Vybrané vlaky Českých drah se promění na "train office". Internet v nich zrychlí na 5G síti

10. 12. 2024

Sdílet

Repeater, vlakový opakovač Autor: České dráhy a. s.
Vlakový opakovač 5G mobilního signálu (repeater) instalovaný ve vybraných vlacích Českých drah. (6. 12. 2024)

České dráhy některé vlaky vybaví opakovači 5G mobilního signálu, tzv. repeatery. Jejich instalace proběhne do konce roku 2025 do všech jednotek Pendolino a InterPanter a 6 jednotek railjet. Jejich instalace vyjde na 132 mil. Kč bez DPH a pro financování opakovčů bude využita  mj. dotační výzva Technické prostředky pro 5G v železničních vozech od Českého telekomunikačního úřadu.

Zástavbu zařídí konsorcium firem ČD – Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. a zajistí nejen dodání a instalaci opakovačů do vozidel, ale také předání všech potřebných dokumentů ke schválení nové zástavby a provozu takto vybavených vozidel u Drážního úřadu.   

S instalací prvních repeaterů se začne na počátku příštího roku u jednotek railjet. Slibujeme si od toho, a máme díky rozsáhlému testování přímo v praxi i ověřeno, že opakovače výrazně zlepší dostupnost datových a hlasových služeb v našich nejrychlejších vlacích. Vlak se pak pro naše cestující promění v plnohodnotný train-office, čímž dále posílíme konkurenční výhodu vlakové dopravy oproti té automobilové, říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Vlakový opakovač 5G mobilního signálu (repeater) instalovaný ve vybraných vlacích Českých drah. (6. 12. 2024)

Vlakový opakovač 5G mobilního signálu (repeater) instalovaný ve vybraných vlacích Českých drah. (6. 12. 2024)

Autor: České dráhy a. s.

Z pohledu instalace opakovačů nejde přitom jen o montáž a a jejich spuštění. Technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Vše navíc musí projít schválením u Drážního úřadu, komentuje Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD – Telematika.

Po technické stránce jde pak o čistě evropské řešení. Vývojové pracoviště pro tuto naší technologii máme ve Švýcarsku. Stejné repeatery již provozuje většina sousedních států, především Deutsche Bahn v Německu, ÖBB v Rakousku a PKP Intercity v Polsku, uvedl Petr Vítek, jednatel společnosti Kontron Transportation.

Následujícím krokem je laserová úprava oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, na kterou je již vypsaná veřejná zakázka.

Vlakový opakovač – repeater

Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní.

Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu.

Celé řešení se sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.

České dráhy tuto technologii poslední dva roky testovaly v jedné z jednotek railjet.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).