Hlavní navigace

Vodík pomalu proniká do nákladní a osobní dopravy, přibudou čerpací stanice

14. 10. 2021

Sdílet

Bude vodík čistým zdrojem energie, nebo jen slepou uličkou? To zodpoví budoucnost, technologické platformy však zkoušejí toto alternativní palivo prosadit do stěžejních oblastí, jako je nákladní a veřejná doprava. I Česko už má svoji vodíkovou strategii, která zkoumá možnosti snižování emisí skleníkových plynů a podpory ekonomického růstu. Strategie se zaměřuje na vodíkové technologie, které mají potenciál přispět k hospodářskému růstu České republiky. Vzhledem k tomu, že vodík v budoucnu sehraje roli paliva, suroviny a uložiště energie, je strategie určena zejména pro aktéry z oblasti dopravy, chemického průmyslu, energetiky, výrobce vodíkových technologií, uživatele vodíkových technologií a občany, vysvětluje Jan Sochor, analytik z České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

V oblasti dopravy se připravuje podpora vodíku v městské autobusové, železniční, nákladní a osobní přepravě. Městské dopravní podniky s vodíkem už zkouší experimentovat. Dopravní podnik v Ústí nad Labem vysoutěžil dodávku 20 autobusů na vodík a město má již stavební povolení na vodíkovou plnicí stanici. O autobusy tankující vodík usiluje i Dopravní podnik Ostrava, který jich do roku 2023 poptává deset.

Ilustrační foto. Plnění nádrže auta vodíkem. (10/2021)
Autor: Česká vodíková technologická platforma

Ilustrační foto. Plnění nádrže auta vodíkem. (10/2021)

Kde tankovat?

Pokud uvažujete o jediném vodíkovém autě na českém trhu, Toyotě Mirai, budete si klást otázku, kde jej natankujete. S rozšiřováním počtu vozidel na vodík však přibývá i počet plnících stanic. Jen rafinérská skupina Orlen Unipetrol staví již letos na našem území dvě nové plnicí stanice na tankování vodíku. Jednu na pražském Barrandově a druhou v Litvínově. Celkem jich Orlen do roku 2030 plánuje na našem území postavit 22, komentuje Jan Sochor.

Podle výše zmíněné české vodíkové strategie má být hlavním tahounem spotřeby vodíku v České republice doprava, zejména nákladní. Nákladní automobily by měly v roce 2050 spotřebovávat zhruba 700 tisíc tun vodíku ročně, dalších 145 tisíc tun pak má připadat na spotřebu osobních automobilů. Těch by mohlo po českých silnicích podle vodíkové strategie v roce 2030 jezdit 45 tisíc a v roce 2050 již 600 tisíc. Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023, říká předseda představenstva platformy HYTEP Aleš Doucek.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).