Bude vodík čistým zdrojem energie, nebo jen slepou uličkou? To zodpoví budoucnost, technologické platformy však zkoušejí toto alternativní palivo prosadit do stěžejních oblastí, jako je nákladní a veřejná doprava. I Česko už má svoji vodíkovou strategii, která zkoumá možnosti snižování emisí skleníkových plynů a podpory ekonomického růstu. Strategie se zaměřuje na vodíkové technologie, které mají potenciál přispět k hospodářskému růstu České republiky. Vzhledem k tomu, že vodík v budoucnu sehraje roli paliva, suroviny a uložiště energie, je strategie určena zejména pro aktéry z oblasti dopravy, chemického průmyslu, energetiky, výrobce vodíkových technologií, uživatele vodíkových technologií a občany,
vysvětluje Jan Sochor, analytik z České vodíkové technologické platformy (HYTEP).
V oblasti dopravy se připravuje podpora vodíku v městské autobusové, železniční, nákladní a osobní přepravě. Městské dopravní podniky s vodíkem už zkouší experimentovat. Dopravní podnik v Ústí nad Labem vysoutěžil dodávku 20 autobusů na vodík a město má již stavební povolení na vodíkovou plnicí stanici. O autobusy tankující vodík usiluje i Dopravní podnik Ostrava, který jich do roku 2023 poptává deset.
Kde tankovat?
Pokud uvažujete o jediném vodíkovém autě na českém trhu, Toyotě Mirai, budete si klást otázku, kde jej natankujete. S rozšiřováním počtu vozidel na vodík však přibývá i počet plnících stanic. Jen rafinérská skupina Orlen Unipetrol staví již letos na našem území dvě nové plnicí stanice na tankování vodíku. Jednu na pražském Barrandově a druhou v Litvínově. Celkem jich Orlen do roku 2030 plánuje na našem území postavit 22,
komentuje Jan Sochor.
Podle výše zmíněné české vodíkové strategie má být hlavním tahounem spotřeby vodíku v České republice doprava, zejména nákladní. Nákladní automobily by měly v roce 2050 spotřebovávat zhruba 700 tisíc tun vodíku ročně, dalších 145 tisíc tun pak má připadat na spotřebu osobních automobilů. Těch by mohlo po českých silnicích podle vodíkové strategie v roce 2030 jezdit 45 tisíc a v roce 2050 již 600 tisíc. Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023,
říká předseda představenstva platformy HYTEP Aleš Doucek.