být jednodušší, nově bude i na hypotéku

Sdílet

Veronika Němcová 16. 10. 2020

Pokud se kvůli druhé vlně pandemie koronaviru dostanete do finančních potíží, můžete požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci MOP COVID-19. Ministerstvo práce slibuje, že zažádat o tuto dávku bude jednodušší a nově bude možné do důvodů pro její poskytnutí zahrnout také hypotéku.

Nově se bude testovat příjem jen z poloviny. To znamená, že se bude pro účely hodnocení nároku na dávku MOP COVID-19 a její výši započítávat pouze 50 procent veškerých příjmů žadatele. Na jaře byl postup takový, že se některé příjmy započítávaly v jejich celkové výši, některé z 80 procent (např. důchody) a některéze 70 procent (příjmy ze závislé činnosti). Nyní budou veškeré příjmy, bez ohledu na to, o jaký druh příjmu se jedná, započítávány pouze z 50 procent jejich výše.

Novinkou bude také možnost uvést po přiměřenou dobu jako jiný důvod pro poskytnutí dávky i hypotéku. U žadatelů, kterým kvůli pandemii COVID-19 výrazně klesl příjem, bude úřad práce řešit dávku MOP COVID-19 prioritně. MOP bude poskytovánana základní životní potřeby (tj. jídlo, základní hygienické potřeby, nájem a služby spojené s bydlením, internet a služby spojené s telefonováním)Nelze ji poskytnoutna léky, dluhy (vyjma hypotéky), leasing, náklady spojené s podnikáním apod.uvedlo ministerstvo práce v tiskové zprávě.

Nárok na dávku bude ovlivňovat příjem a dostupná hotovost

Nárok a výši MOP COVID-19 bude podle resortu ovlivňovat jen příjem a dostupná finanční hotovost. Proto je nutné k žádosti doložit mimo jiné aktuální výpis z bankovního účtu žadatele a členů jeho rodiny.

ÚP ČR ale nepřihlíží k celému zůstatku na bankovním účtu, jen k relevantní sumě. Žadatelé proto nemusí mít obavu výpisy předkládat. I nadále bude MOP COVID-19 poskytována tak,aby příjemci zbyla na účtu poměrná část jeho našetřených financí, uvádí dále ministerstvo práce.

V době nouzového stavu je možné žádost poslat e-mailem i bez ověřeného elektronického podpisu nebo v příloze e-mailu naskenovanou nebo ofotografovanou (například chytrým mobilním telefonem) s vlastnoručním podpisem. Pak vše stačí odeslat na e-mailovou adresu kontaktního pracoviště ÚP ČR podle místa faktického pobytu žadatele.

Žádost můžete poslat taky poštou, vhodit do schránky umístěné obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR nebo přinést osobně na podatelnu úřadu.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).