Vrací se nám chuť kupovat ojetiny, stále se ale držíme dieselu a benzinu. Elektřina je na chvostu

15. 4. 2025

Sdílet

Odtah, auto, porucha, asistence Autor: Michal Krause
Odtah nepojízdného Peugeotu 307 SW ze Švýcarska do Česka. (10. 11. 2016)

Dovozy ojetých osobních aut se začínají zvyšovat. Ačkoli v lednu a únoru pokračoval několikaletý pokles dovezených vozů, v březnu se situace obrátila. Dovozy se tak meziročně propadly kvůli březnu za celé čtvrtletí „jen“0,8 %. Loni ve stejném období šlo o propad 11,9 %. Celkem se letos dovezlo do ČR 34 464 ojetých osobních aut. 

Statistiky z prodeje ojetin za první letošní kvartál

Vývoj počtu dovážených osobních ojetin

Autor: Gabriela Hájková ze zprávy Cebia

Jejich průměrné stáří činilo 10,5 roku (podíl aut starších 10 let činil 49,35 % a podíl aut starších 15 let dosáhl 23,38 %), což je mírně horší hodnota než za loňský rok (stáří ojetin s českým původem je průměrně 7,8 roku (meziročně jde opět o zhoršení). 

Snížila se i průměrná cena, a to o 7500 Kč na 287 tis. Kč (avšak mezikvartálně se ceny zvýšily v průměru o 1,1 %). Velké zlevnění zaznamenaly hlavně starší elektro auta, která v důsledku technologického vývoje rychle zastarávají. Informace vyplývají z analýzy společnosti Cebia.

Statistiky z prodeje ojetin za první letošní kvartál

 Prodejní cena ojetin za první letošní kvartál

Autor: Gabriela Hájková ze zprávy Cebia

Právě elektroaut na českém trhu podle jejích výsledků přibývá. Jejich podíl se meziročně zvýšil z 0,88 % na 2,19 %. Sice se nejedná na první pohled o významné procento, ale znamená to, že každé 46. prodávané auto má pohon čistě na elektřinu, uvádí zpráva Cebia s tím, že stejně jako loni i letos převažovaly mezi prodávanými ojetinami ty s naftovým (47,80 %) a benzínovým (46,03 %) motorem.

statistiky z prodeje ojetin za první letošní kvartál

Podíl ojetin dle paliva

Autor: Gabriela Hájková ze zprávy Cebia

Podíl ojetých aut s českým původem začal opět klesat, stále si však drží ojetiny z ČR většinu: Jejich výskyt v inzerci dosáhl letos 52,7 %, což je ale o 1,72 p. b. méně než ve stejném období loňského roku. Vzhledem k tomu, že zároveň neustále klesají i počty nově dovezených ojetých aut ze zahraničí, je zřejmé, že se o trochu více přeprodávají auta dovezená ze zahraničí v dřívějších letech, vysvětluje zpráva s poukazem na to, že podíl ojetin s avizovaným německým původem meziročně zůstává beze změny na necelých 19 %.

Statistiky z prodeje ojetin za první letošní kvartál

 Původ vozidel

Autor: Gabriela Hájková ze zprávy Cebia

Nejprodávanějšími modely jsou za první letošní kvartál tradičně Škoda Octavia a Škoda Fabia následované modelem Škoda Superb. Deset nejprodávanějších modelů ojetých aut tvoří skoro třetinový podíl (30,55 %), výsledek je ale o něco nižší než loni. Hovoří to o mírné a postupné diverzifikaci trhu, neboť i loni došlo k mírnému meziročnímu poklesu jejich podílu. Podíl vozů značky Škoda v Top 10 dosáhl 19,72 % a podíl vozů celého koncernu Volkswagen činil 26,44 %, vysvětluje v analýze Cebia.

Statistiky z prodeje ojetin za první letošní kvartál

 Nejprodávanější modely ojetých aut za první čtvrtletí

Autor: Gabriela Hájková ze zprávy Cebia

První majitel byl za letošní první kvartál uveden v inzerci u 45,41 % vozidel (pokles o necelý p.b. meziročně). Cebia však upozorňuje, že ve skutečnosti je to pravda zhruba jen u třetiny těchto aut. Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,35 %, reálně je však číslo výrazně nižší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich, uvádí na pravou míru Cebia, která se zaměřuje na ověřování původu aut.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).