Hlavní navigace

Střet se zvěří teď hrozí nejvíce. Pozor dejte hlavně při východu a západu slunce

Sdílet

Jiří Hovorka

Právě v těchto týdnech je na silnicích nejpravděpodobnější srážka se zvěří. Duben a květen jsou společně s podzimem nejrizikovějším obdobím, co se týče počtu srážek se zvěří. V roce 2017 počet těchto nehod vzrostl podle policejních statistik o 12 procent na celkových 12 494 nehod.

Podle evidence pojišťovny UNIQA k těmto nehodám dochází nejčastěji ve Středních Čechách a na Vysočině, což odpovídá i mapám střetů na serveru srazenazver.cz. Podle tiskové mluvčí pojišťovny UNIQA Evy Svobodové k nehodám dochází nejčastěji okolo 22. hodiny večerní a 5. až 6. ranní. To potvrzuje i Tomáš Kušta, proděkan pro vědu a výzkum Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze. Zásadní je doba při východu a západu slunce, kdy má zvěř největší pohybovou aktivitu, říká.

Na prvním místě žebříčku nejčastěji sražené zvěře v dubnu a květnu je podle serveru srazenazver.cz srnec obecný. Na podzim pak častěji dochází ke srážkám prasete divokého. Dalšími častými oběťmi jsou zajíc polní, psi nebo kočky.  Nebezpečí hrozí napříkald u velkých půdních bloků kukuřice a řepky, na který se zvěř dobře adaptovala a vyhovuje jí. Zároveň se v této krajině obtížněji loví.

Při těchto střetech naštěstí málokdy dochází ke zranění člověka. V roce 2017 ale došlo při srážce se zvěří k úmrtí jedné osoby. Co se týče škod na autech, ty mohou mít různorodé následky. Plechové škody se mohou lišit hodnotově o stovky tisíc korun. Například kapota a přední sklo Škody Felicie stojí podle rozsahu poškození cca do 25 tisíc korun, ale podobná škoda na terénním Mercedesu třídy GL činila i půl milionu korun, uvádí pro srovnání Svobodová. Ceny „plechových oprav“ v současné době rostou v souvislosti s rostoucími mzdami, což se projevuje i hodinovou sazbou v servisech.

Pro snížení počtu srážek se zvěří se nejčastěji u silnic používají pachové repelenty nebo odrazky. Zvěř je více ostražitá, když tam ten pach je, říká Kušta. I přes to zvěř tato místa přechází, například kvůli potravě. Možných opatření je však mnohem více, mj. podchody či nadchody pro zvěř nebo odstranění vegetace.

Srážkám se zvěří mohou předcházet i řidiči, a to například snížením rychlosti vozidla v místech jejich častého výskytu. Pro zaplašení zvěře se pak doporučuje použít klakson. ÚAMK upozorňuje, že zvířata se mohou pohybovat ve skupince. První srnu přeběhnutou přes silnici tedy mohou následovat další.

V případě, že je střet již nevyhnutelný, je lepší zpomalit, držet směr jízdy a volit přímý střet se zvěří. V opačném případě může následovat náraz do stromu či sjezd do příkopu, což může mít daleko vážnější následky. Při srážce je pak nutné zavolat policii, která zajistí likvidaci zvířete. Zvěř neodvážejte sami, mohlo by se jednat o trestný čin pytláctví.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Žádné názory

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).